Nytt Sapphire Radeon HD7970 3GB, Dött?

Permalänk
Medlem

Nytt Sapphire Radeon HD7970 3GB, Dött?

Hej
Har idag köpt nytt grafikkort från webhallen
Ett Sapphire Radeon HD7970 3GB, problemet är att jag inte får någon bild, skärmen säger no video.
Efter en stund hör jag i högtalarna hur windows 7 startas, men fortfarande ingen bild.

Om jag kopplar i mitt gamla kort (5770) fungerar det bra.
Innan jag kopplade in det nya kortet avinstallerade jag de gamla drivrutinerna, stängde av datorn.
Plockade ur kortet, i med det nya, anslöt PCIE kontakterna (2x6-pol), anslöt skärmkabel via DVI.
Startade datorn, och ingen bild.

Har även provat att koppla skärmen via de olika medföljande adaptrarna, men ingen bild då heller.
Har även testat att uppdatera bios till senaste version utan resultat.
Börjar få slut på idéer, börjar tro att kortet är dött. (fläkten snurrar, sakta)
Så nu vänder jag mig till er

Mitt moderkort är för övrigt: ASUS P8H67-M PRO B3 H67

EDIT: Problemet är löst, det har med att kortet troligen inte fick tillräckligt med ström från nätaggregatet, har nu kopplat 1x6-pol och 1x8-pol, nätagget saknade 1x8, men använder 2xMolex till 1x8-pol. Får vi se om nätagget är nog vid belastning också. Annars byte av nätagg.

Problemet är löst
Permalänk
Medlem

Jag har något liknade problem.

Vid vissa uppstarter så får jag samma meddelande. (Samtidigt som fläkten snurrar).

Har ingen lösning på detta problem.

Det som jag gör när detta händer är att stänga av datorn och slå av strömmen. Sen sätta på och testa starta.

Brukar behöva starta om datorn ca 10 ggr.

Om du sen lyckas ta dig in i datorn så rekommenderar jag att du sedan istället för att stänga av den, sätter den i strömspararläge då jag aldrig misslyckats med att dra igång datorn från det.

Skriv gärna här sen om du hittar en permanent lösning.

mvh Max.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Med mitt nya grafikkort fick jag reseta bios för att datorn skulle hitta den.
Sen var det bara att ställa in bios som jag vill ha det funka fin fint nu.
Kan det vara nått där som spökar med bios att den har låst sig på det gamla kortet ??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz