Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Server komponenter [hjälp/tips]

Permalänk
Medlem

Server komponenter [hjälp/tips]

Tjenare, jag håller på att plocka ihop en server som mestadels är för backup och simplare webhost (minecraft-server kan också förekomma ibland), och skulle vilja ha kommentarer på på min setup(inte spikad).

Värt att poientera är att detta är mitt absolut första bygge ever.

Mitt egentliga prismål var ca 4-5000kr, detta har visat sig ganska svårt ..

Setupen:
Chassi: I princip billigast möjliga, men gärna plats för mer än två diskar så det finns plats för mer vid behov. Det som jag har valt just nu tyckte jag passade bra på den beskrivningen.
CPU: Det är två CPUer i listan ovan, vet inte riktigt vad jag skall ha. tips? tog i5 2500k först för jag tyckte den kändes ganska mainstream men vet inte...
MoBo: Som sagt det mest är valt på känsla med hänsyn till prismålet. Mobo't i listan har dock bara en sata 6 ansl. kanske kan va bra med två med tanke på att jag vill ha två soft-raidade diskar
PSU: råkade bara springa förbi ett hyfsat billigt, på kampanj just nu, agg som var modulärt. Om priset på detta går upp så är det inte aktuellt, tipsa gärna om annat. Systemet drar väll knapast över 400w?
Minne: kravet är 8GB, vill att eventuella spel skall flyta utan problem
Disk: tyckte valda disken var prisvärd, och de skall som sagt soft-radias (raid 1), någon får gärna länka någon bra guid till hur detta skall gå till

Frågor:
Hur funkar det med kylpasta och så? måste det köpas extra eller följer det med?
Kablar? med följer allt?
Vad skall jag mer tänka på?
CUP kylare? jag tycker det borde räcka med den som medföljer, eller?

Så detta är vad jag plockat utifrån, men jag är öppen för förslag.

Mer specifikt vad som kommer att rulla på servern:
Apache, FTP,SSH (kanske), Subsonic, Emit, Minecraft (ibland), OpenTTD (ibland) samt schema lagda backuper

Servern kommer att köra Windows Server 2008

EDIT: Jag måste inte nödvändigt vis införskaffa allt på Dustin Home, men är studentkund där så har smårabatter och fri frakt. Går det att få billigare någon annan stans är detta förstås välkommet, kan vara smidigt med allt på ett ställer dock.

Kan mod ändra trådribriken?
Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror nog en i5 3450 klarar av det du vill ha gjort utan problem. Kör en liknande setup med Windows Storage Server 2008 på en Core i3 540 (3.06 GHz) utan några större problem. Skulle dock lätt ha valt minst 16 GB RAM, när det är så pass billigt. Har ingen superkoll på nätaggregat men förr i tiden var OCZ ModXStream den värsta modellen man kunde köpa. Personligen skulle jag valt något stabilare märke, typ Antec, CoolerMaster eller Corsair.

CPU-kylare följer med processorn i nästan alla fall. Man behöver sällan köpa kablar om man köper i delar, exempelvis följer det oftast med 2-4 SATA-kablar med moderkortet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag tror nog en i5 3450 klarar av det du vill ha gjort utan problem. Kör en liknande setup med Windows Storage Server 2008 på en Core i3 540 (3.06 GHz) utan några större problem. Skulle dock lätt ha valt minst 16 GB RAM, när det är så pass billigt. Har ingen superkoll på nätaggregat men förr i tiden var OCZ ModXStream den värsta modellen man kunde köpa. Personligen skulle jag valt något stabilare märke, typ Antec, CoolerMaster eller Corsair.

CPU-kylare följer med processorn i nästan alla fall. Man behöver sällan köpa kablar om man köper i delar, exempelvis följer det oftast med 2-4 SATA-kablar med moderkortet.

Tack för ditt svar
Har beställt nu, dock inte riktigt det som är i listan. Blev en i5 2310. Köper mer ram sen om jag får lust.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch