Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Har förbättringarna från Caesar in Gaul applicerats även på basspelet utan att man behöver köpa det? Fick en patch så antar att det var så, eller vad var det annars som patchades? (Vill minnas att patchen var hyfsat stor).

Grundspelet är uppe i patch 8, och 8.1 är på gång.

Förändringar finns här:
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Patch_Notes

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Grundspelet är uppe i patch 8, och 8.1 är på gång.

Förändringar finns här:
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Patch_Notes

8.1 verkar ju fixa en hel del. Ni som spelar får rapportera om man märker någon skillnad.

Jag väntar nog till ett år efter release innan jag börjar spela igen, lite beroende på när de fixar co-op desync och lite andra buggar som förstör spelet för mig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Spelet är steamworks, så det krävs Steam oavsett om du köper det i butik eller via nätet. I fodralet finner du en nyckel som aktiveras hos Steam.

Köpte det på Webhallen för 300, kostade 55 Euro på Steam.

My body is prepared for glory!

Permalänk
Medlem

Rome 2 casual turnering!
Nummer 2 av RCT`s TW:R2 turneringar går av stapeln 18:de januari. Kolla in länken nedan för mer info:
http://steamcommunity.com/groups/RCTTW

Permalänk
Medlem

Uppdateringen har fastnat på 83%.

Frustrationen ökar för varje sekund. Vill gama nuuuuuuuuu, fuuuuuuuck

Permalänk
Medlem

Någon som har några coola moddar att rekommendera, alt. någonting annat ?

Permalänk
Medlem

Är detta spel värt att börja spela igen eller är det lika trasigt som för några månader sedan? Jag tänker främst på AI:ns passivitet och prestandaproblemen.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EagiZ:

Är detta spel värt att börja spela igen eller är det lika trasigt som för några månader sedan? Jag tänker främst på AI:ns passivitet och prestandaproblemen.

Spelet verkar vara otroligt mycket bättre än vid release, men det är fortfarande en bra bit kvar för CA innan det når Shogun 2 nivå.

Däremot fungerar varken SLI eller Crossfire.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EagiZ:

Är detta spel värt att börja spela igen eller är det lika trasigt som för några månader sedan? Jag tänker främst på AI:ns passivitet och prestandaproblemen.

Det är inte värt pengarna och stötta giriga parasiter.

Ångra som fan att jag köpte spelet för fullt pris.

Hoppas på mer korrekt version av historien när Total War "Persia" kommer ut!

Permalänk
Medlem

Även om man bortser från buggar, krascher och den katastrofala AIn är jag riktigt besviken. Vissa grejer är trevliga, t.ex. att arméer behandlas som en enda enhet, men det har kostat på andra områden. Den totala bristen på kontroll över garrisonen som följd av armésystemet är inte helt kul att hantera. Jonglerandet av mat och lycka i varje provins var nog tänkt att ge något sorts djup, men mest bara är jobbigt och det enda resultatet av det är att jag bara har en massa halvutvecklade städer eftersom folk av någon anledning blir förbannade om jag bygger för bra bondgårdar (mitt folk måste vara det enda i världshistorien som blir arga över att ha för mycket mat). Slumpmässigt begränsat utrymme att bygga på har också varit något jag irriterat mig över sen E:TW, i alla fall i den här utsträckningen. Agenterna kan göra allt och kan uppgradera sig på alla möjliga sätt, vilket skulle kunna vara intressant, men som bara gör att jag inte orkar hålla reda på vad det är alla de agenter jag har faktiskt är bra på. Högre nivå -> bättre agent gäller inte längre, utan nu är det högre nivå -> kanske bättre agent. Dessutom är allt detta invirat i ett hemskt gränssnitt som inte förklarar någonting, och det enda sättet att ta reda på det är att gå in i guiden, som i sig är ganska dålig på sina ställen och ibland utelämnar information helt. Visst går det att lära sig med trail and error, men det kunde göras betydligt bättre.

Sen har jag visserligen bara spelet som Rom, men utbudet av enheter tycks ganska begränsat. Du har legionärer och ett antal variationer av dem, vilka i princip bara är bättre eller sämre versioner av samma sak, och jag har inte upptäckt någon som helst anledning att rekrytera något annat än Praetorian Guard (den bästa varianten) då de i princip kostar lika mycket i alla fall. Visst, det finns auxiliaries, men de flesta är varken billigare eller bättre än mina legionärer. Det tog mig halvvägs genom kampanjen innan jag av ren slump upptäckte att man kunde rekrytera olika typer av auxiliaries i olika delar av världen (återigen en total miss i gränssnittsdesignen och bristen på förklaringar/överskådlighet). Men, som sagt, de flesta har inte varit värda besväret jämfört med 15x Praetorian Guard + 4x Praetorian Cavalry (som fungerar utmärkt som ersättning för spjut mot annat kavalleri) + generalen. Jag har experimenterat lite med artilleri också, men inte direkt kommit fram till någon slutsats angående dess effektivitet jämfört med 5 enheter tung infanteri, förutom att vissa av maskinerna är helt värdelösa.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köpa spelet till fullpris nu efter release. Ingen alls. Ingen. Fanns (Finns?) till 50% i steams julrea, men tveksam om spelet ännu är värt ens den summan. Kanske. Kanske inte.

Permalänk
Medlem

Patch 8.1 släpptes idag.

En som gjort en videorecension av siege i 8.1. Kan säga redan nu, att ni kommer se att de är långt ifrån klara med att fixa siege AI.

Permalänk
Medlem

Kanske en smula långsökt, men: finns det någon mod och/eller konfiguration som gör att AI'ns tur/drag i sin helhet slopas eller kraftigt reduceras? Jag tycker man spenderar så oerhört mycket av sin speltid av att beakta motståndarens drag (jag vet att den går göra snabbare, men ändå).

Tankar?

Permalänk
Medlem

Rubicon Casual Tournaments håller en 1v1-turnering, nu på lördag!

Vad är speciellt med RCT-tourneringar?
RCT här är en turneringsgrupp för alla vanliga tw-gamers. Vem som helst som inte har varit med i de stora turneringarna (fall cup, beta flash, scan etc.), kan gå med i RCT. Vi har även spelare som är nästan helt nya i totalwar!

Jag driver RCT ideellt, för jag vet att det är otroligt mycket roligare att spela tw på det här sättet. Alla ska få tal del av det.

länk till turneringens huvudsida(nej, inte hemsida):
http://steamcommunity.com/groups/RCTTW#announcements/detail/1...

Permalänk

någon som har problem med att ens kunna starta spelet?
fastnar på rome total war loggan och står "not responding".
föredrar hellre versionen utav rome som hade en helvetes massa fel än en version som inte funkar alls=/.
någon som har någon info om när de ska fixa detta?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Min personal army trainer 79-åriga Faileuba
Hon klara sig några turns till, blev en bra bit över 80 innan hon dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Är detta spel värt att börja spela igen eller är det lika trasigt som för några månader sedan? Jag tänker främst på AI:ns passivitet och prestandaproblemen.

Plocka det på någon 75% rea om du verkligen vill ha spelet. Det är långt ifrån spelbart som folk här påstår, det du tänker främst på kvarstår. Stora prestandaproblem och AIn är fortfarande trasig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Stötte på en irriterande bugg. Under AI:ns drag så fastnade vyn mot 270 grader västlig rikting, och jag kan inte flytta runt på kartan heller varken med mus eller tangentbord. Släppte inte efter att spara och sen ladda. Det är tydligen en gammal bugg som de inte fixat. Hittade nån saveeditor man kunde använda för att fixa buggen själv på nätet.

Permalänk
Medlem

Beta för Patch 9 är ute sen ett par dagar:
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Patch_9

Innehåller en hel del förbättringar. Betapatchen får man som vanligt i Steam, se instruktion i tråden om betan här:
http://forums.totalwar.com/showthread.php/119310-Patch-9-BETA...!

Har kört en hel del med patch 8.1 och spelet är märkbart bättre än release, men långt ifrån ok. AI:n är fortfarande korkad i på många sätt, och diplomatin känns inte verklig (mekanisk och AI som ofta är vanvettig). Men kul att även stora bolag som SEGA och CA släpper spel i Early Access på Steam. Om några månader till kanske spelet är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Beta för Patch 9 är ute sen ett par dagar:
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Patch_9

Innehåller en hel del förbättringar. Betapatchen får man som vanligt i Steam, se instruktion i tråden om betan här:
http://forums.totalwar.com/showthread.php/119310-Patch-9-BETA...!

Har kört en hel del med patch 8.1 och spelet är märkbart bättre än release, men långt ifrån ok. AI:n är fortfarande korkad i på många sätt, och diplomatin känns inte verklig (mekanisk och AI som ofta är vanvettig). Men kul att även stora bolag som SEGA och CA släpper spel i Early Access på Steam. Om några månader till kanske spelet är klart.

CA släpper alltid sina spel med Early Access, de är bara lite dåliga på att märka ut det ;). Skummade igenom patch noten och visst verkar det positivt med förbättringar, men frågan är hur stor skillnad gör något likt har i praktiken "AI no longer underestimates its strength when ending a move in Forced March stance within a settlement.".

