Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

WUT???

Mitt MoBo stödjer i alla fall 3-way SLi, antar att det finns en uppsjö fler på marknaden som gör det..

Föreslår att herrn läser på lite innan han skriver sådant

Nja, han har rätt faktiskt. Du kan köra 3-Way SLI tack vare en brygga. Core i3, i5 och i7 till Socket 1155 har bara 16 banor och 1 PCI-E port till grafikkort. Med hjälp av en brygga, till exempel ett nF200 chip så kan man öppna upp möjligheten till fler grafikkort. Men i slutändan så får 3-Way SLI dela på 16 banor pga processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raghor:

Nja, han har rätt faktiskt. Du kan köra 3-Way SLI tack vare en brygga. Core i3, i5 och i7 till Socket 1155 har bara 16 banor och 1 PCI-E port till grafikkort. Med hjälp av en brygga, till exempel ett nF200 chip så kan man öppna upp möjligheten till fler grafikkort. Men i slutändan så får 3-Way SLI dela på 16 banor pga processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt och rätt... Njae. iom IB så är ju inte bandbredden så dålig längre så även där funkar det med fler graffen faktiskt. Mycket har ju med denna begränsning att göra men det kommer ju moderkort med flerkortsmöjligheter även till 1155 sockeln.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Nja, han har rätt faktiskt. Du kan köra 3-Way SLI tack vare en brygga. Core i3, i5 och i7 till Socket 1155 har bara 16 banor och 1 PCI-E port till grafikkort. Med hjälp av en brygga, till exempel ett nF200 chip så kan man öppna upp möjligheten till fler grafikkort. Men i slutändan så får 3-Way SLI dela på 16 banor pga processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Maximus IV Extreme-Z, Socket-1155 har stöd för PCI-e 16x8x8x i triSLi i allafall, öven mitt ASRock har samma stöd.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

ASUS Maximus IV Extreme-Z, Socket-1155 har stöd för PCI-e 16x8x8x i triSLi i allafall, öven mitt ASRock har samma stöd.

Ja, och de beror just på att Maximus IV Extreme-Z har NF200 kretsen som jag skrev i förra inlägget. Och jag är övertygad at samma sak gäller Asrocks moderekort.
Men icke desto mindre. När all info väl skall behandlas i processorn så är de bara 16 banor kvar för alla grafikkort att tillgå. Man kan inte ändra på processorns hårdvara i efterhand.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Master of Overkill

har Xeon datorer på jobbet dom är gjorde för realtids rendering och rendering av tunga bilder / filmer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Ja, och de beror just på att Maximus IV Extreme-Z har NF200 kretsen som jag skrev i förra inlägget. Och jag är övertygad at samma sak gäller Asrocks moderekort.
Men icke desto mindre. När all info väl skall behandlas i processorn så är de bara 16 banor kvar för alla grafikkort att tillgå. Man kan inte ändra på processorns hårdvara i efterhand.

16 banor PCI express 3.0 med Ivy Bridge är dock mer än tillräckligt för 4 grafikkort, då det motsvarar samma länkhastighet som PCI express 2.0 @ X8 per grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Sw4g:

Så Xeon är mer för arbetsdatorer och servrar? (inte för jag vet vad servrar är heller lol)

Skrivet av samus.fl:

jag har också funderat lite på varför en Xeon processor kostar en miljard kronor med än en "vanlig". Bra vid s.k. workstation-dator?

Jag brukar säga att en server är en dator utan skärm. Bra att lagra filer på eller att köra program som kan starta av sig självt och inte behöver massa klickande.

En workstationdator som innehåller xeonprocessorer är väldigt bra för företag som använder sig av väldigt specifika program. Inom CAD-världen och övriga ingenjörsrelaterade program så brukar tillverkarna av programmen endast garantera funktionen hos programmet till icke-spelinriktade datorkomponenter. Man är alltså garanterad att det alltid kommer att fungera att använda datorn i arbetet, och det är detta man betalar för. (ofta inklusive support om så behövs)

Att man skulle få bättre prestanda med billigare komponenter hjälper inte, för om det skulle börja strula så står man där med skägget i brevlådan.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ha i princip så många grafikkort som får plats i datorn, att däremot koppla ihop dem i sli/crossfire är nått annat, det är olika saker, stöd för 8 kort kom redan i win 98 och man kan vilja ha många grafikkort av helt andra anledningar än spelprestanda, tex visa info på flera platser eller bygga nån videovägg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

16 banor PCI express 3.0 med Ivy Bridge är dock mer än tillräckligt för 4 grafikkort, då det motsvarar samma länkhastighet som PCI express 2.0 @ X8 per grafikkort.

De är de nog. Men som ett exempel här Maximus IV Extreme-Z är baserad på Z68, och den har inte PCI-E 3.0. Då fallerar de, även om man skulle använde en Ivy Bridge baserad processor på moderkortet. Då får 3-Way SLI väldigt begränsad prestanda även om man kan köra de. Internt i processorn så får ju till exempel då 3 grafikkort 8x - 4x - 4x länkastighet, även om moderkortet i sig stödjer 16x - 8x - 8x..
Men annars så har du ju rätt. Ett moderkort med Z77, NF200 chip och en Ivy Bridge processor får ut mer prestanda tack vare PCI-E 3.0. Då är 3-Way SLI vesäntligt mer motiverande!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Ja, och de beror just på att Maximus IV Extreme-Z har NF200 kretsen som jag skrev i förra inlägget. Och jag är övertygad at samma sak gäller Asrocks moderekort.
Men icke desto mindre. När all info väl skall behandlas i processorn så är de bara 16 banor kvar för alla grafikkort att tillgå. Man kan inte ändra på processorns hårdvara i efterhand.

ofta så delar moderkortet upp de 16 banorna på 2 och använder ett extra chip till de sista banorna som sedan ansluts till chipsetet med ljud, nätverk och hårddiskar och alla andra pci-E banor.
Mitt moderkort har 16+4 banor vid CF de sista 4 går via P55 chipset och är avsevärt långsammare än de som är direktkopplade till processorn.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

ofta så delar moderkortet upp de 16 banorna på 2 och använder ett extra chip till de sista banorna som sedan ansluts till chipsetet med ljud, nätverk och hårddiskar och alla andra pci-E banor.
Mitt moderkort har 16+4 banor vid CF de sista 4 går via P55 chipset och är avsevärt långsammare än de som är direktkopplade till processorn.

/S

Kommer inte ihåg hur de ser ut på Socket 1156. Men på 1155 ser de (förmodligen) annorlunda ut. Till exempel så delar inte moderkortet PCI-E banorna. Som till exempel Z68 kretsen så har den 8st PCI-E 2.0 portar som vardera arbetar i 1x hastighet. Sedan så har Socket 1155 processorn 1 PCI-E port dedikerad till grafikkort som arbetar i 16x och som i sin tur är PCI-E 2.0 (pga Z68 kretsen). Som jag skrev tidigare så lägger tillverkarna till en extra krets för att låsa upp fler PCI-E portar på moderkortet. Komer ihåg att man även gjorde de på Socket 1156. Och när de gäller grafikkort så blir de en flaskhals när man öppnar upp fler portar som i sin tur skall behandlas av processorn. Går vi in på Ivy Bridge och framför allt Z77 så kommer man runt mycke av problemet tack PCI-E 3.0 som ger högre bandbredd.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Kommer inte ihåg hur de ser ut på Socket 1156. Men på 1155 ser de (förmodligen) annorlunda ut. Till exempel så delar inte moderkortet PCI-E banorna. Som till exempel Z68 kretsen så har den 8st PCI-E 2.0 portar som vardera arbetar i 1x hastighet. Sedan så har Socket 1155 processorn 1 PCI-E port dedikerad till grafikkort som arbetar i 16x och som i sin tur är PCI-E 2.0 (pga Z68 kretsen). Som jag skrev tidigare så lägger tillverkarna till en extra krets för att låsa upp fler PCI-E portar på moderkortet. Komer ihåg att man även gjorde de på Socket 1156. Och när de gäller grafikkort så blir de en flaskhals när man öppnar upp fler portar som i sin tur skall behandlas av processorn. Går vi in på Ivy Bridge och framför allt Z77 så kommer man runt mycke av problemet tack PCI-E 3.0 som ger högre bandbredd.

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/05/12/Z68-Block-Dia...

Chipset p55, z68 och z77 är inte så olika. Tror att de har löst det delikata problemet Pci E lanes på samma sätt faktiskt

Tillverkarna "låser" inte upp fler PCI-E portar de bara utnyttjar de extra som finns att tillgå i chipset
Det som blir nackdelen är att det är en begränsad bandbredd till chipset så om du gör något hårdiskintensivt och spelar samtidigt så kommer det bli jobbigt för den relativt smala bussen att hinna med all data där är dock de mer moderna chipset som sitter på 1155 betydligt bättre än P55.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

Chipset p55, z68 och z77 är inte så olika. Tror att de har löst det delikata problemet Pci E lanes på samma sätt faktiskt
http://techreport.com/r.x/intel-p55/block.gif

Tillverkarna "låser" inte upp fler PCI-E portar de bara utnyttjar de extra som finns att tillgå i chipset
Det som blir nackdelen är att det är en begränsad bandbredd till chipset så om du gör något hårdiskintensivt och spelar samtidigt så kommer det bli jobbigt för den relativt smala bussen att hinna med all data där är dock de mer moderna chipset som sitter på 1155 betydligt bättre än P55.

/S

De är på sätt och vis sant. Även att dom låser upp de eftersom man inte kan använda dom portarna utan brygga. Iaf om man vill nyttja SLI. Nämn ett Socket 1155 moderkort utan NF200 chip som kan köra 3-Way SLI. Jag tror inte du lyckas med de iaf.

Hur som så är vi rätt off-tonic nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

De är på sätt och vis sant. Även att dom låser upp de eftersom man inte kan använda dom portarna utan brygga. Iaf om man vill nyttja SLI. Nämn ett Socket 1155 moderkort utan NF200 chip som kan köra 3-Way SLI. Jag tror inte du lyckas med de iaf.

Hur som så är vi rätt off-tonic nu!

Skickades från m.sweclockers.com

haha ja men man lär sig alltid något, så Off-Topic kan vara bra ibland.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

haha ja men man lär sig alltid något, så Off-Topic kan vara bra ibland.

Märkt att ni är off topic men jag var inte me riktigt, vad skrev ni om ?

Permalänk
Medlem

haha vi kom in på om du kan köra 3 GPU´s i sli med bl.a Z68 MoBo´s och SB processorer eller om du behöver extra chip på MoBo´t för att det ska funka.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

www.cpu-world.com är en bra site all läsa om cpu'er.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sw4g:

Märkt att ni är off topic men jag var inte me riktigt, vad skrev ni om ?

Som Rogga67 också skrev så kom vi in på SLI med 3st grafikkort på Socket 1155. Därav 3-Way SLI som vi nämde. Men om vi återgår till ämnet så har Xeon processorer bättrre möjligheter för fler grafikkort än Core processorer. De tråkiga är att kretsarna till Xeon inte erbjuder SLI. Men däremot så har Xeon riktigt bra möjligheter för CrossFireX. Ännu bättre på att blanda grafikort. Till exempel ett GeForce eller Radeon i kombo med ett Tesla.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.