Temp-skillnad mellan olika kärnor på 3570K

Permalänk

Temp-skillnad mellan olika kärnor på 3570K

Detta är en fråga som jag sett besvarats flera gånger när det kommer till andra CPUs men inte för just IB.

Byggde mitt system nu i Lördags och märker att det skiljer väldigt mycket mellan kärnorna, speciellt nr 3. Alla är inom acceptabla gränser men det jag speciellt undrar är om det är normalt eller om det finns något jag kan göra. Kylaren är en Cooler Master Hyper Tx3.

(Detta är efter BF3 men resultatet blir i princip samma vid Prime95)

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Hedersmedlem

Kylaren kan sitta en aning snett monterad, och endast en mycket liten skillnad här gör stor temperaturskillnad. Prova att skruva lite och se om någon förbättring uppnås!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Kylaren kan sitta en aning snett monterad, och endast en mycket liten skillnad här gör stor temperaturskillnad. Prova att skruva lite och se om någon förbättring uppnås!

Den monteras med samma plastfästen som används på Stock Heatsinken.
Kom på att det kanske kan vara kylpastan. Kom ihåg att jag under monteringen misslyckades lite och ena sidan inte riktigt ville låsa sig, vilket gjorde att bara en sida av spärrarna var nedtryckta, så kylaren lutade en aning (med kontakt mot CPUn). Finns kanske en möjlighet att den spreds ut dåligt/ojämnt.

Tack för tipset, ska testa att göra om det hela.

Har även hört att IBs sensorer är lite knasigt kalibrerade så det kanske kan ha något med saken att göra?

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk

Bumpar här själv om andra har samma "problem". Letade runt lite på internet och detta verkar vara något "normalt"
http://www.overclock.net/t/1254632/anybody-wtih-ivy-getting-1...

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]