stängs av efter ca. 30 minuter, måste vänta ca. 10 för att starta igen

Permalänk
Inaktiv

stängs av efter ca. 30 minuter, måste vänta ca. 10 för att starta igen

Tja! Min dator stängs av efter ca. 30 minuters användande och går inte att starta under en period efter det. Det verkar ske fortare när man belastar datorn hårdare.

Har kollat tempen på all hårdvara som och det finns inget som blir speciellt varmt förutom grafikkortet, men inga artifacts eller så från det.
powersupplyn hade massa damm i sig men jag öppnade upp den och blåste ur all skit och den blir inte speciellt varm den heller.

Kan det vara powersupplyn som är slut? Har tyvärr ingen annan att testa men den uppför sig lite konstigt, verkar som den ger ström i någon millisekund av och till när den är avstängd, fläktar etc. rör sig kort och det kommer läten från den.

Eller moderkortet som har något fel? Någon som upplevt detta problem förut?

Permalänk

Inte blåskärm alltså, utan det bara stängs av ?
Något speciellt du gör när den stängs av eller kan den stå "idle" i 30 minuter och ändå stängas av ?

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Mitt PSU gav upp efter 5 år och hade precis samma felsymptom. Så fort jag startade någon slags benchmark eller spelade Battlefield 3 i mer än 10 minuter så stängde datorn av sig och gick inte att starta på 1-5minuter. Jag investerade i ett nytt PSU och har inte märkt något sen dess.. Lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem på ett gammalt nätaggregat, gick inte att starta datorn på ett tag efter att den stängt av sig. Om du har ett liggandes, testa byt!
EDIT: såg nu att du ej hade något liggandes..... Mitt uppgav ett högfrekvent ljud efter att datorn stängts av, och samma ljud när man startade om den.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|