Dator Sandy-bridge, feedback på kundkorg.

Permalänk
Medlem

Dator Sandy-bridge, feedback på kundkorg.

Hej! Detta blir min första tråd här. Har läst länge, men aldrig haft något konto.

Hur som helst; Har länge gått och funderat på att köpa ny dator. Tänkt vänta på Ivy, men testerna som läckt (om de är sanna vet man väl inte ännu) gör att jag blivit mer intresserad av Sandy. Speciellt nu när priserna gått ner! Jag är väl ingen hardcore gamer direkt, men jag vill att saker ska flyta på! Min nuvarande dator är snart 4år (e8500, HD4870) så inget att hänga i granen direkt. Känns som att det är mkt "bang for the bucks" att köpa sandy nu.

Här är kundvagnen jag satt ihop; http://www.inet.se/kundvagn/visa/1709287/datorn (hade inte tänkt köpa på inet denna gången, men enklare att visa där)
Jag det att det inte är något grafikkort med, har ännu inte bestämt vilket jag vill ha. Samt väntar väl på fler nVidiamodeller för att se var priserna barkar iväg etc. Har resonerat så här kring delarna;

Nätagg - vill ha modulärt, 80+gold, tyst. 750w för att jag vill kunna klocka något, samt kunna köra CF/SLi i framtiden.
Chassi; ser cleant ut. ljuddämpat, möjlighet till bra luftflöde. (har kollat recensionen, vet att det kan vara lite trångt på baksidan, men känner att det inte bör vara problem med ett modulärt nätagg)
Minnen - inte tänkt alls direkt. LP för ev stor kylare.
CPU - Prisvärd, kommer hålla några år! (För min del iaf. Sitter på en (e8500 nu som sagt)
SSD - Ska tydligen vara bra! (läst recensioner etc)
Moderkort Är väl det jag är mest osäker på. Kanske lite overkill? Jag är ändå beredd att lägga pengar på moderkort, då jag tycker det är en viktig del. Vill även ha Z77, ifall man vill skaffa Ivy.

Som ni ser så handlar det inte som snåleri heller, men prisvärt system (enligt mig). Spelar väl inte jättemkt, men när jag gör så vill jag att det ska flyta på bra. Har väl egentligen inget behov av "det senaste" som finns, utan köper hellre lite mer prisvärda delar (tänker mest på CPUn då, vissa saker bör man kanske inte spara in allt för mycket på). Nätagg och chassi kommer antagligen hänga med ett tag.

Tänkt köpa till CPU kylare samt Typhoon-fläktar också.

Feedback på detta system? (Som sagt, grafikkort är inte ännu bestämt. Kommer antagligen beställa senare)

Permalänk
Keeper of Traditions

Köp CPU hos CDON istället, där får du den för 2000kr.

http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7_2700k_3%2c5ghz_soc...

+

kampanjkod SWEC1204

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jo, tänkte köpa allt hos CDON. De var billigare på allt. La det i en kundvagn på inet för att det var lättare att visa ;). Hela paketet är 1232:- billigare hos CDON, inkl frakt

I princip är det ju en fullt kompatibell Ivy-bringdeuppsättning, men med Sandy ist. Känns inte som att processorn är den stora flaskhalsen idag ändå. Kan göra något roligare för de 1500:- som ev. kommer skilja. (Finns ju ångerrätt om testerna (som antagligen kommer på måndag) skulle visa att Ivy är helt överjävlig också!)

Permalänk
Medlem

Vad säger ni? Är det ett bra köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du orkar, vänta till på måndag. Då kommer det riktiga tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderchr:

Om du orkar, vänta till på måndag. Då kommer det riktiga tester.

Jo, det är sant. Men hur länge håller priserna på cdon i sig tro? Handlar ju än om en ~1500:- i prisskillnad upp till Ivy. Vet inte om jag kommer ha användning för ivy, eller om sandy faktiskt kommer räcka gott åt mig 2-3 år framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sitter på egentligen samma problem. Skall man vänta eller inte. Jag är mest osäker på moderkorten, modellnamnen säger mig inte så mycket. Det moderkortet du valde har en fläkt så det låter lite mer än de andra som är passivt kylda.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Keeper of Traditions

Köp med kampanjpriset nu, läs recensionerna på måndag, skicka tillbaks ifall IB skulle vara så mycket bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.