Intel en hel processnod före konkurrenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

"Enligt Bohr finns det flera förklaringar till Intels framgångar inom området. Den första handlar om den omtalade "Tick Tock"-strategin, med en ny arkitektur ("tock") följt av en krympning av densamma ("tick")."

Vände ni inte på det nu?

Nej, kolla på bilden igen..

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Kul för Intel! Härligt med utveckling även om jag inte blev så imponerad av Ivy. Sandy Bridge däremot var/är en ruskigt bra processor. Blir väl att de tillverkar i Grafen längre fram om jag inte är helt fel ute?

Grafen är ett väldigt intressant material med väldigt spännande elektriska egenskaper (dock även en del väldigt dåliga egenskaper för transistor vilket skapar lite problem än så länge). Som forskningen ser ut just nu kommer vi nog få se touchscreens baserade på grafen om ca 5år för där är det helt enkelt ett fantastiskt material som tyvärr är svårt och dyrt att tillverka men det börjar lösa sig.
Pratar man transistorer lutar det mer åt CNTs (Carbon nanotubes) som i princip är ihop rullade grafenflak med en diameter mellan 1-6nm. Dessa beter sig bättre ur ett transistor perspektiv men är ännu svårare att tillverka eller sortera ut. Här finns det redan exempel på fungerande transistorer men steget till massproduktion är fortfarande långt.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Grafen är ett väldigt intressant material med väldigt spännande elektriska egenskaper (dock även en del väldigt dåliga egenskaper för transistor vilket skapar lite problem än så länge). Som forskningen ser ut just nu kommer vi nog få se touchscreens baserade på grafen om ca 5år för där är det helt enkelt ett fantastiskt material som tyvärr är svårt och dyrt att tillverka men det börjar lösa sig.
Pratar man transistorer lutar det mer åt CNTs (Carbon nanotubes) som i princip är ihop rullade grafenflak med en diameter mellan 1-6nm. Dessa beter sig bättre ur ett transistor perspektiv men är ännu svårare att tillverka eller sortera ut. Här finns det redan exempel på fungerande transistorer men steget till massproduktion är fortfarande långt.

Jag tackar för en otroligt bra förklaring!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Man har löst problemen med att göra transistorer av grafen utan nanorör (ganska nyligen, kommer inte ihåg källan), man kan idag göra alla tre grundkomponenter av grafen för att manipulera elektriska kretsar, isolator, halvledare (transistor) och ledare. Problemet är masstillverkning och pris.

Permalänk
Medlem

Det låter nästan som tyskt maskineri. Rätt imponerande att det är jänkare som klarar av detta. De har gjort riktigt bra ifrån sig inom dator / IT- branschen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenangen:

En känsla av Umbrella Corp. infinner sig dock

Det är en början

Permalänk
Avstängd

Glömde han att nämna mutor och hot? utan det så hade kanske marknaden sett väldigt annorlunda ut idag.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Fyfan vad nice det hade varit och fått en rundgång där inne.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Glömde han att nämna mutor och hot? utan det så hade kanske marknaden sett väldigt annorlunda ut idag.

Ja, han kunde ju också ha nämnt något om misslyckade arkitekturer från konkurrenterna och felsatsningar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenangen:

En känsla av Umbrella Corp. infinner sig dock

därefter kommer skynet kanske?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Glömde han att nämna mutor och hot? utan det så hade kanske marknaden sett väldigt annorlunda ut idag.

Reality check. Det är så marknaden fungerar - och inte bara processorer. AMD hade gjort/gör samma saker med samma grad av resurser/position som intel har.

Fokusera på tekniken. Det ska bli spännande, detta

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Är inte Intel indiskt? Eller blandar jag ihop dem med några andra nu?

Intel är ett aktiebolag.
http://www.marketwatch.com/investing/stock/INTC

Permalänk
Medlem

02:20 där en person går ensam i korridoren påmminner om HL2 design :). Vit teknik med tydliga nummer i lång rad :D.

Permalänk
Skrivet av GFrost:

Man har löst problemen med att göra transistorer av grafen utan nanorör (ganska nyligen, kommer inte ihåg källan), man kan idag göra alla tre grundkomponenter av grafen för att manipulera elektriska kretsar, isolator, halvledare (transistor) och ledare. Problemet är masstillverkning och pris.

Helt rätt, bland annat Frank schwierz har släppt en väldigt intressant artikel med resultat från en grafen-FET som finns att läsa i "nature nanotechnology | VOL 5 | JULY 2010 | www.nature.com/naturenanotechnology"

Som du ser är grafen-Fetarna fortfarande rätt långt efter 3-5 halvledarna när det kommer till transistorer (Något som absolut kan ändra sig, men jag själv tror att det är CNTs som kommer användas i transistorer pga fördelaktigare egenskaper för ändamålet).
Detta är dock ett så pass nytt område där det fortfarande behövs ett par "out of the box" lösningar jämfört med den traditionella 3-5 teknologin så vem vet hur det kommer sluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

"Enligt Bohr finns det flera förklaringar till Intels framgångar inom området. Den första handlar om den omtalade "Tick Tock"-strategin, med en ny arkitektur ("tock") följt av en krympning av densamma ("tick")."

