Permalänk
Medlem

Har en fråga till huttala.

Såg en video på ett tangentbord med vita alps, det såg ut som en typ av switch jag alltid letat efter, en switch som är lättare än blåa mx och inte har samma hårda taktila känsla som dom blåa. Såg dock att white alps krävde 55g, tror jag.

Tänk känslan i dom bruna fast med ett litet klick. Den taktila känslan på dom bruna är liksom avrundad medan dom blåa känns som att köra rakt in i en vägg.

Har du nåt tips på brytare som kan vara likt det jag eftersöker?

Permalänk
Medlem

Utifrån mitt filco och mitt realforce skulle jag inte säga att realforce är mer välbyggt.

Om man trycker på plasten nedanför spacebar på realforce:et samt ovanför F7 ungefär så sviktar den lite, något som ger lite halvkass känsla om man vilar tummen under space.

PCB-plasten talar för realforce men det är lite upp till tycke och smak anser jag. Nu föredrar jag topre-brytare framför de MX jag testat men som sagt, tycker inte det är helt klart att realforce håller högre byggkvalité.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Kanska lägga till ett avsnitt om rengöring av mekaniska tangentbord?

De tål mer än vad de flesta tror :).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ashzala:

Bra guide!

Kanska lägga till ett avsnitt om rengöring av mekaniska tangentbord?

De tål mer än vad de flesta tror :).

Tack tack!

Vad menar du? Göra rent PCB med switchar på eller? Det är inget jag skulle rekommendera för då går all smörjning i switcharna åt helvete.
Men annars är det ju bara att ta loss tangenterna och plocka loss chassit och göra rent det separat, ser ingen större nytta i att göra en guide om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tack tack!

Vad menar du? Göra rent PCB med switchar på eller? Det är inget jag skulle rekommendera för då går all smörjning i switcharna åt helvete.
Men annars är det ju bara att ta loss tangenterna och plocka loss chassit och göra rent det separat, ser ingen större nytta i att göra en guide om det.

Hm.. har läst en hel del om det på engelska efter att ett glas med oönskad kletig vätska runnit ut över mitt tangentbord. Mina google färdigheter sviker mig dock för tillfället och jag hittar inte tillbaka till samma ställe... kanske får återkomma imorgon :).

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har koll på huruvida www.kbtpure.com är en seriös sida eller inte? Så stört sugen på en KBT Race..perfekt storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke90:

Är det någon här som har koll på huruvida www.kbtpure.com är en seriös sida eller inte? Så stört sugen på en KBT Race..perfekt storlek

Yes de är seriösa. Sen har du KBT Pure med som är väldigt lika. Finns också KBC Poker som också är lik.

Skillnaden är att de har pilknapparna på lite olika ställen och lite mer mellan KBC och KBT

Här är vad en skrev på Geekhack: "They both have different function layers (Poker has arrows on WASD, Pure has them on OKL; for example) and the Pure has an extra key to the right of the right hand shift key. Pure's also don't suffer the PCB flex Pokers do and the case feels more solid and not as cheap (I've owned both so thats just IMO). Also, as you've said, some Pure's have backlighting as well. Poker's are EOL which is also why they are harder to get hold of."

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Tips: Beställde precis ett CM Storm Quickfire Rapid med röda brytare från Inet.
Trodde jag skulle behöva vänta till september någon gång men nu hade dom fått in ett gäng i lager.

Nu är de slut på Inet men finns även på Dustin och hos Maxfps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes de är seriösa.

Ahhh, gött! Då ska ett beställas snarast...

Skrivet av Dizzö:

Sen har du KBT Pure med som är väldigt lika. Finns också KBC Poker som också är lik.

Skillnaden är att de har pilknapparna på lite olika ställen och lite mer mellan KBC och KBT

Här är vad en skrev på Geekhack: "They both have different function layers (Poker has arrows on WASD, Pure has them on OKL; for example) and the Pure has an extra key to the right of the right hand shift key. Pure's also don't suffer the PCB flex Pokers do and the case feels more solid and not as cheap (I've owned both so thats just IMO). Also, as you've said, some Pure's have backlighting as well. Poker's are EOL which is also why they are harder to get hold of."

Mjo, har tittat lite på Pure och Poker också, men jag måste i princip ha F1-F12-raden Race är det minsta jag har hittat med F1-F12. Att det inte var så farligt i pris är ju inte fel det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Tips: Beställde precis ett CM Storm Quickfire Rapid med röda brytare från Inet.
Trodde jag skulle behöva vänta till september någon gång men nu hade dom fått in ett gäng i lager.

Nu är de slut på Inet men finns även på Dustin och hos Maxfps.

Slut på Maxfps med. Beställde min hos inet nån gång en och en halv månad sen och vart glad av att se att de hade fått dem i lagret men tydligen så blir jag utan tills vidare. Ringt deras kundtjänst och ska få svar när de kommer i lager igen och huruvida det blir ett tangentbord för min del eller inte

EDIT: Fick nyss mail, de hade tydligen prioriterat ett tangentbord från lagret till mig och det ska komma idag eller imorgon. Wunderbar

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Slut på Maxfps med. Beställde min hos inet nån gång en och en halv månad sen och vart glad av att se att de hade fått dem i lagret men tydligen så blir jag utan tills vidare. Ringt deras kundtjänst och ska få svar när de kommer i lager igen och huruvida det blir ett tangentbord för min del eller inte

Surt. Mitt är iaf skickat med posten idag så jag får det imorgon.

Känns som det var rätt många som köpte Quickfire Rapid idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke90:

Ahhh, gött! Då ska ett beställas snarast...

Mjo, har tittat lite på Pure och Poker också, men jag måste i princip ha F1-F12-raden Race är det minsta jag har hittat med F1-F12. Att det inte var så farligt i pris är ju inte fel det heller.

Du har ju Nopoo Choc mini med. Finns ganska många SC2 spelare som har den, t.ex Dimaga. Den har F1-F12 precis ovanför 1-12 så det är fett bra om man använder just F knapparna i t.ex SC2. De är verkligen precis ovanför, har en vanlig ESC och inte lite större som Race har.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om det är någon som fått hem sitt quick fire med röda switchar så skulle jag verkligen uppskatta om ni kunde ta ett kort på det så man får se hur det ser ut. Versionen med röda switchar är nämligen svart i andra länder, och det är ju otroligt mycket snyggare i svart utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om det är någon som fått hem sitt quick fire med röda switchar så skulle jag verkligen uppskatta om ni kunde ta ett kort på det så man får se hur det ser ut. Versionen med röda switchar är nämligen svart i andra länder, och det är ju otroligt mycket snyggare i svart utförande.

http://geekhack.org/index.php?topic=30221.30 Där finns det bild på det tyska så gissar på att det nordiska ser likadant ut i stort sett. Jag tar en bild senare idag när jag får det och lägger upp.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ugga:

http://geekhack.org/index.php?topic=30221.30 Där finns det bild på det tyska så gissar på att det nordiska ser likadant ut i stort sett. Jag tar en bild senare idag när jag får det och lägger upp.

Låter bra det, men vill vara säker då jag har ett vagt minne av att UK versionen av Quick fire med röda switchar var grå, precis som den med svarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Låter bra det, men vill vara säker då jag har ett vagt minne av att UK versionen av Quick fire med röda switchar var grå, precis som den med svarta.

Kan nog stämma.. Men du har helt rätt i att den svarta versionen ser mycket bättre ut så jag hoppas på att det är den jag får.

Permalänk
Medlem

Fasen jag vill ha ett med blåa brytare men inget har ju handledstöd :/

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du har ju Nopoo Choc mini med. Finns ganska många SC2 spelare som har den, t.ex Dimaga. Den har F1-F12 precis ovanför 1-12 så det är fett bra om man använder just F knapparna i t.ex SC2. De är verkligen precis ovanför, har en vanlig ESC och inte lite större som Race har.

Jo, den såg jag också, jag gillar dock bakgrundsbelysningen i KBT:t...Vet du hur det ligger till med kvalité hos de båda? Har läst en del om att LEDs slutar funka lite slumpmässigt på KBT:t, men samtidigt att Noppoo:n ska kunna vara ganska dålig den också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fasen jag vill ha ett med blåa brytare men inget har ju handledstöd :/

Det här har blåa bryter och handledsstöd och även bakgrundsbelysning. http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5204

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke90:

Jo, den såg jag också, jag gillar dock bakgrundsbelysningen i KBT:t...Vet du hur det ligger till med kvalité hos de båda? Har läst en del om att LEDs slutar funka lite slumpmässigt på KBT:t, men samtidigt att Noppoo:n ska kunna vara ganska dålig den också..

Njaa inte hundra på de där tangentborden eftersom jag tills nyligen inte gillade mini tangentbord utan var mest inne på TKL men fan choc mini eller KBT Race verkar rätt så spännande, vill sj ha F knapparna och framförallt piltangenter utan att trycka på ngn Fn knapp och de har ju båda. Men iaf jag har inte hört ngt dåligt om Noppoon faktiskt men bästa skulle vara om du bara la upp en tråd på geekhack.org och frågade dem vad som är bra och dåligt med Choc mini och Racen. De kan svara på allt där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

CM Storm Quickfire Rapid Red

Här kommer en bild och så härligt att det var svart man fick.

On topic: Huuuur skönt som helst att skriva på.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men en del ser ut som copy paste av något jag sett innan, fast översatt till svenska.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ugga:

http://desmond.imageshack.us/Himg256/scaled.php?server=256&fi...

Här kommer en bild och så härligt att det var svart man fick.

On topic: Huuuur skönt som helst att skriva på.

Nice!
Får se om jag kanske inhandlar ett sådant, men efter att ha haft ett 20-tal tangentbord så går jag alltid tillbaka till mina gamla Cherry tangentbord från -80 talet då profilen på dom är helt underbar, så man kanske ska ta och nöja sig med det man har istället...

Skrivet av gurkburk92:

Inte för att vara sån, men en del ser ut som copy paste av något jag sett innan, fast översatt till svenska.

Vad menar du nu?

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut. Bara att skaffa Ducky PBT Engraved keycaps settet till den där så kommer det vara mums. Frågade på Geekhack om de skulle passa Costar bord som nu CM Storm Quickfire Rapid Red är även fast det är Cherry keycaps. Tydligen skulle det göra det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fyfan vad fint, fick precis tag på moogle kit till nyare tangentbord, med andra ord kommer jag ha ett komplett set med svarta Cherry doubleshots som passar till moderna tangentbord.

Vilket betyder att jag antagligen kommer sitta med ett CM Storm Quick fire rapid, red edition. Med Cherry Doubleshots snart.

EDIT:

La även märke till att det är många som vill ha tangentbord med handledsstöd, så tog en gammal guide jag gjort och la in den i denna guide. Egengjorda handledsstöd är 100 gånger bättre än dom man får med tangentborden, då du kan få exakt de mått du själv vill ha istället för att anpassa dig efter vad tillverkaren gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nice!
Får se om jag kanske inhandlar ett sådant, men efter att ha haft ett 20-tal tangentbord så går jag alltid tillbaka till mina gamla Cherry tangentbord från -80 talet då profilen på dom är helt underbar, så man kanske ska ta och nöja sig med det man har istället...

Vad menar du nu?

När jag letade tangentbord, mekaniskt då, så kollade jag upp mycket av de som är listat

De kan bara va ett sammanträffande, men GIFarna är ju defenetivt något jag sett nånstans

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fyfan vad fint, fick precis tag på moogle kit till nyare tangentbord, med andra ord kommer jag ha ett komplett set med svarta Cherry doubleshots som passar till moderna tangentbord.

Jag har ett fullt set med äkta svarta Cherry doubleshots som passar modernare tangentbord, vilket är sjukt trevligt.

... Problemet är bara det att man efter att ha använt dem ett tag inser att de är så snygga att man vill kunna använda de på sina Cherry-tangentbord, och där passar de ju inte. Lurigt det där!

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gurkburk92:

När jag letade tangentbord, mekaniskt då, så kollade jag upp mycket av de som är listat

De kan bara va ett sammanträffande, men GIFarna är ju defenetivt något jag sett nånstans

Jaha, du snackar om guiden. Ja GIFarna och en del av bilderna är lånade, det är ganska svårt att göra allt från scratch själv. Om du känner att du kan göra ett bättre jobb så be my guest.

Skrivet av Zetsu:

Jag har ett fullt set med äkta svarta Cherry doubleshots som passar modernare tangentbord, vilket är sjukt trevligt.

... Problemet är bara det att man efter att ha använt dem ett tag inser att de är så snygga att man vill kunna använda de på sina Cherry-tangentbord, och där passar de ju inte. Lurigt det där!

Men men, har du cherry's egna doubleshots så kommer det väl ändå passa på Cherry tangentbord, du lär ju ha offcenter capslock, offcenter space mm. när du sitter med ett Cherry set.

Permalänk
Medlem

Huttala, tror du att Ducky PBT caps kommer passa QFR?

Btw var fick du doubleshots ifrån? Cherry tangentbord eller? Är de i nordic ISO eller i DE ISO?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Fick tag på mitt CM Quick Fire Rapid Red igår och är i det hela rätt nöjd

Tangentbordet väger något otroligt, så att man nästan skulle få muskler av att bära runt på det men allt i allt tycker jag bara att det är trevligt då det känns som att den skulle vara väldigt stryktålig. Tangentbordet är dessutom väldigt mycket mindre än mitt förra, inte bara på bredden utan även i höjdled är den otroligt liten och det är alltid välkommet med mer plats på mitt redan trånga skrivbord.

Att skriva på den är väldigt skönt då den klickar någonting underbart när man skriver snabbt men den enda egentliga kritiken jag har är att tangenterna kräver väldigt lite kraft för att aktiveras och det leder till att det ofta händer att jag råkar skriva fel tangent och det är lite drygt. Jag får hela tiden se till att skriva lite långsammare för att inte slå på fel tangenter men jag antar att detta är någonting man helt enkelt får vänja sig in i eftersom jag använt vanliga tangentbord hela livet och mekaniska nu i en dag. Ifall jag mot all förmodan skulle vara missnöjd har jag ändå ångerrätt, men jag ser inte att jag skulle kunna gå tillbaks till mitt gamla sketna tangentbord precis än

Någon som skulle kunna tillägga ifall att råka skriva in fel tangenter nu med mekaniskt är något egentligt problem eller ifall man bara kan öva bort det?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras