Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det heter inte LED skärm...det är ett marknadsförings trick för att lura lågintelligenta! Inte kallar vi vanliga skärmar för CCFL skärmar?! Vanligen kallar man skärmar vid panel typen typ TN,IPS,VA,CRT o.s.v

Haha gillar analysen av de med bristande intellekt XD Vet dock inte om det stämmer. Det finns säker de med högt intellekt som låter sig luras av marknadsföringen. De som spär på lurendrejeriet genom att kommentera tråden och skriva "köp led, det är bättre". Där kan vi nog snacka eventuellt bristande intellekt Ellet åtminstone irriterande och missvisande inlägg som inte tillför någon saklig information.
Sen kan det ju vända åt andra hållet också att alla helt avfärdar skärmar med ledbelysning trots att de sämre led-belysta skärmarna främst finns att hitta i budgetsegmentet. Ska inte påstå att jag har någon bra koll på kompetenta led-belysta skärmar, men är övertygad om att de finns där ute...
Själv kommer jag köra CRT tills de andra teknikerna kommer ikapp på alla punkter, eller tills den går sönder vilket antagligen lär hinna innan några större framsteg hinner uppnås.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Själv kommer jag köra CRT tills de andra teknikerna kommer ikapp på alla punkter, eller tills den går sönder vilket antagligen lär hinna innan några större framsteg hinner uppnås.

Det vet man aldrig, dom kan allt ta bra mycket tid på sig för att gå sönder
Tråkigt nog blir det en ganska lång period med synbar kvalitetsdegradering innan det sker.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ambrace:

Jag har tänkt att ge 2000-2200:- 27 tum

Du ber om en TN-panel. Inget jag skulle satsa mina pengar på.

Kolla de Koreanska skärmarna som det pratas om i en tråd här på forumet, du kommer få mest skärm för pengarna där.

§
Permalänk
Medlem

Sibaförsäljarens LED monitor/tv är en LCD panel med LED belysning. Sibaförsäljarens LCD panel är en LCD panel med lysrörbelysning.
Båda 2 är LCD paneler, båda kan ha lika kass bild, bleeding, ghosting osv. LED drar mindre ström. Fler o fler paneltillverkare går över till LED för att kunderna vill ha det, på grund av att de blir lurade att tro att det inte är en LCD panel

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha gillar analysen av de med bristande intellekt XD Vet dock inte om det stämmer. Det finns säker de med högt intellekt som låter sig luras av marknadsföringen. De som spär på lurendrejeriet genom att kommentera tråden och skriva "köp led, det är bättre". Där kan vi nog snacka eventuellt bristande intellekt Ellet åtminstone irriterande och missvisande inlägg som inte tillför någon saklig information.
Sen kan det ju vända åt andra hållet också att alla helt avfärdar skärmar med ledbelysning trots att de sämre led-belysta skärmarna främst finns att hitta i budgetsegmentet. Ska inte påstå att jag har någon bra koll på kompetenta led-belysta skärmar, men är övertygad om att de finns där ute...
Själv kommer jag köra CRT tills de andra teknikerna kommer ikapp på alla punkter, eller tills den går sönder vilket antagligen lär hinna innan några större framsteg hinner uppnås.

Ångrar att jag sålde min CRT >Inte värt att köpa en ny nu utan man skulle behållt den man hade.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Lol @ besserwissers.

LED bakgrundsbelysning ger oftast lite jämnare bakgrundsbelysning. Lysrör drar mer och kan vara något ojämnare. Det viktiga är dock panelen på skärmen. Köp en med IPS panel. TN paneler suger oftast.

Skrivet av infinity08:

LED är att föredra då det drar mindre ström, blir ljusstarkare och ljuset bättre fördelat över skärmen.

Ofta blir slutresultatet tyvärr det motsatta

Skrivet av Chris_Kadaver:

Själv kommer jag köra CRT tills de andra teknikerna kommer ikapp på alla punkter, eller tills den går sönder vilket antagligen lär hinna innan några större framsteg hinner uppnås.

Jag med!
Usch... Men just när jag skriver i den här tråden nu låter skärmen lite konstigt Typ första gången nånsin Gå bara inte sönder!

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Ofta blir slutresultatet tyvärr det motsatta

Jag med!
Usch... Men just när jag skriver i den här tråden nu låter skärmen lite konstigt Typ första gången nånsin Gå bara inte sönder!

Usch vad hemskt att behöva sitta på en gammal crt :/ Ingen vettig yta eller upplösning, och dessutom ett schabrak på skrivbordet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Usch vad hemskt att behöva sitta på en gammal crt :/ Ingen vettig yta eller upplösning, och dessutom ett schabrak på skrivbordet..

Haha! To each his own

Ytan är inte så stor (snarare lagom), vilket jag tycker är väldigt skönt, känns som att jag sitter och vrider på huvudet när man sitter framför en stor plattskärm. Det fysiska höjdmåttet på själva bildytan är väl dock ungefär samma som en 22" 16:9 plattskärm http://www.displaywars.com/19-inch-4x3-vs-22-inch-16x9 (19" 4:3 är faktiskt lite "högre" här, men en 19" CRT är ju inte 19" utan snarare typ 18").
Det "saknas" ju mest bildyta på sidorna men det har jag ingen användning för ändå i windowsmiljö/surfning (seriöst, är ju ofta bara vitt på sidorna på många hemsidor, typ di.se eller aftonbladet?).
Widescreen är ju bra för film/TV är ju bra i men det ser jag på min TV, och inte datorn. Moderna spel är ju ofta widescreen med, men jag spelar ju bara CS ändå

Upplösningsmässig räcker ju 1600x1200 långt, saknas ju lite på sidorna gentemot moderna skärmar, men 1200 är ju mer än 1080p och lika mycket som de 1200 som finns på de så populära 16:10 skärmarna (i 1920x1200).
(Kan faktiskt dra upp upplösningen än mer, till 2048x1536 men det räknas inte för då måste man köra 60hz=flimmer)

Schabrak, ja det har du verkligen rätt i. Den är till och med stor för att vara en CRT. Tur man har en överdimensionerat skrivbord (eller tur och tur, köpte ju det med skärmens storlek i åtanke). Galet tung med.

Men som sagt, To each his own! Kul att det finns folk som uppskattar plattskärmarna. Satt med en hyfsat ny (2-3 år rimligtvis för den är i 1680x1050) någorlunda kvalitetsmässig HP-skärm på jobbet idag. Vilken vansinnig skillnad det blev när man kom hem!
Största fördelen jag ser med CRT handlar för mig om bildkvaliteten i kombination med ett "flyt" något som jag tycker är undermålig även på dyra plattskärmar. Oftast får man ju välja mellan bra bildkvalitet IPS/VA eller flyt i bilden med TN paneler. Eller så får man överdriven AG (syftar på Dellskärmarna som jag ändå gillar väldigt mycket).
Men hoppas OLED blir bra!

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av CRT längre, sitta och klicka på knapparna för att dra ut bilden till kanterna och sen blir det som en skål.
Har en gammal 22" på vinden, får frakta med lyftkran och lastbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Bättre jämnare bakgrundbelysning ska absolut inte ses som definitiv för LED belysta skärmar.

Om det sitter en strip ljusblå (finns såvitt jag vet inga sanna vita leds utan de är ljusblå med ett enkelt färgfilter för att verka vitare) leds i en kant så ser det ut som skräp men marknadsförs som led ändå. Sitter det vita RGB leds runt hela kanten eller ännu bättre bakom hela panelen så ser det fantastiskt ut och ger i det senare fallet möjlighet till bättre kontrast.

Säger inte ditt påstående är fel utan bara lite för vagt.

Cool. Jo är inte så insatt, var mer en generalisering. CFL känns som en mer beprövad teknik (inom detta område då). LED eller OLED verkar väl dock vara den snara framtiden. Kanske kommer något som helt ändrar det när som helst dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Cool. Jo är inte så insatt, var mer en generalisering. CFL känns som en mer beprövad teknik (inom detta område då). LED eller OLED verkar väl dock vara den snara framtiden. Kanske kommer något som helt ändrar det när som helst dock.

OLED är framtiden, LED är en halvtaskig medelväg.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Är det svårt att diskutera på en trevlig nivå?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Det finns flera omdömen på Prisjakt, Dustin Home och Inet på BenQ 27" LED GL2750HM och dom verkar vara nöjda med denna bildskärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=917001

Och när det gäller debatten om "LED" så frågar trådskaparen i första inlägget vad som är skillnaden mellan LED och LCD och då är det naturligtvis helt rätt att förklara detta.

Och alla som vill lära sig vad som skiljer mellan LED vs LCD kan läsa första inlägget i denna tråd från Minhembio http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270

Edit: Här har vi en 27 tum bildskärm som har VA panel och den ger mycket bra svärta som passar bra för film http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=810864

Kunde inte låta bli att klicka runt lite, spottade ut kvällskaffet när jag läste omdömet av BenQ's 27", "Menyn känns allmänt lite bökig, och Benq's färdiga "Picture Modes"(Photo, Game, Movie osv) är ungefär lika användbara som en hink med skit."

Är säkert en bra skärm dock! Skulle kunna tänka mig den.

Permalänk
Medlem

På tal om förvirrad marknadsföring så vetefanken hur Sony ska kunna förklara vad som är märkvärdigt med sin Crystal LED:
http://www.tomshardware.com/news/Sony-Crystal-LED-Display-Pro...
Risk för att den aldrig kommer i produktion av just den anledningen. Spelar ingen roll om den är bättre. Går inte att sälja när markandsföringen för OLED väl drar igång. 'LED', som koncept, är ju redan gammal teknik.

Typ samma fenomen som skapar kravaller i trådar som denna. Man blir lite lätt trött på den psykosociala aspekten av mänskligheten ibland.

Tillbaka till topic: För de flesta spelar det ingen roll om man kör LED eller CCFL. En del personer som är vana vid CCFL föredrar det. Personligen tycker jag ljuset och färger är lite jobbiga med CCFL. PWM dimmingen på LED kan dock vara jobbigare för ögonen än vad den är på CCFL. Det varierar. För övrigt så är de allra billigaste skärmarna i medelstorleksklassen CCFL.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomat:

På tal om förvirrad marknadsföring så vetefanken hur Sony ska kunna förklara vad som är märkvärdigt med sin Crystal LED:
http://www.tomshardware.com/news/Sony-Crystal-LED-Display-Pro...
Risk för att den aldrig kommer i produktion av just den anledningen. Spelar ingen roll om den är bättre. Går inte att sälja när markandsföringen för OLED väl drar igång. 'LED', som koncept, är ju redan gammal teknik.

Typ samma fenomen som skapar kravaller i trådar som denna. Man blir lite lätt trött på den psykosociala aspekten av mänskligheten ibland.

Tillbaka till topic: För de flesta spelar det ingen roll om man kör LED eller CCFL. En del personer som är vana vid CCFL föredrar det. Personligen tycker jag ljuset och färger är lite jobbiga med CCFL. PWM dimmingen på LED kan dock vara jobbigare för ögonen än vad den är på CCFL. Det varierar. För övrigt så är de allra billigaste skärmarna i medelstorleksklassen CCFL.

Här har vi ett tydligt exempel på hur vilseledande marknadsföring troligen förstör möjligheten att sälja äkta LED skärmar, skärmen från SONY är en äkta LED men det blir nästan omöjligt att förklara för vanliga konsumenter att detta är en äkta LED när så många företag i flera år har förstört begreppet LED genom att använda "LED-TV" och "LED Skärmar" i vilseledande reklam.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Här har vi ett tydligt exempel på hur vilseledande marknadsföring troligen förstör möjligheten att sälja äkta LED skärmar, skärmen från SONY är en äkta LED men det blir nästan omöjligt att förklara för vanliga konsumenter att detta är en äkta LED när så många företag i flera år har förstört begreppet LED genom att använda "LED-TV" och "LED Skärmar" i vilseledande reklam.

Dom får uppfinna ytterligare nån flashig term, TRUELed eller så.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Är det inte lite obekvämt att sitta på den? Själv sitter jag på en stol

Jovars, men min skrivbords stol gick sönder för två dagar sedan och jag behövde nåt att sitta på...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det heter inte LED skärm...det är ett marknadsförings trick för att lura lågintelligenta! Inte kallar vi vanliga skärmar för CCFL skärmar?! Vanligen kallar man skärmar vid panel typen typ TN,IPS,VA,CRT o.s.v

Lågintellegent? Jag tror nog att både mitt IQ och min utbildning sträcker sig lite längre än din...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Då sitter du inte på en LED utan en oled.
LED är typen av bakgrundsbelysning.
Och där finns som sagt CCFL och LED att välja på.
Panelerna är lcd och finns i olika variationer.
Om skärmen är av kvalite så får du bättre belysning med LED men LED är ingen mirakelteknik för bleading etc utan kan vara minst lika kasst som vilka ccfl som helst.

Dock föredrar jag led pga den lägre strömförbrukningen.

Tack för denna information, kan alla besserwissers snälla förlåta mig ifall jag skrev LED istället för "Bakrundsbelyst LCD skärm"?

"LED" är ett försäljnings knep, ok, men då kanske det blir lättare att förstå för såna som skulle "gå på" det?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Lågintellegent? Jag tror nog att både mitt IQ och min utbildning sträcker sig lite längre än din...

haha det gör den nog är ju endast 16 ennu Men min IQ är det inget fel på...121 men testet är ju för 18+ så det blir nog högre då

Men till saken...Lågintelligenta kommer att tro att skärmen funkar med endast lysdioder....alltså att varje pixel är tre lysdioder! det är ju betydelsen av LED skärm vad jag vet...liknar ju LCD skärm så mycket att man tror att LCDn är utbytt mot lysdioder!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Men till saken...Lågintelligenta kommer att tro att skärmen funkar med endast lysdioder....alltså att varje pixel är tre lysdioder! det är ju betydelsen av LED skärm vad jag vet...liknar ju LCD skärm så mycket att man tror att LCDn är utbytt mot lysdioder!

Lågintelligenta != dåligt tekniskt insatta.

Det finns mängder med intelligenta personer som inte har en aning om vad en lysdiod är.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Lågintelligenta != dåligt tekniskt insatta.

Det finns mängder med intelligenta personer som inte har en aning om vad en lysdiod är.

Kan hända jag har inte alltid det bästa ordvalet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Det är inte så stor skillnad på strömförbrukningen faktiskt mellan LED och CCFL, även det är tyvärr lite av en myt, men fördelar med LED är:
* Går dimma riktigt lågt - något som ibland kan begränsa användningen av skärmar med CCFL
* Fungerar bra i kyla. CCFL förlorar mycket ljusstryka och livslängd i temperaturer under -5 grader
* Tål montering i 90 grader vinkel
* Något lägre strömförbrukning

fördel med CCFL är:
* Oftast stabilare och bättre färgåtergivning, många dåliga LED lösningar glider runt i färgtempertur i timmar efter påslag och ändrar man ljusstryka eller temperatur i rummet så börjar färgtemperturen fara runt igen.
* Ofta kortare livslängd än CCFL vid drift i höga temperaturer

Nu kryllar det i och för sig av skärmar med lysrör som kan vridas till porträttläge...
Kan du berätta lite mer om på vilka sätt det är dåligt och svara på en enkel fråga, det spelar väl ingen roll hur lysrören står när skärmen är avstängd?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Här har ni en skeptiker!

Jag levde i villfarelsen att det _bara_ fanns fördelar med LED. Det här ger ju ett nytt perspektiv.
However, jag _är_ fortfarande skeptisk till att lysrör skulle vara att föredra i något avseende.
Jag tror (på fullaste allvar) att bakgrundsbelysning med CCFL kommer att vara historia om fem år.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogswald:

Jag levde i villfarelsen att det _bara_ fanns fördelar med LED. Det här ger ju ett nytt perspektiv.
However, jag _är_ fortfarande skeptisk till att lysrör skulle vara att föredra i något avseende.
Jag tror (på fullaste allvar) att bakgrundsbelysning med CCFL kommer att vara historia om fem år.

Klart CCFL går mot sitt slut, utveckling. LED kommer också ersättas.

CCFL är att föredra när det faktiskt ger dig en bättre tv-apparat för pengarna än en LED-belyst sådan. Det går inte att säga att den ena belysningstekniken är bättre än en annan, man får helt enkelt gå ner på tv-nivå och se vilka apparater som finns inom den prisram man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogswald:

Jag levde i villfarelsen att det _bara_ fanns fördelar med LED. Det här ger ju ett nytt perspektiv.
However, jag _är_ fortfarande skeptisk till att lysrör skulle vara att föredra i något avseende.
Jag tror (på fullaste allvar) att bakgrundsbelysning med CCFL kommer att vara historia om fem år.

Fast det är snarare så att LED-belysning faktiskt inte kommer med några direkta fördelar ur bildkvalitetsynvinkel. Jag valde CCFL på min Sony 55" för att slippa clouding och auror. Har lika bra svärta som med LED, fast den är helt jämn till skillnad från med LED.

Permalänk
Skrivet av Skogswald:

Jag levde i villfarelsen att det _bara_ fanns fördelar med LED. Det här ger ju ett nytt perspektiv.
However, jag _är_ fortfarande skeptisk till att lysrör skulle vara att föredra i något avseende.
Jag tror (på fullaste allvar) att bakgrundsbelysning med CCFL kommer att vara historia om fem år.

Om fem år kommer det förhoppningsvis finnas överkomliga alternativ till bakgrundsbelysta paneler.
Jag tror CCFL kommer överleva till "slutet".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

köp en led skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haxk:

köp en led skärm

Över två månader sen.

Permalänk
Inaktiv

Köp LED, det ger bättre färger, betraktningsvinklar och upplösning.

Eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com