Apple kan introducera billigare Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

KLOCKrent!

Efter att jag har varit ett Apple-Fanboy i 2.5 år så upptäckte jag vilket överpris skit det är.
Det som jag stör mig på mest, att folk höjjer gösslet till skyarna!
Operativet är självklart väldigt bra, eftersom det är optimerat till ettpar modeller och konfigurationer.
Medan tittar vi på Windows som anpassas till nästintill oändliga konfigurationer.
Men under de 2.5 åren använde jag OS X 10.4 - 10.6 så fick jag samma låsningar och BSD (Kernel Panics) som jag fick under Windows XP med SP3.
Jag vågar t.o.m. stå för att Win 7 SP1 funkar bättre än OS X.
och nej, jag hade inte en deffekt Mac. en Mac Mini och två MacBooks kan inte ha samma deffekt, då är det rikitgt illa.
Vidare är det heller inte IBT fel, jag har använt dator sen 3:86 tiden.

Synd att du inte kunde med att hantera dina datorer så att de kraschade hela tiden. Sitter själv på Macbook Pro med OS X 10.7 (uppgraderade från 10.6) och fungerar hur bra som helst, inte kraschat en enda gång än*. Betydligt stabilare än HP:n med Win 7 Pro som jag har. Men visst, nu har jag bara varit "Apple-Fanboy" i ca ett år efter att ha varit "Microsoft-Fanboy" i nästan 20 år. Så det tog några år för mig innan jag tog en Apple-dator med tång. Men när jag väl gjorde det så upptäckte jag fördelarna (men även nackdelar, om än få) med en Apple-dator än en Windows-dator.

*Kraschade dock i början, men installerade om operativsystemet och därefter har det fungerat helt felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Och så kan man ju kolla på vad man får till också...

Bland det dummaste jag hört men tydligen får man inte förklara sig i detaljer så därför tänker jag inte gå in på vad Asusen har som inte MBA har. Men en sak får du iallafall inse och det är att dina krav är just dina krav, alla har olika krav och generellt om man ska ha den till att surfa och kolla mailen med så är Asusen fullt tillräcklig för sisådär 5000 kr mindre (inte långt ifrån halva priset).

Dessutom kan man fråga sig vem som köper en 11" för att jobba/utveckla på men återigen, alla har olika krav så det kan jag respektera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

... Betydligt stabilare än HP:n med Win 7 Pro som jag har. Men visst, nu har jag bara varit "Apple-Fanboy" i ca ett år efter att ha varit "Microsoft-Fanboy" i nästan 20 år. Så det tog några år för mig innan jag tog en Apple-dator med tång. Men när jag väl gjorde det så upptäckte jag fördelarna (men även nackdelar, om än få) med en Apple-dator än en Windows-dator..

Synd att du inte kunde med att hantera dina windows datorer så att den fungerar stabilt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

…men återigen, alla har olika krav så det kan jag respektera.

Bra, då är det slutdiskuterat.
Jag vill inte ha en smäckig Asus för 7000:- för jag tycker inte det jag får för pengarna är värt det. Då köper jag hellre en Mac som är dyrare i inköp men som totalt sätt är värd det enligt mig. Att du inte ser samma värde i en Mac är en annan sak.

Snälla moderera inte bort, så himla mycket mer off-topic än andras inlägg är väl ändå inte mina?

Skrivet av SnowJim:

Synd att du inte kunde med att hantera dina windows datorer så att den fungerar stabilt.

Stabilitetsmässigt är det ganska lika tror jag. Kernel Panic är inget som sker ofta i Mac och blåskärm i Windows är också ovanligt nuförtiden. Sen ökar ju fler hårdvarukonfigurationer (=fler drivrutiner=Windows) risken för problem. I Macen är det sällan mjukvaruproblem skapar Kernel Panic, men visst kan det hända.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Bland det dummaste jag hört men tydligen får man inte förklara sig i detaljer så därför tänker jag inte gå in på vad Asusen har som inte MBA har. Men en sak får du iallafall inse och det är att dina krav är just dina krav, alla har olika krav och generellt om man ska ha den till att surfa och kolla mailen med så är Asusen fullt tillräcklig för sisådär 5000 kr mindre (inte långt ifrån halva priset).

Och så kanske du ska försöka läsa vad jag skriver istället för att skriva vad jag ska inse och att mina krav är just mina krav? Jag citerar mig själv:

Citat:

Så att jämföra priserna rätt upp och ned är inte riktigt så enkelt. Beroende på vad man ska använda datorn till så kan det vara svindyrt för vissa medan för andra är det riktigt prisvärt.

Så lite roligt är det att du skriver att jag ska inse att mina krav är just mina krav när jag redan har skrivit att beroende på vad man ska använda datorn till så kan det vara svindyrt för vissa medan det för andra är riktigt prisvärt. Det är du som ser allt i svart och vitt (med tanke på hur ofta du klagar på Apple), inte jag.

Skrivet av SnowJim:

Dessutom kan man fråga sig vem som köper en 11" för att jobba/utveckla på men återigen, alla har olika krav så det kan jag respektera.

Tänk lite längre än vad näsan sträcker sig. Det är ju inte bara 11" som det klagas på. Utan så fort det handlar om Apples datorer/mobiler så klagas det, oavsett om det är 11", 13", 15", 17". Och då jämförs det bara med hårdvara, aldrig mjukvara. Men du kanske inte kan så mycket om mjukvara? Kan dock säga att mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran. Det är en av anledningarna till att man, oftast, inte väljer att utveckla i Java när det gäller prestandakrävande programvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Synd att du inte kunde med att hantera dina windows datorer så att den fungerar stabilt.

De flesta windows-datorer jag använt fungerar rätt stabilt. Dock kan jag bli lite smått irriterad när datorn låser sig från att väckts upp från viloläge, oavsett om det precis är efter en nyinstallation av Win 7 eller att man kört Win 7 i flera månader/år. Finns säkert en lösning för det, men händer inte så ofta så att jag har grottat ner mig i problemet. Något liknande har dock aldrig hänt i OS X ännu. Och är väl ett par månader sedan jag startade om/stängde av datorn nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Och så kanske du ska försöka läsa vad jag skriver istället för att skriva vad jag ska inse och att mina krav är just mina krav? Jag citerar mig själv:

Så lite roligt är det att du skriver att jag ska inse att mina krav är just mina krav när jag redan har skrivit att beroende på vad man ska använda datorn till så kan det vara svindyrt för vissa medan det för andra är riktigt prisvärt. Det är du som ser allt i svart och vitt (med tanke på hur ofta du klagar på Apple), inte jag.

För det första, var får du ifrån att Windows är långsammare in OSX på mer eller mindre samma hårdvara? Länkar?

För det andra, Visual Studio 2010 Express samt MS SQL 2010 Express är gratis, vad är problemet? Menar du att man ska få fullfjädrade utvecklingsverktyg för företag helt gratis? Vet du ens hur omfattande Visual Studio 2010 och .net är? Att de har en gratis version är extremt nice för studenter.

Hur kom pekplattor in i detta? Är vi inte tillräckligt OT tycker du?

De e bara till att inse, är du inte fast med OSX så kan du åstakomma en hel del på mer eller mindre samma hårdvara för nästan halva priset. Har du sen specifika Apple krav så är det väll inte så konstigt om du väljer Apples hårdvara men då får du slanta upp en hel del extra uppenbarligen.

Hade jag behövt en bärbar för 1 år sen så hade jag lungt kört på Apples MBA men idag finns det ingen större anledning till att inte välja Zenbook för nästan halva priset och det kommer också vara min rekomendation till de som frågar så länge de inte har specifika Apple krav.

Skrivet av mahasj:

Tänk lite längre än vad näsan sträcker sig. Det är ju inte bara 11" som det klagas på. Utan så fort det handlar om Apples datorer/mobiler så klagas det, oavsett om det är 11", 13", 15", 17". Och då jämförs det bara med hårdvara, aldrig mjukvara. Men du kanske inte kan så mycket om mjukvara? Kan dock säga att mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran. Det är en av anledningarna till att man, oftast, inte väljer att utveckla i Java när det gäller prestandakrävande programvaror.

Men jag trvis ju sjukt bra med Visual Studio och MS SQL och det är bevisligen en hel del andra som också gör det så vad är problemet? Det är väll bara till att välja det som passar? Att mjukvaran skulle vara dyrare eller sämre på Windows är ju bara något som du bestämt dig för, det fungerar uppenbarligen bra för många andra(sådär 90% av marknaden).

Sen får du väll ändå hålla med om att 4000 kr / licens är en liten summa för de flesta företag om man jobbar inom utveckling.

Som sagt lagom OT att dra in mjukvaror i detta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

De flesta windows-datorer jag använt fungerar rätt stabilt. Dock kan jag bli lite smått irriterad när datorn låser sig från att väckts upp från viloläge, oavsett om det precis är efter en nyinstallation av Win 7 eller att man kört Win 7 i flera månader/år. Finns säkert en lösning för det, men händer inte så ofta så att jag har grottat ner mig i problemet. Något liknande har dock aldrig hänt i OS X ännu. Och är väl ett par månader sedan jag startade om/stängde av datorn nu.

Du är medveten om att vi rör i detaljer här som kan vara knuten till just din hårdva/mjukvara, knappast något som gäller på alla Windows maskiner.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Musikälskare

Coolt Nu började de bli billigt, tror de är på rätt spår när de kommer till detta segmentet

Go Apple!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Föredrar själv PC och Windows framför Apple och ios, men nu har företaget börjat jobba mer och mer med iPhone & iPad appar... Det en mycket snabbt växande marknad och det märks att allt fler kunder vill ha ios appar...

Så är man Apple Developer så är det ganska givet att man också kör på Macbook Pro Det är rätt fina grejer trots priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

För det första, var får du ifrån att Windows är långsammare in OSX på mer eller mindre samma hårdvara? Länkar?

Tja, kanske för att jag har flera Windows-datorer och en OS-X dator, så jag kan jämföra datorerna rätt bra med varandra. De är rätt snarlika också. Visst, ena Windows-datorn har 4 kärnor Macen har 2 kärnor. Ska jag göra avancerade beräkningar så kommer Windows-datorn vara snabbare. Dock gör jag "aldrig" det, utan jag använder mina datorer som utvecklingsverktyg, men även diverse andra vanliga saker som surf, mail, filmer, musik och annat. Och det jag har kommit fram till är att OS X känns snabbare än vad Windows gör, smartare finesser, men även sämre finesser än Windows 7. Överlag så föredrar jag OS X än Windows 7. Har du själv testat OS X?

Skrivet av SnowJim:

För det andra, Visual Studio 2010 Express samt MS SQL 2010 Express är gratis, vad är problemet? Menar du att man ska få fullfjädrade utvecklingsverktyg för företag helt gratis? Vet du ens hur omfattande Visual Studio 2010 och .net är? Att de har en gratis version är extremt nice för studenter.

Man får en gratis version av XCode (Apples fullfjädrade utvecklingsverktyg). Det är alltså ingen mindre version utan den är fullfjädrad så att du kan börja utveckla och även sälja programmen. Såvitt jag vet så får man inte distribuera program skapade i VS 2010 Express, utan det är mer för studenter och privat bruk. Likaså med MS SQL 2010 Express får du inte använda i företagsmiljö. Möjligt att jag har fel, de kanske ha ändrat villkoren på sistone.

Jodå, jag känner till VS (dock äldre versioner) och .net. Som sagt, jag har hållt på med Windows-datorer i ca 20 års tid och programmerat i både det ena och det andra programmeringsspråket och utvecklingsmiljö.

Skrivet av SnowJim:

Hur kom pekplattor in i detta? Är vi inte tillräckligt OT tycker du?

Lite slarvigt uttryckt av mig där. Menade styrplattan.

Skrivet av SnowJim:

De e bara till att inse, är du inte fast med OSX så kan du åstakomma en hel del på mer eller mindre samma hårdvara för nästan halva priset. Har du sen specifika Apple krav så är det väll inte så konstigt om du väljer Apples hårdvara men då får du slanta upp en hel del extra uppenbarligen.

Återigen, det är subjektivt. Det är som är värdefullt för dig behöver inte vara värdefullt för andra. Windows ≠ OS X. Det är två helt olika operativsystem med olika för- och nackdelar.
Du har ju redan skrivit

Citat:

alla har olika krav

så jag förstår inte varför du envisas med att säga att Apples datorer är till överpris? Bara för att du tycker det så behöver inte andra tycka det. Du kan inte jämföra datorerna rakt av genom att bara jämföra hårdvaran, för återigen, mjukvaran är minst lika viktig.

Skrivet av SnowJim:

Men jag trvis ju sjukt bra med Visual Studio och MS SQL och det är bevisligen en hel del andra som också gör det så vad är problemet? Det är väll bara till att välja det som passar? Att mjukvaran skulle vara dyrare eller sämre på Windows är ju bara något som du bestämt dig för, det fungerar uppenbarligen bra för många andra(sådär 90% av marknaden).

Jättebra att du trivs med VS och MS SQL (själv föredrar jag MySQL). Bra att du inser att det är bara till att välja det som passar. Kanske du ska låta andra få välja vad de vill utan att klaga stup i kvarten? Även ifall de väljer en dator från Apple.
Det är inget som jag har bestämt mig för. Faktum är att du får en fullfjädrad utvecklingsmiljö gratis från Apple i samband med OS X, vilket du inte får i ett Windows-system från Microsoft (med reservation att de har ändrat villkoren på sistone).

Skrivet av SnowJim:

Sen får du väll ändå hålla med om att 4000 kr / licens är en liten summa för de flesta företag om man jobbar inom utveckling.

Fast nu finns det även en hel del privatpersoner som utvecklar. Och då återkommer vi återigen till: beroende på vad man använder datorn till så kan en Apple-dator vara mer prisvärd än en Windows-dator.

Skrivet av SnowJim:

Som sagt lagom OT att dra in mjukvaror i detta.

Mjukvaran är det som gör datorn. Ett optimerat OS behöver inte lika mycket prestanda som ett icke optimerat OS (Android och iOS är två utmärkta exempel på det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad sägs om detta då :

Asus Zenbook UX21E-KX004V 7000 kr
MBA motsvarighet 10 995 kr

Du glömde nämna att du får sämre skärm med lägre upplösning, usla 16:9 istället för 16:10 och en sämre touchpad.
Det kanske inte motiverar 4000 för alla, men säkerligen för en del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Okay, men då säger vi att Apples bärbara kan vara prisvärda i vissa situationer. Är man dock en standardanvändare som kollar mail och surfar lite och inte har några preferencer på Apple feutures så finns det enligt mig verkligen ingen anledning till att välja betala det dubbla för en MBA och just därför kommer jag inte rekommendera den (det skulle vara fel att göra så). För ett år sen var det som sagt en annan historia men det händer mycket i denna branchen nu.

Förövrigt har jag jobbat en hel del med MYSQL men i mina ögon är det ren skit i jämförelse men jag antar att det handlar om användningsområde igen. Det finns dock inget som stoppar dig från att köra MySQL på Windows maskin och även då Java utveckling däremot är det lite svårare att köra MS SQL och .NET utveckling på en OS X maskin.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du glömde nämna att du får sämre skärm med lägre upplösning, usla 16:9 istället för 16:10 och en sämre touchpad.
Det kanske inte motiverar 4000 för alla, men säkerligen för en del.

Som sagt, alla har olika krav. Har man krav som bara Apple uppfyller så har man inte mycket till val. Man kan hoppas att den nya MBA levererar mindre pris till nästan samma prestanda som dagens MBA, då hade det kunnat bli ett alternativ igen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

så att sänka priserna på iPhone var att dödsdöma bolaget? eller var det $$$ i kassan? och detta är bara positivt att dom sänker prisera, sen kan jag tillägga att det var längesen apple var ett premium märke, idag har varenda svensson en iphone/ipad/imac/macbook pro/macbook air så den tiden är förbi.. vi vet själva vad som är exklusivt inom datorvärlden här på sweclockers och det är svindyra vattenkylningskit med 2x GTX 690 på en X79 bräda tillsammans 3960x heter den va? och SSD's i RAID och en revodrive från OCZ tillsammans med massa annan snordyr utrustning.. det är premium!

Premium betyder inte hög prestanda.

BMW 7serie är mer premium än 1serien, oavsett hur stark motor den förstnämde har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Okay, men då säger vi att Apples bärbara kan vara prisvärda i vissa situationer. Är man dock en standardanvändare som kollar mail och surfar lite och inte har några preferencer på Apple feutures så finns det enligt mig verkligen ingen anledning till att välja betala det dubbla för en MBA och just därför kommer jag inte rekommendera den (det skulle vara fel att göra så). För ett år sen var det som sagt en annan historia men det händer mycket i denna branchen nu.

Men då är vi i stort sett överens! Det som fick mig att ge mig in i denna diskussion är att man enbart klagar på Apple. T.ex. den jämförelsen mellan Apple och Dell som fikkser gjorde. I stort sett samma prestanda till i stort sett samma pris. Man kan ju tycka att man borde även då klaga på Dell, men jag tror inte jag har läst någon göra det än så länge. Utan det är bara Apple som det klagas på. Tycker det är ett litet konstigt resonemang i sammanhanget.

Skrivet av SnowJim:

Förövrigt har jag jobbat en hel del med MYSQL men i mina ögon är det ren skit i jämförelse men jag antar att det handlar om användningsområde igen. Det finns dock inget som stoppar dig från att köra MySQL på Windows maskin och även då Java utveckling däremot är det lite svårare att köra MS SQL och .NET utveckling på en OS X maskin.

Nu är det ju lite OT, men anledningen till att jag kör MySQL är för att jag kör en Linuxserver. Lite svårt att köra MS SQL i en Linuxmiljö. MS SQL kan säkert vara bättre, men än så länge så har MySQL varit fullt tillräckligt för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Så Intel och Apple konkurerar, men Apple är en stor kund hos intel samtidigt? Borde de inte gå i lag istället? :S

Se på Samsung och Apple. Apple är jättestora kunder men det spelar ingen roll.

Kundförhållandena bland dessa jättar är inte alls som mellan swecen och inet direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter bra om det är sant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du glömde nämna att du får sämre skärm med lägre upplösning, usla 16:9 istället för 16:10 och en sämre touchpad.
Det kanske inte motiverar 4000 för alla, men säkerligen för en del.

Vem använder en touchpad egentligen? Kan vara det sämsta formen av styrning sen jag vet inte vad, köra cykel med ögonbindel? Vilken intelligent människa som helst köper en trådlös mus med nanoadapter så man slipper skiten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Vem använder en touchpad egentligen? Kan vara det sämsta formen av styrning sen jag vet inte vad, köra cykel med ögonbindel? Vilken intelligent människa som helst köper en trådlös mus med nanoadapter så man slipper skiten.

Öhhh..... Vilket århundrade är du aktiv i? 99,99% av alla användare av laptops använder sig av touchpad/trackpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Öhhh..... Vilket århundrade är du aktiv i? 99,99% av alla användare av laptops använder sig av touchpad/trackpad.

Ja men man använder den inte förutom i absoluta nödfall. Så jävla obekväm lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Ja men man använder den inte förutom i absoluta nödfall. Så jävla obekväm lösning.

Tror jag har använt mig av extern mus vid 2-3 tillfällen under de snart 10 år jag har haft laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Tror jag har använt mig av extern mus vid 2-3 tillfällen under de snart 10 år jag har haft laptop.

Vem är en dinosaurie nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Vem är en dinosaurie nu?

Förmodligen du... Vad exakt är det för problem du har med styrningen på touchpads som tvingar dig till att använda en extern mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Förmodligen du... Vad exakt är det för problem du har med styrningen på touchpads som tvingar dig till att använda en extern mus?

Va? Skojar du eller? Jag kan nog slå din användarhastighet 2x med mus jämfört med din trackpad och då är jag inte snabbare än normalt. Det fattar du väl själv, det enda man kan motivera är ju att det är smidigare rent logistiskt att använda trackpaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta håller nog med om att en mus är bra mycket snabbare att jobba med men en laptop är ju något mobilt och då är det sällan plats till en mus tyvärr.

För min del anser jag att en sådan liten mousjoystick är överlägsen men det är såklart en smaksak.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Vem använder en touchpad egentligen? Kan vara det sämsta formen av styrning sen jag vet inte vad, köra cykel med ögonbindel? Vilken intelligent människa som helst köper en trådlös mus med nanoadapter så man slipper skiten.

Med tanke på dina inlägg efter det här misstänker jag att du bara trollar, men du ska få ett seriöst svar.
Om du har använt en macbook med OS X så är touchpaden inte bara en ersättare för att du inte råkar ha en mus att koppla in, utan du kommer hellre använda touchpaden än en mus. De enda gångerna jag kopplar in mus till min macbook är när jag kör windows (vet inte om det är ett fel med windows eller apple som inte vill fixa drivrutinerna, men den funkar inte lika bra i windows) eller om jag ska spela något som behöver mus.
All annan användning jag gör så är touchpaden bara bättre än en mus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Med tanke på dina inlägg efter det här misstänker jag att du bara trollar, men du ska få ett seriöst svar.
Om du har använt en macbook med OS X så är touchpaden inte bara en ersättare för att du inte råkar ha en mus att koppla in, utan du kommer hellre använda touchpaden än en mus. De enda gångerna jag kopplar in mus till min macbook är när jag kör windows (vet inte om det är ett fel med windows eller apple som inte vill fixa drivrutinerna, men den funkar inte lika bra i windows) eller om jag ska spela något som behöver mus.
All annan användning jag gör så är touchpaden bara bättre än en mus.

Aha, de var intressant! Så övervägande MacBook användare föredrar alltså plattan framför vanlig mus så pass mycket att de tillochmed kör med musplattan i en arbetsstation(där de kopplat upp MacBook)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Aha, de var intressant! Så övervägande MacBook användare föredrar alltså plattan framför vanlig mus så pass mycket att de tillochmed kör med musplattan i en arbetsstation(där de kopplat upp MacBook)?

Skulle säga att det har blivit allt vanligare... De flesta jag känner som har köpt iMac de senaste åren använder Magic Trackpad till det mest och mus till typ enbart spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Aha, de var intressant! Så övervägande MacBook användare föredrar alltså plattan framför vanlig mus så pass mycket att de tillochmed kör med musplattan i en arbetsstation(där de kopplat upp MacBook)?

Kanske inte, men där får du ett praktiskt problem med att nå trackpaden på ett ergonomiskt sätt snarare än att man hellre vill ha en mus.
Se m0rk's kommentar om magic trackpad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."