Varför finns det inga dual-cpu moderkort för konsumenter längre?

Permalänk
Medlem

Varför finns det inga dual-cpu moderkort för konsumenter längre?

Det enkla svaret är kanske för att vi har så många kärnor på processorera att det inte finns en marknad för det. Men vi skippar det.

Jag satt och funderade på en server jag ska bygga till mig själv och blev lite nostalgisk över det gamla underbara moderkortet Abit VP6 och undrade lite över varför det inte finns någonting liknande idag.
Ett prisvärt moderkort för dubbla cpuer för konsumentmarknaden.

Att Intel inte har det kan jag förstå då dom har järngrepp om sin plattform nuförtiden och är så överlägsna och vill att folk ska köpa deras svindyra plattformar istället om dom vill ha mer trådar och mer prestanda.

Men AMD?
Finns det inte en liten marknad som kan vara värd att utforska?

AMD har ju väldigt bra flertrådad prestanda och prisvärda och bra serverprocessorer, att satsa lite på entusiaster med dom plattformarna på olika sätt borde vara en bra idé tänker jag.

AMD har liksom gett upp prestandajakten och valt att fokusera på andra saker, jag gillar deras Fusion-plattformar, eller vad det nu är dom bytt namn till.
Men det finns entusiast-marknader kvar för dom att ta hand om tänker jag.

Aja, blev mest lite nostalgisk och tänkte på hur det var att överklocka billiga celerons på ett Abit BP6...

Permalänk
Medlem

Behovet har ju i princip försvunnit med introduceringen av flerkärninga processorer.
På BP6 och VP6 tiden så var ju i princip alla CPU'er enkärniga och OS stödet för flera kärnor var klent.

Intel har ju som du skrev definitivt stängt dörren för BP6 liknande "hacks".
Och AMD kan bara kriga med lägre priser, så flera CPU'er blir ganska så ointressant för dom som tillverkare.

Men som användare skulle det såklart vara kul om någon vågade släppa nånting liknande.

Permalänk
Medlem

Jaa, har också funderat lite på det:)
Men till servers så finns det väll rätt många moderkort med fler än 1 cpu? kollade lite snabbt på prisjakt, och där fanns det till 2011 socketen och även 1366 som dom hade ett på dustin.
Denna socketen känner jag inte igen något, men mycom hade ett som såg lite trevligt ut:)

Ska följa och se vad som händer:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Ska väl nämnas också att man inte kan använda Intel CPU som i3, i5 eller i7, Pentium, dvs konsument CPU på ett dubbel CPU moderkort.

Xeon är vad som gäller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Denna socketen känner jag inte igen något, men mycom hade ett som såg lite trevligt ut:)

Det kanske är antikvärde på kortet, för det är från 2003.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Jaa, har också funderat lite på det:)
Men till servers så finns det väll rätt många moderkort med fler än 1 cpu? kollade lite snabbt på prisjakt, och där fanns det till 2011 socketen och även 1366 som dom hade ett på dustin.
Denna socketen känner jag inte igen något, men mycom hade ett som såg lite trevligt ut:)

Ska följa och se vad som händer:)

Ja, men servermoderkort är dyra och anpassade till Xeons och så.
Det räknar jag till företagsmarknaden och dylikt.

Därför jag säger konsumentmarknaden.
Visst finns det saker som alla kan köpa, men jag menar saker som är gjorda för "oss".

Skrivet av Svensktiger:

Behovet har ju i princip försvunnit med introduceringen av flerkärninga processorer.
På BP6 och VP6 tiden så var ju i princip alla CPU'er enkärniga och OS stödet för flera kärnor var klent.

Intel har ju som du skrev definitivt stängt dörren för BP6 liknande "hacks".
Och AMD kan bara kriga med lägre priser, så flera CPU'er blir ganska så ointressant för dom som tillverkare.

Men som användare skulle det såklart vara kul om någon vågade släppa nånting liknande.

Jo, men samtidigt tycker jag att det inte borde vara så.
Att vi har fler kärnor per processor gör ju att olika saker blir mer och mer anpassade till att vara flertrådigt.
Då borde det uppstå en ny typ av marknad för folk som vill ha många kärnor i en prisvärd server eller arbetsstation.
Och att OS stödet för flera kärnor var klent då borde ju pratat emot att det fanns moderkort för det då, idag när vi har bra stöd för det på en uppsjö olika OS så borde det ju finnas en marknad, tänker jag!

Men det är ju just det, Intel erbjuder dubbel-cpu lösningar men dessa kostar alldeles för mycket för att köpa som hobby.
AMD kan konkurrera med priset, att släppa en prisvärd dubbel-cpu plattform borde inte kosta så mycket för dom och dom får monopol på den marknaden eftersom Intel inte är intresserade av att ge sig in där då det kommer kannibalisera på deras dyra plattformar för mycket.

AMD har visserligen en hyfsat framgångsrik och bra "premium" plattform för dubbel-cpu i servrar också, men jag tror inte dom skulle drabbas av alls lika stor kannibalisering som Intel eftersom varje liten procent i marknadsandel är värt mycket för dom.

Jag tror AMD skulle tjäna på det både rent krasst finansiellt kortsiktigt men framförallt som att sätt att stärka varumärket bland entusiaster.

Skrivet av ggustavsson:

Ska väl nämnas också att man inte kan använda Intel CPU som i3, i5 eller i7, Pentium, dvs konsument CPU på ett dubbel CPU moderkort.

Xeon är vad som gäller.

Och det tror jag dom kommer vara hårda på att hålla fast vid.
Men både rent tekniskt och kommersiellt så tror jag det vore ganska lätt för AMD att lansera en sån här plattform...

Permalänk
Medlem

AMD kunde iaf öppna dörren så att någon moderkortstillverkare kunde göra det.
Och javisst numera finns ju konsument OS som stöder alla möjliga CPU kombinationer.
När BP6 introducerades fanns det inget konsument OS som hanterade SMP på ett bra sätt, förrutom valfritt *nix såklart.
Win2k var på g men som vi alla minns så blev spel ingen höjdare i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det kanske är antikvärde på kortet, för det är från 2003.

Haha, där ser man:)
Kollade bara snabbt på prisjakt, men det ser ut som det varit med i antikrundan:D

Skrivet av Kilroy:

Ja, men servermoderkort är dyra och anpassade till Xeons och så.
Det räknar jag till företagsmarknaden och dylikt.

Därför jag säger konsumentmarknaden.
Visst finns det saker som alla kan köpa, men jag menar saker som är gjorda för "oss".

Det är sant, vi får trycka på tillverkarna så att dom börjar tillverka moderkort för oss "riktiga nördar":D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |