Västtrafiks kontrollanter går för långt - eller? *VIDEO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Du förstår väl att kollektivtrafiken är delvis skattefinansierad så kvinnan i videon har redan betalt en del av trafiken då hon tydligt påstår att de saboterar hennes väg till sitt jobb. Sen drar du ganska trista växlar och verkar helt missa att misstag görs i det vardagliga livet. Misstagen kan se lite olika ut och kan orsakas av olika saker men de finns där. Hon påstår sig ha glömt att stämpla och glömska finns så jag väljer att tro henne.

Ja exakt. Kollektivtrafiken är till stor del skattefinansierad och att inte låta hela vara skattefinansierad gör det ju väldigt orättvist för de som inte har råd att betala men som ändå står för en del av finansieringen genom skatterna.

Citat:

Jag som betalande resenär har fått uppleva att kontrollanterna inte är trevliga trots att jag har betalt och har kunnat uppvisa kvitto på det. Det som har orsakat deras otrevliga bemötande har troligen berott på att jag inte har agerat tillräckligt snabbt då de arbetar på provision.

Ja absolut. Vid flera tillfällen har de blivit aggressiva när jag försökt få upp plånboken ifrån bakfickan. De frågar efter biljetten, men sitter man ner och har plånboken i bakfickan så måste man ställa sig upp för att kunna ta fram den. Då anser de att det är ett hotfullt beteende, att ställa sig upp (!), och trycker ner en i stolen igen, ofta gång på gång och mer våldsamt för varje gång.

Metro hade en intressant artikel där Västtrafiks informationsansvarige försvarar sig med "Eftersom Jeanette misstänktes för brottet bedrägligt beteende hade de också rätt att hålla kvar henne under tiden de kallade på polisen..." Så hon erkänner öppet att de bryter mot lagen då man verkligen inte har rätt att göra ett envarsgripande baserat endast på en misstanke. Att deras informationsansvarige själv inte inser att det hon säger är olagligt och ett medgivande som kan innebära fängelsestraff för kontrollanterna är skrämmande. Man kan ju hoppas på fängelsestraff här så kanske de börjar utbilda kontrollanterna i vad som faktiskt står i lagen istället för vad de tror gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokelia:

eller så hade kvinnan kunnat stämpla sin biljett och ge tusan i att skapa en massa drama.

Fast nu hade hon ju stämplat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja absolut. Vid flera tillfällen har de blivit aggressiva när jag försökt få upp plånboken ifrån bakfickan. De frågar efter biljetten, men sitter man ner och har plånboken i bakfickan så måste man ställa sig upp för att kunna ta fram den. Då anser de att det är ett hotfullt beteende, att ställa sig upp (!), och trycker ner en i stolen igen, ofta gång på gång och mer våldsamt för varje gång.

Jag tror nog att vi har råkat ut för samma kontrollant! Har också blivit knuffad ner i sätet i och med att jag har rest mig upp för att plocka fram plånboken. Nästa gång jag råkar ut för kontrollanter ska jag nog sträcka upp händerna och lugnt berätta att jag ska resa mig upp för att plocka fram färdbiljett.

Edit: Och nej. Jag reste mig inte upp hotfullt. Jag är inte 2 meter muskelberg utan den traditionella nörden med dennes uppsyn.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du kom försent till skolan, stackars dig?
Förfan, skaffa dig lite perspektiv på livet.

Skrivet av XrOo:

Du är minst lika mycket en självisk idiot som personen som hoppat framför tåget.
Congrats!

Jag och några tusen till. Använde mig själv som exempel då jag då slapp vara hypotetisk.

Problemet är att personen straffar en väldigt massa oskyldiga för att sluta må dåligt(antaget att peronen mår dåligt). Personen har då antingen resonerat
1. att denns självmord är viktigare än alla de andras bekvämlighet, egoistisk
eller
2. inte tänk på att andra skulle påverkas av denns självmord, kortsint/egocentrisk (kan hålla med om att idiot var ett dåligt ordval).

Tycker att man har rätt att göra vad man vill med sitt liv men inte på bekostnad av andra.

Dessa påståenden baseras på att personen var helt bestämd på självmord och endast fattade beslut om metod. Helst skulle jag se att personen lät bli.

Vill också förlänga detta till att jag inte alls ser någon som övervägt självmord som varken korkad, egoistisk eller egocentrisk på den grunden. Bara mänsklig.

@XrOo

Har du någon grund för ditt påstående?

Skrivet av Fluf:

Däremot vägra betala en avgift enligt västtrafiks resevillkor, vad är det för brott?

Skulle tro att det räknas som ett avtalsbrott.

I.ö: för envarsgripande tror jag fängelse ska vara med på straffskalan. bedrägligt beteénde KAN ge fängelse betyder ju självklart inte att man får det.

Lite lustigt är dock om man läser lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik

så står följande:

Skrivet av lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik:

5 § Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänheten äger tillträde endast om färd avgift har erlagts.
På begäran av tjänsteman som utför avgiftskontroll lämnar polismyndighet handräckning för verkställande av sådan avvisning som avses i första stycket.

Vilket innebär att om hon suttit kvar och inte betalat kunde hon lagligen kliva av/bli tillsagd att kliva av. När hon betalade i samband med deras ombord stigning så satte hon sig i skiten (med bedrägligt beteénde) rent lagligt om jag förstår det hela rätt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

eller så hade kvinnan kunnat stämpla sin biljett och ge tusan i att skapa en massa drama.

Du kanske ska ta en titt till på det material som finns uppladdat på Youtube.
Det är mer än uppenbart att det faktiskt inte är HON som skapar dramat, utan kontrollanterna.
Hon blir shockad, precis som vem som helst skulle bli i hennes skor.
Sen att kontrollanten börjar leka brottning med henne är knappast befogat heller.

Hon har all rätt att vara förbannad över att kontrollanterna bildade en mob mot henne.
Hennes ord betydde inte ett skit. Dom gick in och ur.

Precis som en av resenärerna faktiskt sa något som jag också tog upp, tänk om hon hade varit gravid eller liknande?
Hjärnbefriad personal, saknar korrekt utbildning och har uppenbarligen allvarliga problem med både att visa rätt attityd och att respektera andra människor.
Vad i hvete gör dom där? Vad är det för hjärndöd idiot som anställer sådant folk?

Man kan skylla på kontrollanterna, ja men någon anställde dem. Problemet ligger i första hand altså hos den chef eller gruppledare som godkände deras ansökan om jobb.

Inte mer än rätt att kontrollanterna som var inblandade får sparken, dom kanske skulle ta in en ny person som söker personal också.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Det är väl inte deras jobb att bedömma om man ljuger eller inte.
Har du inte biljett får man böta.

Deras jobb är inte att gripa människor såsom de verkar ha sagt i videon. Deras jobb är att kontrollera färdbevis och utfärda böter om passagerar inte har korrekt papper i ordning. Det och inget annat.
Jag argumenterar inte om man ska böta eller inte böta resenärer utan färdbevis. Det jag tänker på är att kontrollanterna i videon gjorde fel på alla möjliga plan.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Ingen som tar det Svenska språket seriös skriver dom eller mej.

Däremot är det bättre att skriva dom om man nu är osäker istället för att konsekvent skriva de/dem.
Finns mängder av exempel där man kan läsa saker som "Dem gav mig ett defekt moderkort, ska jag ringa konsumentverket."

Mej finns det däremot inga ursäkter för, det är ren och skär misshandel av svenska språket.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

@XrOo
Har du någon grund för ditt påstående?

Grund? Är du ute och cyklar nu i det blåa?
Läs det dom står skrivet, mer grund än så behövs inte för att göra ett uttalande av den åsikt jag har om egotrippade människor.

"Hoppas ingen hoppar framför tåget, för då kommer jag sent till jobbet!"

Den smörjan hörs OFTA på t.ex T-Centralen.
Egoismen är så enormt stor. Sådana människor undviker jag gärna att umgås med.
Att kunna ha så lite respekt för andra medmänniskor är lågt.
Att en person tar livet av sig, är bra mycket mer allvarligt än att komma sent till jobbet..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Grund? Är du ute och cyklar nu i det blåa?
Läs det dom står skrivet, mer grund än så behövs inte för att göra ett uttalande av den åsikt jag har om egotrippade människor.

"Hoppas ingen hoppar framför tåget, för då kommer jag sent till jobbet!"

Den smörjan hörs OFTA på t.ex T-Centralen.
Egoismen är så enormt stor. Sådana människor undviker jag gärna att umgås med.
Att kunna ha så lite respekt för andra medmänniskor är lågt.
Att en person tar livet av sig, är bra mycket mer allvarligt än att komma sent till jobbet..

Du tycks fullkommligt missförstått min poäng. Det jag för tredje gången nu skriver är att jag tycker det är egoistiskt att straffa andra med sitt självmord. Att jag kom försent rör mig knappast i ryggen men att någon beslutat att deras väl(o)befinnande ("o"-ett är för att påpeka deras icke fortsatta existens inte att på något sätt hinta om att det skulle vara väl att de inte "befann" för att undvika missförstånd) är viktigare än några tusen pendlare tycker jag är egoistiskt.

För att göra ett extremt exempel:
Jag tycker exempelvis inte att skadorna en självmordsbombare orsakar är rättfärdiga bara för att han/hon dör.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Metro hade en intressant artikel där Västtrafiks informationsansvarige försvarar sig med "Eftersom Jeanette misstänktes för brottet bedrägligt beteende hade de också rätt att hålla kvar henne under tiden de kallade på polisen..." Så hon erkänner öppet att de bryter mot lagen då man verkligen inte har rätt att göra ett envarsgripande baserat endast på en misstanke. Att deras informationsansvarige själv inte inser att det hon säger är olagligt och ett medgivande som kan innebära fängelsestraff för kontrollanterna är skrämmande. Man kan ju hoppas på fängelsestraff här så kanske de börjar utbilda kontrollanterna i vad som faktiskt står i lagen istället för vad de tror gäller.

Ja där sköt Västtrafik sig själva i foten!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Ja där sköt Västtrafik sig själva i foten!

All länkning till dagspress är ju pseudovetenskap!!! och platsar därmed inte in i standarden som uppehålls här på sweclockers...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Jag tycker de går för långt, de skulle ha släppt henne.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Jag och några tusen till. Använde mig själv som exempel då jag då slapp vara hypotetisk.

Problemet är att personen straffar en väldigt massa oskyldiga för att sluta må dåligt(antaget att peronen mår dåligt). Personen har då antingen resonerat
1. att denns självmord är viktigare än alla de andras bekvämlighet, egoistisk
eller
2. inte tänk på att andra skulle påverkas av denns självmord, kortsint/egocentrisk (kan hålla med om att idiot var ett dåligt ordval).

Tycker att man har rätt att göra vad man vill med sitt liv men inte på bekostnad av andra.

Dessa påståenden baseras på att personen var helt bestämd på självmord och endast fattade beslut om metod. Helst skulle jag se att personen lät bli.

Vill också förlänga detta till att jag inte alls ser någon som övervägt självmord som varken korkad, egoistisk eller egocentrisk på den grunden. Bara mänsklig.

@XrOo

Har du någon grund för ditt påstående?

Så om ens självmord påverkar andra människor så är man självisk? Alla självmord är isåfall själviska, vad ska du göra? Förbjuda alla självmord?
Ähh, sluta nu. Alla människor är mer eller mindre egoistiska, och om man tittar på vad du tidigare har skrivit så skulle jag säga att du är mer egoistiskt än genomsnittet.

Citat:

att denns självmord är viktigare än alla de andras bekvämlighet, egoistisk

Så du ska ha det bekvämt medan en annan människa lider förskräckligt mycket? Vem är det som är egoistisk egentligen?

Visst, dom som tar självmord är egoistiska, men vilken människa är inte lite egoistisk? Därför tycker jag att hela din "poäng" är helt åt pipan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astrob0y:

Du förstår väl att kollektivtrafiken är delvis skattefinansierad så kvinnan i videon har redan betalt en del av trafiken då hon tydligt påstår att de saboterar hennes väg till sitt jobb. Sen drar du ganska trista växlar och verkar helt missa att misstag görs i det vardagliga livet. Misstagen kan se lite olika ut och kan orsakas av olika saker men de finns där. Hon påstår sig ha glömt att stämpla och glömska finns så jag väljer att tro henne.

Jag som betalande resenär har fått uppleva att kontrollanterna inte är trevliga trots att jag har betalt och har kunnat uppvisa kvitto på det. Det som har orsakat deras otrevliga bemötande har troligen berott på att jag inte har agerat tillräckligt snabbt då de arbetar på provision.

Jag har sett det massor av gånger – både på lokaltrafiken och på snattare som grips på mitt jobb.
ALLA säger ALLTID att de har glömt att stämpla eller betala ...
I princip INGEN är tuff nog att erkänna att de har varit oärliga!

Om man glömmer eller missar detta kan man kanske vara tuff nog att stå sitt kast ...?

Jag och många med mig tycker inte att det är rättvist att vi ska få betala för snyltarna/snattarna och tycker inte det minsta synd om dem!
Jag betalar både via skattsedeln och mitt månadskort eftersom jag gillar att göra rätt för mig!

Den här kvinnan förstörde dessutom för många andra genom att bära sig år som hon gjorde – hur sjyst är det?
Om hon inte hade något att vara rädd för hade hon lugnt kunnat sitta kvar tills polisen kom och vagnen hade kunnat åka vidare!
Hon snyltar alltså först på dem som betalat och ser sedan till att ett antal av dem som betalat dessutom kom för sent till olika saker.

Hon var skyldig att betala när hon gick på vagnen (men det behövs inte om man har månadskort), men hon gjorde som många andra snyltare och betalade i det ögonblick hon såg kontrollanterna ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DukeOfUddebo:

Kontrollanterna kanske inte visar sig från sin bästa sida, men enligt mina erfarenheter brukar de vara trevliga så länge man själv inte uppför sig som en idiot...

menar du att då åkt fast flera gånger då?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Så om ens självmord påverkar andra människor så är man självisk? Alla självmord är isåfall själviska, vad ska du göra? Förbjuda alla självmord?
Ähh, sluta nu. Alla människor är mer eller mindre egoistiska, och om man tittar på vad du tidigare har skrivit så skulle jag säga att du är mer egoistiskt än genomsnittet.

Så du ska ha det bekvämt medan en annan människa lider förskräckligt mycket? Vem är det som är egoistisk egentligen?

Visst, dom som tar självmord är egoistiska, men vilken människa är inte lite egoistisk? Därför tycker jag att hela din "poäng" är helt åt pipan.

Självmord var olagligt länge och är fortfarande olagligt i många länder.

Jag har inte påståt att någon är oegoistisk. Det jag vill framhäva är att använda kollektivtrafik drabbar många som omöjligt kan ha bidragit till att personen mår dåligt. Enligt wikipedia (känns galet att jag sitter och kollar upp detta) så är tydligen hägning(för män) och förgiftning(för kvinnor) vanligast. Om man nu tvunget måste begå självmord så känns ju dessa metoder något mindre fruktansvärda för de inblandade.

För att förtydliga. Jag argumenterar om metod.

För att sammanfatta vad jag försökt få fram är:
Att begå självmord med kollektiv trafik är den metod som drabbar flest oskyldiga. Hur ni får det till att jag är egoistisk och en idiot förstår jag inte.

*edit* såg jag missat att nämna det handlade om metod i det inlägget du citerad. Om du inte läst tidagere inlägg skulle det verka som jag pratar generellt om alla självmord vilket som sagt inte var fallet.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd låst*

Tråden har spårat ur ordentligt, flertal påhopp under §1.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers