Gigabyte gör Geforce GTX 680 Windforce 5X med fem 40 mm-fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Bara för det är små fläktar så betyder det inte att de snurrar på i samma hastighet som de som finns på servrar. Glöm inte bort att detta är SOC-versionen, d.v.s. renodlad för överklockning. Vill man har extremt tysta system så finns det OC-versionen.

Kom hit för att säga detta. Fläktarean på denna lösning är visserligen mindre än t.ex. Twin Frozr men kylflänsen är mycket större och varm luft slipper fastna under GPUn på grund av utblåsriktningen. Dock ser den ut att vara för stor för två slottar?

Permalänk
Medlem

Det lär låta som en vindtunnel. Ja, jag har faktiskt sett den på Saab ett par gånger

Permalänk

Lite lägligt att dom kommer med den här nyheten idag, eftersom det idag är den internationella cannabisdagen!

Visa signatur

Modekort: ASUS P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 @ 4.0 Ghz Gpu: Gigabyte GTX 460 SLI @ 890/1780/2000 Ram: Corsair XMS3 6x2048MB CL9 @ 1600Mhz Nätagg: Corsair AX 850 Chassi: Corsair Obsidian 800D

Ändå, INTE endå | Enda ända | Learn how to use those words, PLEASE!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Och hur mycket luft flyttar den jämfört med en fläkt på 120 mm under samma varvtal?

Det är inte en fläkt, det är fem. Fem fläktar är effektivare än en fläkt vid samma verkningsgrad. 2 x 80mm (som det är på DCII) är dock definitivt effektivare än 5 x 40mm men Gigabytes lösning har andra fördelar.

Permalänk
Medlem

Men är de sköna? Ge oss istället 2x120mm lösningar eller ännu hellre:

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

förstår inte vitsen med alla dessa ej standard kylare som sprider ut värmen i burken? varför kan inge göra en förbättrad kylare som blåser UT luften?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

hoppas den inte låter som de där jävla servrarna jag jobbade med när jag jobba på Sejfa.. 2st i ett rum som lät så jävligt att jag fick ha hörlurar eller hörselskydd för att ens vara i rummet länge nog för att göra nått vettigt med dem

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Den största fördelen jag kan tänka mig är att kylningen blir mer precis. Kan tänka mig att han kyler nordbryggan till.ex.

Det skulle det kunna vara, dock är fläktarna riktade att dra luften utåt sidan, så borde inte kyla nordbryggan alls. Snarare lämna kvar lite av ett vakuum. Mycket märklig placering hur som.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Alla ni som säger att den kommer låta mycket... lever ni kvar på 2001 eller?

Har en 25mm fläkt i min dator och det är den tystaste som jag har! snurrar i 1000rpm och kan regleras via SpeedFan t.ex.

Skrivet av Hotfuzz08:

Det skulle det kunna vara, dock är fläktarna riktade att dra luften utåt sidan, så borde inte kyla nordbryggan alls. Snarare lämna kvar lite av ett vakuum. Mycket märklig placering hur som.

Syftade på xfmimd's inlägg.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Entusiast

Jag googlade och hittade en annan bild där det ser ut som om fläktarna ska suga luft och inte blåsa.

Titta på den lilla bilden under datorn så ser man pilar som pekar bort från fläktarna. Så de där små stackarna ska alltså dra luft från moderkortet och sedan genom en kylfläns för att sedan blåsa det på chassisidan? Det sitter ju en plåt på ovansidan och PCB under så det blir inte mycket plats att suga luft ifrån. Kanske en lösning för de som vill köra många kort och har en fläkt i sidan av chassit? Vänder man då fläkten i sidan så den blåser ut istället för att blåsa in så blir man ju faktiskt av med en del varmluft. Fast verkar helt klart som en överambitiös lösning då en vanlig radialfläkt i bakkant hade gjort samma sak på ett enklare sätt. Så som stockkylare brukar vara designade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tycker man får lite bättre förståelse för hur jäkla enormt kortet är genom att även kolla på den här bilden:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150828926371948&set=...

Visa signatur

Modekort: ASUS P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 @ 4.0 Ghz Gpu: Gigabyte GTX 460 SLI @ 890/1780/2000 Ram: Corsair XMS3 6x2048MB CL9 @ 1600Mhz Nätagg: Corsair AX 850 Chassi: Corsair Obsidian 800D

Ändå, INTE endå | Enda ända | Learn how to use those words, PLEASE!!!

Permalänk

Kan väll lika gärna köra utan kylare och skaffa en kompressor och rikta luften rakt på grejerna du vill kyla, kommer ju kyla bra mycket bättre... Okej risken är att man blåser bort något...
Nej 5fläkta är ingen bra ide enligt mig.... Aldrig mer än 3, helst två:)
Men skulle gärna vilja se någon som listar ut en smartare referenskylare!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Fan det gör ont att säga det här, men Gigabyte: du går downhill.
Först p12-designen med pickadollen, underligt X79-sortiment, felaktiga sådana också, och nu detta...

Visst, man (inte jag) kanske köper skiten "bara för att". Ingen aning om hur bra dessa kyler jämfört med vanliga större fläktar...
Äeh, jag tror det endast är en prototyp för att få uppmärksamhet.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Vad i... Nej tack, 40mm är riktigt avtändande

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Klart man kan tänka sig det om det är bra, effektivt och tyst... men 40mm brukar inte vara det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Vore kul om nån tillverkare kunde ta ut svängarna lite och göra som Asus, dvs. gå all-in på ett kort och göra ett helt brutalt kort som Mars 1 &2.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dom kanske använder kullager istället för glidlager? Osv.
40mm behöver inte låta h*vete bara för storlekens skull. Det är ju isf för att bladen pressar dåligt med luft, och därför MÅSTE varva satan.
Inget säger att så är fallet med detta grafikkort.
Det visar sig med tiden

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ChargeAh:

Vad i... Nej tack, 40mm är riktigt avtändande

som flickan sa...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Why? Haha fyfan vilken dålig ide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

förstår inte vitsen med alla dessa ej standard kylare som sprider ut värmen i burken? varför kan inge göra en förbättrad kylare som blåser UT luften?

Jag skulle tro att det har att göra med att man får en väldigt liten area som luften skall ut genom och det då behövs högre tryck => mer oväsen. Jämför att andas med öppen mun eller blåsa genom ett sugrör. Luftflödet genom sugröret blir betydligt mindre, samt att mer kraft krävs. Dessutom så blir den större del av kylaren som får "ny" kall luft om man blåser ovanifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

förstår inte vitsen med alla dessa ej standard kylare som sprider ut värmen i burken? varför kan inge göra en förbättrad kylare som blåser UT luften?

Håller med, skulle gärna köpa en 3-slots lösning med större och bättre radialfläkt som blåser ut luften.

Permalänk
Medlem

4 way SLI med nice temps då kanske? Ser sjukt konstigt ut men man kan köra grafikkort väldigt tätt utan att strypa luften till dom, blir nog ganska okej

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Små fläktar är söta

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men är de sköna? Ge oss istället 2x120mm lösningar eller ännu hellre: http://img.hexus.net/v2/news/coolit/omni-alc-gtx480-2.jpg

Jag hade gärna sett 140mm radiatorer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det skulle det kunna vara, dock är fläktarna riktade att dra luften utåt sidan, så borde inte kyla nordbryggan alls. Snarare lämna kvar lite av ett vakuum. Mycket märklig placering hur som.

Skrivet av cheben:

Jag skulle tro att det har att göra med att man får en väldigt liten area som luften skall ut genom och det då behövs högre tryck => mer oväsen. Jämför att andas med öppen mun eller blåsa genom ett sugrör. Luftflödet genom sugröret blir betydligt mindre, samt att mer kraft krävs. Dessutom så blir den större del av kylaren som får "ny" kall luft om man blåser ovanifrån.

Skrivet av Zotamedu:

Jag googlade och hittade en annan bild där det ser ut som om fläktarna ska suga luft och inte blåsa.

Titta på den lilla bilden under datorn så ser man pilar som pekar bort från fläktarna. Så de där små stackarna ska alltså dra luft från moderkortet och sedan genom en kylfläns för att sedan blåsa det på chassisidan? Det sitter ju en plåt på ovansidan och PCB under så det blir inte mycket plats att suga luft ifrån. Kanske en lösning för de som vill köra många kort och har en fläkt i sidan av chassit? Vänder man då fläkten i sidan så den blåser ut istället för att blåsa in så blir man ju faktiskt av med en del varmluft. Fast verkar helt klart som en överambitiös lösning då en vanlig radialfläkt i bakkant hade gjort samma sak på ett enklare sätt. Så som stockkylare brukar vara designade.

Det finns en poäng med att ha ett litet utrymme att suga luft igenom. -Trycket- behöver inte ökas, fläktarna behöver inte köra herrejössesmycket fortare, en fläkt på x antal varv flyttar på y mängd luft/timma, alltid. Det kan förekomma marginella skillnader om flödet stryps alltför mycket, men då pratar vi långt värre strypningar. Att det är ett tunt utrymme att suga stor mängd luft igenom gör bara att -hastigheten- på luften ökar. I och med att hastigheten ökar så ökar verkningsgraden både genom att det inte flaxar förbi en massa kall luft som ändå inte kan föra bort någon värme pga för långt avstånd från värmekällan, och dels genom vindkyleffekten, den som gör att 15+grader då det är vindstilla kan vara riktigt nice, medan samma temperatur i extrem blåst kan omvandla regn till hagel (tex vid tornados för att dra det hela till sin spets). Som rent faktaexempel så bli +2grader vid 16 sekundmeter till -29. Det "vakuum" som nämns är inget vakuum, det är ett område med undertryck som gör att luften sugs dit i högre hastighet.

Visa signatur

Intel I7 2600k @ 4,65ghz, Asus P8Z68-V GEN3, Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800, Gigabyte GTX 580 windforce

Permalänk
Medlem

skulle vara kul att veta rpm antalet, en fläkts storlek är inte allt för ljudnivån , men vi alla vet 40mm fläktar brukar låta som Bin 5st i detta kort och nåt säger mig att det kommer låta rätt mkt iaf !

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Får man träffa henne om man köper kortet? Ska fan köpa

Träffa?? Hon borde vara inkluderad med kortet om det skulle bli något köp...

Förresten så ser jag faktiskt en anledning att köpa kortet, eller rättare sagt 2+ kort.
Borde inte vara omöjligt att modda ihop en fläkttunnel och sätta dit istället för alla idiotfläktar så att man har 2-3 120mm fläktar som blåser igenom en tunnel på korten...

Permalänk
Medlem

Måste ju vara bra för kylningen. täcker ju hela kortet och inte bara kylflänsen för gpu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

4 way SLI med nice temps då kanske? Ser sjukt konstigt ut men man kan köra grafikkort väldigt tätt utan att strypa luften till dom, blir nog ganska okej

Ears bleeding just at the thought of it....

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Det bästa är att man kan stoppa in villken 40mm fläkt man vill