Permalänk
Medlem

Det var då helvete. Blir ju lite ledsen på mitt 7970 när ett jävla 670 klår det som är flertal hundralappar billigare.
Nu får ni fan göra något här AMD. Helst komma med en drivrutin som ger mig 50% mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datornooben2:

Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB, fanns 15 stycken eller nått som gick på ett par timmar. MSI GeForce GTX 670 OC finns det 50 stycken.

Varför vill ingen ha dom?

från inet

För att Gigabyte använde sin egen platform (PCB) med bättre komponenter samt kylaren som är en av marknadens bästa både i temp och ljudnivå, såklart man tar den före ett referens MSI kort.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionerna av GTX 670-korten. Alltid kul läsning när det kommer nya grafikkort eller CPU. Tycker ni hittat rätt när det gäller vilka spel som testas.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

För att Gigabyte använde sin egen platform (PCB) med bättre komponenter samt kylaren som är en av marknadens bästa både i temp och ljudnivå, såklart man tar den före ett referens MSI kort.

Men om man inte tänker fiffla med kortet något, dvs överklocking osv och inte störs om kortet låter lite extra och framförallt vill ha det bästa kortet möjligt under 5000 till på tisdag för då jävlar smäller det. DÅ är det, det kortet som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilken flopp att det tog Nvidia flera månader att släppa ett kort i 28 nm och ännu större flopp att de fortfarande inte har lyckats släppa något i en rimlig prisklass för den stora massan.

Vad som är en flopp är relativt. AMD prioriterade bevisligen att vara först och de fick sålt massa kort på att de var ensamma. Då är det ju självkalrt att Nvidia ser till att släppa kort som är bättre när de väl fick tummen ur efter ett par månader.

Citat:

Några veckor? Det skilde över två månader. Alla som inte räknat ut med lilltån att Nvidia skulle släppa kort som var bättre är grovt förvirrade.

Ja de låter ju hemskt lätt att bara "se till" att släppa ett bättre kort. "..modern GPUs such as Fermi, Kepler, and Tahiti planning basically starts 4+ years ahead of time." -anandtech.

Men visst, nivida bara styr om hela skeppet på två månader och släpper en bättre GPU. Nä tycker jag sett det argumentet lite väl ofta, i en bransch med sådana utvecklingstider är det helt enkelt orimligt.

Du för gärna förklara för mig, som tydligen är "grovt förvirrad" hur det var självklart, med det hoppet i prestanda som denna generation innebar, att kepler skulle bli bättre?

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på att köpa Zotac-varianten! Nån som vet hur mycket detta coilwhine brukar låta? Tror inte att jag nånsin hört coilwhine i mitt liv. Min dator står i ett annat rum, men låter det som en jetmotor som startar så lär det höras hit ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acriax:

Nu blev jag sugen på att köpa Zotac-varianten! Nån som vet hur mycket detta coilwhine brukar låta? Tror inte att jag nånsin hört coilwhine i mitt liv. Min dator står i ett annat rum, men låter det som en jetmotor som startar så lär det höras hit ändå.

Skulle säga att coilwhine låter som ett högljutt stönande med hög ton. Ljudet är väldigt speciellt, du borde kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Det var då helvete. Blir ju lite ledsen på mitt 7970 när ett jävla 670 klår det som är flertal hundralappar billigare.
Nu får ni fan göra något här AMD. Helst komma med en drivrutin som ger mig 50% mer prestanda.

Jag känner exakt samma sak.
Hoppas innerligen att att AMD fixar drivrutinerna så att vi kan få ut lite mer kräm från 7970.
Visst 7970 klockar väldigt bra, men enligt Swec's test i BF3/ultra blir 7970 inte mer än likvärdig stock 670.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxeh:

Skulle säga att coilwhine låter som ett högljutt stönande med hög ton. Ljudet är väldigt speciellt, du borde kolla upp det.

Vanligtvis tycker jag det är ett tjutande ljud där frekvensen varierar beroende på belastning. Det låter egentligen inte så högt. Men eftersom det är en hög frekvens som skiljer sig från fläktar o annat så hör man det väldigt lätt.

Leta på youtube efter coilwhine. Finns säkert ett antal videos..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Jag känner exakt samma sak.
Hoppas innerligen att att AMD fixar drivrutinerna så att vi kan få ut lite mer kräm från 7970.
Visst 7970 klockar väldigt bra, men enligt Swec's test i BF3/ultra blir 7970 inte mer än likvärdig stock 670.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3101?k=9406d118f68de...

7970 slår ju 680/670 på andra spel och Nvidiakorten är inte direkt problemfria...
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=226227

Så jag tänker i alla fall vara nöjd med mitt köp :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Jag känner exakt samma sak.
Hoppas innerligen att att AMD fixar drivrutinerna så att vi kan få ut lite mer kräm från 7970.
Visst 7970 klockar väldigt bra, men enligt Swec's test i BF3/ultra blir 7970 inte mer än likvärdig stock 670.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3101?k=9406d118f68de...

