Vad lärde jag mig idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tja, ja och nej.

Man kan alltid hitta på nåt syntetiskt för att käka upp resurser, ibland kan man hitta på nåt nyttigt också.

Problemet enligt mig med PC-hårdvaru-och-resurs-haussen är att mjukvara utvecklas långsamt och lite då man ofta kan "slänga på mer hårdvara" på probelemet och komma undan, eller som mer korrekt är skjuta upp det.

F.ö. se min sig.

Jag håller med men inte när det gäller HDD. Vissa klarar sig på 200 GB, andra på 20 TB.

Permalänk
Medlem

Då har man lärt sig nåt nytt idag med...
Ordet: rekorderlig

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

jag har lärt mig att kristdemokrater inte kan ett skit om cannabis. jag har även lärt mig att ägg är väldigt gott med ketchup!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

jag har lärt mig att kristdemokrater inte kan ett skit om cannabis. jag har även lärt mig att ägg är väldigt gott med ketchup!

Det börjar faktist med en joint, och går över till hasch. ( )
Ägg och ketchup lät läskigt!

Någonting jag lärt mig idag är för övrigt att CDONs leveranstider inte är att lita på för fem öre.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kul med tearing.

låter lite hipster... men tearing "är så jävla 2000"

tycker att man idag inte ska nöja sig med det, det är sjukt störande IMO. kör alltid med vsync på

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Det börjar faktist med en joint, och går över till hasch. ( )
Ägg och ketchup lät läskigt!

Någonting jag lärt mig idag är för övrigt att CDONs leveranstider inte är att lita på för fem öre.

hahah va? xD

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Då har man lärt sig nåt nytt idag med...
Ordet: rekorderlig

Cider?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Då har jag lärt mig att du måste blivit rejält hustlad om du kan få en likvärdig dator 70% billigare .. Så enorm upprisade brukar dom faktiskt inte vara, brukar handla om 30%

Köper man ett uppgraderingspaket bestående av moderkort, processor och RAM-minnen på Tradera från någon av dem som säljer sina helt nya grejer efter någon månad kan man nog komma undan med 70% rabatt om man återvinner resten av komponenterna från sin gamla dator.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig vad en "Toppdomän" är och lite kring det.
Sen har jag också lärt mig att jag är MYCKET dåligt på att trösta folk :/ De blir bara mer ledsna ^^ Aja får väl sitta still och hålla käften nästa gång istället ;D

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Idag har jag lärt mig att Fortran är ett uråldrigt språk som jag nog ändå tänker lära mig att programmera i, bara för att.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att man måste berätta för sin mormor att man klippt sig innan man kommer hem till henne för att fira hennes födelse med svart skjorta, nysnaggad och vit fluga.
Hon ville inte öppna för hon trodde jag var från Jehovas Vittnen..

Kul att veta att hon är duktig med att inte öppna för vem som helst men sitt barnbarn?
Har visserligen alltid haft långt hår men men.

Permalänk

Har lärt mig att inte ha katten i rummet medans man bossfightar i Terraria för då hoppar han bara upp på tangentbordet :P.

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk

Jag lärde mig ett nytt ord, ohemul, som de ohemula priserna man får betala för korttransaktioner.

Permalänk
Medlem

jag lärde mig för ett tag sedan hur man handskas med kundtjänst och företag:

ödmjukhet trots din irritation(att respektera människorna som person är viktigt, glöm inte att det är en människa i andra sidan luren)
vara rak på sak (men glöm inte ödmjukhet)
och inte ge utrymme för att bli nerförhandlad, förklara vad du har för problem och vilken lösning du vill ha.

är man trevlig mot den man talar med blir de mycket snällare och inte sällan kan hjälpa dig med en rabatt, senast igår fick jag 300kr i rabatt på min nästa internet faktura när den tidigare bara hade felat på 50kr

Permalänk
Medlem

Fick lära mig idag att företagskunder inte har ångerrätt som vanliga privatpersonkonsumenter utan man har bara ångerrätt om det säljande företaget specificerar detta i Köp villkoren eller innan köp.

Visa signatur
Permalänk

Lärt mig mycket.
När spriten inte smakar längre så är det dags att sluta, halsade halvliter Jack Daniels på någon minut.. 10 min senare kände jag korvsoppan i halsen.

Värdera sambon lagom, varken mer eller mindre.. Värdera min för mycket, förlovade oss för exakt en månad sedan, hennes initiativ.. Sen en vecka tillbaka är hon spårlöst borta på grund av stress (mental ohälsa) inför julen.
Lärdom = värdera dig själv mer, mindre att förlora då.
Självklart kommer hon hem igen, men tiden tills dess är svårt, bara jag och vår son på 8år firar jul i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Retro var det väl?

Lärde mig rätt nyligen eller snarare återupptäckte nog att äldre datorer <486 sällan har auto detect på hårdiskarna, så man får skruva ur dom ur chassit och läsa Cylinder,Heads, Sektorer skrivna på disken om man har tur

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Lärt mig att 10 Mbit internet är segt. Försökt övertala päronen till att skaffa 100 Mbit istället då priset inte skiljer så mycket här, det försöket gick ju inget vidare...

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Lärt mig att 10 Mbit internet är segt. Försökt övertala päronen till att skaffa 100 Mbit istället då priset inte skiljer så mycket här, det försöket gick ju inget vidare...

"Det funkar bra nog nu"

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

"Det funkar bra nog nu"

Ja ungefär

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Jag lärde mig att 10/1mbit adsl är riktigt snabbt tills man uppgraderar till 100/100mbit då blir plötsligt 10/1mbit segt som sirap ;D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

jag är 17 år och lärde mig detta i skolan precis innan vi slutade:
>Nians multiplikationstabell (9)
>När du ska multiplicera med ex. tre så håller du ner det tredje fingret från vänster
>3*9 = två fingrar på vänster om de fingret och 7 på höger sida.
>Alltså det på vänster sida av fingret som du böjer(siffran du multiplicerar med) = tiotal för svaret. Det på höger sida = entalet.
>MFW I found out..

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1L1P99:

Att man inte ALLTID behöver esd armband vid datorbygge (rullar på fint ändå)

Ja just det ja! Man behöver inte få HIV om man har oskyddat sex med någon som har AIDS, men sannolikheten (speciellt om man är kvinna) är rätt stor. Det kan även ta sin lilla tid (år) innan sjukdommen utvecklas.

Om man tar ovan påstående i beaktande, vill man då rekommendera folk till att ha oskyddat sex?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Idag lärde jag mig att min gamerage, som jag trodde jag växt ifrån, fanns kvar. Diablo 3 är frustrerande, speciellt när hela spelet känns designat för multiplayer utan minsta tanke på oss lonewolves som gärna spelar ensamma. Ska man spela ensam ska man spela en casterklass, det har jag också lärt mig. Melee ensam är fan omöjligt.

Nu var det iofs längesedan jag lirade D3. Men jag körde i princip alltid ensam med min Virvilvind Barb.
Körde man den tekniken gick det alldeles utomordentligt och man dödade bossarna snabbare än någonsin.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av waveer:

jag är 17 år och lärde mig detta i skolan precis innan vi slutade:
>Nians multiplikationstabell (9)
>När du ska multiplicera med ex. tre så håller du ner det tredje fingret från vänster
>3*9 = två fingrar på vänster om de fingret och 7 på höger sida.
>Alltså det på vänster sida av fingret som du böjer(siffran du multiplicerar med) = tiotal för svaret. Det på höger sida = entalet.
>MFW I found out..

Lättare att ta siffran du multiplicerar med 9 och tar den minus 1. Det blir ditt tiotal
Sedan tar man bara tiotalet och summerar det med en siffra så den summan blir 9, vilket blir entalet. Därefter har du ditt svar.

Lättare med ett exempel:
3*9------>3-1 =2 ----> 2 + 7 = 9 ------> 3*9 = 27
8*9------>8-1 =7 ----> 7 + 2 = 9 ------> 8*9 = 72
5*9------>5-1 =4 ----> 4 + 5 = 9 ------> 5*9 = 45

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Ja just det ja! Man behöver inte få HIV om man har oskyddat sex med någon som har AIDS, men sannolikheten (speciellt om man är kvinna) är rätt stor. Det kan även ta sin lilla tid (år) innan sjukdommen utvecklas.

Om man tar ovan påstående i beaktande, vill man då rekommendera folk till att ha oskyddat sex?

Aja, men sex och datormontering har nog ej samma konsekvenser i detta vi båda nämnt.

T.ex: Om nu datorkomponenterna pajar kan du köpa nya, men om du har oskyddat sex med nån aids positiv och du får aids kan man inte köpa nytt könsorgan.

Så alltså dessa påståenden går ej att jämföra.

Mvh Filip

EDIT: Stavfel (,)

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1L1P99:

Aja, men sex och datormontering har nog ej samma konsekvenser i detta vi båda nämnt.

T.ex: Om nu datorkomponenterna pajar kan du köpa nya, men om du har oskyddat sex med nån aids positiv och du får aids kan man inte köpa nytt könsorgan.

Så alltså dessa påståenden går ej att jämföra.

Mvh Filip

EDIT: Stavfel (,)

Ber om ursäkt för OOT:

Det var försök till en liknelse. Kanske inte en så lyckad sådan. Du kan (tyvärr) fått skador på elektroniken utan att veta om det. Det är inte lätt att undvika denna typen av skador utan att man har ESD-skydd.

Btw, HIV eller AIDS har inte så mycket med ens könsorgan att göra förutom vid själva smittotillfället.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Ber om ursäkt för OOT:

Det var försök till en liknelse. Kanske inte en så lyckad sådan. Du kan (tyvärr) fått skador på elektroniken utan att veta om det. Det är inte lätt att undvika denna typen av skador utan att man har ESD-skydd.

Btw, HIV eller AIDS har inte så mycket med ens könsorgan att göra förutom vid själva smittotillfället.

Äh, Inga problem
A visst kan komponenterna dö men inte så grymt stor risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Ja ungefär

Offtopic, men betala bara mellanskillnaden? De spelar ju inte dem nån roll då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ....:

Offtopic, men betala bara mellanskillnaden? De spelar ju inte dem nån roll då?

Nä det fick ja inte heller, ja har försökt med alla argument jag kan komma med men

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro