Apple kan introducera billigare Macbook Air

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Apple i all ära... men en laptop duger knappt till att surfa med oavsett. iMac ftw och mobiltelefon för bärbara behov?!

En laptop av dagens kaliber (ned fyrkärnig processor) duger till bra mycket mer än surf.
Vet inte vad du har för krav, men den bärbara Mac jag har i jobbet klarar det mesta jag kastar på den. Saknar bara bara en SSD för lite fart på den biten.

Skrivet av ewizion:

Din laptop måste vara helt sjukt dålig. Låt mig gissa... en mac?

Sen när blev Apples bärbara särkilt dåliga?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ultrabook verkar inte sälja så väl direkt. Så tror inte det är någon fara för Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Speciellt som Apple använder Intels processorer. Känns lite som att Intel inte kan förlora då båda lägren innebär intäkter..

Skickades från m.sweclockers.com

Såvida inte de billigare Air:arna får Trinity....!!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Insanity92:

Det han menar är att Apple kunderna (många men inte alla) tror att de köper något som är bättre för det är dyrare och ser bra ut. Varje Svensson köper det och är bredda att hosta upp några lakan extra för att det är Apple som de tror har de snabbast processorerna och bästa skärmarna. Uppenbart inte sant men att hålla en hög prislapp ger det intrycket oavsett sanningen. Att sänka priset ger intryck av att det inte är lika bra. T.ex. Volvo ökade sin försäljning i Kina bara genom att höja prislappen så Volvos bilar blev mer av en statussymbol där.

Dock klagar inte jag på prissänkningar

Du tror inte det är så att Svensson ger fan i processorhastighet och annat trams, sålänge mobilen fungerar som den ska och är så enkel som Svensson vill att den ska vara? Det tror jag.

Appleprodukter är aldrig någon bra affär på pappret, men det är alldeles tydligt att subjektiva saker, som flyt, design och liknande, spelar större roll för "vanliga" köpare än vad vi elitistiska specifikationsnördar kan förstå. En prissänkning på det kommer ju knappast göra att de säljer färre, tror jag!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

äger ingen laptop och vill inte ha någon heller...

Det förklarar din åsikt då. Bärbara datorer idag är absoult inga problem att surfa med (bortsett från netbooks och sånt).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Apple i all ära... men en laptop duger knappt till att surfa med oavsett. iMac ftw och mobiltelefon för bärbara behov?!

Kanske länge sen sen du testa en "Laptop" som dög till att surfa med? En bärbar dator ska kosta runt 10-17000kr anser jag, allt annat under, och man blir lurad på upplevelsen. (tråkigt men så sant)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag vill ha bra proc (4 cores), 4 gb minne och thunderbolt anslutning för ca 7000kr.
Och att det kommer ut extern thunderbolt grafikkort

Då kan jag tänka mig köpa

Jag vill kunna köpa 1 mkr för 60 öre per krona. It's gonna happen....

Permalänk
Medlem

Vad sitter det egentligen för hårdvara i ultraslimmade bärbara? Som jag förstått det är det väl budgetskräp med låg prestanda, som automatiskt drar lite ström och borde vara billigare än en vanlig bärbar? Blandar jag ihop det med "netbooks"?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad sitter det egentligen för hårdvara i ultraslimmade bärbara? Som jag förstått det är det väl budgetskräp med låg prestanda, som automatiskt drar lite ström och borde vara billigare än en vanlig bärbar? Blandar jag ihop det med "netbooks"?

det sitter strömsnåla i5/i7or med så hög prestanda per watt som möjligt, tror dom är specificerade runt 15w och piskar skiten ur en kraftfull core 2 duo, sen ska dom innehålla SSD's men det är många tillverkare som skippar det kravet, intel lanserade ultrabooks för att hålla skulle hålla samma höga standard på sina prylar och samma med macbook air såklart eftersom det är från apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kanske länge sen sen du testa en "Laptop" som dög till att surfa med? En bärbar dator ska kosta runt 10-17000kr anser jag, allt annat under, och man blir lurad på upplevelsen. (tråkigt men så sant)

Det där beror väll mycket på märke och vilket område man köper inom. Jag kan ju inte tänka mig att ex Asus Zenbook UX21E-KX004V ca 7000 kr är helt värdelös för att surfa med?

Men självklart förstår jag vad du fiskar efter, komfort och det är detta som många missar. Att sitta o jobba på en ovannämnd dator går ju, men komfort? Inte ens chans.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

10k-17k för en bärbar? Så med andra ord duger det inte att surfa på en HP för 5000-5500 med Intel i5 2.5ghz och en Radeon 7xxx GPU med 4-8GB RAM och Win 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad sitter det egentligen för hårdvara i ultraslimmade bärbara? Som jag förstått det är det väl budgetskräp med låg prestanda, som automatiskt drar lite ström och borde vara billigare än en vanlig bärbar? Blandar jag ihop det med "netbooks"?

Jo du blandar ihop det med netbooks! Ultrabooks har vissa krav på modellen: tjockleken för en ihopfälld dator får inte överstiga två centimeter och vikten får inte vara mer än 1,4 kilo. Det finns också krav på hårddisken och processorn! Annars får dom inte kalla den ultrabook. Riktigt feta är dom iallafall, ser ut som ett rakblad framifrån

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uvania:

så att sänka priserna på iPhone var att dödsdöma bolaget? eller var det $$$ i kassan? och detta är bara positivt att dom sänker prisera, sen kan jag tillägga att det var längesen apple var ett premium märke, idag har varenda svensson en iphone/ipad/imac/macbook pro/macbook air så den tiden är förbi.. vi vet själva vad som är exklusivt inom datorvärlden här på sweclockers och det är svindyra vattenkylningskit med 2x GTX 690 på en X79 bräda tillsammans 3960x heter den va? och SSD's i RAID och en revodrive från OCZ tillsammans med massa annan snordyr utrustning.. det är premium!

Det är väl upp till var och en att tycka till om 6000 spänn för en average mobil är premium eller om 12000 för en laptop är det..

Att köpa en apple går inte att jämföra med en merca, mercan kostar ju 100ggr mer och man får den ju knappast subventionerad från bensinstationerna. Att man dock betalar dyrt för hårdvaran är vad jag kallar premium, och där ligger väl apple närmare ferrari än mercedes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det där beror väll mycket på märke och vilket område man köper inom. Jag kan ju inte tänka mig att ex Asus Zenbook UX21E-KX004V ca 7000 kr är helt värdelös för att surfa med?

Men självklart förstår jag vad du fiskar efter, komfort och det är detta som många missar. Att sitta o jobba på en ovannämnd dator går ju, men komfort? Inte ens chans.

Du har så rätt i vad du skriver!! 5 stjärnor från mig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tror Juni kommer bli en underbar månad för att som väntar på sin favorit Ultrabook!

MacBook Air '12, Asus Zenbook Prime, Sony Vaio T13, Acer S5 (om den inte får 1366x768 dvs) med flera.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det är väl upp till var och en att tycka till om 6000 spänn för en average mobil är premium eller om 12000 för en laptop är det..

Att köpa en apple går inte att jämföra med en merca, mercan kostar ju 100ggr mer och man får den ju knappast subventionerad från bensinstationerna. Att man dock betalar dyrt för hårdvaran är vad jag kallar premium, och där ligger väl apple närmare ferrari än mercedes.

Premium är betyder väl att man får något som faktiskt är bättre än original? Så om du får sämre processor, mindre minne, mindre hårddisk, sämre grafikkort i jämförelse med konkurrenterna för samma prislapp så är väl det som att Ferrari skulle släppa en bil med prestandan av en Volkswagen golf från 2004? Vet inte vad som blir premium men i de flesta fall (undantag som typ "Jens of Sweden - mp3") så får man något bättre för ett lite högre pris?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azodan:

Kanske skippar högupplöst skärm som det ryktas om? Sedan lite mindre ram och ssd och i3 prolle. Drömmen vore juh om amd fick en del av kakan, men dom kan nog inte leverera

Skickades från m.sweclockers.com

Deras leveranser är nog deras minsta problem, prestanda per krona i de högre prisklasserna är det AMD faller på.

Permalänk
Medlem

själv har man riktat in sig på en ultrabook när man börjar studera 2013 och då hoppas man att det sitter haswell prollar och förhoppningsvis har dom lyckats klämma in skaplig dedikerad grafik så man kan lira lättare spela som WoW och sånt.. finns ju redan nu rätt fina ultrabooks så det kommer nog se ännu bättre ut när dom fortsätter krympa komponenterna och få ner kostnaden på dom

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad ni hatar på, jag har en MBP 13" med fucking Intel C2D 2,4 och den mår hur bra som helst ju.

Skulle aldrig casha för en modell med i7. Hade jag haft en Windowslaptop med C2D hade jag förmodligen skjutit mig själv.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Från 2010 har ju macbook air varit riktigt nice. så kan de fortsätta i samma bana så blir det nog en sådan ;). Macbook air är ju redan nu den överlägset bästa laptopen överlag.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas hellre på att det blir fler, bättre och billigare ultrabooks.