Vet inte vilken bana de kör på men mitt lägsta resultat är ca 55fps medan medelvärdet ligger kring 75 då jag mer eller mindre konstant har FPSen mellan 70 och 100, men mest i 70 området. Då är mitt kort pressat till max också. Vatten skulle nog vara den enda lösningen för att få ut ännu mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

För att Gigabyte använde sin egen platform (PCB) med bättre komponenter samt kylaren som är en av marknadens bästa både i temp och ljudnivå, såklart man tar den före ett referens MSI kort.

Enligt den enda recensionen av Gigabyte-modellen jag hittade så var det mer högljutt än referenskortet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mfm:

Enligt den enda recensionen av Gigabyte-modellen jag hittade så var det mer högljutt än referenskortet.

Mja.. Jag sitter faktiskt med Gigabyte-varianten just nu, och den är inte speciellt högljudd. Återkommer med recension där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

7970 slår ju 680/670 på andra spel och Nvidiakorten är inte direkt problemfria...
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=226227

Så jag tänker i alla fall vara nöjd med mitt köp :).

Ja det är sant det.
Men jag skulle vilja säga att BF3 är det som "gäller" för att mäta prestanda just nu.
Sen att BF3 inte är speciellt optimerat och att Nvidia kanske har optimierat sina drivers speciellt
för BF3, det är ju en annan femma.
Jag tycker att det är synd att AMD inte har fixat prestanda optimeringarna för 7900-serien trots
att det har gått 2> månader sedan releasen.

Skrivet av Ollebro:

Vet inte vilken bana de kör på men mitt lägsta resultat är ca 55fps medan medelvärdet ligger kring 75 då jag mer eller mindre konstant har FPSen mellan 70 och 100, men mest i 70 området. Då är mitt kort pressat till max också. Vatten skulle nog vara den enda lösningen för att få ut ännu mera.

Använder du ultra?
För jag kör med en blandning av ultra/high och jag får precis över 60FPS på Capsian 64p @ 1080p.
EDIT: Såg att du har en riktigt nice klock på ditt 7970

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mja.. Jag sitter faktiskt med Gigabyte-varianten just nu, och den är inte speciellt högljudd. Återkommer med recension där.

Trevligt! Precis det grafikkortet jag funderar på.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om både Nvidias 600-serie och AMDs 7000-serie har högsta vinstmarginal per kort på väldigt länge. Små kretsar och höga prislappar. Utvecklingskostnaden är väl visserligen hög, men det tar de nog igen ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thes:

Jag undrar om både Nvidias 600-serie och AMDs 7000-serie har högsta vinstmarginal per kort på väldigt länge. Små kretsar och höga prislappar. Utvecklingskostnaden är väl visserligen hög, men det tar de nog igen ganska snart.

Agreed, sanslöst hur priserna på grafikkort har stigit. Och det finns ju ingen anledning för tillverkarna att sänka priserna när båda vill mot samma håll. Tidigare ville de konkurera, nu vill de kunna existera tillsammans genom att ge ungefär samma prestanda för pengarna. Det handlar ju definitivt om för mycket pengar för att de inte ska göra överenskommelser om det hela.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

7970 slår ju 680/670 på andra spel och Nvidiakorten är inte direkt problemfria...
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=226227

Så jag tänker i alla fall vara nöjd med mitt köp :).

Skönt att nvidia då redan börjat kolla upp det där problemet som nu inte alla verkar ha.

"Quick update. We are still investigating this problem but unfortunately do not have a fix yet. Once I have any further update, I will make sure to let everyone know. "

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

BESLUTSÅNGEST
Ska det bli en 670 nu eller 680?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

ja får ångest av o läsa recensionen, prestanda förbättringen va ju mycke större mellan min 570 o 670 än med mina 470 & 570... hehe fan, kommer ha ångest o behålla mitt 570... =/

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Kanske dags och uppgradera GTX 460
400 USD blir ca 2800 SEK. Det är väl lagom dyrt.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Kanske dags och uppgradera GTX 460
400 USD blir ca 2800 SEK. Det är väl lagom dyrt.

Och med moms på det så blir det ca 3500:- och frakten på det... Inte fullt lika billigt

Permalänk
Medlem

Moms? Inte när man tar med det i bagaget.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Moms? Inte när man tar med det i bagaget.

Om du ska till USA så är det lika bra att slå till ;].

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

4870 kostade knappast 2k vid lanseringen, det lär ha varit minst 4k.

..ok borde/skulle ha skrivit ca 2k men 4k?? Men nej min vän, 4870 kostade inga 4k vid release, not even close!! Eventuellt nåt utav de dyraste 4870 korten svävade där i närheten någonstans men jag tror inte ens det stämmer + hur många här köper dyraste kortet man kan hitta?

Borde veta detta eftersom jag som sagt inhandlade ett inte så värst långt efter releasen, däremot kan jag tänka mig att vissa modeller var betydligt dyrare precis som i dagslägen med nya kort. Hittar heller inget 4870 på prisjakt för att se prisutvecklingen det Sapphire HD4870 jag köpte kostade iaf ca 2k (2099 riksdaler om jag minns korrekt?) hos inet vilket gjorde det till det billigaste 4870 jag kunde hitta. Inte så värst långt efter det köpte jag även 2 st. 4850 till en CF rigg och dom (också Sapphire med blå pcb men ej referens??) kostade ca 1.5k stycket som en utav de billigare 4850 modellerna på marknaden just då (aka 512, inte 1GB)

Hittade dock detta vid en snabb "googling": http://www.anandtech.com/show/2556 Samt kan lägga till att $1 stod någonstans kring 6.65 kr i September 2008 till 7.955 kr i November 2008 (nådde 8kr i December 2008). Källa: http://www.dollarkurs.se/dollarkursens-historik.php
Vid en mera noggrann eftertanke så var nog 2.5k rätt normalt för lägre prissatta 4870 modeller men Inet sålde iaf Sapphires billigaste 4870 för 2.1k ett tag.

Skrivet av Emil B:

Mja.. Jag sitter faktiskt med Gigabyte-varianten just nu, och den är inte speciellt högljudd. Återkommer med recension där.

Ja den va bra, svårt att argumentera emot någon som faktisk sitter på kortet i fråga även om ljud kan uppfattas lite oilka ifrån individ till individ. Ser fram emot den recension Emil.

Skrivet av zeagan:

Agreed, sanslöst hur priserna på grafikkort har stigit. Och det finns ju ingen anledning för tillverkarna att sänka priserna när båda vill mot samma håll. Tidigare ville de konkurera, nu vill de kunna existera tillsammans genom att ge ungefär samma prestanda för pengarna. Det handlar ju definitivt om för mycket pengar för att de inte ska göra överenskommelser om det hela.

Exakt så som jag uppfattar det också, det kändes (för mig iaf) som att 4850/4870 var början på en period av riktig konkurrens med prissättningar därefter. Var och varannan försäljare hade ju dessutom "drives" lite då och då där man kunde göra superklipp på redan nedsatta priser för de högpresterande korten.
Minns hur jag tyckte att det var kul att kunna få riktig prestanda till bra priser!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se microstuttering i recensionen, vet inte om det tidigare nämnts av någon annan i tråden då jag in läst igenom hela

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Om du ska till USA så är det lika bra att slå till ;].

Det är väl att föredra att köpa kortet i Sverige då du inte måste skicka kortet till USA för en granskning om det t.ex. är coil whine..

Permalänk
Medlem

Jo men min kollega reser dit regelbundet, varje månad. Med den markanta prisskillnaden är det svårt och bara blunda.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Ja de låter ju hemskt lätt att bara "se till" att släppa ett bättre kort. "..modern GPUs such as Fermi, Kepler, and Tahiti planning basically starts 4+ years ahead of time." -anandtech.

Men visst, nivida bara styr om hela skeppet på två månader och släpper en bättre GPU. Nä tycker jag sett det argumentet lite väl ofta, i en bransch med sådana utvecklingstider är det helt enkelt orimligt.

Du för gärna förklara för mig, som tydligen är "grovt förvirrad" hur det var självklart, med det hoppet i prestanda som denna generation innebar, att kepler skulle bli bättre?

Minns du att det första kortet som det ryktades om hette 670ti? Det är självklart spekulation, men jag tror att kretsen GK110 var menat titeln 680. Men när Nvidia såg att prestandan på AMDs toppkort inte var så hög döpte de om kortet 670ti (med kretsen gk104) till 680 för att prestandan var tillräcklig för att slå AMD och tjäna pengar på den sämre kretsen ett tag. Att 670 är samma kort fast en nedbantad version av 680 skulle kunna förklaras med att de initiellt planerats att kallas 670 och 670ti. Jag drar denna slutsatsen efter att ha pratat med killen från Nvidia som presenterade 680 på webhallen vid release, han sa att de överskattat denna generationens kort från AMD.

De anpassade sitt segment för att vara snäppet vassare och tjäna in den tidsfördel som AMD's kort har haft. Du frågar hur kepler självklart skulle vara bättre, och det var inte riktigt självklart. Men när Nvidia hade facit i hand och de visste att de kunde slå AMD släpper de SJÄLVKLART alla korten så att de är snäppet vassare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundiin:

Jag skulle vilja se microstuttering i recensionen, vet inte om det tidigare nämnts av någon annan i tråden då jag in läst igenom hela

Eftersom dom inte testat SLI i denna recension så är det ju meningslöst... Microstuttering påverkar inte ett kort.

Angående coil whine, så kan det vara både försumbart och riktigt, riktigt störande. Jag vet ett kort jag hade (GTX280 tror jag det var) som var rent förskräckligt. Och då pratar vi inte om fläktljudet (som var som en damsugare, ref design ) - det hörs verkligen i hörlurarna. Varenda gång ett spel ladda, en film spela eller fpsen var hög och det inte var mycket ljud så pep det som in i tusan. Skit komponenter.