Hårddiskkrisen är en bluff

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Låter konstigt... Är softpedia trovärdig som källa?

bra fråga men varför skulle dom ljuga om nått sånt. Men artikeln var inte opartisk när dom skrev att samsungs hårdiskar var "quite good"

Permalänk
Medlem

Var översvämningen också fejk? var de vattenfylda fabrikerna fejk? En väldans konspiration måste ha varit i farten för att kunna manipulera den mängden bildbevis.

Är det inte troligare att denna nyhet är falsk?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

"In a report from earlier his year, we found out that Seagate even managed to increase its HDD shipments with around 2% when compared to the previous year."

De verkar ha blåst upp detta för att skapa rubriker. Det är klart att produktionen ökar i år då förra året var då produktionen föll...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tallungs:

"In a report from earlier his year, we found out that Seagate even managed to increase its HDD shipments with around 2% when compared to the previous year."

De verkar ha blåst upp detta för att skapa rubriker. Det är klart att produktionen ökar i år då förra året var då produktionen föll...

Noshit, har de verkligen blåst upp rubrikerna? var ju rätt oväntat faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Var översvämningen också fejk? var de vattenfylda fabrikerna fejk? En väldans konspiration måste ha varit i farten för att kunna manipulera den mängden bildbevis.

Är det inte troligare att denna nyhet är falsk?

Det är bara att kolla deras kvartal/helårsrapport

Permalänk
Medlem

Men under hur många dagar/veckor/månader stod fabrikerna stilla då? Om de stod still i fabrikera i 2 månader behövs det ju bra mycket mer än 2 procents ökning i tillverkning för att "komma ikapp". Den generella efterfrågan lär knappast ha minskats och därför kommer det ta lång tid innan priserna är nere på samma nivåer som tidigare.

Men visst: det var ju tidigare snack om att det skulle dröja till slutet av det här året innan produktionen var uppe på "full fart".. typ? :s

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Det var väl ändå WD som råkade värst ut?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Artikeln är överdrivet vinklad och verkar utgå från att det är nån slags komplott. Men artikelförfattaren verkar inte riktigt ha förstått de bakomliggande ekonomiska orsakerna.

Lite förenklat: Hårddiskmarknaden innan översvämningarna:
En marknad i balans mellan tillgång och efterfrågan (eller möjligen med ett visst överutbud) = >tillverkarna säljer det de producerar och vinsterna är låga (per producerad enhet)

Efter översvämningar försvann en stor del av tillverkningskapaciteten => en marknad där efterfrågan översteg tillgången. Eftersom inte alla fabriker var översvämmade tillverkades det fortfarande massa hårddiskar. Hårddiskar som det nu gick att sälja till (mycket) högre pris => stora vinster (per producerad enhet)

När tillverkningskapaciteten började återgå till det normala försökte tillverkarna fortsätta med att hålla uppe priserna (och de har lyckats till viss del) => fortsatta vinster. Detta kommer de ju dock inte kunna upprätthålla hur länge som helst...

Och angående att Seagate ökade sin tillverkning, var det inte främst WD fabriker som slogs ut? Då var det ju naturligt för Seagate att försöka öka sin tillverkning så mycket de kunde eftersom efterfrågan fanns.

Exempelvis världsmarknaden för kaffe fungerar på ett lite liknande sätt: God skörd = låga priser (per producerad "enhet" kaffe)
Dålig skörd = höga priser för producenten (per producerad "enhet" kaffe)
Så en god skörd behöver inte nödvändigtvis innebära ett bättre utfall än en dålig skörd för kaffeproducenterna som ett kollektiv (om vi antar att efterfrågan är ungefär konstant).
(och det var ett väldigt förenklat resonemang)

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att översvämningarna helt klart gjorde att hårddiskarna tog slut och man låg efter med ordrar, men efter de kom igång igen så utnyttjar de fortfarande "översvämningarna i Thailand" som ett argument till att höja vinsten trots att det nu finns gott om hårddiskar igen.

En 2TB disk kostade ca. 600kr för ett år sedan. Om det inte hade varit några översvämningar så hade man nog kunnat få 3TB idag för säg 700-800kr om priserna vore "normala". Billigaste 3TB ligger nu på 1188kr.
Speciellt Seagate har kunnat kontrollera marknaden eftersom de köpte upp Samsungs hårddisktillverkning just innan översvämningarna.

Det är i alla fall mina spekulationer.

Permalänk
Skrivet av saddam:

T.ex. ökade Seagate sina leveranser, mitt under s.k. "kris". Om det nu är brist, då borde man väl inte kunna öka sina leveranser?

Har för mig att det var Seagate som aldrig blev drabbade...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

bra fråga men varför skulle dom ljuga om nått sånt. Men artikeln var inte opartisk när dom skrev att samsungs hårdiskar var "quite good"

Håller med om att det skulle varit konstigt, men eftersom att ingen annan källa vad jag hört rapporterat om det och att det är så pass långt efter "hårddiskskatastrofen" kan man inte låta bli att ifrågasätta.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Förklaringen är att när det stod klart att översvämningarna skulle påverka tillgången på hårddiskar shoppade datortillverkarna för glatta livet för att säkerställa tillgången. Det drev upp priserna samtidigt som att vissa hårddisktillverkare inte drabbades lika hårt som andra. Ingen konspiration, bara en fråga om tillgång och efterfrågan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Segate ökade sina hårdiskleveranser med totalt ca 2% 2011 mot 2010, men det är ändå en brist då marknaden efterfrågade betydligt mer än vad leveranskapaciteten var, och fortfarande efterfrågar lite mer än vad tillgången är, hade inte översvämningarna varit hade alla HD tillverkare troligen sålt nånstans 20-30% mer än vad som blev.

Att segate var minst drabbat hjälper inte då den totala bristen drar med sig alla tillverkares priser, enligt tillgång och efterfrågan på marknaden.
Att sen Märkesburks tillverkarna sög upp i stort sett allt som tillverkades under en period gör också att priserna skenar för ett tag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Skrev tidigare lite om Seagate här:

Självklart är de inte dumma. För andra kvartalet detta år kan man jämföra lite siffror. 2011 omsatte de 2.7 miljarder dollar med en vinst på 150 miljoner dollar. Samma kvartal detta år omsatte de 3.2 miljarder dolllar med en vinst på 563 miljoner dollar. De ökade sin vinst cirka 3.7 gånger jämfört med samma kvartal förra året. Jag vet inte hur mycket de har ökat sin gross margin, men de har verkligen inte legat på 31.6% tidigare år. Kort och gott har de ökat sin omsättning, vinst och marknadsandelar på grund av att WD hade 50% av sin tillverkning i Thailand. WD hade mycket sämre resultat, men på grund av att de höll på sitt lagersaldo och sålde dyrt hade de typ samma gross margin som Seagate.

Kort och gott, hårddiskkrisen drabbade främst Western Digital och Seagate var inte sena på att hänga på prissättningen. Men krisen var definitivt inte fejk. Det kan man helt klart se på hårddiskpriserna samt tillgången fortfarande.

Skrivet av Kunzite:

Jag tror att översvämningarna helt klart gjorde att hårddiskarna tog slut och man låg efter med ordrar, men efter de kom igång igen så utnyttjar de fortfarande "översvämningarna i Thailand" som ett argument till att höja vinsten trots att det nu finns gott om hårddiskar igen.

Även om marknaden delvis är i hyfsad form efter krisen så är det fortfarande mycket diskar som är svåra att få tag i, kanske främst enterprise-modeller med högre prestanda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Sedan när är grundläggande teori om tillgång och efterfrågan en konspiration? Oerhört barnslig artikel som är full av halmfigurer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Det kändes rimligare att nöja sig med en tråd för att diskutera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag tror att översvämningarna helt klart gjorde att hårddiskarna tog slut och man låg efter med ordrar, men efter de kom igång igen så utnyttjar de fortfarande "översvämningarna i Thailand" som ett argument till att höja vinsten trots att det nu finns gott om hårddiskar igen.

En 2TB disk kostade ca. 600kr för ett år sedan. Om det inte hade varit några översvämningar så hade man nog kunnat få 3TB idag för säg 700-800kr om priserna vore "normala". Billigaste 3TB ligger nu på 1188kr.
Speciellt Seagate har kunnat kontrollera marknaden eftersom de köpte upp Samsungs hårddisktillverkning just innan översvämningarna.

Det är i alla fall mina spekulationer.

Var hittar du en 3TB för 1188kr?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Dom säljer ju diskarna för 1500 kr vilket är ungefär 3 diskar före "krisen" så de är ju faktiskt möjligt att de kan ha tjänat en kosing på det. Man får kolla antalet enheter som de sålde under krisen.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bsk!:

Frågan är väl
1. Hur stor är efterfrågan jämfört med förra året?
2. Seagate köpte upp samsungs hårddisk division. Inkluderar Seagates ökning på 2% försäljningen av samsunghårddiskar och inkluderar Western Digitals siffror försäljning av hitachihårddiskar?

Att säga att hårddiskkrisen är bluff endast baserat på den här artikeln är väl lite att ta i.

Mycket bra frågor, särskilt fråga 2 som jag också funderade på.

Efter krisen köpte man bara diskar om man absolut behövde det, innan slängde man med en 2TB disk här och där i förebyggande syfte när man ändå shoppade.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Var hittar du en 3TB för 1188kr?

Fo3

Mitt misstag, var en 2,5TB disk, visste inte att det fanns såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Mycket bra frågor, särskilt fråga 2 som jag också funderade på.

Efter krisen köpte man bara diskar om man absolut behövde det, innan slängde man med en 2TB disk här och där i förebyggande syfte när man ändå shoppade.

För mig var det tvärs om. Så fort krisen startade så slog jag till och köpte en 2TB Samsung 5400rpm. Jag hade visserligen sneglat på den länge men detta gjorde att jag slog till direkt.

På samma sätt har det varit över hela världen. (tror jag). Alltså ett panikbeteende där man helt enkelt måste ha..

EDIT: hmm.. alltså jag slog till och köpte ca tre veckor efter att priset börjat stiga. Förlorade bara 100 kr... Men du har rätt. jag skulle aldrig betala 4 ggr normalpris.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...