Asus visar upp flaggskeppet P8Z77-V Premium

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt kort. Jag är minst sagt imponerad. I och med att det verkar som att det inte är direkt så att processorna kommer att flaska prestande ett bra tag så kan man satsa på moderkort och i5/i7 i sandy bridge och vara säkrad i minst 3år frammåt. Bara möjligtvis GPU som behöver bytas ut.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

..och här sitter man med sitt nya Z77 V Deluxe och stirrar på det som att det precis blivid nedgraderat en smula??

Ahh, tror nog jag klarar mig med det i vilket fall, mSata porten på mobot har jag för mig att Gigabyte redan kör med på Z77 UD5H?
Dock följer ssd´n inte med men det kan ju också visa sig senare att Premium får ett premium pris som inte motsvarar vad man får? Cash disken ser dessutom väldigt liten ut i storlek så skall bli intressant att se var den landar storleksmässigt? Å andra sidan, vi som redan har ssd som ren systemdisk behöver väl inte denna el kan man använda den på andra sätt som tex windows växlingsfil om folk med tokmycket snabbt ram + ssd ens kör med det nuförtiden? På förra tjejens Z68 pro jag byggde åt henne så tyckte jag ärligt talat att ssd cash lösningen jag satte upp inte gav just något att hurra för i upplevd prestanda, bench, maximala överföringshastigheter osv tilltalar mig inte så mycket ändå utan 4k och "real live performance" med den där underbara responsen/rappheten i startu/win/program är vad jag verkligen har fastnat på vad gäller ssd och för att uppnå det behövs en ren ssd som systemdisk i min mening.

Säger inte att det är så utan hur jag upplever saken.

För er som undrar så finns info ang Deluxe versionen här iaf:

http://uk.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_DELU...

Som andra redan påpekat så är Intel chipet i sig en begränsande faktor så andra lösningar måste till för att att utöka med sata portar, usb, etc..

Marvel tror jag att de blå portarna är vad gäller sata men har ingen riktig koll på det om jag skall vara ärlig, sitter även asmidia externa sata vid backplaten samt asmedia usb. Skulle bli riktigt begränsande för många att enbart ha Intels egna sata/usb kan jag tänka mig?

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Jag använder PS/2 till mitt tangentbord.

Trodde inte det skulle bli någon skillnad. Men det blev det.

Fråga mig inte vad. Känns rappare på något sätt. Speciellt i SC2 där jag hade en vansinning input lag på tangentbordet i menyerna med USB, bytte till PS/2 och problemet är i "princip" löst. Så något är det definitivt.

Köp en adapter då? Haha! Elller ge f*n i att köpa just detta moderkort:P

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Låter mer som problem med drivrutinerna.. upplever ingen som helst input lag på USB keyboard...

Svårt att få problem med drivrutinerna på ett Zowie Celeritas :).

Skrivet av slobodan87:

Köp en adapter då? Haha! Elller ge f*n i att köpa just detta moderkort:P

Adapter? Det hjälper väl ändå inte det minsta? ^^ Och helt rätt, jag tänker inte köpa det :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jo, en PS2 kontakt hade varit trevligt istället för 4 extra USB portar.
Vem satan har användning för 10st+ USB portar?

Ganska många skulle jag gissa på. Själv har jag mus, externa hdds 4x, webcam, headset, usbpinne, minneskortsläsare. Så 10 usb är inte alls så svårt att fylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Svårt att få problem med drivrutinerna på ett Zowie Celeritas :).

Nått är det fel med. För att kunna känna en märkbar input lag skillnad mellan PS/2 och USB är extremt osannolikt.

I så fall måste du ha super mänskliga sinnen.. som också är osannolikt.. så det är antingen nått strul med keyboard eller USB drivrutinerna i din dator.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Ladda ner passmark och testa
http://www.passmark.com/products/keytest.htm
Jag kör på trådlöst och får 200-500ms input lagg

Vad jag kan se så kollar den där inte input lag (hur den nu skulle kunna se det har jag ingen aning om). Utan endast hur lång tid det tar mellan varje keypress och hur länge man har den nertryckt?

Skrivet av ParasiteX:

Nått är det fel med. För att kunna känna en märkbar input lag skillnad mellan PS/2 och USB är extremt osannolikt.

I så fall måste du ha super mänskliga sinnen.. som också är osannolikt.. så det är antingen nått strul med keyboard eller USB drivrutinerna i din dator.

Var väl tydligast när datorn var hårt ansträngd. När man bara skriver text i notepad skulle nog inte ens jag känna skillnad :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ashzala:

Jag använder PS/2 till mitt tangentbord.

Trodde inte det skulle bli någon skillnad. Men det blev det.

Fråga mig inte vad. Känns rappare på något sätt. Speciellt i SC2 där jag hade en vansinning input lag på tangentbordet i menyerna med USB, bytte till PS/2 och problemet är i "princip" löst. Så något är det definitivt.

Eller så köper man sig ett MK-85 med full usb key rollover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Vad jag kan se så kollar den där inte input lag (hur den nu skulle kunna se det har jag ingen aning om). Utan endast hur lång tid det tar mellan varje keypress och hur länge man har den nertryckt?

Jo, jag var lite snabb och tänkte fel : /

Permalänk

Saknar PS/2... Det ända som hindrar mig från att vilja ha det...

USB Är inget alternativ....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfmimd:

Saknar PS/2... Det ända som hindrar mig från att vilja ha det...

USB Är inget alternativ....

Vad är fel med USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Ganska många skulle jag gissa på. Själv har jag mus, externa hdds 4x, webcam, headset, usbpinne, minneskortsläsare. Så 10 usb är inte alls så svårt att fylla.