Vände ni inte på det nu?

Det är enkelt att komma ihåg hur det är på svenska. mIndre är en tIck.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Eftersom de ligger så långt fram tror jag de kommer att "trappa ner" på utvecklingen relativt snabbt. Kostar för mycket och finns inget direkt hot underifrån, vad tror ni?

Hmm

Knappast, då skulle ju ingen köpa några nya processorer. Finns ingen större poäng att uppgradera eller byta ut datorer om man inte får bättre prestanda. Om de tappar försäljning så kostar det ju troligen ännu mera pengar.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Dags att vrida om kniven i AMDs och Nvidias sår. Med tanke på TSCMs problem så håller nog AMD och Nvidia med om att egna frabriker nog var en bra ide. När AMD hade egna frabriker under K7/K8 tiden så kunde de hålla Intel i stången. Och fråga AMD och Nvidia hur frusterande det är ha brist på GPUer när marknaden skriker efter dem. När Nvidia offentligt går ut och medelar att man letar efter andra partners pga de tekniska problemen som TSCM har, då är det illa. Mycket Illa! En gammal grundregel är att man aldrig kritiserar sina samarbertspartner offentligt.

Skrivet av flashen:

Man vet aldrig om intel har ett finger i tvivelaktig vapentillverkning, omfg!

Nja knappast. Men att det sitter intel kretsar i många high tech system är det ingen tvekan om. Men intel säljer kretsar. Om sedan kunderna sätter in det i vapen är det en annan historia.

Skrivet av flashen:

Eftersom de ligger så långt fram tror jag de kommer att "trappa ner" på utvecklingen relativt snabbt. Kostar för mycket och finns inget direkt hot underifrån, vad tror ni?

Hmm

Knappast! Sist Intel gjorde det (under P1/P2 tiden) så lyckades AMD komma ifatt och förbi. Frågan är istället om AMD är intresserade att komma ifatt. Av den info som läcker ut från AMD så verkar de vara mest intresserade att göra vinst. Men man kan ju alltid hoppas. Piledriver skall ju officiellt bygga på Bulldozer men som sagt man ju alltid hoppas. Vi behöver konkurans, annars kommer Haswell att bli dyr.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Knappast, då skulle ju ingen köpa några nya processorer. Finns ingen större poäng att uppgradera eller byta ut datorer om man inte får bättre prestanda. Om de tappar försäljning så kostar det ju troligen ännu mera pengar.

Fast får man så mycket mer prestanda med en ny processor egentligen? Tycker det mest är prylarna runt omkring som faktiskt tillfört något.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat videon så undrar jag vart GlaDOS tagit vägen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pzyber:

Knappast, då skulle ju ingen köpa några nya processorer. Finns ingen större poäng att uppgradera eller byta ut datorer om man inte får bättre prestanda. Om de tappar försäljning så kostar det ju troligen ännu mera pengar.

Även om AMD inte är ett jättehot för Intel så är ARM det. Intel kan inte så av på takten då det kommer krävas att de kan ta fram CPU:er för mobiler som inte bara matchar ARM (det har Intel redan idag med Medfield) utan man måste skapa en mobil-plattform som är bättre än motsvarande ARM-baserade plattform för att tillverkarna ska tycka det ska vara värt besväret att byte CPU arkitektur från ARM till x86.

Och ännu viktigare för Intel är att se till att ARM inte får fotfäste inom servers med låg strömförbrukning då server-marknaden är en väldigt lukrativ marknad med höga marginaler. Det har ju börjat dyka upp både ARM baserade och Atom baserade servers för denna marknad.

Så just nu finns det absolut inget utrymme för Intel att slå av på takten. Däremot kanske man inte anstränger sig allt för mycket på marknaden för high-end desktops då det helt enkelt inte finns några konkurrenter...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

jeffligt fräck video. Åååh tänk att få vara en fluga på väggen där inne, eller inte när jag tänker efter... någon detektor hade nog lasrat ihjäl mig på någon sekund

Men en rundtur hade varit värt väldigt mycket

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fast får man så mycket mer prestanda med en ny processor egentligen? Tycker det mest är prylarna runt omkring som faktiskt tillfört något.

Det beror ju på vad man gör på datorn. Redigerar man tunga bilder, videoklipp, kör virtuella maskiner, kompilerar kod mm så märks det rätt tydligt. Sen är det ju inte alltid så stor skillnad från generation till generation. Men från Core 2 Duo till Sandy Bridge upplevde jag det som natt och dag. När det gäller spel så beror det ju på vad man spelar, grafiktunga spel gör ju en grafikkortsuppdatering "givetvis" mer. Men strategispel som civilization osv märks det ju skillnad mellan cpuer.

Sen mellan varje generation är det kanske inte så stor idé att byta. Men hade utvecklingstakten varit hälften av dagens hade iaf jag bytt processor mer sällan än idag. Likaså köpa nytt på jobbet osv. Likaså om de kostat mer.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ACR83:

därefter kommer skynet kanske?

Mnja, råder nog delad mening gällande det. Enligt filmerna så borde Skynet redan ha aktiverats, men än så länge så lyser det i sin frånvaro, eller så har Skynet som förutspått av anda blivit för självmedvetet: http://xkcd.com/1046/

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Medlem

Mäktig video

Permalänk
Medlem

Imponerande tycker ja och skoj video

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Även om AMD inte är ett jättehot för Intel så är ARM det. Intel kan inte så av på takten då det kommer krävas att de kan ta fram CPU:er för mobiler som inte bara matchar ARM (det har Intel redan idag med Medfield) utan man måste skapa en mobil-plattform som är bättre än motsvarande ARM-baserade plattform för att tillverkarna ska tycka det ska vara värt besväret att byte CPU arkitektur från ARM till x86.

Och ännu viktigare för Intel är att se till att ARM inte får fotfäste inom servers med låg strömförbrukning då server-marknaden är en väldigt lukrativ marknad med höga marginaler. Det har ju börjat dyka upp både ARM baserade och Atom baserade servers för denna marknad.

Så just nu finns det absolut inget utrymme för Intel att slå av på takten. Däremot kanske man inte anstränger sig allt för mycket på marknaden för high-end desktops då det helt enkelt inte finns några konkurrenter...

Tack! En som vet. Men även high-end desktops är även viktigt när man tar in workstation i det begreppet. Och lukrativt! Kolla pris skillnaderna på Nvidias Qudro kort vs g-force. (misstänker att du redan vet men kan inte låta bli att påpeka). Och den dagen som ARM får fäste bland laptops. Inte med dagens CPU men imorgon.. . Intel kan inte slappna av! Sen skulle det inte skada om AMD blev stridslystna igen.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om AMD inte är ett jättehot för Intel så är ARM det. Intel kan inte så av på takten då det kommer krävas att de kan ta fram CPU:er för mobiler som inte bara matchar ARM (det har Intel redan idag med Medfield) utan man måste skapa en mobil-plattform som är bättre än motsvarande ARM-baserade plattform för att tillverkarna ska tycka det ska vara värt besväret att byte CPU arkitektur från ARM till x86.

Och ännu viktigare för Intel är att se till att ARM inte får fotfäste inom servers med låg strömförbrukning då server-marknaden är en väldigt lukrativ marknad med höga marginaler. Det har ju börjat dyka upp både ARM baserade och Atom baserade servers för denna marknad.

Så just nu finns det absolut inget utrymme för Intel att slå av på takten. Däremot kanske man inte anstränger sig allt för mycket på marknaden för high-end desktops då det helt enkelt inte finns några konkurrenter...

Helt klart att ARM slår sig fram på den mobila marknaden! Och det är där AMD är väldigt starka.

Men på servermarknaden så är det väl ändå Opteron som ligger högst!
Eller har jag missat nått?

* Och visst var det en väldigt cool video, riktigt roligt att se!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är det som är hemligheten till bra processorer! Här är en bild från AMDs fabrik:
http://matt.wandel.ca/ruins/factory_floor.jpg

Först skrattade jag sen blev jag fundersam.

Först så har AMD inga fabriker själv längre så skämtet håller inte riktigt hela vägen.

För det andra undrar jag varför mitt skämt om Fail Bridge som jag skrev i en annan tråd modererades bort medan sånt här får stå kvar?

Man uppfattar det lite som att det är okej att driva när det gäller AMD men Intel skämtar man inte om!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Helt klart att ARM slår sig fram på den mobila marknaden! Och det är där AMD är väldigt starka.

Men på servermarknaden så är det väl ändå Opteron som ligger högst!
Eller har jag missat nått?

* Och visst var det en väldigt cool video, riktigt roligt att se!

I ren råprestanda så piskar Intels Xeon AMDs Opteron ganska bra. AMDs stor trumfnummer har de sista åren varit att man har kunnat öka antal kärnor i existerande servrar, utan att behöva byta moderkort.

Permalänk
Avstängd

Intel Profiterar på sitt monopol, Det är dags att marknaden Regleras och att intel tvingas att Sälja Teknologi så att andra Företag kan gå ifatt så att vi kan få lite Pressade priser.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.