Västtrafiks kontrollanter går för långt - eller? *VIDEO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Klart att hon känner de då hon vet att hon gjort något olagligt. Sen att hon blir stressad mm är normalt därför säger dem till henne - ta de lungt , mm. Det går inte alltid fram men man måste försöka med tanke på att man själv vet vad man gör.

Sen ska man aldrig använda mer våld än vad situationen kräver vilket ofta är 0 (dock beronde på situation). Dock tycker jag att de löste sig bra då ingen blev skadad. Det hade löst sig ännu bättre om hon satt still och inväntade polis lungt och vanligt.

Tycker saker som detta blir så uppblåst, och skräptidningar som aftonbladet mm kör med extremt mycket lögner och förvridningar så ta deras "nyhetsrappotering" med ett badkar salt.

Om fyra män hade omringat dig på MISSTANKE om att du inte hade betalat och du inte ens fick chansen att prata eller visa färdbeviset skulle din reptilhjärna också sätta in som fan, bara på grunden att du inte kan röra dig, någon lägger sin kroppsvikt på dig och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja självklart kan bedrägligt beteende även kopplas till tilläggsavgiften om man inte betalar den. Dock säger lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik att "Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen eller förvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett." (Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, 1 § 1 stycket). Här har hon en giltig biljett, alltså faller hela det argumentet. Den lagen ger också personal vid trafikbolaget rätt att avlägsna en person som vägrar betala biljett eller tilläggsavgift, men inte gripa den eller dylikt.

Det trafikbolaget här vill applicera är istället brottsbalken k9p2 som handlar om bedrägligt beteende, alltså bedrägeri av den lägsta graden. Eftersom den lagen har fängelse i straffskalan så är det applicerbart med envarsgripande här, alltså kan man gripa någon för bedrägligt beteende som envar (ifall tjänstemännen från trafikbolaget räknas som envar är inte helt klarlagt men det bortser vi från).

Då är frågan: Vad krävs för att få göra ett envarsgripande? För det finns krav, man kan inte gripa vem som helst hur man vill. Vad det står om det i lagen är: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. (Lag (1942:740) Rättegångsbalken, kapitel 24 § 7 andra stycket).

Så då blir frågan: Vad är "på bar gärning"? När det gäller snatteri och så så är det ganska lätt, har man sett personen tillgripa saken så är det det. Men när det handlar om ett avtalsbrott i denna bemärkelsen så blir det bra mycket svårare. Har man exempelvis tagit någon på bar gärning om den vägrar att visa biljett? För akten att inte visa biljetten är ju inte brottet, bara akten att åka utan att ha någon biljett, däremot så är det tillräckligt för att personen ska behöva betala en tilläggsavgift som ju är beroende av att man uppvisar en biljett vid en kontroll snarare än huruvida man har en biljett eller ej. För att kunna skriva ut en tilläggsavgift krävs dock kännedom om personens identitet, samtidigt som man inte har skyldighet att uppge sin identitet för någon, vilket gör det hela än mer problematiskt. Det är omöjligt för en kontrollant att avgöra ifall en person har erlagt biljettavgift eller ej genom att titta på den så därför frågar de istället. Men att inte svara på frågor är i sig inget brott och även om det ger dem rätt att ge dig en tilläggsavgift så har de inte rätt att exempelvis kräva legitimation eller dylikt. Alltså: De har rätt att ge dig en tilläggsavgift om du inte visar din biljett men de har endast rätt att gripa dig ifall de är säkra på att du inte har en biljett. Således går det att undvika att betala genom att inte svara på några frågor och bara gå därifrån, och försöker de hålla fast dig så är de de som är de kriminella. Sen att utfallet brukar falla till kontrollanternas fördel kan bero på en massa saker, antagligen någon kombination av förakt mot fuskare, att man litar mer på kontrollanter och annat jäv.

Här spelar allt detta dock ingen roll då hon hade en giltig biljett innan kontrollen. Alltså gav kontrollanterna sig på henne helt utan anledning. De kan hävda att hon stämplade för sent hur mycket de vill, men hon hade en biljett när kontrollen inleddes och därför är det nästintill omöjligt att bevisa att hon betett sig bedrägligt, eller ens utfärda en tilläggsavgift (då den är beroende av att man uppvisar en giltig biljett vid kontrollen, inte att man hade en innan kontrollen). Sen går det förstås att diskutera vad som kan bevisas med övervakningsbilderna och liknande i efterhand, men det är inte frågan här, utan huruvida kontrollanterna kunde vara säkra på det då när de grep henne. För, som nämnt ovan, så måste man ha sett brottet brottet begås för att kunna genomföra ett envarsgripande, och hur kan man ha sett brottet begås om man inte ens kan vara säker på att ett brott har begåtts över huvud taget?

Fast har hon en giltig biljett? Hon stämplar den ju när kontrollanterna kliver ombord, inte i enlighet med de avtal som ingås. Uppsåtet är ju klarlagt, att undkomma betalning av kollektivtrafiken.

Tjänstemännen räknas som envar, då de inte är ordningsvakt/polis som har andra lagstöd för gripande i enlighet med PL.

Bar gärning och flyende fot, snurra inte in dig i begreppen nu. Men kan avslöja att det även handlar om tilläggsavgiften som är din chans att lösa giltig biljett, vill man då inte så handlar det ju solklart (och enligt praxis) om bar gärning samt bedrägligt beteende. Rekvisiten uppfyllda...

Återigen: Du vägrar visa giltigt färdbevis => tilläggsavgift (om du uppvisar ID så att det kan styrkas att du är du), vägrar du även detta så => envarsgripande samt polis tillkallas map 9:2 BrB/RB 24:7 samt PL 10§ punkten 2.

Från filmen så handlar det om att hon stämplar när hon ser kontrollanterna stiga på, och hon kliver ju inte på när de kliver på. Ergo är ju uppsåtet samt det bedrägliga beteendet fullbordat och det blir inget problem juridiskt med detta.

Det känns ju precis som samma diskussion som finns på övriga internetcommunities om just detta, när det inte kan påvisas praxis/förarbeten eller prejudikat så börjar de som är av en viss åsikt att upprepa mantrat återigen. Det finns ingen rätt att envarsgripa, brott har ej begåtts osv. Väntar bara på att någon drar upp att man inte får påföljden fängelse för bedrägligt beteende och att envarsgripande av den anledningen inte är okej...

ÅTERIGEN: Kan du inte hänvisa material nu som ger dig lagstöd istället för att mala på.

Skrivet av AcolYte:

Om fyra män hade omringat dig på MISSTANKE om att du inte hade betalat och du inte ens fick chansen att prata eller visa färdbeviset skulle din reptilhjärna också sätta in som fan, bara på grunden att du inte kan röra dig, någon lägger sin kroppsvikt på dig och så vidare.

Fundera lite över varför just denna kvinna hamnar i situationen. Att bara visa upp ett kort är ju inte relevant (särskilt inte om det som här handlar om kort där potter dras när det scannas). Ser ju varken övervåld, tjänstefel eller olaga frihetsberövande här, men jag förväntar mig inget medhåll, särskilt inte eftersom i landet lagom blir det stora utbrott så fort någon tjänsteman eller anställd genomför åtgärder...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast har hon en giltig biljett? Hon stämplar den ju när kontrollanterna kliver ombord, inte i enlighet med de avtal som ingås. Uppsåtet är ju klarlagt, att undkomma betalning av kollektivtrafiken.

Eller så gjorde hon en miss och glömde stämpla när hon steg på. Insåg det när hon såg kontrollanter och försökte göra rätt för sig och stämplade där med sin remsa. Det som sedan hände var enbart bara läskigt att bevittna.

edit: går västtrafiks kontrollanter på provision såsom kontrollanterna gjorde i Stockholm?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Om fyra män hade omringat dig på MISSTANKE om att du inte hade betalat och du inte ens fick chansen att prata eller visa färdbeviset skulle din reptilhjärna också sätta in som fan, bara på grunden att du inte kan röra dig, någon lägger sin kroppsvikt på dig och så vidare.

Eftersom jag vet mycket väl hur sånna situationer fungerar skulle jag sitta kvar bekvämt och invänta polis. De får gärna snacka med mig under tiden eller inte, spelar ingenroll. Dock är detta bara en hypotes då jag har de senaste 15 åren betalat mitt SL kort själv och att jag ska betala för massa snåla människor blir mer och mer tröttsamt.

Speciellt de som försöker smita genom spärrarna direkt efter och alltid slår in i en. Då står jag nog kvar så blir du klippt av spärren istället.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Dock är detta bara en hypotes då jag har de senaste 15 åren betalat mitt SL kort själv och att jag ska betala för massa snåla människor blir mer och mer tröttsamt.

Speciellt de som försöker smita genom spärrarna direkt efter och alltid slår in i en. Då står jag nog kvar så blir du klippt av spärren istället.

Är inte SLs verksamhet till hälften skattefinansierad och därmed dels betalad av alla snåljåpar?
Och för att vara slippa missförstånd och annat- jag håller med dig om att man ska betala för sin användning av kollektivtrafiken.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Om jag var på bussen med en massa polare, skulle vi kunna civilingripa och hålla fast dessa kontrollanter pga att vi ser att dom tvingar fast en människa medans vi kallar på polis. Hur vet man att kvinnan är skylldig liksom. Hon hävdar ju sin oskuld. Why not eller hur. Skulle tomtarna ta till våld får man väll också försvara sig så långt som nöden kräver. Och eftersom vi sett att dom fasthåll en människa pga MISSTANKE så är detta olagligt. Då har vi fulla befogenheter att civilingripa dessa tomtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Eftersom jag vet mycket väl hur sånna situationer fungerar skulle jag sitta kvar bekvämt och invänta polis. De får gärna snacka med mig under tiden eller inte, spelar ingenroll. Dock är detta bara en hypotes då jag har de senaste 15 åren betalat mitt SL kort själv och att jag ska betala för massa snåla människor blir mer och mer tröttsamt.

Speciellt de som försöker smita genom spärrarna direkt efter och alltid slår in i en. Då står jag nog kvar så blir du klippt av spärren istället.

Jag motsätter inte mig att man ska betala, inte alls, och det kanske är sjysstare regler och så med SL men västtrafik är fan lika jävliga som BP, Academi och EA. Jag har aldrig blivit bemött med en hövlig ton av det bolaget och deras service är obefintlig. SL kanske inte bodyslamar sina kunder tills dessa får panik och fight or flight systemet kickar in och man försöker putta bort kontrollanten som då sätter dig i domstol för våld mot tjänsteman.

Västtrafiks anställda missbrukar sin makt till råge.

Permalänk
Medlem

Skrivit det tidigare men videon som började den här tråden får mig att tänka på detta. Trist stämning.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7vw1...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Intressant. Är det viktiga i denna debatt huruvida denna enskilda individ betalat sin biljett eller inte? Jag ser problemet att dessa kontrollanter använder ett övervåld som inte känns nästan befogat till brottet. Säg i ditt hantverkarexempel att du struntar i att betala, då får du säkert som första steg en betalningspåminnelse, sedan inkassokrav och till sist kronofogden. Det är ju inte så att hantverkaren brottar ned dig på plats och tillkallar polis?! Då är det dessutom större summor, här pratar vi om ~20 kronor.

Eller exemplet med ica, inte brottar ica ned sina kunder som råkat scanna fel/snattat?

Jag själv plankar inte, men reser mest i stockholm. Och jag vill varken att de som plankar eller de som betalar ska behöva bli behandlade på detta sett. Det uppkommer ju också mycket negativa externa effekter, när vakterna tar på sig denna hotfulla roll, då är det inte trevligt att åka med kollektivtrafik.

Brottar ner på plats? Du får gärna hänvisa till något tillfälle då jag har sagt att det är okej att brotta ner hantverkare.

"råkat scanna fel"? Mitt exempel var precis lika lite av misstag som situatinen i bussen som jag uppfattat den.

Det jag har uttryckt mig om är planking överlag och jag har även nämnt hur jag ser ner på folk som plankar och maskerar det bakom någon sorts ideologi och anser att det är okej.

anser du att det är alla människors rätt att åka kollektivtrafik oberoende om de har betalat för den eller ej?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Brottar ner på plats? Du får gärna hänvisa till något tillfälle då jag har sagt att det är okej att brotta ner hantverkare.

"hantverkaren brottar ned dig"

Skrivet av HugSeal:

Det jag har uttryckt mig om är planking överlag och jag har även nämnt hur jag ser ner på folk som plankar och maskerar det bakom någon sorts ideologi och anser att det är okej.

anser du att det är alla människors rätt att åka kollektivtrafik oberoende om de har betalat för den eller ej?

Jag har inte alls påstått att det är okej att planka. Mitt resonemang är att den hotfullhet som kontrollanterna utstrålar inte gör nytta, varken för de som betalar eller de som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Kollade på ett avsnitt av insider för en tid sedan där de tog upp kontrollanterna på SL(Stockholm) och fokuserade just på deras frihetsberövande betéende. Enligt den jurist som de rådfrågade så ser det ut så här:

Krav på legitimering - Olagligt
Kvarhållning/inskränkning - Olagligt

I teorin, om kontrollanter vägrar dig rätten att lämna platsen har du rätt att försvara dig själv(nödvärn) och alla, inklusive du själv har rätt att gripa den/de som berövar dig din frihet. Det är ett kontrakts/avtalsbrott att inte ha biljett, men det är ett brott mot svensk lag att kvarhålla någon som du inte misstänker för brott som du kan bevisa. Därför kan dom inte hålla kvar dig om du sagt att du tappat biljetten, då det inte är olagligt att tappa bort sin biljett. Däremot om dom kommer på dig och du erkänner att du plankat så har dom rätt att gripa dig. Detta har med ett stycke i lagen där det beskrivs att envarsgripande är tillåtet då brott kan bevisas, läs nedan:

"Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. - Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §

Nu tänker alla - Perfekt, nu kan jag bara käfta emot så är det lugnt, men det är inte så enkelt. Speciellt inte i stockholm.

När kontrollanterna(iaf i stockholm) gör en räd så brukar de stå ivägen för spärrarna, och om du inte kan visa biljett så blir du mer eller mindre omringad av många kontrollanter(har blivit det själv), och när du försöker frigöra dig så betraktar dom det som våld mot tjänsteman, och vid sådan handling kan de gripa dig utan problem. Varför så många kontrollanter kommer undan med detta, och varför folk ger med sig och erkänner är för att kontrollanterna vittnar åt varandra, och så länge du inte har mer än din sida av historien så kommer du aldrig betraktas frihetsberövad i en rättslig process, och då är det du som startat det hela, och då är kontrollanterna istället i nödvärn.

Helt sjukt, jag vet, och det finns verkligen oändligt många moraliska aspekter till detta, men som jag ser det så tar sig kontrollanterna friheter dom inte har. Du får bruka väldigt mycket våld i nödvärn för att försvara dig, och det ska du inte glömma. Om något sådant händer dig, ring polisen själv, eller se till att någon i din närhet gör det. Se också till att uppmärksamma det som händer så att folk i din närhet kan hjälpa till och om det behövs, vittna om vad som hänt. Jag har just för sådana ändamål lärt mig att starta röstinspelning eller videoupptagning via telefonen. Om kontrollanter gör den klassiska "täcka för kameran med handen" så har du bevis nog för nödvärn.

För att applicera detta på filmen TS postade så kan man säga så här. Dom SKA fällas, no matter what, och vem som helst som vittnade till detta får(utan eftertanke) göra allt i sin makt för att rädda den stackars kvinnan. Det betyder att om kameramannen eller någon annan börjat svinga mot kontrollanterna hade det enligt lag varit helt okej då det betraktats som nödvärn, och kontrollanterna skulle ändå fällas för frihetsberövning.

Jag tänker inte argumentera för att det är bra att planka, det är en helt annan diskussion. Men detta gjorde mig upprörd då det helt solklart är kränkande och frihetsberövande, och om någon gjort så mot mig eller någon i min närhet hade jag gått till attack direkt(först verbalt, sedan fysiskt).

Nu blir inlägget långt, men jag blev väldigt upprörd över detta

En till sak att minnas är att kontrollanterna inte är juristutbildade, och tror oftast själva att de har rätt att göra såhär. Även om dom bryter mot lagen, så tror dom att dom följer SLs avtal och policy då det står att resenären måste uppvisa giltig biljett, annars blir det böter och tillkallning av polis. Många som "griper" plankare hotar med att tillkalla polis, vilket enligt dom medför "polisavgift" på mellan 500 och 1000:-(beror på vem man frågar). Detta är FEL! Polisen debiterar inga sådana avgifter, och dom säger bara så för att du ska erkänna i hopp om att få lägre böter(skrämseltaktik brukar det kallas). Även om polisen tillkallas så är det väldigt sällan som dom kommer, då det aldrig går att bevisa skyldighet om personen säger att dom tappat bort biljetten, eller hävdar att dom inte åkt, utan bara passerat igenom stationen.

Känn era rättigheter, men missbruka dom inte för att åka gratis!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vill du inte visa färdbeviset så har de ju rätt att utfärda tilläggsavgiften och vill man då inte legitimera sig så har du ju fullgjort brottet bedrägligt beteende och du blir envarsgripen och polisen tillkallas.

Du kan ju om du vill ha lite mer tyngd i ditt resonemang gärna hänvisa till tillämpliga lagrum som ger dig stöd. Personligen så hänvisar jag till BrB 9:2 , RB 24:7 samt PL 10§ punkten 2 (hänvisat via 29§ samma lag). Visa gärna de lagar som ger dig stöd i dina uttalanden.

Här är det ju intressant också, västtrafik har ett "pottsystem", dvs färdbeviset laddat med X antal kronor som sedan dras när kortet används, till skillnad från det system som finns i t.ex. Stockholm.

Finner det vara styrkt mina påståenden, nämligen bedrägligt beteende samt envarsgripandet.

Det första har jag liksom du även hänvisat till, VT resevillkor, vilket jag citerarade ordagrant. Där står det att man ska kunna, inte måste. Likaså står det i Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, om än annorlunda uttryckt. Noterar att du inte bestrider min tolkning av innebörden av formuleringen, varför jag utgår ifrån att du håller med mig om tolkningen av scenariot. Är det riktigt?
Huruvida man faktiskt teoretiskt kan bli betalningsskyldig till ett fall där man kan bevisa att man har haft giltligt färdbevis vet jag ärligt talat inte, då jag inte vet om någon dom i sitt slag. Skulle liksom vilja se det bolag som faktiskt driver igenom ett sånt mål till sitt slut...

Jag håller inte med din tolkning av RB 24:7, då kontrollanten inte vet om jag betalat eller ej om jag ej vill visa denne mitt färdbevis, varvid man ej kan anse att det är på bar gärning. Hursomhelst är den lagen irrelevant som svar till mig då jag öht inte nämnde envarsingripande.

Angående att man ej behöver uppvisa legitimation orkar jag faktiskt ej leta upp var det är reglerat i lag, du är välkommen att hänvisa till en lag som motsätter påståendet om du anser att det är felaktigt. Polisen är de enda som kan begära ut din identitet i sverige. En privatperson har ej rätt att utkräva det, och inte heller en normal kontrollant, såvida inte kontrollanten samtidigt är polis.
Givetvis ska du ta emot tillägsavgiftsavin om du inte uppvisar giltligt färdbevis. I tidigare hänvisad lag står inget om att den måste vara personligt utskriven utan kan ju faktiskt vara av stilen "kom in på vårat kontor inom två månader och uppge ärendenummer 15435".

Permalänk
Avstängd

Märks ju klart och tydligt att dessa är inkompetenta. Lugna ner dig, lugna ner did, luuuugn. lugna ner dig. Sen pressar dom ner henne utan att säga mer, även när hon fråga dom så är dom helt knäpp tysta. Sedan börjar dom igen vaaaaa luuuugn. lugn nu. lugna ner dig. Stort skämt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Det hade löst sig ännu bättre om hon satt still och inväntade polis lungt och vanligt.

Om du tittar på klippet så ser du att den ena kontrollanten håller i henne redan väldigt tidigt. Dom andra står väldigt nära. Oavsett om hon betalat eller inte så är det en väldigt otrevlig stämning som mycket väl kan få människor att känna panik.

Det skapar en otrevnad för människor när 4 okända människor ställer sig nära dig och ber dig legitimera dig och uppvisa handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

...
anser du att det är alla människors rätt att åka kollektivtrafik oberoende om de har betalat för den eller ej?

Ja jag gör det. plankar inte själv för jag är snart 50 årig gubbe och jag förstår inte ditt och dina likars gnäll på att betala. Nu är det biljettkontrollanternas beteende som på filmen ser ut som solklar övervåld som är väl i fokus isf finniga tonåringars ylande om att man sak betala för sig så skärp dig för fan. Skattebetalarna har redan betalat kollektivtrafik via skattesedeln så varför inte dra hela beloppet via skattesedeln? Som det är nu drabbar beloppet låginkomstagare som alla partier verka värna om samt ungdomar som inte är intressant för någon förutom Piratpartiet kanske (Sveriges största ungdomsdel tror jag).

Jag undrar varför personen som filmade steg inte av tillsammans med offret och stanna kvar som vittne och stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Jag motsätter inte mig att man ska betala, inte alls, och det kanske är sjysstare regler och så med SL men västtrafik är fan lika jävliga som BP, Academi och EA. Jag har aldrig blivit bemött med en hövlig ton av det bolaget och deras service är obefintlig. SL kanske inte bodyslamar sina kunder tills dessa får panik och fight or flight systemet kickar in och man försöker putta bort kontrollanten som då sätter dig i domstol för våld mot tjänsteman.

Västtrafiks anställda missbrukar sin makt till råge.

Och den enda anledningen varför dom kommer undan med det är för att dom vittnar åt varandra. Lömska nissar helt klart. Stryk ska dom som beter sig såhär ha.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Märks ju klart och tydligt att dessa är inkompetenta. Lugna ner dig, lugna ner did, luuuugn. lugna ner dig. Sen pressar dom ner henne utan att säga mer, även när hon fråga dom så är dom helt knäpp tysta. Sedan börjar dom igen vaaaaa luuuugn. lugn nu. lugna ner dig. Stort skämt är det.

Är det inte så avancerade mobbare gör? Som poliser t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Fast har hon en giltig biljett? Hon stämplar den ju när kontrollanterna kliver ombord, inte i enlighet med de avtal som ingås. Uppsåtet är ju klarlagt, att undkomma betalning av kollektivtrafiken.

Nej, hon hade stämplat biljetten innan de kom på. Ingen inblandad har sagt något annat.

Citat:

Tjänstemännen räknas som envar, då de inte är ordningsvakt/polis som har andra lagstöd för gripande i enlighet med PL.

Kanske. Det spelar mindre roll för resten av argumentet ändå.

Citat:

Bar gärning och flyende fot, snurra inte in dig i begreppen nu. Men kan avslöja att det även handlar om tilläggsavgiften som är din chans att lösa giltig biljett, vill man då inte så handlar det ju solklart (och enligt praxis) om bar gärning samt bedrägligt beteende. Rekvisiten uppfyllda...

Ja, jag vet inte vad flyende fot har att göra med hennes situation men ok. Hon har betalt och vill visa sin biljett, men får inte. Vilket inte ger dem rätt till att utfärda en tilläggsavgift. Att vägra visa sin biljett är inte bedrägligt beteende, däremot kanske det skulle kunna vara det om man vägrar godta tilläggsavgiften. Dock så kan de inte utfärda en tilläggsavgift utan att ha hennes namn och hon har ingen skyldighet att uppge det, alltså kan man inte utfärda en tilläggsavgift om inte personen har visat sin legitimation eller på annat vis visat sin identitet. Sen tror jag också att lagen om offentlig persontransport träder in här och den säger ju just att trafikbolagets personal har rätt att avlägsna en person som inte betalat från fordonet, här gör de snarare motsatsen. Finns det två lagar som är applicerbara på samma situation och samtidigt är motstridiga så är det väl ändå den mer specifika som gäller, alltså Lagen om kollektiv persontrafik snarare än brottsbalkens del om bedrägerier?

Citat:

Återigen: Du vägrar visa giltigt färdbevis => tilläggsavgift (om du uppvisar ID så att det kan styrkas att du är du), vägrar du även detta så => envarsgripande samt polis tillkallas map 9:2 BrB/RB 24:7 samt PL 10§ punkten 2.

Jo, det är ju just envarsgripandet här som är lagvidrigt. Tilläggsavgift kan inte utfärdas utan kännedom om identitet och man kan inte veta ifall personen har betalat biljetten eller ej så vart är det bedrägliga beteendet?

Sen i detta specifika fall så har hon betalat biljetten men kontrollanterna är inte intresserade då de anser att hon betalade den för sent, hon försöker också ge dem sin legitimation men de vill inte se den heller. Hade de tagit den och utfärdat en kontrollavgift och hon vägrat att ta emot den, då hade de kunnat genomföra ett envarsgripande. Nu vägrar de utfärda en tilläggsavgift för att redan har gripit henne och då måste de, enligt dem, vänta på polisen (något som lagen inte stöder, har man gripit någon måste man skyndsamt tillkalla polis men det finns ingen regel som säger att man inte får släppa personen). Så vi har alltså en kvinna som har betalat och som godtar en tilläggsavgift men som ändå blir fasthållen och nertryckt.

Citat:

Från filmen så handlar det om att hon stämplar när hon ser kontrollanterna stiga på, och hon kliver ju inte på när de kliver på. Ergo är ju uppsåtet samt det bedrägliga beteendet fullbordat och det blir inget problem juridiskt med detta.

Nej, hon kan mycket väl ha glömt att betala och kommit på det när hon såg kontrollanterna utan att det på något sätt bevisar uppsåt. Möjligheten finns också att hon hade betalat innan och bara kollade saldot eller liknande i automaten. Nu talar vad hon säger dock emot det sista, men det är inte lätt att vara helt korrekt när man har hundra kilo kontrollant över sig.

Citat:

Det känns ju precis som samma diskussion som finns på övriga internetcommunities om just detta, när det inte kan påvisas praxis/förarbeten eller prejudikat så börjar de som är av en viss åsikt att upprepa mantrat återigen. Det finns ingen rätt att envarsgripa, brott har ej begåtts osv. Väntar bara på att någon drar upp att man inte får påföljden fängelse för bedrägligt beteende och att envarsgripande av den anledningen inte är okej...

ÅTERIGEN: Kan du inte hänvisa material nu som ger dig lagstöd istället för att mala på.

Så lagarna jag citerade är inte tillräckligt?

Citat:

Fundera lite över varför just denna kvinna hamnar i situationen. Att bara visa upp ett kort är ju inte relevant (särskilt inte om det som här handlar om kort där potter dras när det scannas). Ser ju varken övervåld, tjänstefel eller olaga frihetsberövande här, men jag förväntar mig inget medhåll, särskilt inte eftersom i landet lagom blir det stora utbrott så fort någon tjänsteman eller anställd genomför åtgärder...

