Apple förbereder för högupplösta skärmar i Mac OS X "Lion"

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

http://read.pudn.com/downloads160/ebook/723748/s274m.pdf

Full-hd enligt ebu är 1920x1080, punkt slut och och bildförhållande därefter.

DIGITALEUROPE - som tillverkarna måste uppfylla..
"Display products bearing the 1080p qualifier logos not only feature a minimum 1920 x 1080 resolution, but also guarantee that the relevant 1080p signal variants – 24 Hz, 50 Hz and 60 Hz – can be acquired, as well as reproduced with the same or higher frame rate. "

Sedan har du media såsom film och dyl som inte uppfyller detta då man vill bibehålla så nära film som möjligt. Men fullhd är 1920x1080, och hd-ready är något som kan visa mer än 720 vertikala linjer

Så ska man hårddra det så är en hd-ready 1280x720 hd, men mediat, t.ex. en film inte det då den inte uppnår 720 vertikala linjer på grund av annan AR och klippt till närmsta modulus.

Det där handlar ju om deras logga men begreppet 1080p kan säkert vara varumärkesskyddat. Full HD är som bekant 1920x1080 det har jag aldrig skrivit något som säger emot det. Men både HD Ready, 1080p och andra liknande är som sagt irrelevant när det kommer själva upplösningen. Som det står i din källa så är det minimum upplösningen, HD Ready skärmar har ju oftast högre upplösning än 1280x720 tack vare att tillverkarna kan få ut 1366x768 (1 megapixel) till samma kostnad. Trots att fuckar med skalningen eftersom att materialet fortfarande är ~1280x720 så är det rimligt för en vanlig Svensson att anta att 1366x768 är bättre.

Sen är det ju en massa krav på mottagning av olika material också med 1080p märkningen. Som sagt, P:et är meningslöst när det kommer till att benämna en upplösning bara. Därför ser du i stort sett aldrig datorskärmer med dessa begrepp utan här så är FHD (Full High Definition) standard för att indikera en upplösning på exakt 1920x1080.

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Tror du missar en ganska viktig del av den nyheten:

Kollar du på roadmapen igen ser du att för 2012 siktar de på 2560x1440pixlar för 11-17" i premiumsegmentet för laptops vilket för mig ändå visar att även de vill pusha mot högre upplösningar. Visserligen inte lika höga upplösningar som Äpplets vilket är enligt ryktet på 2880x1800pixlar. Jag bryr mig verkligen inte om vem som vinner hetsen om först till 4K, eller vart nu än de är på väg, utan är bara glad att utvecklingen har kickats igång, oavsett företag.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sovereign:

Usch, så vet du väl att man inte får säga i Sweclockers forum, man skulle ju kunna tro att det råder åsiktsfrihet här då, och att man inte blir överkörd av en angry mob av frenetiskt Apple-hatande användare om man yttrar någonting positivt om företaget!

Om Apple sätter igång maskineriet på marknaden med nya datorer med hög upplösning kommer man få någon obskyr gammal okänd skärm för 50-60K uppkörd i ansiktet med texten "Titta! Apple var inte först!" om man påpekar det, med största sannolikhet. Samma sak hände ju med iPhone 4, även om vem som helst kunde se på marknadsutveckligen att det var den telefonen som satte fart på de andra tillverkarnas ambitioner att göra högupplösta telefoner, även om det fanns typ tre stycken obskyra modeller med i övrigt kassa specs innan dess. Men nämner man det här kommer man mer eller mindre friteras levande.

Jag förstår precis vad du menar. Jag har nog min titel att tacka för att ingen har hoppat på mig ännu! Båda sidor behöver få komma fram, i längden blir det bäst så.

Apple gör enligt mig, precis som många företag, både bra och dåliga produkter, men att inte erkänna att de leder utvecklingen inom både mobiler, surfplattor och ultratunna bärbara vore att blunda för fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag förstår precis vad du menar. Jag har nog min titel att tacka för att ingen har hoppat på mig ännu! Båda sidor behöver få komma fram, i längden blir det bäst så.

Apple gör enligt mig, precis som många företag, både bra och dåliga produkter, men att inte erkänna att de leder utvecklingen inom både mobiler, surfplattor och ultratunna bärbara vore att blunda för fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man ska varken blunda för nackdelar eller fördelar. Jag blir ofta kallad "fanboy" eller "hjärndöd Jobs-älskare" när jag på något sätt försvarar någonting Apple har gjort, eller säger någonting gott om dem alls. Vilket förbryllar mig, då jag är så pass flitig PC-användare, älskar att bygga datorer och dessutom jobbar som nyhetsskribent och recensent av PC-hårdvara, menmen

Och sen spelar det ingen roll vad man tycker om Apple, även om man verkligen avskyr produkterna så borde man älska dem för rollen de spelar som konkurrens på marknaden. Android som OS hade inte varit i närheten lika kul idag om det inte haft iOS att konkurrera mot - och vice versa.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av widL:

Jag förstår precis vad du menar. Jag har nog min titel att tacka för att ingen har hoppat på mig ännu! Båda sidor behöver få komma fram, i längden blir det bäst så.

Apple gör enligt mig, precis som många företag, både bra och dåliga produkter, men att inte erkänna att de leder utvecklingen inom både mobiler, surfplattor och ultratunna bärbara vore att blunda för fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sovereign:

Ja, man ska varken blunda för nackdelar eller fördelar. Jag blir ofta kallad "fanboy" eller "hjärndöd Jobs-älskare" när jag på något sätt försvarar någonting Apple har gjort, eller säger någonting gott om dem alls. Vilket förbryllar mig, då jag är så pass flitig PC-användare, älskar att bygga datorer och dessutom jobbar som nyhetsskribent och recensent av PC-hårdvara, menmen

Och sen spelar det ingen roll vad man tycker om Apple, även om man verkligen avskyr produkterna så borde man älska dem för rollen de spelar som konkurrens på marknaden. Android som OS hade inte varit i närheten lika kul idag om det inte haft iOS att konkurrera mot - och vice versa.

Jag kommer nog dö nu men jag gillar faktiskt Apple. Dom har sina brister som t.ex högt pris och en del funktionsbegränsningar men i helhet så gör dom bra ifrån sig.

Jag har gjort en del ljudproduktion i Logic och Pro-Tools, som är till mac, och allt går smidigare där än i t.ex Cubase som är till Windows.

Det är härligt att se företag som pressar tekniken och provar nya saker (menar inte bara Apple nu).