Permalänk
Medlem

Speedstep/CE1 vid överklock

Hej.

Har använt min 2700K i 4.8 GHz med en Vcore på 1.35 (manuel Vcore) och LLC på Ultra, dvs nivå 4 av 5, CE1 och Speedstep inaktiverat, resten på default/atuo (moderkortet: Asus p9z77-v) sedan ett par dagar. Tänkte dock testa hur Vcoren ändrades när jag aktiverade CE1 och Speedstep. Min förhoppning var att den skulle ändras efter behov och inte alltid ligga i 1.35. Så var dock inte fallet utan Vcoren betedde sig exakt samma som när de 2 inställningarna i fråga var inaktiverade, dvs 1.35 även i idle.

Är CE1 och Speedstep endast relevanta om man kör med Auto eller Offset mode på Vcore? Jag har ju valt "manuel vcore" och satt den på 1.35. Måste jag överklocka genom Offset mode för att kunna använda mig utav CE1/Speedstep funktionerna? Är det någon annan funktion jag missat som jag måste justera för att åstadkomma det jag önskar?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Sätter du manuell vcore så får du den spänningen hela tiden, även om speedstep drar ner frekvensen.
Det är därfär man ska använda offset spänning.
Då öser moderkortet bara på spänning när det behövs och efter kurvan som CPU'n redan har.

Själv tycker jag absolut att man ska lämna strömsparfunktionerna påslagna även vid överklockning.
Det finns ju ingen anledning att "elda för kåkorna" så att säga.