Tycker utbudet är dåligt.
Mer SSD, mindre loggor, högre byggkvalité, bättre priser, strömsnålare, svalare, tystare, tack.

Permalänk
Medlem

Alla de produkter konkurrenter till Apple släppt som ligger i samma segment så kostar de också väldigt lika. Jag förstår verkligen inte varför man lägger så mycket energi på att hacka på ett företag som för tillfället är det högst värderade i världen. De gör uppenbarligen någonting väldigt rätt. Dags för konkurrenter att förstå sig på hur det kan gå så bra för Apple som de gör. Det skulle skapa väldigt bra produkter till ett väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Alla de produkter konkurrenter till Apple släppt som ligger i samma segment så kostar de också väldigt lika. Jag förstår verkligen inte varför man lägger så mycket energi på att hacka på ett företag som för tillfället är det högst värderade i världen. De gör uppenbarligen någonting väldigt rätt. Dags för konkurrenter att förstå sig på hur det kan gå så bra för Apple som de gör. Det skulle skapa väldigt bra produkter till ett väldigt bra pris.

Det var ju en sanning med grova modifikationer, Apple ligger nog oftare som dyrast på sina produkter i valfritt segment än billigast. Apple är precis som Alienware, en bra produkt till ett skyhögt pris som motiveras av ett känt märke. Att de sedan mer eller mindre tvingar användarna att köpa fler av deras produkter för att de ska fungera perfekt ihop, är ju genialt men fult.
Apple har oftast bra produkter, visst, men de är alltid mycket dyrare än konkurrenterna och saknar ofta grundläggande funktioner. Dock så slipper du valfrihet och konkurrens hos apple, du köper bara deras produkter och de fungerar bra ihop, enkelt. När du ska uppgradera finns en eller två modeller att välja på. På den övriga marknaden finns miljoner produkter med olika för och nackdelar, det kräver både tid, intresse och lite intelligens att välja rätt.

Apple är perfekt om man vill slippa tänka själv och vill ha en färdig lösning serverad, precis som när du köper en dator på elgiganten, men om du bygger eget eller ser dig om vidare, så får du bättre produkter till lägre pris, om än risken för krå¨ngel och behovet av kunskap ökar.

Permalänk
Medlem

Dem skulle släppt en ny modell ist, en som lyfter företaget, ist för att sänka priserna och visa svaghet. Men jag ser gärna att apple kommer ner på jorden med sina produkter.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På offt.
Tror nog star-affinity och SnowJim kanske känner sig träffade, det är inte första gången jag sett liknande diskussioner mellan er i en "Apple" tråd.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Apples datorer är oerhört prisvärda, kanske med vissa undantag. Men att skriva att det vore bra om Apple kom ner på jorden är ju bara korkat. De produkter som är "överprissatta" är inte riktade mot vanliga konsumenter direkt. Ta kameror som en liknelse, en mellanformatskamera för 160000 kanske inte har samma prestanda som en billig dslr, men den har ändå ett mervärde för en yrkesfotograf som utnyttjar det relativt smala användningsområde en sådan kamera har, precis som en Mac Pro kan ha för någon som redigerar video, det är inte meningen att den ska konkurrera i pretanda/skräp per krona.

Grejen med ultrabook var att skapa en Macbook Air-dödare, men det failade ju totalt eftersom de inte lyckades göra en billigare dator, vad säger det om Apples "överpriser" i alla kategorier? Kolla här t.ex.:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n0013...
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

10995kr för MB - Vet inte hur det är med studentrabatt, men för ett par år sedan kunde man få 10% på Apple.
11490kr för Dell

Motsvarande hårdvara, Apple-datorn är BILLIGARE. Jag är ingen fanboy, men folk är ju helt upp och ned. Vill man bara ha ett bra grafikkort så ska man nog inte köpa Apple, men vill man ha genomgående bra kvalitét på skärm osv. så är Apples laptops faktiskt ganska prisvärda.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Apples datorer är oerhört prisvärda, kanske med vissa undantag. Men att skriva att det vore bra om Apple kom ner på jorden är ju bara korkat. De produkter som är "överprissatta" är inte riktade mot vanliga konsumenter direkt. Ta kameror som en liknelse, en mellanformatskamera för 160000 kanske inte har samma prestanda som en billig dslr, men den har ändå ett mervärde för en yrkesfotograf som utnyttjar det relativt smala användningsområde en sådan kamera har, precis som en Mac Pro kan ha för någon som redigerar video, det är inte meningen att den ska konkurrera i pretanda/skräp per krona.

Grejen med ultrabook var att skapa en Macbook Air-dödare, men det failade ju totalt eftersom de inte lyckades göra en billigare dator, vad säger det om Apples "överpriser" i alla kategorier? Kolla här t.ex.:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n0013...
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

10995kr för MB - Vet inte hur det är med studentrabatt, men för ett par år sedan kunde man få 10% på Apple.
11490kr för Dell

Motsvarande hårdvara, Apple-datorn är BILLIGARE. Jag är ingen fanboy, men folk är ju helt upp och ned. Vill man bara ha ett bra grafikkort så ska man nog inte köpa Apple, men vill man ha genomgående bra kvalitét på skärm osv. så är Apples laptops faktiskt ganska prisvärda.

Vad sägs om detta då :

Asus Zenbook UX21E-KX004V 7000 kr
MBA motsvarighet 10 995 kr

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 2011 11.6" MBA förra året, otroligt nöjd och använder nu denna datorn till allt utom spel i princip.

Det enda jag känner saknas är en bättre grafikprocessor och tunnare skärmkanter så de hade kunnat klämma in lite mer skärmyta. Lite större SSD utrymme (har 128gb atm) hade inte skadat heller men det är en ren prisfråga just nu och kommer garanterat med nyare modeller.

Jag förstår att somliga vill ha 13" varianten och att de tycker att den blir för dyr helt enkelt, särskilt om man inte använder studentrabatt.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Vad sägs om detta då :

Asus Zenbook UX21E-KX004V 7000 kr
MBA motsvarighet 10 995 kr

KLOCKrent!

Efter att jag har varit ett Apple-Fanboy i 2.5 år så upptäckte jag vilket överpris skit det är.
Det som jag stör mig på mest, att folk höjjer gösslet till skyarna!
Operativet är självklart väldigt bra, eftersom det är optimerat till ettpar modeller och konfigurationer.
Medan tittar vi på Windows som anpassas till nästintill oändliga konfigurationer.
Men under de 2.5 åren använde jag OS X 10.4 - 10.6 så fick jag samma låsningar och BSD (Kernel Panics) som jag fick under Windows XP med SP3.
Jag vågar t.o.m. stå för att Win 7 SP1 funkar bättre än OS X.
och nej, jag hade inte en deffekt Mac. en Mac Mini och två MacBooks kan inte ha samma deffekt, då är det rikitgt illa.
Vidare är det heller inte IBT fel, jag har använt dator sen 3:86 tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad sägs om detta då :

Asus Zenbook UX21E-KX004V 7000 kr
MBA motsvarighet 10 995 kr

Och så kan man ju kolla på vad man får till också.

Apple
Operativsystem OS X
Ett OS som är anpassat för just den maskinen man har köpt, vilket resulterar i ett snabbare system.
Unix-baserat system så att man faktiskt kan arbeta med datorn redan från början (t.ex. ssh, sftp etc.).
Utvecklingsverktyget XCode så att man redan från början kan börja utveckla programvaror.
En pekplatta som man faktiskt kan använda.

Asus
Operativsystemet Windows Home Premium
Ett OS som ska kunna köras på en mängd olika konfigurationer, vilket resulterar i ett slöare system.
Inga ssh-, sftp-klienter etc.
Inga utvecklingsverktyg, t.ex. Microsoft Visual Studio 2010 Pro (4879 kr) eller Visual Studio LightSwitch 2011 (3699 kr).
Har än så länge inte träffat på en pekplatta som ens är i närheten av Apples pekplatta.

Så om man väger in vad man får till datorn också, och inte bara hårdvara, så hamnar Asus-datorn ungefär i samma prisnivå med Apples dator, t.o.m. lite dyrare beroende på vad man väljer för programvaror.

Men det är klart, är man bara intresserad av spela så är det ju klart att man ska slå till på Asus. Vill man dock börja kunna arbeta med sin dator direkt och få en mängd utvecklingsverktyg redan från början så är det Apples dator som gäller, under förutsättning att man ska programmera för t.ex. OS X eller iOS (alternativt Java). Vill man programmera för Windows med Visual Studio Pro, ja, då får man kasta ut ytterligare 4879 kr på datorn.

Så att jämföra priserna rätt upp och ned är inte riktigt så enkelt. Beroende på vad man ska använda datorn till så kan det vara svindyrt för vissa medan för andra är det riktigt prisvärt.