Snälla hjälp mig! (köpråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nejdå... precis som Eric Schmidt uttrycker det !

http://www.swedroid.se/eric-schmidt-differentiering-ar-positi...

Google ger tillverkarna ganska fria tyglar att göra saker olika men i botten så är det lika !!

Oj, vem hade kunnat förvänta sig att en representant för Google skulle undvika att prata negativt om den egna produkten?

Att han kallar "fragmentering" för något annat är inte samma sak som att det inte existerar. Fragmentering och differentiering är samma sak och det är omöjligt att ha det ena utan det andra. Har du blandad hårdvara och blandad mjukvara har du fragmentering. Det har sina för- och nackdelar, men Android är kraftigt fragmenterat.

Du visar gång på gång vilken inskränkt fanboy du är, börjar nästan bli löjligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Nokias resultat är rätt väntat pga deras övergång till Windows Phone. Men de säljer ju rätt bra i USA:
http://www.businessinsider.com/nokia-lumia-900-sold-out-at-at...

De flesta väljer ju trots allt en smartphone beroende på hur den funkar. Att ha Android kanske är en religion för en del, men flertalet tänker nog bara rent funktionsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och ändå sitter du med Windows 7 på din PC?...

Det där med öppet/slutet operativsystem är ju löjligt om det enbart handlar om en principsak. Läs på/testa de olika OS:en och för att se vilket/vilka som passar dig eller inte istället för att snöa in på just ordet "öppet". Är du en person som vill fippla runt en massa och ändra hur GUI:et skall se annat och så ja då är Android att föredra framför WP/iOS.

Men för många är inte detta det viktiga. Personligen skiter jag fullständigt i det. Jag kör iOS och känner mig inte det minsta låst. För mig är Apparna det som gör telefonen och det är iOS styrka.

Det är väl också tyvärr WPs nackdel. Jag tycker OS:et som sådan verkar väldigt intressant och skulle mycket väl kunna tänka mig en Windowslur. Dock är deras marknadsandelar för små än för att dra till sig de stora utvecklarna...och så länge inte utvecklarna/apparna finns där så är det många som jag som väntar. Lite av ett moment 22... :/

Android gillar jag inte på grund av att det är alldeles för fragmenterat, både vad gäller mjukvara och hårdvara. Jag tycker Google skulle bli hårdare och ställa högre krav på tillverkarna.

WP är ett bra mellanting, Microsoft ställer krav på tillverkarna men du har till skillnad från iOS möjlighet att välja telefoner från olika tillverkare. Jag hoppas verkligen Microsoft får snurr på WP och börjar växa till sig.

Riktigt bra inlägg S_Z!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Oj, vem hade kunnat förvänta sig att en representant för Google skulle undvika att prata negativt om den egna produkten?

Att han kallar "fragmentering" för något annat är inte samma sak som att det inte existerar. Fragmentering och differentiering är samma sak och det är omöjligt att ha det ena utan det andra. Har du blandad hårdvara och blandad mjukvara har du fragmentering. Det har sina för- och nackdelar, men Android är kraftigt fragmenterat.

Du visar gång på gång vilken inskränkt fanboy du är, börjar nästan bli löjligt.

Ja, det kanske inte är så konstigt att Eric Schmidt väljer att tala om differentiering. Han är ju ändå Googles VD. Men det är precis lika partiskt av dig att tala om "fragmentering". Den första som använde det begreppet om android är Steve Jobs, dåvarande VD för Apple. När du pratar om "Fragmentering" så är du precis lika mycket fanboy som han är, när han talar om "differentiering", uttrycken är hämtade direkt ifrån propaganda från resp. VD (för Apple resp. Google).

För den enskilda konsumenten som äger en telefon råder ingen fragmentering eller differentiering. Man har en viss telefon, med en viss version av android. För konsumenten är det bara när man köper en telefon som man märker av differentieringen inom android; Det finns då betydligt fler olika modeller och märken att välja på. Fragmentering kan vara ett skäl för en utvecklare att undvika android, men för en konsument som vill äga en android så är det bara en fördel (pga konkurrens -> större urval, bättre produkter och pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ja, det kanske inte är så konstigt att Eric Schmidt väljer att tala om differentiering. Han är ju ändå Googles VD. Men det är precis lika partiskt av dig att tala om "fragmentering". Den första som använde det begreppet om android är Steve Jobs, dåvarande VD för Apple. När du pratar om "Fragmentering" så är du precis lika mycket fanboy som han är, när han talar om "differentiering", uttrycken är hämtade direkt ifrån propaganda från resp. VD (för Apple resp. Google).

Jag har varit en nöjd HTC Desire-ägare i över två år nu och har ingen association med varken Google, Apple, HTC eller Nokia. Bara för att jag äger en Android-mobil innebär inte att jag rabiat måste försvara allt som är Android.

Fragmentering är det som uppstår när du har blandade hårdvaruplattformar och olika mjukvaruversioner, det är inte en åsikt - det är fakta. Att Schmidt väljer att kalla det för differentiering istället gör ingen skillnad.

Ovan kan alla se hur splittrad mjukvarubasen är för Android. Finns det här problemet hos iOS eller WP7? Nej, där är mjukvaran enhetlig. Tittar vi istället på hårdvaran så ser vi 2 versioner av iPhone som säljs, en hårdvaruplattform för Wp7 och sedan hela havet stormar hos Android. Det finns singelcores, quads, 720p, 256MB RAM, 1GB RAM, olika processorarkitekturer, mm. Det är fragmentering.

Vill man ha valmöjlighet för konsumenter och chansen för tillverkarna att sticka ut öppnar man för fragmentering. Det är inte svårare än så och Android är en klart fragmenterad plattform.

Skrivet av Oldskool:

För den enskilda konsumenten som äger en telefon råder ingen fragmentering eller differentiering. Man har en viss telefon, med en viss version av android. För konsumenten är det bara när man köper en telefon som man märker av differentieringen inom android; Det finns då betydligt fler olika modeller och märken att välja på. Fragmentering kan vara ett skäl för en utvecklare att undvika android, men för en konsument som vill äga en android så är det bara en fördel (pga konkurrens -> större urval, bättre produkter och pris).

Fragmenteringen märker du när operativsystemet hackar i menyerna, när appar inte är lika finslipade som hos iOS och WP7 och när applikationer inte ens vill installeras för att du har fel Android-version installerad. Att differentiering är bra håller jag med om. Det finns mobiler i alla prisklasser, man får snabbt ta del av det senaste inom hårdvara och man kan välja en mobil som man tycker passar en själv. Att det finns positiva aspekter av Androids fragmentering innebär dock inte att alla negativa delar helt kan bortses från.

Om appar är viktigt och iOS har bättre appar för att plattformen inte är fragmenterad så är fragmentering något negativt. Undviker utvecklare Android för att det är klumpigt att släppa sina appar till en kraftigt fragmenterad användarbas är det något negativt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag har varit en nöjd HTC Desire-ägare i över två år nu och har ingen association med varken Google, Apple, HTC eller Nokia. Bara för att jag äger en Android-mobil innebär inte att jag rabiat måste försvara allt som är Android.

Nej, men du kanske inte då heller måste okritiskt upprepa allt Steve Jobs säger när han talar illa om android. Öppenheten är en fantastisk fördel hos android, och det är Steve Jobs "Reality distortion field" som gör att allt flera börjar kalla valfrihet för "fragmentering" utan att fundera över vad det faktiskt är man säger.

Skrivet av Valiumballong:

Fragmentering är det som uppstår när du har blandade hårdvaruplattformar och olika mjukvaruversioner, det är inte en åsikt - det är fakta. Att Schmidt väljer att kalla det för differentiering istället gör ingen skillnad.

Det där är typiskt värdeladdat. Ordet fragmentering i sig är värdeladdat. Det är som att säger "blattejävel" om alla som inte är födda i Sverige, och tycka att man är objektiv, eftersom de faktiskt inte är födda i Sverige.

Skrivet av Valiumballong:

Ovan kan alla se hur splittrad mjukvarubasen är för Android. Finns det här problemet hos iOS eller WP7? Nej, där är mjukvaran enhetlig. Tittar vi istället på hårdvaran så ser vi 2 versioner av iPhone som säljs, en hårdvaruplattform för Wp7 och sedan hela havet stormar hos Android. Det finns singelcores, quads, 720p, 256MB RAM, 1GB RAM, olika processorarkitekturer, mm. Det är fragmentering.

Oj oj oj, vilka problem! Jag kan berätta för dig att om du vill minska fragmenteringen, så har du ett helt samhällsproblem att jobba med. Tag t.ex. bostadsmarknaden, den är väldigt fragmenterad. En del bor i villor, andra i radhus, några lägenheter. Vissa äger sitt boende, andra hyr, och ofta ser husen inte lika dana ut. Här finns det mycket att göra för den som vill minska "fragmenteringen". Likadant är det med mat, bilar, laptops etc. Kan "olikheterna" vara ett resultat av att folk har olika önskemål och uppskattar valfrihet ? Eller är det enbart ett problem att inte allt är likadant ?

Skrivet av Valiumballong:

Fragmenteringen märker du när operativsystemet hackar i menyerna, när appar inte är lika finslipade som hos iOS och WP7 och när applikationer inte ens vill installeras för att du har fel Android-version installerad.

Om du tror att lagg är ett resultat av fragmentering så kan du ju testat att använda en iPhone3G, den laggar trots att den inte är "fragmenterad". Eller testa att använda en HTC One X, den laggar inte trots att den är "fragmenterad". Lagg och prestanda har mest med hårdvaran i den aktuella telefonen att göra, inte det faktum att det finns olika modeller att välja mellan.

Skrivet av Valiumballong:

Att differentiering är bra håller jag med om. Det finns mobiler i alla prisklasser, man får snabbt ta del av det senaste inom hårdvara och man kan välja en mobil som man tycker passar en själv. Att det finns positiva aspekter av Androids fragmentering innebär dock inte att alla negativa delar helt kan bortses från.

Kul att du kan "erkänna" att det finns fördelar.
Jag skulle säga så här:
"Fragmentering" är direkt hämtat från Steve Jobs retorik. Det är negativt laddat, och bör undvikas om man vill göra anspråk på att vara lite neutral. http://googlesystem.blogspot.se/2010/10/steve-jobs-on-android...
"Differentiering" är väl egentligen rätt så neutralt. Men man kanske skall undvika det ordet för att inte framstå som en "Eric-Schmidt"-fan.
Själv föredrar jag att säga att det finns valfrihet bland android, men att den valfriheten ibland ställer till det för utvecklare.

Skrivet av Valiumballong:

Om appar är viktigt och iOS har bättre appar för att plattformen inte är fragmenterad så är fragmentering något negativt. Undviker utvecklare Android för att det är klumpigt att släppa sina appar till en kraftigt fragmenterad användarbas är det något negativt.

Det finns utvecklare som uttalat undviker android av de här skälen. Men totalt sett så har android ungefär lika många appar som iOS, och antalet appar till android kommer att gå om iOS under det här kalenderåret. Så det kan ju inte vara så stora problem egentligen för android, även om den enskilda utvecklare tycker att det är problematiskt. Däremot, om man skall ge ett råd till en vanligt konsument som skall köpa en telefon så är det ju direkt pantat att dra upp ett argument om "fragmentering". För den enskilde användaren finns det bara fördelar i form av större utbud och större priskonkurrens.

Permalänk

Ojoj, inte trodde jag att detta skulle mynna ut i en utbredd argumentation om fragmentering osv, hehe. För mig så är det viktigaste att den inte ska lagga, för det är trots allt ett x antal tusen jag är beredd att lägga ut, och då SKA inte en telefon lagga och jävlas med en då och då. (säger därmed inte att lumian kommer att vara fläckfri heller, men OS:et känns betydligt "stabilare" än android).

Skulle dock gärna vilja höra lite om SII:an och Nexus:en. (om det nu finns några här som har någon av dessa, vilket jag är rätt säker på iofs). Något negativt?

Värt och nämna kan ju också vara att jag trots allt bara är en helt vanlig konsument som bara vill ha en telefon som "funkar" och flyter på utan att jag ska tvingas till att flasha och sätta in ROM:er osv för att den ska fungera som den ska(då det är helt utanför mitt kunskapsområde).

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en Galaxy S2. Jag kör originalversionen och har inte "mixtrat" med den, bara lagt upp lite genvägar och widgets på hemmaskärmarna. Jag tycker det är den ultimata smartphonen på många sätt, den passar perfekt i fickan men har ändå en jätteskön skärm etc.
Galaxy Nexus: En större mer högupplöst skärm är väl en fördel. Personliga tycker jag att den är lite för stor, men det är ju en smaksak. HTC One X är också ett intressant val.
Mitt råd: Kolla med din operatörs täckningskarta om du har 4G där du bor, i så fall köp Galaxy S2 LTE. Annars välj t.ex. HTC One X eller Galaxy Nexus.

Angående laggfria telefoner: Här är några som inte laggar:
Valfri android som kostar mer än 3.500 obundet.
iPhone4,4S.
Valfri Wp7. Dock så har de äldre Wp7-telefonerna prestandaproblem när det gäller att rita upp webbsidor, och det finns få appar till dem. Kör Nokia Lumia om du funderar på WP7.

Min rekommendation: Åk in till nån butik och testa själv att klämma och känna lite på t.ex. Galaxy S2, Nexus, HTC One X, Sony Xperia S. Om du har 4G-täckning så är Galaxy S2 LTE en stark kandidat.

Permalänk
Medlem

Souvlaki: SII:an är en suveränt byggd nalle, dock kanske i största laget för min smak. Problemet för mig där är att den kör just Android, och det faller med det.

Jag är för öppenhet i nästan alla lägen, _förutom_ i just en mobils fall. En mobil ska primärt bara funka, that's it. Pålitlighet och minimalt med strul, resten är bonusar. Så ser jag det.

Det känns verkligen som Lumian skulle passa dig bäst baserat på det du skriver, försök hitta ett ställe där du kan känna på den lite.

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Nokias resultat är rätt väntat pga deras övergång till Windows Phone. Men de säljer ju rätt bra i USA:
http://www.businessinsider.com/nokia-lumia-900-sold-out-at-at...

De flesta väljer ju trots allt en smartphone beroende på hur den funkar. Att ha Android kanske är en religion för en del, men flertalet tänker nog bara rent funktionsmässigt.

Såg nu att Nokia Lumia 800 ligger på andra plats på China Telecoms försäljningslista också, China Telecom har 90 miljoner abonnenter och Kina som helhet är världens största smartphonemarknad.

Skrivet av Oldskool:

Men det är precis lika partiskt av dig att tala om "fragmentering". Den första som använde det begreppet om android är Steve Jobs, dåvarande VD för Apple. När du pratar om "Fragmentering" så är du precis lika mycket fanboy som han är, när han talar om "differentiering", uttrycken är hämtade direkt ifrån propaganda från resp. VD (för Apple resp. Google).

För den enskilda konsumenten som äger en telefon råder ingen fragmentering eller differentiering. Man har en viss telefon, med en viss version av android. För konsumenten är det bara när man köper en telefon som man märker av differentieringen inom android; Det finns då betydligt fler olika modeller och märken att välja på. Fragmentering kan vara ett skäl för en utvecklare att undvika android, men för en konsument som vill äga en android så är det bara en fördel (pga konkurrens -> större urval, bättre produkter och pris).

Fast fragmentering som angreppspunkt är inget nytt inom mobiloperativ, det användes flitigt som angrepp på Symbian. Det var också för att undvika fragmenterings som Symbian^3 enheterna blev så lika under skalet.

Nja konsumenter som t.ex. köpte SonyEricsson X8 märkte av fragmentering när de inte kunde köra appar för Gingerbread. Så det är inte bara vid inköp.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nej, men du kanske inte då heller måste okritiskt upprepa allt Steve Jobs säger när han talar illa om android. Öppenheten är en fantastisk fördel hos android, och det är Steve Jobs "Reality distortion field" som gör att allt flera börjar kalla valfrihet för "fragmentering" utan att fundera över vad det faktiskt är man säger.

Det där är typiskt värdeladdat. Ordet fragmentering i sig är värdeladdat. Det är som att säger "blattejävel" om alla som inte är födda i Sverige, och tycka att man är objektiv, eftersom de faktiskt inte är födda i Sverige.

Om du har olika plattformar har du fragmentering. Svårare än så är det inte. Att det har fördelar innebär inte att det är fritt från nackdelar.

Fragmentering och differentiering är två sidor av samma mynt. Har du det ena har du det andra.

Skrivet av Oldskool:

Oj oj oj, vilka problem! Jag kan berätta för dig att om du vill minska fragmenteringen, så har du ett helt samhällsproblem att jobba med. Tag t.ex. bostadsmarknaden, den är väldigt fragmenterad. En del bor i villor, andra i radhus, några lägenheter. Vissa äger sitt boende, andra hyr, och ofta ser husen inte lika dana ut. Här finns det mycket att göra för den som vill minska "fragmenteringen". Likadant är det med mat, bilar, laptops etc. Kan "olikheterna" vara ett resultat av att folk har olika önskemål och uppskattar valfrihet ? Eller är det enbart ett problem att inte allt är likadant ?

Har jag sagt att jag vill minska fragmenteringen? Nej, så varför får du för dig att jag vill minska den? Jag vet inte om du är oförmögen att se nackdelarna en spridd plattform för med sig, om så är fallet är det tråkigt.

Skrivet av Oldskool:

Om du tror att lagg är ett resultat av fragmentering så kan du ju testat att använda en iPhone3G, den laggar trots att den inte är "fragmenterad". Eller testa att använda en HTC One X, den laggar inte trots att den är "fragmenterad". Lagg och prestanda har mest med hårdvaran i den aktuella telefonen att göra, inte det faktum att det finns olika modeller att välja mellan.

iPhone 3GS flöt på bättre än vad min HTC Desire gjorde när jag skulle köpa min telefon för lite mer än två år sedan. iPhone 4 och iPhone 4s tillsammans med Phone 7-telefonerna har perfekt flyt, mer än man kan säga om alla de telefoner som lanserades med Gingerbread. Att ICS har tagit igen det underläge Android haft på flyt-fronten är positivt, men hur många Android-lurar har ICS? Under 5%. Android har fram till nu saknat gpu-accelerering i gränssnittet, något iOS och WP7 har haft under en lång tid. Vågar man gissa på att det till viss del beror på att hårdvaruplattformarna saknar enhetlighet?

Skrivet av Oldskool:

Kul att du kan "erkänna" att det finns fördelar.
Jag skulle säga så här:
"Fragmentering" är direkt hämtat från Steve Jobs retorik. Det är negativt laddat, och bör undvikas om man vill göra anspråk på att vara lite neutral. http://googlesystem.blogspot.se/2010/10/steve-jobs-on-android...
"Differentiering" är väl egentligen rätt så neutralt. Men man kanske skall undvika det ordet för att inte framstå som en "Eric-Schmidt"-fan.
Själv föredrar jag att säga att det finns valfrihet bland android, men att den valfriheten ibland ställer till det för utvecklare.

Jag har aldrig påstått att det bara kommer med nackdelar. Det är jättebra att det går att hitta telefoner som kostar olika, som har olika skärmstorlek, olika utseende, olika byggmaterial. Det är positiva egenskaper som differentieringen medför. Fragmenteringen är också ett resultat av differentiering och det är däremot något negativt. Allt är inte svart och vitt.

Skrivet av Oldskool:

Det finns utvecklare som uttalat undviker android av de här skälen. Men totalt sett så har android ungefär lika många appar som iOS, och antalet appar till android kommer att gå om iOS under det här kalenderåret. Så det kan ju inte vara så stora problem egentligen för android, även om den enskilda utvecklare tycker att det är problematiskt. Däremot, om man skall ge ett råd till en vanligt konsument som skall köpa en telefon så är det ju direkt pantat att dra upp ett argument om "fragmentering". För den enskilde användaren finns det bara fördelar i form av större utbud och större priskonkurrens.

Att det finns lika många eller fler appar är ett knäppt argument. Kvantitet =! kvalitet. Om Android har fler appar som ett resultat av att det finns fler Android-lurar så har iOS appar finputsade för en eller två hårdvaruplattformar. Min upplevelse är att apparna som finns till iOS fortfarande i regel upplevs som mer finslipade och då har jag ändå haft min Desire i två år.

Det är inte "pantat" att dra upp fragmentering om fragmenteringen lett till att appar håller lägre kvalitet eller om upplevelsen blir hackigare. Fragmenteringen är en del av Android. Så är det och så har det alltid varit. Det finns en större valmöjlighet hos Android, ja, men det har också lett till en bristande enhetlighet. Att du inte ser det får stå för dig. Att du inte förstår varför fragmentering är negativt även för den indiviudelle användaren får också stå för dig. Jag tror inte att jag är ensam om att kunna stå över både iOS, Android och Phone 7 och ta in alla för- och nackdelar för att sedan ta ett välinformerat beslut. Det finns inga pantade argument för den som är förmögen att analysera och värdera informationen som ges. Differentieringen/fragmenteringen har gett Android fördelar och nackdelar. Om du bara vill se fördelarna så får du göra det bäst du vill, men ur en rådgivande synpunkt tror jag det är mer intressant att få tips från människor som inte spånat in sig på en "sanning" och håller sig till den.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte med den här debatten längre, så jag gör bara ett kortfattat uttalande:

Det finns lite olika fall då man kan komma in på olika aspekter av valfriheten / differentieringen / fragmenteringen.

A) Du skall rådgöra ett kommersiellt spelhus om vilken plattform de skall utveckla sitt nästa mobila FPS-spel för. Man har tänkt använda avancerad 3D-grafik med pixel fragment shaders och liknande och man har bara råd att satsa på en plattform. Då är fragmenteringen på android ett problem, efter som pixel fragment shaders beter sig olika på olika telefoner. Vissa stödjer OpenGl ES 2.0, andra gör det inte. Vilket innebär att man måste lägga ner hyfsat mycket extra jobb för att få spelet att fungera på så många telefoner som möjligt. I det här fallet är det rimligt att använda fragmentering.

B) Du skall rådgöra en appmakare som tänkt göra ett angry birds -liknande spel. I det här fallet så är det ingen avancerad grafik, endast lite sprites, så man kan utveckla för android 1.5 och det kommer att fungera på alla androider i hela världen. Det finns i det här fallet ingen fragmentering att tala om eftersom det funkar på alla telefoner oavsett tillverkare, hårdvara, vilken version av android användaren kör och liknande. Det gör varken till eller från.

C) Du skall rådgöra en privatversion som skall köpa en telefon. Det är i det här läget som situationen med olika telefoner blir till enbart en fördel. Det finns ett utbud av olika telefoner i olika prisklasser med olika materialval i olika storlekar. Att börja tala om fragmentering är helt missvisande eftersom effekten för användaren enbart ger utökad valfrihet - Användarens egen telefon kommer inte att köra 5% ICS, 50% Gingerbread och liknande, utan kommer att köra 100% av antingen ICS eller Gingerbread. Att inte kunna se att den enskilda telefonen inte är fragmenterad, bara för att android marknaden är det, tycker jag är mindre begåvat, om nu pantat är ett för starkt ord.

Om man är förmögen att analysera och värdera information så ser man att vissa argument är väsentliga och tillför något, medan andra inte är relevanta. Det finns inget samband mellan hur fragmenterad en marknad är och hur bra prestanda eller hur bra flyt mobilerna har. Den så kallade "fragmenteringen" påverkar en telefonköparen på ett och endast ett sätt, och det är ökad valfrihet. Så det finns alltså nackdelar med "fragmenteringen", men dessa berör endast utvecklare; För en brukare / köpare finns det inga nackdelar med fragmenteringen.

"Android har fram till nu saknat gpu-accelerering i gränssnittet, något iOS och WP7 har haft under en lång tid. Vågar man gissa på att det till viss del beror på att hårdvaruplattformarna saknar enhetlighet?"
En gissning som är helt tagen ut luften, och helt ogrundad. En vanlig PC är GPU-accelererad, ändå är PC-marknaden mer fragmenterad än android. Det låter som att du vill få fragmenteringen till att vara mycket mer än det är, något slags roten till allt ont.

"Min upplevelse är att apparna som finns till iOS fortfarande i regel upplevs som mer finslipade och då har jag ändå haft min Desire i två år". Det skulle inte förvåna mig om du tror att detta också på något magiskt sätt har med fragmentering att göra.

"Det är inte "pantat" att dra upp fragmentering om fragmenteringen lett till att appar håller lägre kvalitet eller om upplevelsen blir hackigare"
Tja, om det uppenbarligen inte ligger någonting i att fragmenteringen skulle påverka kvaliteten i appar eller flytet i apparna så är det väl inte så begåvat att påstå något sådant.

Jag har en Galaxy S2. Tala om för mig, exakt hur blir animationerna på min telefon sämre / hackigare av att min fru kör med en billigare Xperia Neo ? Exakt hur ser det sambandet ut ? Exakt hur blir apparna som jag laddar ner till min Galaxy S2 "mindre polerade" av att min frus telefon har en sämre GPU / Sämre färger på skärmen ? Kan du väga medge att något sådant samband faktiskt inte finns, eller har du spånat in dig på en "sanning" och håller dig till den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

C) Användarens egen telefon kommer inte att köra 5% ICS, 50% Gingerbread och liknande, utan kommer att köra 100% av antingen ICS eller Gingerbread. Att inte kunna se att den enskilda telefonen inte är fragmenterad, bara för att android marknaden är det, tycker jag är mindre begåvat, om nu pantat är ett för starkt ord.

Mycket märklig kommentar måste jag säga. Nej, den enskilde användarens telefon är inte fragmenterad (vad det nu betyder?!) men visst påverkas användaren av att Android i sig är fragmenterat.

När en användare köper en telefon och denne inte kan använda en app som förväntat för att deras Android-version eller hårdvara inte stöds är det ett problem som drabbar användaren. Detta problem är mycket större på Android än på de andra ekosystemen. Så enkelt är det.

Men som sagt det finns för och nackdelar med både öppna/fria och slutna/låsta operativsystem. Hurvida man föredrar de ena över det andra är en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Mycket märklig kommentar måste jag säga. Nej, den enskilde användarens telefon är inte fragmenterad (vad det nu betyder?!) men visst påverkas användaren av att Android i sig är fragmenterat.

Exakt vad tycker du är märkligt med kommentaren ? En enskild telefon i sig är inte fragmenterad, men marknaden av androidtelefoner kanske är det.

Skrivet av S_Z:

När en användare köper en telefon och denne inte kan använda en app som förväntat för att deras Android-version eller hårdvara inte stöds är det ett problem som drabbar användaren. Detta problem är mycket större på Android än på de andra ekosystemen. Så enkelt är det.

Jo fast det har ju egentligen inte med den här diskussionen att göra. Även när det gäller iPhones, som alltså inte är fragmenterade på olika tillverkare / modeller, så är det så att vissa nyare spel inte går att köra på de äldsta versionerna av iPhone. Det finns flera spel som inte går att köra på iPhone3G, och inte ens iPhone3GS, som har den senaste versionen av iOS, klarar alla spel.
Om du med "Fragmenterad" helt enkelt menar att det finns nyare kraftfullare versioner så är ju iPhones också fragmenterad.
Skillnaden egentligen med android är mängden olika tillverkare och modeller, men detta borde ju åtminstone ur en konsumentsynvinkel kallas "valfrihet" snarare än "fragmentering", eller hur ?

Skrivet av S_Z:

Men som sagt det finns för och nackdelar med både öppna/fria och slutna/låsta operativsystem. Hurvida man föredrar de ena över det andra är en smaksak.

För en gångs skulle så är vi överens. Själv tror jag att det där har lite med ens politiska åsikter att göra, själv är jag en pluralist.
Jag vidhåller för övrigt att min Galaxy S2 är precis så bra som den är, oavsett att min kusin använder en halvkass Xperia X10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Exakt vad tycker du är märkligt med kommentaren ? En enskild telefon i sig är inte fragmenterad, men marknaden av androidtelefoner kanske är det.

Vad jag menar är, vem har pratat om en fragmenterad telefon? Det är Android som plattform/ekosystem vi pratar om.

Skrivet av Oldskool:

Jo fast det har ju egentligen inte med den här diskussionen att göra. Även när det gäller iPhones, som alltså inte är fragmenterade på olika tillverkare / modeller, så är det så att vissa nyare spel inte går att köra på de äldsta versionerna av iPhone. Det finns flera spel som inte går att köra på iPhone3G, och inte ens iPhone3GS, som har den senaste versionen av iOS, klarar alla spel.
Om du med "Fragmenterad" helt enkelt menar att det finns nyare kraftfullare versioner så är ju iPhones också fragmenterad.
Skillnaden egentligen med android är mängden olika tillverkare och modeller, men detta borde ju åtminstone ur en konsumentsynvinkel kallas "valfrihet" snarare än "fragmentering", eller hur ?

Självklart har det diskussionen att göra, det är ju det negativa med en fragmenterad plattform. Och som jag skrev så är problemet mycket större på Android än på de andra plattformarna, inte att det inte finns alls på de andra.

Och det handlar inte bara om hårdvara utan även mjukvara, när Apple släpper ny mjukvara får "alla" tillgång till denna direkt. Man behöver inte vänta på att tillverkare skall anpassa sin mjukvara för sin telefon eller om undra om de överhuvud taget kommer få denna uppdatering vilket är fallet med Android. Efter tre månader hade mer än 65% uppdaterat till iOS 5 (80% i Mars). Som utvecklare vet du att kan använda iOS5 specifik funktionalitet och att den stora massan kommer kunna hantera detta.

Efter 6 månader så är siffrorna för de som kör ICS 5%...

Skrivet av Oldskool:

För en gångs skulle så är vi överens. Själv tror jag att det där har lite med ens politiska åsikter att göra, själv är jag en pluralist.
Jag vidhåller för övrigt att min Galaxy S2 är precis så bra som den är, oavsett att min kusin använder en halvkass Xperia X10

Skönt att vi är överens om något allafall Att det har med politiska åsikter att gör får dock stå för dig. För mig handlar helt enkelt om att jag väljer den plattorm som passar mig bäst personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Android växer ju så det måste ju vara bra

27feb 2012
Android has now passed an average of 850,000 new phone and tablet activations every day – and that’s just the number that Google keeps track of through its own apps and servers. It’s a growth of over two hundred and fifty percent since MWC 2011 a year ago. Anyone want to start taking bets on how soon it will reach a million?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Souvlaki:

;12238839']
Skulle dock gärna vilja höra lite om SII:an och Nexus:en. (om det nu finns några här som har någon av dessa, vilket jag är rätt säker på iofs). Något negativt?

Jag har en s2, kör checkrom revohd v4 på den sedan länge. (Den bygger på samsungs stock 2.3.6)
Den laggar iaf inte.. O för de som säger att det är personligt vad man tycker "laggar" så kan jag iaf som referens säga att jag tycker bf3 är ospelbart under 60fps, och min tidigare iphone 3gs med ios 4 var seg som sirap i jämförelse (jag har den kvar som ipod i köket o jag blir nästan arg när jag använder den).

Underbar telefon, 2000mAh batteriet var som pricken över i.

Android har också valfriheten..
Touchwiz gillar jag inte alls, så jag använder ADWLauncher EX
Istället för galleri (som jag tycker är en "trög" app) använder jag QuickPic
o.s.v

Bästa köp jag gjort. Inget negativt från mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Android växer ju så det måste ju vara bra

Att Android är ensam tävlande i ett lågpris segment för smartphones, det segmentet som totalt sett säljer bäst, är förmodligen en starkt bidragande faktor ^^. Men visst mjukvaran Android är riktigt schysst, öppen och snabb med att implementera 'det senaste'. Tyvärr är det värre med telefon tillverkarnas förmåga att updatera sina telefoner med senaste Android och deras förmåga att anpassa Android till den hårdvara de valt.

Säg vad man vill om Microsoft men deras detalj styrning av WP7.5 är platformens starkaste kort, passar inte entusiaster och folk som vill göra mer än standard med sina lurar men för oss andra är det tämligen smut ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Souvlaki:

;12235602']Hahahaha, smått tragiskt om man ska behöva anpassa kläderna efter mobiltelefonen dock

Se det positivt, du får snyggare kläder samtidigt som du får plats med vilken mobiltelefon du vill

Tog för givet nu att du är kille, är du tjej ska du givetvis fortsätta med tighta brallor