[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem

Det måste vara Vaxine? Jag vill minnas att jag lästa om det i DMz en gång i forntiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Virus? Har för mig att det finns något gammalt PC spel som hade liknande grafik men det är ju inte ett motmedel..

Nope inte virus (men det är också ett coolt men svårstyrt spel med lite speciell look )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Det måste vara Vaxine? Jag vill minnas att jag lästa om det i DMz en gång i forntiden.

We have a winner!! Snyggt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter med denna bild från ett spel som anknyter litegrand till temat med virus och liknande:

Permalänk
Medlem

Känns som vi behöver en ledtråd

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Det är ett uselt spel, vars namn börjar på bokstaven "D".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Det är ett uselt spel, vars namn börjar på bokstaven "D".

Hmm PC?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nix, jag tror ej spelet finns till PC.

Permalänk

DNA Warrior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

DNA Warrior.

Rätt svar!

Permalänk

Här är nästa "bild".

Citat:

You are stood on a narrow road between The Land and whence you came. To the north and south are the small foothills of a pair of majestic mountains, with a large wall running round. To the west the road continues, where in the distance you can see a thatched cottage opposite an ancient cemetery. The way out is to the east, where a shroud of mist covers the secret pass by which you entered the Land.

Att googla texten ovan är att likställa med bildgoogling i detta fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Här är nästa "bild".

Att googla texten ovan är att likställa med bildgoogling i detta fall!

Chansar på Zork

Edit: vilken nog är fel då jag nu läste på att Zork utspelar sig under jord..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Chansar på Zork

En bra gissning, men inte rätt.

Permalänk

Ledtråd: Det är ungefär samtida med (och inspirerat av) Zork, men är också relaterat till nymodigheter som WoW.

Permalänk
Medlem

Chansar vilt på ultima online

Permalänk
Skrivet av Nimafor:

Chansar vilt på ultima online

Tyvärr inte. Det här spelet har gett namn till hela genren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Tyvärr inte. Det här spelet har gett namn till hela genren.

En till vild chansning: MUD

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Tyvärr inte. Det här spelet har gett namn till hela genren.

Hmm hmm, heter det månne Adventure helt enkelt?
(vildgissar lite jag med)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Wasteland 1?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

En till vild chansning: MUD

Rätt!

Spelet är MUD, eller MUD1 som det också kallas för att undvika begreppsförvirring med genren som också har kommit att kallas MUD = Multi-User Dungeon. Ett MUD-spel är väl egentligen samma sak som ett MMORPG-spel, men den senare förkortningen har tagit över. MUD1 är alltså föregångaren till alla MMORPG.

Kan man fortfarande spela MUD1? Ja, bara att damma av telnet-klienten och logga in på british-legends.com port 27750. Men vill du ha någon annan att spela med så är det nog bättre att välja något lite modernare MUD som https://www.aardwolf.com/ istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Rätt!

Spelet är MUD, eller MUD1 som det också kallas för att undvika begreppsförvirring med genren som också har kommit att kallas MUD = Multi-User Dungeon. Ett MUD-spel är väl egentligen samma sak som ett MMORPG-spel, men den senare förkortningen har tagit över. MUD1 är alltså föregångaren till alla MMORPG.

Kan man fortfarande spela MUD1? Ja, bara att damma av telnet-klienten och logga in på british-legends.com port 27750. Men vill du ha någon annan att spela med så är det nog bättre att välja något lite modernare MUD som https://www.aardwolf.com/ istället.

Coolt att det var rätt. Jag testade bara MUD en kort stund mot Lysator i Linköping i början av 90-talet, fanns för mycket annat sen..😑

Se om ni tar detta grafiskt distinkta spel!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Coolt att det var rätt. Jag testade bara MUD en kort stund mot Lysator i Linköping i början av 90-talet, fanns för mycket annat sen..😑

Grymt snyggt fångat där Videoapan
Jag trodde det skulle vara mer ett klassiskt textäventyr.
...
Även jag är är tillräckligt gammal så att man spelat en del i en MUD i högskolan. (en helt annan MUD som hette Tsunami) - men konstigt nog flyttades aldrig det beroendet över till modernare MMORPG som tex WoW. Nog tur det

Skrivet av Videoapan:

Se om ni tar detta grafiskt distinkta spel!

Om jag inte tänker/minns helt snett så körde jag den i tråden i början på 2021
Jag låter någon annan gräva fram den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Grymt snyggt fångat där Videoapan
Jag trodde det skulle vara mer ett klassiskt textäventyr.
...
Även jag är är tillräckligt gammal så att man spelat en del i en MUD i högskolan. (en helt annan MUD som hette Tsunami) - men konstigt nog flyttades aldrig det beroendet över till modernare MMORPG som tex WoW. Nog tur det

Om jag inte tänker/minns helt snett så körde jag den i tråden i början på 2021
Jag låter någon annan gräva fram den.

Ja, börjar bli en lite väl överbefolkad skärgård av spel här..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ja, börjar bli en lite väl överbefolkad skärgård av spel här..

Ooooh, den var snygg

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Från ledtråden så måste det ju bli Archipelagos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Från ledtråden så måste det ju bli Archipelagos.

Right you are!

Nu känner jag att jag måste ta en liten paus från mina poster här, blir ju bara massa dubbletter på sistone

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nu känner jag att jag måste ta en liten paus från mina poster här, blir ju bara massa dubbletter på sistone

Äsch, det är väl ofrånkomligt det blir dubletter med tanke på hur länge vi kört tråden och hur många bra bilder du fått in

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Nytt spel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Hmm, känns som en rejäl överdos av egenskaper som bara ett gammalt rollspel eller strategispel kan ha. Lite blandning av Jagged Alliance, UFO och Masters of Orion. Kommer inte på något mer specifikt dock..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Hmm, känns som en rejäl överdos av egenskaper som bara ett gammalt rollspel eller strategispel kan ha. Lite blandning av Jagged Alliance, UFO och Masters of Orion. Kommer inte på något mer specifikt dock..

Gammalt rollspel är rätt typat. Det använder samma "spelmotor" som ett lite mer välkänt rollspel med fantasytema.