[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Då slänger jag in ett Dam Busters till C64 här. Ska tydligen vara baserat på verkliga händelser (och möjligen Biggles-romaner (oj, de har jag inte tänkt på detta årtusende)).

Men nu får ni detta lite modernare spel:

https://i.ytimg.com/vi/tK4id2M0qu0/maxresdefault.jpg

Tack att du prickade av den @Videoapan - rätt förstås
Aaah, Biggles - det var ett tag sen! Har nog kanske kvar nån av dem i hyllan nånstans.
Hmm, nått bekant med din bild. Inte spelat själv men nog sett recensioner i tidningar en gång i tiden eller nått sånt.
Tokgissar på LHX attack helicopter. (Inte spelat som sagt, men namnet sitter i bakhuvudet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tack att du prickade av den @Videoapan - rätt förstås
Aaah, Biggles - det var ett tag sen! Har nog kanske kvar nån av dem i hyllan nånstans.
Hmm, nått bekant med din bild. Inte spelat själv men nog sett recensioner i tidningar en gång i tiden eller nått sånt.
Tokgissar på LHX attack helicopter. (Inte spelat som sagt, men namnet sitter i bakhuvudet)

Nope, inte LHX, det har jag koll på att det varit med tidigare 😁
Men du har rätt i att det är en helikoptersimulator, betydligt modernare än Biggles.. Bilden är från versionen till Amiga men kom till fler system (jag kollade med frun, hon hade ingen aning om vad det var för böcker )🙈

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Då slänger jag in ett Dam Busters till C64 här. Ska tydligen vara baserat på verkliga händelser (och möjligen Biggles-romaner (oj, de har jag inte tänkt på detta årtusende)).

Men nu får ni detta lite modernare spel:

https://i.ytimg.com/vi/tK4id2M0qu0/maxresdefault.jpg

F-16?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Sätter nästan pengar på att det är helikopter snarare än flygplan
(och F16 har väl inte såndär "fyrkantig" cockpit?)

Hmm, börjar nog ana vad det är för spel...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:
Skrivet av Roger W:

Sätter nästan pengar på att det är helikopter snarare än flygplan
(och F16 har väl inte såndär "fyrkantig" cockpit?)

Hmm, börjar nog ana vad det är för spel...

Inte F-16 utan helikopter som sagt. Med 90-talets coolaste siffror i titeln.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Då får vi välan prova Gunship 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Då får vi välan prova Gunship 2000

Provar du det får du lov att prova på ett nytt spel också, helt korrekt! Minns att jag bara testade Gunship 2000 och tyckte styrningen var lite funky..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Då kör vi på denna.
Ett spel som jag lagt många timmar på och faktiskt ibland laddar in igen.
Jag har tyvärr inte lyckats hitta något motsvarande modernt spel så om någon har ett tips tas det glatt emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

https://i.imgur.com/3bRjX3C.png

Då kör vi på denna.
Ett spel som jag lagt många timmar på och faktiskt ibland laddar in igen.
Jag har tyvärr inte lyckats hitta något motsvarande modernt spel så om någon har ett tips tas det glatt emot.

Är det kanske ’Rusha B’ eller ’jag går 🍌’

Ser typ ut som en minimap från CS alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det kanske ’Rusha B’ eller ’jag går 🍌’

Ser typ ut som en minimap från CS alltså

Inget av det

Permalänk
Medlem

Rainbow Six?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulleit:

Rainbow Six?

Du får vara lite mer specifik

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Du får vara lite mer specifik

Första spelet hette väl bara Rainbow six, så på sätt och vis var det väl en specifik gissning?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Första spelet hette väl bara Rainbow six, så på sätt och vis var det väl en specifik gissning?

Ok. Då är det fel

Permalänk
Medlem

RS: Rogue Spear?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

RS: Rogue Spear?

Nope

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av tomas1976:

https://i.imgur.com/3bRjX3C.png

Då kör vi på denna.
Ett spel som jag lagt många timmar på och faktiskt ibland laddar in igen.
Jag har tyvärr inte lyckats hitta något motsvarande modernt spel så om någon har ett tips tas det glatt emot.

Rainbow Six 3 Raven Shield.

edit: https://www.youtube.com/watch?v=_ftwcedQ1os

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Korrekt

Permalänk
Digital fyndjägare

Då kommer en ny bild...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Nästa bild från samma spel kommer här...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Ringer nån tyst liten klocka... Kanske har spelat det, men minnena är för vaga... Ska bli riktigt kul att veta vad det är

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Digital fyndjägare

Bild från en annan plattform...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

M1 tank platoon?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Roger W:

M1 tank platoon?

Nix.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Grävde runt lite bland stridsvagnsspel på 16 bitare och hittade till sist Sherman M4!
Jag måste sett det nån gång under den eran eller läst en gammal recension, då spelet ser väldigt bekant ut
Tackar för flashbacken!

...

Jag har lite ont om idéer men nått halvobskyrt arkadspel (som portades till de flesta hemdatorerna) går alltid att klämma fram

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Grävde runt lite bland stridsvagnsspel på 16 bitare och hittade till sist Sherman M4!
Jag måste sett det nån gång under den eran eller läst en gammal recension, då spelet ser väldigt bekant ut
Tackar för flashbacken!

...

Jag har lite ont om idéer men nått halvobskyrt arkadspel (som portades till de flesta hemdatorerna) går alltid att klämma fram
https://i.ytimg.com/vi/0NfxY86qS3Q/maxresdefault.jpg

Oh, det där var en kompis farsas favoritspel. Minns inte riktigt namnet.. Är det Iron Man kanske ?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ser ut som något Offroadliknande spel.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Roger W:

Grävde runt lite bland stridsvagnsspel på 16 bitare och hittade till sist Sherman M4!
Jag måste sett det nån gång under den eran eller läst en gammal recension, då spelet ser väldigt bekant ut
Tackar för flashbacken!

...

Jag har lite ont om idéer men nått halvobskyrt arkadspel (som portades till de flesta hemdatorerna) går alltid att klämma fram
https://i.ytimg.com/vi/0NfxY86qS3Q/maxresdefault.jpg

Badlands.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Grävde runt lite bland stridsvagnsspel på 16 bitare och hittade till sist Sherman M4!
Jag måste sett det nån gång under den eran eller läst en gammal recension, då spelet ser väldigt bekant ut
Tackar för flashbacken!

...

Jag har lite ont om idéer men nått halvobskyrt arkadspel (som portades till de flesta hemdatorerna) går alltid att klämma fram
https://i.ytimg.com/vi/0NfxY86qS3Q/maxresdefault.jpg

Nähä, var tvungen att googla lite och Iron Man var det ju inte. Iron man var kompisens farsas favorit, detta är ju Bad Lands. Ska se vad jag kan hitta på, uppenbarligen inte Iron Man även om jag är sugen..

Edit: Too little too late.. Så går det när jag inte uppdaterar webbläsaren.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Badlands.

Rätt fångat av det urval av topdown bilspel från den eran
(alla är kul, även om jag nog tyckte både Super sprint och Ironman var roligare än Badlands om jag minns rätt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.