Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Men är dom effektiva då?

Ja, jag har två hemma - iofs mest för att jaga pollen ur luften, men de minskar dammet rejält. Dock så får man ännu en sak att hålla rent och serva...

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett rum som endast används som datorrum till både byggen och arbetsmiljö, största boven för mig är alla komponenter/saker på hyllor etc där göms det damm som kommer fram efter man städat.

Jag har en microfiberduk som jag drar över skrivbord och chassin ofta och jag dammsugar och dammtorkar ca 1ggr vecka men en gång i månaden tar jag bort datorer och dammar ur och i samma veva passar jag på att ta in kompressorn i rummet och jag blåser alla ytor rena i skrymsler och vrår och bland saker sedan låter jag det lägga sig någon timme och damsugar sen repeterar jag processen och dammtorkar sen klarar det sig fint en månad till

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av tedeman1998:

Men är dom effektiva då?

Jag köpte en luftrenare i hopp om att få ner dammnivån, men det var väl högst en marginell skillnad. Så köp ingen luftrenare för att få mindre damm, men däremot är den guld under pollensäsong om man är allergiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tror att det effektivaste är en dammsugare med hepafilter.

Dammsugare med vatten filter är det mest effektiva HEPA filter etcv fungerar bara i ca 6 mån sen ska dom bytas.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Polack bygge, helt klart!

Säg inte det. Jag bor i ett nybyggt Skanska-hus, och maken till mycket fel har jag då aldrig sett.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Nej men en liten luftfuktare ska det vara. Har själv en sån och det har drastiskt minskat dammet i datorn + då regelbunden damm sugning av rummet.

Har själv en större modell luftrenare/Fuktare som jag fick från ett företag och sen dess har mitt damm problem upphört + mycket friskare Luft.Jag har satt så den drar in friskt luft utifrån som den rensar innan det skickas in i rummet..Visst lita damm blir det men mycket bättre än innan iallafall..

Att den sen fuktar luften lite hjälper mot min allergi som har börjar härja hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Till de som ironiserade lite över uttalandet att det var "fel" på huset: detta är inte omöjligt. Rättare sagt kan ventilationen vara felinställd, vilket är väldigt vanligt.

Alla byggnader i Sverige måste enligt lag genomföra "obligatorisk ventilationskontroll" (OVK) med jämna mellanrum (beror på verksamhet). Undantagen är en- och tvåfamiljshus där kontroll bara måste ske vid nybygge och större ombyggnad. OVK tillkom för att det är så vanligt att ventilationen är felinställd, vilket ökar energi för uppvärmning (för mycket luftbyte eller bara ineffektiv luftströmning), verkar tröttande ("dålig luft" där man vistas), kan vara dåligt för huset (övertryck kan trycka ut fukt i stommen), etc.

I detta fallet skulle felinställd ventilation (företrädesvis för lågt tryck inne i huset) kunna dra in damm från husväggar och utanför. Är det ett genuint problem som inte verkar kunna åtgärdas genom ökad frekvens av dammsugning/dammning så är tillsyn av en ventilationskonsult rekommenderad. Det kan även spara andra problem som nämndes enligt ovan (om luften är så full av damm som du nämner så kan du själv föreställa dig att detta inte är nyttigt att andas in i längden).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Jag har datorn uppe i skrivbordshöjd och rätt öppen planlösning men ska jag köpa luftrenare eller nytt hus??

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem

Denna maskin:

http://www.aromatechab.se/

Dyr som fan men funkar därefter. Garanti som slår eVGA:s med hästlängder.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Lösningen är att skaffa ett fruntimmer, som dammtorkar MINST 1 ggn/vecka. Då håller sig sakerna fina och rena.
Och mot alla odds om damm skulle förekomma så ger man fruntimmret en ond blick och pekar lite lätt på dammet.
Whips så är allt damm borta
(Ironi gott folk, det är ett faktum att ett fruntimmer ogillar damm)

Elllller om då detta trevliga alternativ, INTE är ett alternativ så kanske en ordentlig dammsugning då och då fungerar?
Att sopa skräp under mattan fungerar ju också... en tid

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Jag har datorn uppe i skrivbordshöjd och rätt öppen planlösning men ska jag köpa luftrenare eller nytt hus??

Städa eller köp ett nytt hus.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med microfiberduk på komponenter? Alstrar det statisk electricitet?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Denna maskin:

http://www.aromatechab.se/

Dyr som fan men funkar därefter. Garanti som slår eVGA:s med hästlängder.

Köper du en sån till listpris är du lurad. Alla som har varit i den branschen vet att en städmaskin plus tillbehör som ska kosta 30,000:- har man ibland sålt för 12,000:-

Så hur kan man sälja en sån dyr produkt så billigt?
Aromatech lr Kirby, same shit som säljer dom.
Bra produkter men dra ner priset med 50% så är den fortfarande för dyr!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Köper du en sån till listpris är du lurad. Alla som har varit i den branschen vet att en städmaskin plus tillbehör som ska kosta 30,000:- har man ibland sålt för 12,000:-

Så hur kan man sälja en sån dyr produkt så billigt?
Aromatech lr Kirby, same shit som säljer dom.
Bra produkter men dra ner priset med 50% så är den fortfarande för dyr!

Möjligt att priset är högt, funktionen är dock där. Tillgång och efterfråga.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Köper du en sån till listpris är du lurad. Alla som har varit i den branschen vet att en städmaskin plus tillbehör som ska kosta 30,000:- har man ibland sålt för 12,000:-

Så hur kan man sälja en sån dyr produkt så billigt?
Aromatech lr Kirby, same shit som säljer dom.
Bra produkter men dra ner priset med 50% så är den fortfarande för dyr!

Stämmer bra det, såg tester på Råd & rön eller nåt och det mesta är undermåligt.

Sen har man sett drösvis med dem på blocket för en spottstyver.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Sköter man inte dom extremt noga så har man legionärssjuka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan det inte funka att ha en massa växter som renar och fuktar luften? tex. http://www.odla.nu/artiklar/inne/krukvaxter/krukvaxter-far-di...

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Möjligt att priset är högt, funktionen är dock där. Tillgång och efterfråga.

Tillgången är extremt hög och efterfrågan ytterst låg.

Det handlar bara om att köra över, lura och tjata ner kunderna. En demo kan ta många timmar och vissa får till slut ett pris som är en tredjedel av utgångspriset. Det är samma folk som säljer dessa som har sålt Kirby i 20 år.

Dom söker konstant nya "stjärnsäljare".

Så näe, funktionen är på sin höjd ok men helt undermålig i jämförelse med priset. Bättre att köpa några luftfuktare och några luftrenare, blir billigare än en sån där

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Jag köpte en luftrenare i hopp om att få ner dammnivån, men det var väl högst en marginell skillnad. Så köp ingen luftrenare för att få mindre damm, men däremot är den guld under pollensäsong om man är allergiker.

Vilken köpte du, om man får fråga?

Tänker mest på prisklass.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

jäklar vad många som har kommenterat om detta damm inlägget har ni inget annat för er?

Permalänk
Medlem

För 30k får man 2h städning varje vecka i ett helt år av en städfirma (!) För någon som ogillar att städa känns det mycket mer värt än att köpa en dammsugare för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Dammsugare med vatten filter är det mest effektiva HEPA filter etcv fungerar bara i ca 6 mån sen ska dom bytas.

Var hittar man dammsugare med vattenfilter? Dyra?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

jäklar vad många som har kommenterat om detta damm inlägget har ni inget annat för er?

Städning tar en stor del av vår tid

Faktiskt intressant ämne, hur mkt tid läggs ner på städning? Varför bör man städa? Tänker designers på hur lättstädade saker blir? Har det blivit lättare/krävts mindre städning i modern tid?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Lösningen är att skaffa ett fruntimmer, som dammtorkar MINST 1 ggn/vecka. Då håller sig sakerna fina och rena.
Och mot alla odds om damm skulle förekomma så ger man fruntimmret en ond blick och pekar lite lätt på dammet.
Whips så är allt damm borta
(Ironi gott folk, det är ett faktum att ett fruntimmer ogillar damm)

Elllller om då detta trevliga alternativ, INTE är ett alternativ så kanske en ordentlig dammsugning då och då fungerar?
Att sopa skräp under mattan fungerar ju också... en tid

Eftersom man inte kan ogilla något så gör jag det genom svar.

-1

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Eftersom man inte kan ogilla något så gör jag det genom svar.

-1

Du saknar tydligen humor.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

http://www.teknikmagasinet.se/Hem & Hushåll/Dust Ball

Den ska tydligen va bra!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

http://www.teknikmagasinet.se/Hem&Hushåll/Dustball

Länken funkar inte så du får söka manuellt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

http://www.teknikmagasinet.se/Hem & Hushåll/Dust Ball

Den ska tydligen va bra!

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

http://www.teknikmagasinet.se/Hem&Hushåll/Dustball

Länken funkar inte så du får söka manuellt

Det där är Teknikmagasinets "bluffprodukt", ett skämt som man kan lista ut vad det är och vinna ett pris.

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord upplevs mycket dammigare efter att jag köpte ett svart, det var sista gången, omöjligt att få "dammfritt" åtminstone för ögat"

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Städar man ofta och noga får man minimalt med damm. Simple!