Permalänk
Medlem

DVI till HDMI, ljud?

om jag använder mig av en dvi till hdmi adapter från datorn sen hdmi kabel till tv:n, får jag då ljud på tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bcbsh:

om jag använder mig av en dvi till hdmi adapter från datorn sen hdmi kabel till tv:n, får jag då ljud på tvn?

Vanligtvis skulle jag säga nej men jag fick reda på att det går för ett tag sedan. Om du använder en speciell adapter så kan du använda de oanvända ledningarna i DVI-kabeln för ljudöverföring, förutsatt att ditt grafikkort stödjer det.

Permalänk

DVI skickar likadan bildsignal som en hdmi, fast utan ljud. Så jag skulle säga nej.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vanligtvis skulle jag säga nej men jag fick reda på att det går för ett tag sedan. Om du använder en speciell adapter så kan du använda de oanvända ledningarna i DVI-kabeln för ljudöverföring, förutsatt att ditt grafikkort stödjer det.

Vad är det för slags adapter och hur får jag tag på den?
stödjer DVI överföring av 720p ?

Permalänk
Medlem

Jag kör DVI-HDMI och ja, det är ljud. Bara att ändra standard ljudenhet på datorn till TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

DVI skickar likadan bildsignal som en hdmi, fast utan ljud. Så jag skulle säga nej.

så en DVI-HDMI kabel klarar att skicka 720p ?

Permalänk
Medlem

men när jag kollar på kablar att köpa står det [ljud: nej] på alla... :/

Permalänk
Medlem

Om du har ett AMD/ATI grafikkort skall du använda en DVI>HDMI adapter som är kompatibel med AMD/ATI grafikkort för att både bild och ljud skall fungera.

Denna adapter brukar följa med i kartongen för AMD/ATI grafikkort som saknar HDMI utgång http://www.inet.se/produkt/5408583/ati-dvi-till-hdmi-adapter

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag fick ljud från mitt gamla HD4770 som hade enbart DVI-utgång via dvi-hdmi adapter dock funkar det inte med vilka adaptrar som helst då det måste komma från AMD.

En DVI -> HDMI kabel skickar inte ljud eftersom det är DVI hela vägen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du har ett AMD/ATI grafikkort skall du använda en DVI>HDMI adapter som är kompatibel med AMD/ATI grafikkort för att både bild och ljud skall fungera.

Denna adapter brukar följa med i kartongen för AMD/ATI grafikkort som saknar HDMI utgång http://www.inet.se/produkt/5408583/ati-dvi-till-hdmi-adapter

kommer den då fungera med min Gigabyte 6990 HD????

Permalänk
Medlem
Skrivet av bcbsh:

kommer den då fungera med min Gigabyte 6990 HD????

Jag är ganska säker på att DVI>HDMI adaptern som jag länkade fungerar även för ditt Gigabyte HD6990, och det spelar ingen roll om adaptern heter Powercolor eller Gigabyte.

Här är en billigare DVI>HDMI ATI/AMD kompatibel adapter som fungerar för både bild och ljud för ditt grafikkort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=434126

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

på mitt 6870 är det tom så att man måste använda dvi > hdmi adaptern för att överhuvudtaget få ut ljud. som sagt den följer med i lådan till grafikkortet