Permalänk
Medlem

Måste först och främst säga att spelet har blivit mycket bättre nu! Har inte spelat på några månader men nu verkar det som om att AIn inte är helt blåst! Det är lite motstånd i slagen och diplomatin är faktiskt vettig.

Nyligen när jag hade sparat en replay och skulle se om det episka slaget så fattade jag ingenting... Min arme ställde upp sig precis så som jag hade dirigerat dem under striden, och sen så blev det bara skit av allt! Helt plötsligt så såg det inte alls ut som när jag hade spelat och helt plötsligt så routade nästan alla mina soldater och strax därpå så förlorade "jag".. Asså vad fan är det för skit egentligen :@ det är ju inte replay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grifen:

Måste först och främst säga att spelet har blivit mycket bättre nu! Har inte spelat på några månader men nu verkar det som om att AIn inte är helt blåst! Det är lite motstånd i slagen och diplomatin är faktiskt vettig.

Nyligen när jag hade sparat en replay och skulle se om det episka slaget så fattade jag ingenting... Min arme ställde upp sig precis så som jag hade dirigerat dem under striden, och sen så blev det bara skit av allt! Helt plötsligt så såg det inte alls ut som när jag hade spelat och helt plötsligt så routade nästan alla mina soldater och strax därpå så förlorade "jag".. Asså vad fan är det för skit egentligen :@ det är ju inte replay!

Det finns någon sådan funktion att kunna gå in i replay och ta kontroll över slaget för att testa nya strategier. Du kanske lyckades aktivera det?

Permalänk
Medlem

Hmm, visste inte att den funktionen fanns. Har för mig att valen som finns är "watch replay" och "play battle". Men hur gör man för att aktivera det? Är hyfsat säker på att jag aldrig kunde styra några trupper, väldigt irriterande om replayen är borta! Förhoppningsvis så är det jag som tabbat mig

Permalänk
Medlem

Jag började om med patch 9 (ny build ute idag som fixar några irriterande buggar). Känns bättre nu, det finns fortfarande problem ("dansande" enheter som självdör i pilregn t.ex.), men överlag börjar det likna ett releasespel. Betydligt svårare nu, och toppenheterna är mycket dyrare så man inte bara kan pumpa in såna i alla armeer för då dör ekonomin. Kan de sen förbättra familjerna och politiken så är jag nöjd.

BullGod Unit Icons
Gillar verkligen BullGods enhetsikoner. Retrotecknade för hand, mycket snygga och enligt mig mycket bättre än de abstrakta standardikonerna. Modden är inte klar än, det saknas en del enheter men majoriteten är färdiga.
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?622971-BullGod-...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag började om med patch 9 (ny build ute idag som fixar några irriterande buggar). Känns bättre nu, det finns fortfarande problem ("dansande" enheter som självdör i pilregn t.ex.), men överlag börjar det likna ett releasespel. Betydligt svårare nu, och toppenheterna är mycket dyrare så man inte bara kan pumpa in såna i alla armeer för då dör ekonomin. Kan de sen förbättra familjerna och politiken så är jag nöjd.

BullGod Unit Icons
Gillar verkligen BullGods enhetsikoner. Retrotecknade för hand, mycket snygga och enligt mig mil bättre än de abstrakta standardikonerna. Modden är inte klar än, det saknas en del enheter med majoriteten är färdiga.
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?622971-BullGod-...

Det där ser ju riktigt grymt ut, snygga enhetsikoner. Bokmärkte modden till när jag kommer börja spela spelet igen (Ska erkänna att jag blev riktigt sugen när jag såg modden, men vet inte riktigt om jag är redo, eller om spelet är redo ).

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var så lysande ide att göra så här ur försvarsstrategisk synvinkel.

Spelar Parthia, de som är lila.

Dold text
Permalänk
Entusiast

Verkar som att med patch 10 kommer spelet gå ur den öppna beta som det varit i sen "release".

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vet inte om det var så lysande ide att göra så här ur försvarsstrategisk synvinkel.

Spelar Parthia, de som är lila.
http://abload.de/img/r2_0037kap92.jpg

Dold text

Du menar den väldigt långa och svår försvarande fronten :p? Du får väl försöka förbättra fronten och hålla dina grannar på gott humör :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vet inte om det var så lysande ide att göra så här ur försvarsstrategisk synvinkel.

Spelar Parthia, de som är lila.
http://abload.de/img/r2_0037kap92.jpg

Dold text

Det var morgonens småfniss. Tack för den!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk