Intel uppgraderar fabriker inför 14 nm

Permalänk
Medlem

nästa steg av processor utvecklingen är att göra kärnorna sfäriska, för då kan man klämma in fler transistorer utan att signalen får gå längre samt att det är mer ekonomiskt.

http://faculty.wiu.edu/D-Devolder/Sphere/Sph-Summary.htm

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Signalens (I princip ljusets) hastighet är begränsande för storleken på kretsen.

Gör man bara CPUn större blir det flera klockpulser i den samtidigt vilket ställer till det kort sagt.

5 GHz = 5 miljarder uppdateringar per sekund.

Ljusets hastighet = 300'000km per sekund.

300'000'000 m / 5'000'000'000 = 0,06 meter = 6 cm hinner klockpulsen innan nästa startar om den rör sig i ljusets hastighet.

Dessutom går nog signalerna lite långsammare samt det är långt ifrån en rak ledning de skall färdas i processorns labyrint.

Men hallå? signalen som skickas är inte ljus det är en elektrisk impuls så, kisel har den elektrisk ledningsförmåga 22,52·10^4 S/m (Ω^1·m^1)
bara så ni inte blir carried away (:

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk

enligt tjejen är det bra med större!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny9193:

Men hallå? signalen som skickas är inte ljus det är en elektrisk impuls så, kisel har den elektrisk ledningsförmåga 22,52·10^4 S/m (Ω^1·m^1)
bara så ni inte blir carried away (:

Öhm, ledningsförmågan är inte så relevant då den mäter motståndet och inte hastigheten

Däremot är följande ganska relevant:

"Propagation speed is affected by insulation, such that in an unshielded copper conductor range 95 to 97% that of the speed of light, while in a typical coaxial cable it is about 66% of the speed of light.[3]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_electricity

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

1. Mindre transistorer genererar mindre värme och drar mindre ström.
2. Det är redan otroligt svårt att göra kretsar på 500mm^2 (ca 2,2 x 2,2 cm) utan att något går fel.
3. Strömmens (och ljusets) hastighet är för långsamt för att två ändar av en 10cm stor krets ska kommunicera med varandra.
4. Så stora mängder kisel (som för övrigt måste göras till det renaste ämnet som existerar på vår planet) kostar för mycket.

4 är inte helt sant. Priset på kisel har inte ökat så kraftigt. Men större dies gör att man får kasta mer (wafers är runda ) förutom att det är mindre sannolikhet att det inte blir något fel i det hela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benny9193:

Men hallå? signalen som skickas är inte ljus det är en elektrisk impuls så, kisel har den elektrisk ledningsförmåga 22,52·10^4 S/m (Ω^1·m^1)
bara så ni inte blir carried away (:

Signalen går genom metall inte genom kisel. I metall är hastigheten grovt räknat ca 70% av c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Poängen med krympningen är väl att ytan är ungefär samma storlek men man får plats med mycket fler transistorer?

Då kanske jag har missuppfattat, jag antog att detta betydde att CPUn i skulle vara 5mm i sin helhet. (5mm är långt fram men ändå)

Skrivet av Gabbeo:

Tror du inte att man trodde samma sak för 10 år sedan?

Läs ovanstående svar

Och ja de sade man säkert.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Så det är helt enkelt fysisk svårt/omöjligt att göra det.

I princip ja. Det var iaf vad en föreläsare på chalmers som är expert på CPU osv hävdade i den frågan för ca 8 år sedan.

Han argumenterade på detta sätt varför vi fysikaliskt snart hade nått slutet på klockfrekvens rallyt vid ungefär 3-4 GHz och sannolikt inte kommer få se så mycket högre frekvenser utan istället andra saker såsom ökad energi effektivitet och ännu fler kärnor på processorerna istället.

Och i efterhand kan man ju bara konstatera att han hade helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

4 är inte helt sant. Priset på kisel har inte ökat så kraftigt. Men större dies gör att man får kasta mer (wafers är runda ) förutom att det är mindre sannolikhet att det inte blir något fel i det hela.

Jag har inte sagt att priset på kisel gått upp, bara att materialet kostar mycket. Så att spendera stora mängder av detta material på varje krets skulle leda till alldeles för dyra CPUer.
Att det lättare blir fel på stora kretsar kan integreras i min punkt #2.

Permalänk

de har ju värme problem med 22nm vad ska de inte få med 14nm härdsmälta?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cosmos92:

Då kanske jag har missuppfattat, jag antog att detta betydde att CPUn i skulle vara 5mm i sin helhet. (5mm är långt fram men ändå)

Läs ovanstående svar

Och ja de sade man säkert.

Lägg märke till att det är nanometer som pratas om.. inte millimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Förstår inte riktigt stegen..
96-64-32 känns ju iaf logiskt då det är delbart med 4, men 22nm, 12, 7, 5 nm känns lite skumt..

Det är 22, 14, 10, 7, 5 och det är en minskning med ca 30% i avstånd mellan transistorerna precis som mellan 96-64, men plöstligt ett jättesteg på 50%

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem

Jag har en sandy bridge i5 2500k cpu (32nm) för tillfället. Den presterar grymt bra och klarar allt jag vill o mer!
Det häftiga är att när tillverkningstekniken är nere i 14nm (nästa år redan??!) så går det att få plats med över 500% mer transistorer på samma yta!!
(32*32)/(14*14)=5,22
5x prestandan? Hur som helst väldigt spännande!!