Nu vet jag inte alls vad du pratar om. Att visa upp kortet är ju vad kontrollanterna normalt vill att man ska göra. Allt omotiverat våld är övervåld och det var det här. Tjänstefel är en annan fråga och inte relevant i sammanhanget. Frihetsberövande är det ju, och jag tycker att jag har motiverat varför jag anser att det är olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Mmm precis ALLA vakter är svin. Du verkar vara begåvad.

Ohh du kommer skapa ännu en feting diskussion

OnT: Det var riktigt svinaktigt av vakterna att göra som de gjorde, och de begick med säkerhet ett brott. Men vi ska nog alla ta detta lite objektivt eftersom vi inte riktigt VET vad som hände innan.. Även om någon skrivit "Det hände såhär" så kan det mycket väl vara påhittat.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa hela tråden, men det verkar, av det jag faktiskt läst, som att folk glömt en liten detalj.

Vad för sorts busskort är det hon har? Hon är ju på väg till jobbet och det är inte orimligt att gissa att hon är frekvent pendlare. Om hon har ett månadskort så är det ju egentligen sak samma om hon stämplar sent eller inte, då har hon betalt en månatlig avgift som inte kan ifrågasättas och är därför inte kan målas ut som en "plankare" eller vad ni nu vill kalla henne. Att hon sedan glömt att stämpla är självklart fel osv. (vet inte hur systemet funkar, men måste man så måste man) men att kalla henne för massa saker utan belägg eller insikt i hela situationen är ju helt galet. Undrar alltså här hur det faktiskt låg till. Med i.e. ett månadskort så är ju kontrollanternas handlande, imo, obefogat. [i]"Hellre fria än fälla".[/i]

Även den lilla detaljen att någon kallar plankare för soffliggare i samband med detta, ett fall där damen är på väg till jobbet, är ju verkligen "genialisk" slutledningsförmåga. Men jag antar att det är Svenssons sätt att försöka måla upp sig som bättre än vad de är...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Ohh du kommer skapa ännu en feting diskussion

OnT: Det var riktigt svinaktigt av vakterna att göra som de gjorde, och de begick med säkerhet ett brott. Men vi ska nog alla ta detta lite objektivt eftersom vi inte riktigt VET vad som hände innan.. Även om någon skrivit "Det hände såhär" så kan det mycket väl vara påhittat.

Och jag anser att även om hon nu har plankat så är inte behandligen okej. Liksom jag tycker att inbrott inte heller är okej, men att det ändå inte ska vara dödsstraff för det!

Permalänk
Avstängd

Hur långt får dom gå med sitt enmansgripande igentligen? Om hon nu kroppslit försökte komma loss i oändlighet. Så att folk blir skadade och/eller avlidna. Får man enmansgripa någon till vilket pris som hällst? För 20 kr.

Finns det ingen lag, som gör så att man måste släppa personen ifall det uppstår en situation som råder att man blir skadad mot ett så ringat brott?

Permalänk
Medlem

Har jag förstått detta rätt nu?
Om vi bortser från om hon betalade eller inte så har kontrollanterna rätt att hålla fast henne tills polisen kommer om de samtidigt påkallar polis, vilket de inte gjorde enligt inspelningen. Alltså handlade de fel oavsett om hon är skyldig eller inte.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite på om att man kan få ersättning för Frihetsberövande, säg då att man vägrar visa legitimation och inväntar snällt på polisen och säg att någon har filmat förloppet mellan "gripandet" och till att polis har kommit till plats.

Kan man då göra en anmälan om brottet som vakterna har begått och sedan då få ut mer än 1200 kr? Och kan då vakterna få fängelse? För det tar ju tid mellan polisen kommer till plats och säg då att det gått en timme.
DÅ borde man få kompensation för att man blivit hållen den tiden?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Oj vad förvånande att kontrollanter vill försöka hävda sig på det enda sättet de kan och få känna att de har någon makt alls i livet.

Om hon har betalat eller inte låter jag vara osagt (men baserat på att medtrafikanterna säger att hon betalade innan de hoppade på ger väll viss indikation). Oavsett så ser man ju i filmen att hon brottas ned vid tillfällen där det är totalt onödigt, samt att de håller i henne när hon bara står där. Nu lär ju inget göras åt saken, men man får väll hoppas att folk känner igen dem på stan eller nått.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

"hantverkaren brottar ned dig"

Jag har inte alls påstått att det är okej att planka. Mitt resonemang är att den hotfullhet som kontrollanterna utstrålar inte gör nytta, varken för de som betalar eller de som inte gör det.

Jag skrev fel, menade såklart att hantverkaren brottar ner. Skyller på stress.

Jag sa inte att du påstått det, jag frågade bara. Det var inte menat som en "diss" eller otrevlighet från min sida, uppfattades så så ber jag om ursäkt. Och nej, hotfullhet gör väldigt sällan nytta, där är jag med dig till hundra procent.

Skrivet av petri0:

Ja jag gör det. plankar inte själv för jag är snart 50 årig gubbe och jag förstår inte ditt och dina likars gnäll på att betala. Nu är det biljettkontrollanternas beteende som på filmen ser ut som solklar övervåld som är väl i fokus isf finniga tonåringars ylande om att man sak betala för sig så skärp dig för fan. Skattebetalarna har redan betalat kollektivtrafik via skattesedeln så varför inte dra hela beloppet via skattesedeln? Som det är nu drabbar beloppet låginkomstagare som alla partier verka värna om samt ungdomar som inte är intressant för någon förutom Piratpartiet kanske (Sveriges största ungdomsdel tror jag).

Jag undrar varför personen som filmade steg inte av tillsammans med offret och stanna kvar som vittne och stöd?

Dina uttalanden om "mig och mina likars gnäll", "finniga tonåringars ylande" och "skärp dig för fan" placerar tyvärr hela ditt inlägg på en väldigt låg nivå och jag hoppas att du inser att jag inte har lust att sjunka till samma nivå. Att komma med otrevligheter är ett väldigt dåligt sätt att främja en diskussion. Det används oftare n'r folk anser att de har rätt, inte vill lyssna på avvikande åsikter utan istället förlöjligar alla som inte tycker som de gör. Jag säger itne att det var din mening med inlägget, jag säger att det är så jag uppfattar det.

"Varför inte dra inhela beloppet via skattesedeln". Jag har inte uttalat mig nedsättande om den iden och själv är jag för det. Men just nu så fungerar det inte så. Är det då rätt att ställa sig över gällande lagar och regler för att man själv tycker något annat och egen vininngs skull?
Vill man ha en förändring så tycker iallalfall jag att ett trevligare sätt är att gå via de demokratiska kanaler som finns istället för att bryta mot lagar och regler. Men så är jag ingen förespråkare av anarki heller.

Om du vill svara på inlägget så gör gärna det. Men jag ber dig att avhålla dig från förolämpningar, det är ingen mening att försöka ha en diskussion där ena parten kastar fram okvädesord. Gör skillnad på åsikt och person. Du får gå hur hårt fram du vill åt mina åsikter och motargumentera dem med ditt eget ställingstagande och dina argument. Men personliga påhopp har inget i diskussionen att göra,

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Tramsigt, varför har mänskligheten blivit så oerhört tramsig?

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem

Låtsatspoliser som tycker det är kul att använda övervåld för deras penisar ska växa.
Inte första gången man ser löjliga väktare och annat tro dom är Judge Dredd.

Dom som inte tycker det är övervåld måste vara helt bakom.
Men det kanske är samma folk som tycker det är fräckt när en grupp på 4-8 pers går runt och letar ensamma stackare och misshandla eller trakasera, fräckt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Hur långt får dom gå med sitt enmansgripande igentligen? Om hon nu kroppslit försökte komma loss i oändlighet. Så att folk blir skadade och/eller avlidna. Får man enmansgripa någon till vilket pris som hällst? För 20 kr.

Finns det ingen lag, som gör så att man måste släppa personen ifall det uppstår en situation som råder att man blir skadad mot ett så ringat brott?

En envar individ får göra ett gripande om den misstänkte utfört ett brott som kan bevisas, och som enligt straffskalan kan ge fängelse. Om kontrollanterna inte har bevis får dom därför inte göra ett gripande, oberoende på sannolikheten att hon plankat. I detta fall har kvinnan rätt att agera i nödvärn, då brottet som kontrollanten begår(olaga frihetsberövande) inkluderas i en av tre kategorier av nödvärn(nödvärn vid våldsamt angrepp), och teoretiskt sätt får alla vittnen inklusive kvinnan göra ett envarsgripande mot kontrollanten som inskränker henne då hans brott(olaga frihetsberövande) har en straffskala på 1-10års fängelse.

"Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar." - Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Tramsigt, varför har mänskligheten blivit så oerhört tramsig?

Hur menar du med tramsig? Tycker du att vi tramsar med lagen, eller att kontrollanterna tramsar med sin makt?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.