Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Hej nu har jag fått nog!! Jag ser damm på datorn och på skrivbordet och börjar städa bort det nästa dag samma sak.
Så nu undrar jag finns det någon apparat som motverkar detta är det fel på mitt hus vad ska jag göra har ni någon idé?

Tacksam för svar// Theodore

har du möjligtvis svart inredning? dammet synd väldigt tydligt på svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

jäklar vad många som har kommenterat om detta damm inlägget har ni inget annat för er?

J*klar vad du verkar ha tråkigt eftersom du bry dig.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det bara ett sätt att se till att det inte kommer mer damm på skrivbordet. Dammsug rummet, torka av allting med fuktig trasa, ta ut alla tyg saker, lås rummet utifrån och se till att ingen går in. Stäng av all ventilation. Nu kommer det inte bildas nytt damm och ditt skrivbort är rent o fint.

"Skämt off"
Om du vill minska dammet som bildats måste du dammsuga väldigt ofta. Har du datorbordet i sovrummet är det helt kört eftersom du kommer röra på dina sängkläder = damm kommer yra omkring.
Tipset är att damma OFTA, även lister och karmar osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du saknar tydligen humor.

Vissa saker är roliga att skämta om, medan andra inte är det. Jag tycker inte om kvinnoförtryckande skämt, precis som en annan inte uppskattar förintelseskämt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Det som damm består av är ju 1. gamla celler från dig 2. textil 3. partiklar utifrån.
Ju mer man är hemma desto mer damm blir det ju från dig, har du torr hud/hårbotten kanske. Har du massa mattor, soffor, gardiner etc. Börja med Latexkläder kanske, jag känner en som kan måttsy ;). Sist är ju det där med luften utifrån, jag bor i ett nytt hus men märker att det drar lite på vissa ställen vid fönster och inluft till elementen. Där ser man tydligt var luft kommer in för det är som en svart beläggning som inte går bort med diskmedel och trasa utan kräver klorin eller annan stark sak, misstänker att det kommer från tågen, bor vid en station vid stambanan och där bromsas det ju mängder.

Är inte tågbromsar gjorda av asbest?
Kan vara värt att kolla upp kanske...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Är inte tågbromsar gjorda av asbest?
Kan vara värt att kolla upp kanske...

Kanske, ännu en grej att lägga på förnekelse listan

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vi har minimerat dammet hemma väldigt effektivt med att ha en städrobot som kör sin runda i lägenheten varje vardag kl10, dvs några timmar efter vi har gått hemifrån och dammet har lagt sig.

Robot damsugare virvlar inte runt dammet som vanliga damsugare gör. Effekten blir att efter några veckor har totala damm-mängden i lägenheten gått ner väsentligt och det är mycket mindre damm i luften.

Mindre damm i luften och på golven ger även mindre damm på hyllor, lister och andra plana ytor som inte är golv. Totalt mindre damm helt enkelt. Den första tiden fick vi tömma dammsugaren (för övrigt döpt till Norpan) dagligen, nu räcker det en gång i veckan. Utöver Norpans arbete behöver man fortfarande städa lägenheten, men det är snarare varannan/tredje vecka än ett par gånger i veckan som det var innan Norpan flyttade in.

Komplettera en robotdammsugare med en luftrenare/fuktare eller joniserare som binder så mycket damm i luften som möjligt och du får en lättstädad lägenhet.

Hahaha Norpan!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Hahaha Norpan!

+1

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Vissa saker är roliga att skämta om, medan andra inte är det. Jag tycker inte om kvinnoförtryckande skämt, precis som en annan inte uppskattar förintelseskämt.

<3 Dig.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Var hittar man dammsugare med vattenfilter? Dyra?

Farsan köpte en på Twins eller tvshop. Inte så fasligt dyr vill jag minnas

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Farsan köpte en på Twins eller tvshop. Inte så fasligt dyr vill jag minnas

Den hette säkert robomop, hade en sådan med men en dyrare är lite mer avancerad än så.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Komplettera en robotdammsugare med en luftrenare/fuktare eller joniserare som binder så mycket damm i luften som möjligt och du får en lättstädad lägenhet.

Hallå igen! DU jag hade tänkt att skaffa en ''Smulan'' efter att ha läst ditt inlägg, har således ett par frågor:
1. Kan Smulan ta sig över mattkanter på 4mm?
2. Kan Smulan ta sig över trösklar på drygt 1cm?
3. Om Smulan börjar få dåligt med batteri, åker den och ställer sig per automatik i laddningsstället då igen?

Vore tacksam för svar!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av XpreS:

Hallå igen! DU jag hade tänkt att skaffa en ''Smulan'' efter att ha läst ditt inlägg, har således ett par frågor:
1. Kan Smulan ta sig över mattkanter på 4mm?
2. Kan Smulan ta sig över trösklar på drygt 1cm?
3. Om Smulan börjar få dåligt med batteri, åker den och ställer sig per automatik i laddningsstället då igen?

Vore tacksam för svar!

Det beros lite på vilken ras och art du har på Smulan.

Norpan som är en Roomba 581 klarar mattkanter på 1cm, men är inte så förtjust i fransar, trösklar upp till 3 cm (om de är i etapper) och går hem och käkar när han blir hungrig.

Samsung har lite mer avancerad lokaliseringsmetodik med mappning av taket (!) av en uppåtriktad kamera, vid låga batterier tar den rakaste vägen hem och sedan åker den tillbaks till samma ställe och fortsätter. Roomban har generellt fått lite bättre betyg på städresultatet än Samsungen, och med vår lägenhets layout räcker Roomban.

Kolla lite recensioner och tester på olika modeller. Generellt är det Roomba eller Samsung som slåss om toppen verkar det som.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vissa saker är roliga att skämta om, medan andra inte är det. Jag tycker inte om kvinnoförtryckande skämt, precis som en annan inte uppskattar förintelseskämt.

En gnutti ironi och humor är dock aldrig fel. Och det är inte som så att jag var på största allvar med min post heller. Har själv kärring och barn.
T.om hon tyckte att det var roligt.

Men humor är så olika från person till person. En del vill ju se allvar i precis allt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malawie:

Är inte tågbromsar gjorda av asbest?
Kan vara värt att kolla upp kanske...

Enligt den där TED-videon om saker man gjorde av en gris gjordes de väl av (bl.a., och kanske inte alltid) grisar .. Vad från grisar minns jag inte, benkol?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evoxer:

Farsan köpte en på Twins eller tvshop. Inte så fasligt dyr vill jag minnas

Har för mig den kostar 1900 eller något?

Kärscher har en med. Om jag inte tänker fel. Möjligt att den hade sådan ångrengöring med. Har sett demovideo på YouTube där de kör den på mattor.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd

Appropå jonisering undrar jag hur hälsosamt det är?

(Ja, det kanske hjälper mot virus med, men ..)

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonisering

"Jonisering används mycket i luftrenare där partiklarna (t.ex. damm) laddas negativt och sedan fastnar på ett positivt laddat metallbleck. Jonisering är en mycket effektiv metod för att eliminera många farliga gaser som t.ex. formaldehyd, toluen, ammoniak, kolmonoxid, etc."

Coolt.

"Ozon uppkommer som en bieffekt vid joniseringen och ozon är hälsofarligt i höga koncentrationer. Luft innehåller låga halter av ozon."

Mindre coolt.

Edit 2: http://jonisering.se/

"Biozone kombinerar negativa joner med UV-ljus och hydroxylradikaler. En oslagbar kombination för reducera bakterier, virus, dålig lukt & kemiska gaser."

Lite dåligt med upplysning om eventuella negativa effekter ..

http://www.aircode.se/aircode-jonisering.asp

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

har du möjligtvis svart inredning? dammet synd väldigt tydligt på svart

Datorn står på ett svart bord och när jag dratt den våta duken över bordet så virvlar dammet tillbaks där jag precis torkat :'(
Men det är nog som många andra sagt - städa oftare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Damm är döda hudceller, börja använd peeling i duschen så är du i smöret sen!

EDIT: http://illvet.se/fraga-oss/vad-bestar-damm-egentligen-av

Permalänk
Medlem

Har också problem med damm i rummet hemma. Är dammallergiker (+ all pollen) och lider också av astma, därför är dammet ett stort problem för mig. Så fort jag kommer in i mitt rum blir jag trött och hängig. Städar ca en gång i veckan, och då är det brutalt mycket damm alltså. Mår dåligt i flera timmar efter själva städningen också. Kan inte ha något svart i rummet heller, då detta blir helt belagt av damm.

Någon som har tips på hur jag kan åtgärda detta frustrerande problem? En luftrenare är inte så aktuellt pga. ekonomiska själv, att spara till en sådan skulle ta mig ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det beros lite på vilken ras och art du har på Smulan.

Norpan som är en Roomba 581 klarar mattkanter på 1cm, men är inte så förtjust i fransar, trösklar upp till 3 cm (om de är i etapper) och går hem och käkar när han blir hungrig.

Samsung har lite mer avancerad lokaliseringsmetodik med mappning av taket (!) av en uppåtriktad kamera, vid låga batterier tar den rakaste vägen hem och sedan åker den tillbaks till samma ställe och fortsätter. Roomban har generellt fått lite bättre betyg på städresultatet än Samsungen, och med vår lägenhets layout räcker Roomban.

Kolla lite recensioner och tester på olika modeller. Generellt är det Roomba eller Samsung som slåss om toppen verkar det som.

Fungerar den med katt?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Fungerar den med katt?

Självklart!

http://www.youtube.com/watch?v=LQ-jv8g1YVI

Permalänk
Hjälpsam

Ja

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hahaha, undrar hur min hund på 30kg skulle reagera på den där, blir nog jobbigt för den att röra på sig om han sätter sig på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

Damm är döda hudceller, börja använd peeling i duschen så är du i smöret sen!

EDIT: http://illvet.se/fraga-oss/vad-bestar-damm-egentligen-av

Bland annat döda hudceller hade jag sagt "Damm är en bred beteckning för alla typer av partiklar av både organiskt och oorganiskt ursprung" ;D

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

En gnutti ironi och humor är dock aldrig fel. Och det är inte som så att jag var på största allvar med min post heller. Har själv kärring och barn.
T.om hon tyckte att det var roligt.

Men humor är så olika från person till person. En del vill ju se allvar i precis allt.

Vill däremot hävda att det är precis den inställningen som göder många dåliga aspekter av samhället. Bara för att man har en partner och barn betyder det inte att man inte kan hysa mindre spännande åsikter, och en så simpel sak som att referera till sin fru/sambo/tjej som kärring ger en viss karaktärsstämpel redan där.

Dessutom är jag absolut ingen allvarlig person. Jag kan skämta över gränsen när det gäller t.ex vegetarianer, sd-anhängare, religiösa etc. Men när det kommer till diskriminering och kvinnoförtryck har jag en del obehagliga erfarenheter som gör att det områden inte fungerar för mig. Därför tycker jag att man kan vara lite mer sympatisk när någon säger rakt ut att man tagit illa upp av något okänsligt skämt man dragit.

Jag tänker inte kritisera dig vidare på något annat sätt än att säga att jag blev illa berörd av ditt så kallade skämt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Man blir lika överaskad när någon annan delar ens åsikter ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquis79:

Enligt den där TED-videon om saker man gjorde av en gris gjordes de väl av (bl.a., och kanske inte alltid) grisar .. Vad från grisar minns jag inte, benkol?

Det har jag ingen aning om, låter lite lustigt.
Vet att man ska akta sig för gamla bromsband och kopplingar, jag tror att tåg är bland det sista i Sverige som lagligt få använda asbest på slitage delar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vill däremot hävda att det är precis den inställningen som göder många dåliga aspekter av samhället. Bara för att man har en partner och barn betyder det inte att man inte kan hysa mindre spännande åsikter, och en så simpel sak som att referera till sin fru/sambo/tjej som kärring ger en viss karaktärsstämpel redan där.

Dessutom är jag absolut ingen allvarlig person. Jag kan skämta över gränsen när det gäller t.ex vegetarianer, sd-anhängare, religiösa etc. Men när det kommer till diskriminering och kvinnoförtryck har jag en del obehagliga erfarenheter som gör att det områden inte fungerar för mig. Därför tycker jag att man kan vara lite mer sympatisk när någon säger rakt ut att man tagit illa upp av något okänsligt skämt man dragit.

Jag tänker inte kritisera dig vidare på något annat sätt än att säga att jag blev illa berörd av ditt så kallade skämt.

Dubbelmoral finns det gott om ser jag.

Nu var ju mitt skämt inte något som reflekterar mina egna personliga åsikter över varken kvinnor eller män.
Jag ber dock om ursäkt, eftersom du tar illa vid vad gäller det hela.

Återigen, så var posten inte till synes för att framföra någon form av förtryck eller diskriminering.

Dock anser jag att du själv erkänt att du har lätt för att kasta sten i glashus.
Men men, nog om detta. Ber ännu en gång om ursäkt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Dubbelmoral finns det gott om ser jag.

Nu var ju mitt skämt inte något som reflekterar mina egna personliga åsikter över varken kvinnor eller män.
Jag ber dock om ursäkt, eftersom du tar illa vid vad gäller det hela.

Återigen, så var posten inte till synes för att framföra någon form av förtryck eller diskriminering.

Dock anser jag att du själv erkänt att du har lätt för att kasta sten i glashus.
Men men, nog om detta. Ber ännu en gång om ursäkt.

Bra gjort! Kan vi inte återgå till dammproblematik istället för skämt om damproblematik?

Mer lösningar såsom städrobotar och luftfuktare eftersökes! Finns det någon ultimat relativt självgående lösning som gör att man slipper damma alls undrar jag då? Detta kan vara lösningar som städrobot+luftfuktare+ ja vadå?

Finns det ingen självgående städråtta som kan klättra upp för TV-bänken och städa där med?

Blev fruktansvärt sugen på att spendera surt förvärvade pengar på en ultimat lösning för all denna surt förvärvade tid på städning.

Bor i hyresrätt skall tilläggas så ingen åverkan på fasad och liknande får göras, som t.ex. installation av AC/luftvärmepump med mera.

24,000:- är budgeten, kom med förslag!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.