Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem

De släppte en gratis uppdatering häromdagen som adderar följande:

Citat:

Free August Warriors Update Pack contents
To complement the Daughters of Mars unit pack, we’ve also updated ROME II to add several new units, including female warriors for the first time, and a small yet significant roster-update for the Suebi.

Free female warrior units:
• Hex-Bearers (infantry, sword and shield): new Suebi garrison unit.
Ambushing from hidden woodland positions, the sword-armed Hex Bearers strike terror into the hearts of the enemy.
• Amazonian Riders (cavalry, bow): can be recruited by Royal Scythia, or as mercenaries in Sarmatia, Ponto-Caspia and Scythia.
With excellent bow-range and able to form Cantabrian Circle, Amazonian Riders are adept at keeping the enemy at arm’s length.
• Scythian Noblewomen (cavalry, bow): can be recruited by Royal Scythia
Trained to resist fatigue, and with superior morale born of their station, Scythian Noblewomen can outlast most combatants in a long fight.

Free Suebi roster-update units:
• Horse Runners (infantry, javelin skirmishers):
These fleet-of-foot warriors can strike hard and fast from cover, making them the elite of the Suebi skirmishers.
• Spear Wall (infantry, spear and shield):
The most defensive spear unit in the Suebi roster, Spear Wall is a bulwark against even
the most powerful cavalry.
• Round Shield Swordsmen (infantry, sword and shield):
Their high weapon damage makes the Round Shield Swordsmen fearsome combatants who punch above their weight.
• Riders of the Hunt (cavalry, spear):
Few warriors have faced a charge from these terrifying, frenzied horsemen and lived to tell the tale.

Sen släppte de samtidigt en DLC som adderar ytterligare kvinnliga enheter, Daughters of Mars:
http://store.steampowered.com/app/297830/

http://forums.totalwar.com/showthread.php/133917-ROME-II-Free...!

Tanken är också att göra Suebi mer intressant eftersom många klagat på att de varit svaga enhetsmässigt. Jag har inte kört dem sen en kort start runt när spelet släpptes så jag har ingen åsikt.

Efter patch 14 började jag en kampanj på Legendary som Sparta och det är rejält svårt. Mest för att all AI får enorma bonusar, men den spelar mycket bättre nu också. Tycker också att allierad AI spelar bättre. En nation som var allierad med mig skickade upp en full stack för att supporta i ett krig långt norr om honom. Fortfarande har spelet problem med att vissa nationer som borde vara starka försvinner i en puff av rök. I min kampanj försvann Rom väldigt tidigt efter att ha blivit fiende med de flesta runt sig. Även om det är lite skoj i alternativvärldshistorisk synpunkt så är det inte speciellt realistiskt.

Permalänk

Co-op campaigns verkar fungera nu, om någon har lust att testa en omgång så hör av er.

Permalänk
Medlem

Köpte spelet för några dagar sedan. Men kommer inte överens med den skitfula designen på gränssnittet. Gillade mer hur det såg ut i ex första rome eller empire total war.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köpte spelet för några dagar sedan. Men kommer inte överens med den skitfula designen på gränssnittet. Gillade mer hur det såg ut i ex första rome eller empire total war.

Ja, gränsnittet i kampanjkartan är dåligt. De verkar ha fått fnatt och gjort det minimalisktiskt för att visa så mycket karta som möjligt... i en omgångsbaserad del där tid inte spelar roll. Bara en sån sak som t.ex. Diplomati, när man har många kontakter och en lång lista att scrolla igenom i ett litet fönster. Varför inte göra så den tar upp hela skärmen och ger mer överblick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köpte spelet för några dagar sedan. Men kommer inte överens med den skitfula designen på gränssnittet. Gillade mer hur det såg ut i ex första rome eller empire total war.

Fixa mod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Fixa mod?

Ja tanken med mitt inlägg var att någon skulle länka till någon trevlig mod som fixar spelet, jag är inte inläst på vilka som är bra o dåliga till just rome 2. Nu är det bara fult och jobbigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad jag vet finns det ingen UI mod, bara grafiska som ändrar texture och färg.

Permalänk

Detta spelet är tyvärr inte någorlunda nära det första Rome det är mycket krångligare och UI är som sagt hur rörigt som helst. Håller mig helst till Paradox spel istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

CA har annonserat Rome II: Emperor Edition. Detta är en samling av all gratis DLC och patchar och nytt innehåll. OBS! Har man redan spelet idag blir det automatiskt uppgraderat till Emperor Edition. Man får en ny DLC kampanj med också, Imperator Augustus, som handlar om vem som ska leda Romarriket.
http://forums.totalwar.com/showthread.php/135076-Total-War-RO...

Det kommer också en stor patch samtidigt. Den stora grejen med patchen är ett uppgraderat Politicis & Civil Wars system. Lite mer om det i Rally Point nedanför.

Rallypoint 21

Vill man vara elak kan man säga att detta är utgåvan spelet borde varit vid release. Men det är ändå schysst att de supportat spelet under så lång tid och inte bara slutat patcha för att gå över på något nytt projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

CA har annonserat Rome II: Emperor Edition. Detta är en samling av all gratis DLC och patchar och nytt innehåll. OBS! Har man redan spelet idag blir det automatiskt uppgraderat till Emperor Edition. Man får en ny DLC kampanj med också, Imperator Augustus, som handlar om vem som ska leda Romarriket.
http://forums.totalwar.com/showthread.php/135076-Total-War-RO...

Det kommer också en stor patch samtidigt. Den stora grejen med patchen är ett uppgraderat Politicis & Civil Wars system. Lite mer om det i Rally Point nedanför.

Rallypoint 21
https://www.youtube.com/watch?v=aukvxuZ1VcM

Vill man vara elak kan man säga att detta är utgåvan spelet borde varit vid release. Men det är ändå schysst att de supportat spelet under så lång tid och inte bara slutat patcha för att gå över på något nytt projekt.

Måste säga att det är kul att det händer något med detta spel, har själv haft ett uppehåll pga allt skit som finns i de. Ska bli kul att gör "comeback" känner då jag!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Patch 15 beta är släppt
http://forums.totalwar.com/showthread.php/135322-Patch-15-Emp...!

Full patchnotes:
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Patch_15

Det är en hel del stora förändringar på byggnader.

Citat:

The headline changes in this beta are:

  • Politics and civil war improvements

  • Overhauled building chains

  • Special regions

  • Campaign balancing changes

  • Land battle changes

  • Naval battle balancing changes

Permalänk
Medlem

Dåså gott folk, då är spelet äntligen släppt på riktigt. Ett år efter beta-releasen!

Permalänk
Medlem

De bekräftade också att de jobbar på vissa grafiska förbättringar till Emperor Edition
http://forums.totalwar.com/showthread.php/135722-Updated-Grpa...

Citat:

We can confirm that there will be visual updates in the Emperor Edition similar to what you could see during the stream . Please be aware that since the Emperor Edition is not yet finished, these visual changes are subject to change and should be treated as work in progress.

Hoppas de lägger till riktig AA också.

-----

Releasedatum: We are happy to announce it will be available to all on the 16th of September!

Trailer till nya kampanjen

Permalänk
Medlem

Här sitter man på en fx 8350 och 7970 ghz sapphire. Har problem med min framerate i shogun 2 total war. Hur optimerat är det här spelet egentligen, är det värt att köpa?

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

alltså, patchar de fortfarande? hahaha, Köpte spelet vid release och det har samlat damm i steam sedan dess...Värt att testa nu alltså?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

alltså, patchar de fortfarande? hahaha, Köpte spelet vid release och det har samlat damm i steam sedan dess...Värt att testa nu alltså?

Tydligen ska emperor edition vara mer i stil med vad spelet borde ha varit från början, ska dock sägas att det är trevligt att CA fortfarande patchar och förbättrar spelet, förmodligen antar jag att så är fallet pga. att de fortfarande har betydligt fler dlc att släppa och att det då är bra om det finns en fungerande plattform att sälja till.

Permalänk
Medlem

Hejsan Wuzu,

Skrivet av Wuzu:

Här sitter man på en fx 8350 och 7970 ghz sapphire. Har problem med min framerate i shogun 2 total war. Hur optimerat är det här spelet egentligen, är det värt att köpa?

Jag har en 2500k + 7970 Matrix Platinum.
Upplever FPS-dropps i ett fåtal strider.
Har inte hittat något konsekvent, annat än att de inträffar när jag anfaller barbarbyar...

Däremot har jag problem med artefakter, både i den strategiska kartan och i strider.
Och de inträffar ofta.

Misstänker dock att det är kortet som har något problem.
Har du haft problem med artefakter?

Permalänk
Medlem

Nu har kartan för kampanjen som medföljer (gratis) till Emperor Edition dykt upp. Det börjar alltså 56 BC, och har 10 spelbara nationer.
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War:_Rome_II_-_Imperator_Aug...

Klicka för stor version eller kolla på länken ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

alltså, patchar de fortfarande? hahaha, Köpte spelet vid release och det har samlat damm i steam sedan dess...Värt att testa nu alltså?

Skrivet av stn1337:

Dåså gott folk, då är spelet äntligen släppt på riktigt. Ett år efter beta-releasen!

Oja, äntligen kanske det ska sluta ligga i min "skit"-mapp på steam.

Skrivet av Simcon:

Tydligen ska emperor edition vara mer i stil med vad spelet borde ha varit från början, ska dock sägas att det är trevligt att CA fortfarande patchar och förbättrar spelet, förmodligen antar jag att så är fallet pga. att de fortfarande har betydligt fler dlc att släppa och att det då är bra om det finns en fungerande plattform att sälja till.

Det bästa vore väl om de släppte ett fungerande spel från början? Visst kan jag tänka mig att det inte är enbart CA fel att de var tvunga att släppa spelet när det gjordes p.g.a. att SEGA har blivit mycket mer pengahungrigt de senare åren, men ändå. Det var ju knappt spelbart i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det bästa vore väl om de släppte ett fungerande spel från början? Visst kan jag tänka mig att det inte är enbart CA fel att de var tvunga att släppa spelet när det gjordes p.g.a. att SEGA har blivit mycket mer pengahungrigt de senare åren, men ändå. Det var ju knappt spelbart i början.

Har svårt att se att skulden enbart ligger på SEGA när CA har gjort samma fel med Empire, Shogun II och Rome II. Alla tre spel var katastrofala vid release och tog flera månader innan det var fixat, varav Rome II har varit i särklass värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Har svårt att se att skulden enbart ligger på SEGA när CA har gjort samma fel med Empire, Shogun II och Rome II. Alla tre spel var katastrofala vid release och tog flera månader innan det var fixat, varav Rome II har varit i särklass värst.

Jo jag vet, Empire är långt från fixat men Shogun är rätt bra nu faktiskt. Helt klart ligger inte all skuld på SEGA nej, och jag tycker att CA använder helt fel motor för R2 då den är långt ifrån bra för melee-strider. Du vet nog själv vad jag menar (hint: alla bildar en klump bl.a. eftersom det inte finns unit collision). Motorn i sig är väldigt bra för projektiler och så, men det är fortfarande samma problem i Empire, Napoleon och Shogun att ditt kavalleri 10/10 gånger bara rider förbi enheten de stormar om det är tillräckligt få soldater.

Det finns förstås mängder av andra problem men jag tycker att grundproblemet till varför spelet misslyckades så katastrofalt är grafikmotorn. Hade mycket, mycket, mycket hellre sett att de använde den motorn Rome/Medieval II använde sig av, eller i alla fall någon motor med unit collision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Har svårt att se att skulden enbart ligger på SEGA när CA har gjort samma fel med Empire, Shogun II och Rome II. Alla tre spel var katastrofala vid release och tog flera månader innan det var fixat, varav Rome II har varit i särklass värst.

Empire och Rome 2 var dåliga releaser. Napoleon, Shogun 2 och Fall of the Samurai var bra.

Om man räknar releaser med olika epoker är 2/3 dåliga och 1/3 bra.

Blir intressant att se hur Alien blir även om det är en annan studio inom CA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Empire och Rome 2 var dåliga releaser. Napoleon, Shogun 2 och Fall of the Samurai var bra.

Om man räknar releaser med olika epoker är 2/3 dåliga och 1/3 bra.

Blir intressant att se hur Alien blir även om det är en annan studio inom CA.

Kan inte hålla med om att Shogun 2 var bra vid release då multiplayer inte funkade på lääänge. Dessutom tycker jag att det var rätt buggigt och vissa designmissar. Nu är det dock jättekul Napoleon har jag fortfarande problem med att texturer ofta inte laddas in, vilket gör alla soldater och ibland även växterna blir svarta rutor. Halvkul att spela då

Permalänk
Medlem

Varför ska jag spela detta när Rome total war 1 finns? Allt känns bara så jäkla överkomplicerat nu för tiden, vad finns det för njutning av att spela detta spel? Åh good ol days då man satt och nötade rome I hela kvällarna.

Edit: Ställd som en vänlig fråga.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Kan inte hålla med om att Shogun 2 var bra vid release då multiplayer inte funkade på lääänge. Dessutom tycker jag att det var rätt buggigt och vissa designmissar. Nu är det dock jättekul Napoleon har jag fortfarande problem med att texturer ofta inte laddas in, vilket gör alla soldater och ibland även växterna blir svarta rutor. Halvkul att spela då

Ok, men jag är inte alls intresserad av multiplayerdelen.

Det är rätt lätt att kolla vad folk tycker om releaserna på Metacritic:
Empire - 6.9 user score
Shogun 2 - 8.3 user score
Rome 2 - 4.0 user score

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Ok, men jag är inte alls intresserad av multiplayerdelen.

Det är rätt lätt att kolla vad folk tycker om releaserna på Metacritic:
Empire - 6.9 user score
Shogun 2 - 8.3 user score
Rome 2 - 4.0 user score

Shogun 2 är inte alls perfekt med MPC desyncs och saker som saknades vid release, ex DX11, samt att det aldrig riktigt optimerades ordentligt. Men inte perfekt och helt jävla trasigt som Rome II är precis som du säger, två skilda saker.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Shogun 2 är inte alls perfekt med MPC desyncs och saker som saknades vid release, ex DX11, samt att det aldrig riktigt optimerades ordentligt. Men inte perfekt och helt jävla trasigt är precis som du säger, två skilda saker.

Jag vet bara att jag körde två kampanjer vid release och gillade det. Så det är mycket mina egna preferenser, förstår att en del andra tycker olika.

Permalänk
Medlem

Nästa spel i Total War serien kommer annonseras på EGX (25-28 sept): https://www.facebook.com/TotalWar/posts/702325419842661
Detta blir med all sannolikhet precis som de senaste TW-spelen en expansion till Rome 2 som är "standalone". Kommer förstås vara en annan tid och andra förutsättnignar. Kanske något som Barbarian Invasions? Med Hunner, Goter, Saxare och Franker etc.

I övrigt så var det en livestream tidigare idag. Missade den, men en på officiella forumet tog lite bilder på nya politiska UI:t.
http://forums.totalwar.com/showthread.php/136281-New-politica...

Exempelbild

Känner mig som en reklampelare för Rome 2, heh. Fast varit en del nyheter nyligen och jag tycker patch 15 är riktigt bra och det är kul att spela nu. Dock är inte allt med i betapatchen, så ser fram emot nästa vecka och 16:e, vilket är releasen för Emperor Edition (gratis uppgradering, fast lär väl dyka upp nåt DLC också).

Permalänk
Entusiast

Hoppas faktiskt på expansion till Rome, för när FoTS kom så fick sig ju även Shogun en rejäl uppdatering!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nästa spel i Total War serien kommer annonseras på EGX (25-28 sept): https://www.facebook.com/TotalWar/posts/702325419842661
Detta blir med all sannolikhet precis som de senaste TW-spelen en expansion till Rome 2 som är "standalone". Kommer förstås vara en annan tid och andra förutsättnignar. Kanske något som Barbarian Invasions? Med Hunner, Goter, Saxare och Franker etc.

I övrigt så var det en livestream tidigare idag. Missade den, men en på officiella forumet tog lite bilder på nya politiska UI:t.
http://forums.totalwar.com/showthread.php/136281-New-politica...

Exempelbild
http://i.imgur.com/EpjH6NF.png

Känner mig som en reklampelare för Rome 2, heh. Fast varit en del nyheter nyligen och jag tycker patch 15 är riktigt bra och det är kul att spela nu. Dock är inte allt med i betapatchen, så ser fram emot nästa vecka och 16:e, vilket är releasen för Emperor Edition (gratis uppgradering, fast lär väl dyka upp nåt DLC också).

Hoppas att den delen kommer till "orginal" kampanjen, men det är väl att hoppas på förmycket.

Offtopic: Skönt att du håller oss uppdaterade, spelar för många spel för att hinna hålla mig uppdaterad, så hatten av

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc