Katalog rättigheter med Free Nas och Transmission

Permalänk

Katalog rättigheter med Free Nas och Transmission

Tja.

har följt denna guiden http://sourceforge.net/apps/phpbb/freenas/viewtopic.php?f=104... för att få igång transmission på min nya freenas server, och efter lite pillandet så verkar det fungera oki, med nedladdningar,kataloger, och fjärrstyrda android/web gui.
Det enda som är problem och som man tycker borde vara ganska lätt åtgärdat är att få de nya katalogerna och filerna i de att ärva "download" katalogens rättigheter?? får itne det att fungera alls utan måste manuellt gå in och ändra rättigheter på alla saker som laddas ner som väljer att skapa en ny katalog och lägga sig där. skapar den ingen katalog utan lägger sig direkt i "download" mappen fungerar det som det ska och rättigheterna följer med, men inte om den skapar en ny katalog ?? som typ "download/beach2012 där nya katalogen i detta fallet beach2012 av någon anledning ges normala rättigheter så kan inte packa upp, flytta eller göra ngt med den och dess innehål innan man manuellt ändrat det.

Läst och försökt googla mig till vad man skulle kunna göra, sett ngt om umask att standard rättigheterna till nya mappar/filer kommer från den finns det någon som kan guida mig rätt var hittar jag isf den i freenas och vilka ändringar behövs för att få till det så katalogens rättigheter följer med de nya som skapas?

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så har detta att göra med en inställning i transmission.
Sök på "umask" inställningen jag har för mig att jag fick ändra på den så att inte transmission skulle sätta endast rättigheter för sig själv på dem nya filerna.

"umask": 2,

Kör jag med i min settings.json

https://trac.transmissionbt.com/wiki/EditConfigFiles

"umask: Number (default = 18) Sets transmission's file mode creation mask. See the umask(2) manpage for more information. Users who want their saved torrents to be world-writable may want to set this value to 0. Bear in mind that the json markup language only accepts numbers in base 10, so the standard umask(2) octal notation "022" is written in settings.json as 18."

Permalänk

Ahh det kan det nog vara, tack så mycket för det snabba svaret! ska genast kolla upp om det är det som spökar för mig!

Nu har jag testat att ändra umask värdet till 2 tyvärr fungerade det inte iaf, var likadant som innan men tror ändå att det är där någonstans som det spökar så får kika vidare på det. för alla andra rättigheter verkar stämma.

uppdatering ang ts problem
Visa signatur

//Totte