Headset på usb? Jag tror inte heller att det är jättemånga som sitter med muggvärmare och behöver jättemånga usb..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Jag använder PS/2 till mitt tangentbord.

Trodde inte det skulle bli någon skillnad. Men det blev det.

Fråga mig inte vad. Känns rappare på något sätt. Speciellt i SC2 där jag hade en vansinning input lag på tangentbordet i menyerna med USB, bytte till PS/2 och problemet är i "princip" löst. Så något är det definitivt.

Spelar också sc2 köpte precis qpad mk85, den har fulll input via usb.
En liten notis på din "problem".

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Eller så köper man sig ett MK-85 med full usb key rollover.

Men det hjälper väl ändå inte om han upplever input lag med usb..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Nått är det fel med. För att kunna känna en märkbar input lag skillnad mellan PS/2 och USB är extremt osannolikt.

I så fall måste du ha super mänskliga sinnen.. som också är osannolikt.. så det är antingen nått strul med keyboard eller USB drivrutinerna i din dator.

Det är väl lite som hur vissa kan se och uppleva skillnad på 60hz och 120hz medan andra inte märker nånting. Rent tekniskt har han rätt, hursomhelst, det är skillnad på ett par ms mellan PS/2 och USB, huruvida den är mänskligt mätbar eller något individuellt, alternativt inbillning, har jag ingen aning om.

Skrivet av Dorsin:

Vad är fel med USB?

PS/2 ger 0ms, alltså omedelbar respons

Permalänk

Funkar det med Sandy Bridge? Eller finns det något annat moderkort för 4vägs SLI om har så bra plats mellan PCI slotsen?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Hittar ingen FDD- eller PATA-anslutning heller (...)

Nae och vart fan är ISA porten?

Djupt besviken...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grabben!:

(Externt kontrollerkort är inte så bra...)
Borde väl framgå om SATA 6.0 är av Intelfabrikat eller inte..?

Externt? Jag kör mitt INternt isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Externt? Jag kör mitt INternt isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae... inte extern utanför lådan. Men externt tillbehör (kontrollerkort) till moderkortet.
Men det fattade du säkert ..

Frågan kvarstår: är det ett "inbyggt" Intel SATA 6.0 kontroller "kort".
( hur skall man uttrycka det?)

Jag läste artikeln ( noggrant tyckte jag) men hittade inget om detta.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grabben!:

Njae... inte extern utanför lådan. Men externt tillbehör (kontrollerkort) till moderkortet.
Men det fattade du säkert ..

Frågan kvarstår: är det ett "inbyggt" Intel SATA 6.0 kontroller "kort".
( hur skall man uttrycka det?)

Jag läste artikeln ( noggrant tyckte jag) men hittade inget om detta.

Jag drev mest med dig. (hittade f.ö ingen information om det heller...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Nae och vart fan är ISA porten?

Djupt besviken...

ISA porten.. det vara gamla goda tider det ;D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Jaha, var inte Maximus V Formula toppkortet?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Vad är fel med USB?

Pröva tryck ner mer än 4 tangenter så förstår du...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfmimd:

Pröva tryck ner mer än 4 tangenter så förstår du...

Pröva att öppna upp plånboken lite, MK-85 har inte det problemet, någon mer tillverkare har också lyckats bygga ett USB-tangentbord där man kan trycka ner alla tangenter.
Återstår att se om alla andra tillverkare av mekansika tangentbord hoppar på, verkar ju som att PS2-uttaget försvinner från de flesta om inte alla moderkort från och med Intel Z77.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Jaha, var inte Maximus V Formula toppkortet?

Olika "serier". Det här är inte ett ROG-kort.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinc:

Detta är det färgschema som våran "standard-lineup" har, detta är flaggskeppet i den serien. Om ni håller ut till Computex kommer ni att få se på flaggskepp, när ROG får inte mindre än två helt nya tillskott

Men va bra!

Permalänk
Avstängd

Kan man köra med en SB Prolle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Kan man köra med en SB Prolle?

z77 är bakåt kompatibelt med äldre SB serien.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

z77 är bakåt kompatibelt med äldre SB serien.

Tack för svar. Sweet.

Någon som vet om det kommer funka med haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Det är väl lite som hur vissa kan se och uppleva skillnad på 60hz och 120hz medan andra inte märker nånting. Rent tekniskt har han rätt, hursomhelst, det är skillnad på ett par ms mellan PS/2 och USB, huruvida den är mänskligt mätbar eller något individuellt, alternativt inbillning, har jag ingen aning om.

PS/2 ger 0ms, alltså omedelbar respons

"Omedelbar respons".... relativt sett ja men tekniskt sett nje inte riktigt omedelbar är helt utan fördröjning vilket jag har svårt att se...
En snabb Googling senare "Serial data at 10 to 16 kHz " (från Wikipedia) vilket vad jag vet betyder att minsta repsons tid bör ligga runt 0,0000625 s ~0,6ms.... Observera att siffrorna är garanterat fel eftersom det krävs mer än 1 bit för att upplysa om vilken tangent som är nedtryckt. Men jag är nog ute och cyklar med fel info/förståelse som vanligt....
Och kollar man på http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3322 så bortser man från vad jag tror är ett skriv fel (annars har det 200ms responstid ) så är det inte tekniskt sett "omedelbart"...

Men ja PS/2 har en bra bit lägre respons eftersom det inte går via en bunt "sega" USB protokoll...
Men det kanske kunde tas fram ett nytt "USB" för dataspelare och sådana som kräver låg respons

Övrigt trevlig bräda.