Fractal Design släpper Node 304 och 605

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Förstår inte heller mig på 92mm fläktar...finns ju plats för 140mm utan att man snor plats från varesig hdds, grafikkort eller nått ser det ut som.

Njae, jag förstår tanken med 92 mm fläktarna i sig: nätagget ligger ju i botten nästan ända framme i fronten, så de tyckte det väl var bortkastat att ha en 140mm i fronten som mest bara blåser mot agget?

Men däremot ser jag som sagt inget vettigt om var i fronten fläktarna tar in luft? Fronten ser väldigt solid ut! Kanske en liten skåra i botten/toppen? Känns lite restriktivt...

...

Hmm, jo nätagget torde blåsa ut på höger sida, så vore fint att se hur ventilationsgallret ser ut på den sidan. (ser ingen bild på det?)
Den här lådan har ju inte samma tydliga positiva lufttryck som Silverstones motsvarigheter, så man undrar ju hur mycket av aggets värme som aldrig kommer blåsas ut ur lådan, utan istället leds bak (i värsta fall genom CPU:n) och sen ut via bakfläkten. Skulle inte vara så dumt om de fixar en liten intern "shroud" att sätta i bakkant på nätagget som bättre leder ut luften till ventilationsgallret. (kanske ingår?)

Ganska få kompromisser ändå, för en så kompakt låda - snyggt stulen agg-placering från Silverstone
Men ingen optisk är nära nog en dealbreaker för mig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

De ser intressanta ut.
Jag instämmer dock med de som anser att man kunde haft större och tystare fläktar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av fesen:

Förstår inte heller mig på 92mm fläktar...finns ju plats för 140mm utan att man snor plats från varesig hdds, grafikkort eller nått ser det ut som.

Det finns tyvärr ingen plats för större än 92mm fläktar på grund av nätdelens placering. För att få plats för större fläktar i fronten skulle vi behöva göra chassit en hel del större och vi prioriterade i det fallet storlek. Båda fläktarna är dock lågvarviga och mycket tysta och i kombination med den större 140mm fläkten därbak, även den lågvarvig, blir luftflödet alldeles tillräckligt även för högpresterande/varma komponenter.

Det finns generöst med luftintag i toppen av fronten (mesh).

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
... men jag hittar inte meshen för frontfläkten på de bilder jag sett?

Jag hittade förresten en bild från sidan där nätagget sitter här:
http://www.anandtech.com/Gallery/Album/2033#2
(För mig går det inte att urskilja några luftintag i fronten på den bilden heller)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Roger W:

Tack för svar!
... men jag hittar inte meshen för frontfläkten på de bilder jag sett?

Det är lite otydligt på de flesta bilder, på den här bilden kan du dock se meshen i toppen på fronten tydligare: http://www.anandtech.com/Gallery/Album/2033#5

Permalänk
Medlem

Snygga chassin! Men gillar inte att dom börjar krypa upp i pris...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Helt rätt stil på dessa! Kan inte hitta något negativt, förutom det självklara... att jag inte har köpt dom ännu

Permalänk
Avstängd

Node 304 är ju exakt vad jag behöver, kan nog inte bli mer passande, orka vänta till augusti bara

Permalänk
Jubileumsmästare

Synd att Fractal Design inte tillhandahåller ett uppgraderingsprogram så att man kan byta ut sin Array R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det är lite otydligt på de flesta bilder, på den här bilden kan du dock se meshen i toppen på fronten tydligare: http://www.anandtech.com/Gallery/Album/2033#5

Aah, där ser man
Går det att plocka bort meshen troi, om man tycker den verkar lite för restriktiv?

Iallafall, trevlig låda!
Lite synd med brist på optiska tycker en bakåtsträvare som jag, men jag kan förstå varför. (Enda halv-vettiga ställe jag kan tänka mig klämma in en vore möjligen ovanför nätagget, under HD-burarna och under fläktarna... Men skulle väl innebära en förstorning av lådan i höjdled på en knapp cm)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ah synd att Node 605 inte har plats för en fullstor optiskt enhet, annars hade den varit perfekt för mig. Har nu ett liggande vanligt chassi i tv bänken inte riktigt optimalt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Ser riktigt trevliga ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Roger W:

- Var sitter luftintaget i fronten för 92 mm fläktarna?
- På vilken ledd sitter nätagget, dvs var leds utblåsluften från agget ut?
- Hur funkar de där HD-burarna? Hur många HD-platser tappar man med långa grafikkort? (2?)
- Ingen extern enhet alls? Många tycker säkert det är ok eller till och med bra, men jag har gärna en optisk enhet. (åtminstone en slim)

Efter en närmare titt så undrar jag också över din första fråga.
Ang. din sista fråga - tror du menar intern enhet, det är ju extern man får ha till denna. Vilket jag även finner mer praktiskt, då kan man enkelt ta med sig bara själva enheten & se på bluray-filmer hos polare. Samtidigt blir chassit mer stilrent utan en intern DVD/BR-läsare, enligt vad jag tycker.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det är lite otydligt på de flesta bilder, på den här bilden kan du dock se meshen i toppen på fronten tydligare: http://www.anandtech.com/Gallery/Album/2033#5

Tack för länken till bilderna. Det där blir en givet köp. Har länge kollat på ett Mini-itx som är stilrent och inte för djupt plus att ändå kunna ha lite höjd på Cpukylaren. Ska försöka göra en ljudlös dator att ha på bordet. Har nu eran R2 på golvet och trivs med den.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Efter en närmare titt så undrar jag också över din första fråga.

Japp, fast den har det ju kommit förtydligande bilder på nu. (se inlägget ovan tex)

Skrivet av TrauzDragon:

Ang. din sista fråga - tror du menar intern enhet, det är ju extern man får ha till denna. Vilket jag även finner mer praktiskt, då kan man enkelt ta med sig bara själva enheten & se på bluray-filmer hos polare. Samtidigt blir chassit mer stilrent utan en intern DVD/BR-läsare, enligt vad jag tycker.

Mjo, det var nog missvisande att jag skrev extern... Jämför man med 3.5" enheter så är det vettigare terminologi: en intern 3.5" plats är en vanlig hårddiskplats man bara kommer åt från insidan. En 'extern' 3.5" plats är en man når från utsidan, dvs för tex kortläsare, fläktkontroller och diskettstationer. Trodde det var ganska standard terminologi? Fast hur man ska skilja det från en helt separat extern enhet vete 17

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Får bli Node 605 till servern!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Synd på den vita fractal logotypen... varför göra ett så snyggt minimalistiskt chassi för att sen smälla en fet vit logga mitt på. Gör loggan i svart om den måste vara där. Det hindrar definitivt ett köp av det chassit.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Japp, fast den har det ju kommit förtydligande bilder på nu. (se inlägget ovan tex)

Oj, sneaky. Syntes inte alls på de andra bilderna. xP

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

304 ser ut som ett grymt hemmaserverchassie

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu blev jag riktigt sugen på ny htpc låda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Sexigt! Fractal Design är fan en klass för sig. Äger både R3 och XL

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om bara de hade haft samma lilla logotype på 605:en som på 304:an... nere i höger hörn.

Permalänk
Medlem

304 ser ut att vara en perfekt kombination av nas & htpc

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Snusfri

2st 304'or blir det kanske sen då
Ett för min ws samt ett för servern

Fast man måste ju skaffa nya moderkort iofs med

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Vi får hoppas att designen på dessa två nya chassin är fullt genomtänk, och att de inte blir som med R3an..

Permalänk
Medlem

304...

Synd att man just byggt en dator. Det chassit är ju som skräddarsytt för mig!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ah synd att Node 605 inte har plats för en fullstor optiskt enhet, annars hade den varit perfekt för mig. Har nu ett liggande vanligt chassi i tv bänken inte riktigt optimalt.

Jag trodde inte att folk använde optiska media fortfarande Jag har haft en DVD-enhet i eveigheter, men jag har inte använt den alls senaste åren. Har jag köpt spel så är det antingen via download eller som med Blizzardspelen Starcraft2 och Diablo3 som jag har köpt så köper man spelet på skiva, men använder koden och laddar ner installern från Blizzard istället.

Bränna skivor har man ingen nytta av heller idag, filmer spelar man via datorn eller mediaspelaren och musik i bilen spelar man från USB eller Bluetooth, så optiska enheter är totalt onödiga idag. Dock har jag sparat en DVD-RW enhet i ett extern chassi som bara ligger och samlar damm ifall att jag någonsin skulle få användning av skivor, men den dagen verkar inte komma

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Så nära Fractal... så jävla nära... Hur kan ni göra sådana missar?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Väldigt starkt utav fractal att komma ut med dessa ! Dem ser verkligen kvaletativa ut !

Permalänk

Vad gött det ser ut, änna!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║