Permalänk
Medlem

775 moderkort orkar inte hålla vcore

Tjena alla överklockare.

Det är så att jag har en 775 rigg som har gått fint i flera år men nu börjar den att strula.
Lite info först innan jag kommer till problemet:

Moderkort: Asus p5b (vanilla)
Propp: Intel Q6600 klockad till 3350 mhz @1,4v nu
Minne: Kingston 2Gb pc 6400 800 MHz
Nätagg: Corsair CX600 (2 månader gammalt)

Det började med att datorn kraschade i bf3 så jag började kolla vad det var som felade. Det visade sig att Vcore inte
var på samma nivå som tidigare, istället för 1,465 i load ligger går den nu ner till 1,4 även om den i idle ligger på 1,465 (det var högre idle tidigare).
Jag har testat att öka vcore i bios men kan inte få den högre än 1,465 idle och 1,4 load. Jag vet att moderkortet är gammalt och det är på tiden att
uppgradera men ekonomin tillåter ej.

Är det någon som varit med om liknande tidigare?
Vad kan vara felet rent komponentmässigt, kan det vara en konding eller är det något mer komplicerat?
Vad finns det att göra åt detta problem?

//Markus

Permalänk
Avstängd

Ja, det där är normalt. kallas för vdrop eller degradation.

Värdet du ställer in i bios reflekterar inte värdet som cpu'n utsätts för vid load. därav är värdet i bios alltid högre än värdet när cpun stressas.
Värdet du ställer in i bios ser du vid idle i windows. Dock ju högre värde du ställer in i bios, desto högre blir värdet vid load.

Det kan va så att din cpu börjar bli trött och du kanske måste klocka ner cpun nu, eller kanske moderkortet som inte klarar att leverera längre.

Jag körde min i 3.52ghz (1.42v) 24/7 i 2år, från jag köpte min, nu orkar den inte 3.52 längre (troligtvis pga moderkortet) utan kan endast hålla 3.42 nu stabilt (1.42v fortfarande) 24/7.... detta är ålders symptom och är normalt, kallas även för degradation (värt att kolla upp så förstår du nog problemet). finns nog inget man kan göra åt det tyvärr förutom att klocka ner lite grann.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar.

Men det mystiska är att den droppar ner till 1,4v oberoende idle vcore över 1,43.
Så det känns som att det är moderkortet i mitt fall som har degraderats.

Men men det är väll bara att inse att grejerna är gamla.
//Markus

Permalänk

Den kan väll inte vara så slö så du bli ledsen av att köra den i 3,4? jag har en AMD 3200+ och den suckar inte... om jag inte gör något väldigt krävande

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti