Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Guide för överklockning av SB i UEFI?

Permalänk
Entusiast

Guide för överklockning av SB i UEFI?

Har läst igenom överklockningguiden... stundtals är det ju rena arabiskan. Men man har väl snappat upp det grundläggande och jag har inte som mål att pressa upp burken i 59 Terahertz. Vill göra en skön stabil 24/7-överklockning på min 2700K... 4.7-4.8 bör jag väl komma upp i om inte just min processor är piss?!

Det här med UEFI... är det standard oavsett tillverkare? Är det bara estetiska skillnader och exakt samma funktioner i slutändan?

Fan sist jag överklockade var det min gamla 1055T med låst multipel... läste guiden 3 gånger och följde sen en youtube-guide utöver det, livrädd att göra fel

Är det så enkelt att bara höja multipeln steg för steg och att successivt höja volten när klocken blir instabil? Load Line Calibration.. was ist das? Alla andra jävla inställningar, fan man är ju pinsamt nollställd och är tacksam för länkar och guider!

Permalänk
Medlem

UEFI finns på de flesta nya moderkorten, finns något märke som inte har det dock.
Jag lirar Asus P67 och det funkar asbra med överklocking.
Jag har dock inte någon nytta av överklockning än så länge men när jag väl behöver så

Hur som, det är bara att gå in i BIOS ( UEFI ) och hitta din processor"avdelning" finns guider om vart. Sen ökar du bara Multipeln, och testar dig fram. Inte för högt bara och ifall du får svart/blåskärm ökar du volten. ( ej över 1.5? har jag för mig är rek tak för SB ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Entusiast

Har ju sett ett gäng guider på youtube. Vissa saker kör de enable på och vissa disable... innan man kopierar vad de gör så vill man gärna veta lite vad det är man väljer att slå på eller av.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10