Permalänk
Medlem

Speldator för 18k!

Hej!

Har plockat ihop en dator här som jag skulle vilja be er titta på.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1770044/2012-05-07
Den ska vara enbart till för att spela och gå snabbt.
Kom gärna med förslag på andra delar osv.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en trevlig dator. Det enda som jag funderar på (som säkert någon här kan svara på) är om moderkortet funkar med processorn.
Kan man ha en ivy bridge på en z68 chipset?

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem

Nej det där moderkortet verkar inte stöda Ivy Bridge öht. Välj ett moderkort med chipset z77 som stöder Ivy Bridge out-of-the-box.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ska jag köra på detta istället då eller? https://www.inet.se/produkt/1902200/msi-z77a-gd65-atx

Permalänk
Medlem

Verkar inte som ASRock Z68 Extreme Gen 4 stöder det utan bara Gen 7 och Fatality pro som stödjer Ivy på Z68 chipsetet.

Edit:

Skrivet av AtRiA:

Ska jag köra på detta istället då eller? https://www.inet.se/produkt/1902200/msi-z77a-gd65-atx

Ja

Dessutom tävling på Inet med MSI så du har chans att vinna tillbaka pengarna för moderkortet ^^

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtRiA:

Ska jag köra på detta istället då eller? https://www.inet.se/produkt/1902200/msi-z77a-gd65-atx

Ja! Om du inte har något emot MSI.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vilka andra finns det då?
Är det något fel på MSI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtRiA:

Vilka andra finns det då?
Är det något fel på MSI?

Nej det är inge fel på MSI.
Däremot så är det väll att vissa favoriserar tillverkare

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Nej det är inget fel på MSI.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1770267/2012-05-07 så ser du ut nu, tror jag kör det detta!

Permalänk
Medlem

Windows Home premium känns som om det går att få tag på billigare. If you know what i'm saying

Permalänk
Medlem

Vad ska du med i7an till? Du ska ju bara spela så finns ingen mening att betala 900kr extra för HT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Opfff:

Windows Home premium känns som om det går att få tag på billigare. If you know what i'm saying

No idea mate, what´s ya saying..?

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Spelar moderkortet någon jätte stor roll?

Permalänk
Medlem

Hej. Bytte ut ett par delar i din build. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1770356/2012-05-07

- Jag bytte HDD mot en 7200 RPM version för ungefär samma summa pengar. Du skulle förmodligen inte märka skillnaden men tid är pengar
- I och med att det är en speldator så behövs inte 16GB ram såvida du inte ska jobba med redigering. Moderkortet är dessutom 2 channel. (Bytte också ner till GD55)
- Bytte till intel 520 SSD. En av de snabbaste samt stabilaste SSDerna som finns just nu!

Egna tankar.

  • Har du tänkt att överklocka din processor så råder jag dig att investera i en 2700k istället. Du märker ingen skillnad i spel och du kommer kunna överklocka till en högre nivå utan att värmen sätter stopp.

  • Jag är lite skeptisk till ditt val av chassi med det antalet fläktar. Jag hade själv valt ett chassi med bra förinstallerad ventilation. Smaksak såklart. (Antar att du valde den pga. ljuddämpningen. Fläktarna kommer att låta även fast att chassit stänger inne ljud.)

  • Ska du lägga ut 18k på en dator så tycker jag att du ska investera i en bättre PSU. Nätaggregaten har större betydelse än vad folk i allmänhet tror.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ett HX650 drar ju runt 680 sli, hur menar du?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag har inte alls tänkt på att överklocka, då jag inte vet hur.
Vilket chassi skulle du ha valt?
Jag är jätte tacksam för all hjälp jag får, då jag har noll koll på sakerna.
Du får gärna sätta ihop en dator till mig som skulle varit den bästa i spel syfte.

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 5 extra fläktar på 1850 rpm? Tänk på att det medföljer 2 fläktar med chassit! Jag skulle köpa max 3 extra fläktar på typ 1200 rpm, borde räcka hur bra som helst.

EDIT: https://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoon-1150rpm

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ett HX650 drar ju runt 680 sli, hur menar du?

Det jag menade, om du riktade frågan mot mig, var att han borde investera i ett nätaggregat med +80 silver eller guld för att öka dess verkningsgrad. Dvs. numret watt som behövs för att driva datorkomponenterna. Förlåt för en svag formulering. Förstår du inte så finns google till hjälp för att täcka upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket chassi är det bästa i kylnings syfte då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fattyd:

Det jag menade, om du riktade frågan mot mig, var att han borde investera i ett nätaggregat med +80 silver eller guld för att öka dess verkningsgrad. Dvs. numret watt som behövs för att driva datorkomponenterna. Förlåt för en svag formulering. Förstår du inte så finns google till hjälp för att täcka upp.

Nej jag förstår verkligen inte.

Vad blir skillnaden på ett 650w brons agg som drar 747w på primärsidan vid 100% belastning jämfört med ett annat 650w silver som då skulle dra 711 w istället? Båda aggen kommer ju att lämna _exakt_ lika mycket effekt på sekundärsidan. Vid normal användning kommer skillnaden i effektförbrukningen vara runt 10-15w på primärsidan.
Ett HX650 är ju ändå ett ganska vettigt agg som ligger ganska exakt mellan brons och silver i klassningen om de två procenten det skiljer skulle kännas viktigt.

Eller menar du annorlunda?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtRiA:

Vilket chassi är det bästa i kylnings syfte då?

Det chassi du har valt, med 2+3 fläktar, har alldeles tillräcklig ventilation för ditt system. Det finns ingen anledning att byta chassi pga kylningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nej jag förstår verkligen inte.

Vad blir skillnaden på ett 650w brons agg som drar 747w på primärsidan vid 100% belastning jämfört med ett annat 650w silver som då skulle dra 711 w istället? Båda aggen kommer ju att lämna _exakt_ lika mycket effekt på sekundärsidan. Vid normal användning kommer skillnaden i effektförbrukningen vara runt 10-15w på primärsidan.
Ett HX650 är ju ändå ett ganska vettigt agg som ligger ganska exakt mellan brons och silver i klassningen om de två procenten det skiljer skulle kännas viktigt.

Eller menar du annorlunda?

Läste igenom det jag skrivit och förstår nu att jag inte uttryckte mig på ett alltför bra sätt. Det jag menade var att om TS väljer att köpa ett nätaggregat med 80+ guldcertifikat istället för ett med 80+ brons så kommer han i långa loppet att tjäna igen de pengar han la ut extra för just guldcertifikatet. Varför? Jo för att de nätaggregat med guldcertifikat är mer strömsnåla och effektiva än bronsvarianterna. Skillnaderna må vara försumbara om man räknar på ett par månader. Men har han tänkt sig att ha datorn i 2-3år så kommer ett nätaggregat med guldcertifikat påverka både plånboken och miljön positivt.

Edit: Ett bättre alternativ hade ju varit nätaggregat med platinumcertifikat. Men tyvärr så är det lite skralt med sådana nätaggregat på marknaden för tillfället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AtRiA:

Jag har inte alls tänkt på att överklocka, då jag inte vet hur.
Vilket chassi skulle du ha valt?
Jag är jätte tacksam för all hjälp jag får, då jag har noll koll på sakerna.
Du får gärna sätta ihop en dator till mig som skulle varit den bästa i spel syfte.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1770400/2012-05-07 det här är vad jag skulle ha valt till mig själv. Jag spelar allt från mmorpg till FPS till strategi som tex: Gw2, Bf3, Gta4 och dota 2 osv.

  • SSD intel 520. Snabb och stabil, precis det man vill ha.

  • 2700k. Väljer den över ivybridge då den har bättre potential till att överklocka just på grund av att ivy bridge har värme problem vid högre överklockning. Även fast du inte har tänkt dig att överklocka när du fått datorn så lär du vilja pröva på det i framtiden. Jag tänkte precis samma som dig när jag köpte min första dator, men det höll inte länge.

  • Thermalright Archon, bra kylning och är tyst. Jag har tyvärr haft dåliga erfarenheter med corsairs cooling "H" serie. Att ljudnivån stigii till en sådan nivå att jag stört mig på dem. Varierar såklart från person till person och från det ena exemplaret till det andra.

  • NZXT Switch 810, smaksak helt enkelt. Det finns många chassin i den prisklassen som har god ventilationsförmåga.

  • 750W PSU 80+ guld, behövs egentligen inte mer än 650W för TVÅ GTX 680, men enligt MIG så skadar det inte med lite mer för att vara på den säkra sidan (Överklockning av bla. GPU & CPU).

  • Asus sabertooth. Snyggt, stilren och håller sig sval.

Ta i beakt att det här är vad jag själv skulle ha köpt för dryga 18 000 kr. Du kommer kanske inte hålla med mig om allt men jag nu har gett dig mina åsikter och tankar om vilka datorkomponenter sam faller en spelare som mig i smaken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar så mycket av hjälpen !
Jag postar vilken det blir sen!