Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johan.sallman:

Det är inte meningen att du ska kunna klicka utanför de markerade knapparna. Tanken är att du ska touch-klicka på övrig yta av plattan.

Joda. När du sitter med en hand och klickar i mitten är det ganska nice. Så det är meningen tror jag.

Permalänk

Plattan flexar bara i nederkant om den är rätt monterad. Det går att klicka mitt på den, men man får trycka bra mycket hårdare än om man trycker längst nere. Alltså, för klick, nederkant. För touch-klick, resten av plattan.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag på en förlängning till laddaren? Det vill säga i stället för en sån här i änden på adaptern så kan man få en sladd. Hade så på min förra dator och blev förvånad när det inte följde med på den här. Just nu är sladden för kort för många sammanhang samt att det är otympligt att behöva sätta i hela adaptern i vägguttaget eftersom den lätt blockerar resten av uttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Någon som vet var man kan få tag på en förlängning till laddaren? Det vill säga i stället för en sån här i änden på adaptern så kan man få en sladd. Hade så på min förra dator och blev förvånad när det inte följde med på den här. Just nu är sladden för kort för många sammanhang samt att det är otympligt att behöva sätta i hela adaptern i vägguttaget eftersom den lätt blockerar resten av uttagen.

Ganska säker på att den sådan här http://www.dustinhome.se/product/5010124481/stromkabel-2-poli... skulle passa. Dock inte så snyggt kanske när man inte får den där plastbiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFranzon:

Ganska säker på att den sådan här http://www.dustinhome.se/product/5010124481/stromkabel-2-poli... skulle passa. Dock inte så snyggt kanske när man inte får den där plastbiten.

Okej, tack! Inte så farligt dyr så kan ju vara värt ett försök. Viktigare att det är praktiskt än att det är snyggt ibland

Permalänk
Medlem

Grabbar har gjort något riktigt galet, installerade Ubuntu skin pack, när installationen blev klar så är hela datorn bara svart nu kommer endast åt aktivitetshanteraren, och kan inte öppna några filer för den säger att klassen inte är skapad och ligger i system 32. Fattar inget. Bara formatera som gäller eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

Grabbar har gjort något riktigt galet, installerade Ubuntu skin pack, när installationen blev klar så är hela datorn bara svart nu kommer endast åt aktivitetshanteraren, och kan inte öppna några filer för den säger att klassen inte är skapad och ligger i system 32. Fattar inget. Bara formatera som gäller eller?

Testa gör en system restore först? I Windows 8 finns det lite olika vägar att ta sig dit, man kan boota från installationsmediat t.ex.
Hur man hittar dit:
http://www.eightforums.com/tutorials/4935-startup-options-men...
System restore finns här:
http://www.eightforums.com/tutorials/4924-advanced-startup-se...

Permalänk
Medlem

Tackar funkade! Installerade skin pack igen och blev samma skit. Förmodligen för att dem är gjorda för win 7. Någon som kan någon Ubuntu skin pack?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon adapter för att kunna koppla in mic och hörlurar separat?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan samsung 830 och 840 ser att 840 är lite dyrare men är då en nyare ssd samt 5 års garanti istället för 3.

Sitter och skriver via mobilen så har lite svårt att jämföra dessa fullt ut, vad är skillnaden? Båda passar till ux32vd enligt måtten.

http://www.quizcore.se/samsung-840-pro-series-256gb/product_details.php/products_id/63

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har läst att många använts sina hdd som externa hårddiskar, men hur kopplar ni den till datorn?

Permalänk
Medlem

Du köper antingen en hårddiskkabinett eller bara en sladd som har satauttag i ena änden och usb i andra. Hårddiskkabinett är kanske att föredra då du kan sätta i hårdisken i den och på så sätt få lite skydd för disken. Dessutom påminner det mer om en "vanlig extern hårdisk" till utseendet än om du bara har hårddisken som den är.

Permalänk
Relik 📜

Det här med batteritid, har lite funderingar där nu när jag kört maskinen till vardags ett tag. Jag får sällan ut mer än runt 3 timmar med normal webbusrfning i 5-6 flikar, Skype, IRC och kanske lite Youtube-klipp - allt utan Nvidia-kortet aktivt.. Kör lägsta ljusstyrkan på skärmen vilken Windows autofunktion bumpar upp något steg ibland, dock fortfarande väldigt mörkt. Kör energisparläge på WLAN, och det lägre TDP-läget. Även testat med processorn låst till lägsta frekvens (med 5%), vilket inte verkar göra någon enorm skillnad.

Är lite nyfiken på hur det ser ut för er andra. Tänk gärna efter och resonera lite, vet att det ibland är lätt att bli hemmablind och slänga ur sig "fem-sex timmar" runt en produkt man är nöjd med. Kikar man på recensioner verkar de flesta dock landa över 4 timmar vid surfande och liknande, vilket jag helt enkelt inte når upp till. Andra specar är SSD (Intel 320), ren Windows 8-installation och 10 GB RAM. Kör i dagsläget utan P4G, då jag fortfarande inte är säker på vad den mjukvaran gör förutom att hantera vanliga energiprofilerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Enligt Batterybar är min totala drifttid 5.00 timmar just nu, den brukar dock hoppa lite upp och ned (ungefär 5 min) vid varje urladdning/uppladdning så den verkar inte riktigt ha bestämt sig. Det ska sägas att jag försöker vara sparsam när jag sitter på enbart batteri, drar ned på antalet flikar i Chrome, på antalet program eller både och. Det gör att jag i stället för att sitta med Skype, Spotify, Chrome, något eller ett par dokument i Word etc, bara sitter med det programmet/programmen jag behöver för tillfället. Jag drar alltså ned på användandet just för att maximera batteritiden (vilket som av en händelse kan göra underverk med produktiviteten). Alltid lägsta på skärmen och tangentbordsbakgrundsbelysningen av, jag har kört utan Wifi någon gång men jag blir mest trött på att behöva vänta om jag väl måste sätta på det för att kolla upp någonting.

Kör på Windows 8 (ren installation), P4G installerat, 10gb ram och en Samsung 830.

Permalänk
Inaktiv

Kör allt standard just nu, har haft ganska mycket kräm kvar efter ca 3.5h med en hel del flikar i Chrome, Eclipse och ha kollat lite på Youtube och WiFi på hela tiden.

Skärmljus har nog varit någonstans i mitten, och bakgrundsbelysningen har varit på.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av froken:

Enligt Batterybar är min totala drifttid 5.00 timmar just nu, den brukar dock hoppa lite upp och ned (ungefär 5 min) vid varje urladdning/uppladdning så den verkar inte riktigt ha bestämt sig.

Om du kollar urladdningen i Battery Bar, vad ligger du på vid "normalt" surfande/grejande? Just nu, med Chrome (1 flik), Skype, Twitter och något annat litet program igång ligger jag runt 10-11 000 mW, med spikar uppåt 15 000 ibland.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Just nu har jag rätt stora problem med batteritiden.. Min processor vägrar klocka ner sig så den ligger ständigt på 2800MHz, och jag kan inte ändra det i avancerade energiinställningar heller. Under "Energiinställningar för processorn" finns numera bara "Kylningsprincip för datorn" vilket jag tycker är väldigt ruttet, eftersom jag har förlorat typ 2 timmar teoretisk batteritid (teoretisk = vad indikatorn säger i aktivitetsfältet).

Är det någon annan som har samma problem alternativt en lösning på problemet?

I övrigt så har jag just nu ca 3h batteritid på lägsta ljusstyrka och ca 10 flikar i Chrome samt word typ. Dock händer det att jag får upp till 4 timmar av någon anledning ibland, eller rättare sagt, när jag har 50% batteri kvar så är det ibland 2h kvar på batteriet.

10GB RAM, 840 250GB.

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det här med batteritid, har lite funderingar där nu när jag kört maskinen till vardags ett tag. Jag får sällan ut mer än runt 3 timmar med normal webbusrfning i 5-6 flikar, Skype, IRC och kanske lite Youtube-klipp - allt utan Nvidia-kortet aktivt.. Kör lägsta ljusstyrkan på skärmen vilken Windows autofunktion bumpar upp något steg ibland, dock fortfarande väldigt mörkt. Kör energisparläge på WLAN, och det lägre TDP-läget. Även testat med processorn låst till lägsta frekvens (med 5%), vilket inte verkar göra någon enorm skillnad.

Är lite nyfiken på hur det ser ut för er andra. Tänk gärna efter och resonera lite, vet att det ibland är lätt att bli hemmablind och slänga ur sig "fem-sex timmar" runt en produkt man är nöjd med. Kikar man på recensioner verkar de flesta dock landa över 4 timmar vid surfande och liknande, vilket jag helt enkelt inte når upp till. Andra specar är SSD (Intel 320), ren Windows 8-installation och 10 GB RAM. Kör i dagsläget utan P4G, då jag fortfarande inte är säker på vad den mjukvaran gör förutom att hantera vanliga energiprofilerna.

Upplever ungefär detsamma - någonstans mellan tre och fyra timmar (närmare tre) får jag ut vid surfanvändning. Jag kör Chrome, 5-10 flikar, Outlook och det är väl det mesta. Ljus på 1/3 ca och tangentbordsbelysningen av på dagtid, använder jag den så är det på lägsta nivån. P4G installerat, migrerad Win8 installation.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det här med batteritid, har lite funderingar där nu när jag kört maskinen till vardags ett tag. Jag får sällan ut mer än runt 3 timmar med normal webbusrfning i 5-6 flikar, Skype, IRC och kanske lite Youtube-klipp - allt utan Nvidia-kortet aktivt.. Kör lägsta ljusstyrkan på skärmen vilken Windows autofunktion bumpar upp något steg ibland, dock fortfarande väldigt mörkt. Kör energisparläge på WLAN, och det lägre TDP-läget. Även testat med processorn låst till lägsta frekvens (med 5%), vilket inte verkar göra någon enorm skillnad.

Är lite nyfiken på hur det ser ut för er andra. Tänk gärna efter och resonera lite, vet att det ibland är lätt att bli hemmablind och slänga ur sig "fem-sex timmar" runt en produkt man är nöjd med. Kikar man på recensioner verkar de flesta dock landa över 4 timmar vid surfande och liknande, vilket jag helt enkelt inte når upp till. Andra specar är SSD (Intel 320), ren Windows 8-installation och 10 GB RAM. Kör i dagsläget utan P4G, då jag fortfarande inte är säker på vad den mjukvaran gör förutom att hantera vanliga energiprofilerna.

Brukar köra den i hög prestanda med högsta ljusstyrka med allt aktivt, då får jag runt 2 timmar. Kör jag på låg ljusstyrka och batterispar får jag närmare 3 timmar.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Relik 📜

Tack för input! Känns väl lite som att de flesta av oss ligger runt 3-4 timmar, undantaget "froken" som aktivt satsar på att hålla batteritiden lång. Jag dör verkligen inte av det, så det är inget större problem. Intressant dock för framtida tester, hur man egentligen ska "simulera" vanligt användande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Johan_:

Vad är skillnaden mellan samsung 830 och 840 ser att 840 är lite dyrare men är då en nyare ssd samt 5 års garanti istället för 3.

Sitter och skriver via mobilen så har lite svårt att jämföra dessa fullt ut, vad är skillnaden? Båda passar till ux32vd enligt måtten.

http://www.quizcore.se/samsung-840-pro-series-256gb/product_details.php/products_id/63

Skickades från m.sweclockers.com

830 är ersatt av 840 basic. I princip samma pris och prestanda.
Steget över är 840 Pro. Mycket snabbare skrivhastigheter, och över lag en snabbare disk. Också klart dyrare.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Jag får ut 5-6 timmar ut batteriet med WiFi och BT på konstant, skärm på tredje lägsta, 1-5 flikar i Explorer, glida runt på forum, kolla lite YouTube, läsa nyheter osv. Processorn pendlar mellan 700MHz och 2,8GHz beroende på belastning.

Det enda jag aktivt snålar med är avstängd ljussensor och tangentbordsbelysning.

Jag har NoteBook FanControl för att hålla koll på fläktarna. Vet inte om det hjälper till medtanke på att original programvara startar fläktarna rätt ofta. Men UX32VD-profilen i FanControl startar mina fläktar bara när jag tittar på YouTube eller kör tyngre java eller flash, eftersom det är bara då temperaturen går över gränsvärdet 65 grader. När de väl går igång snurrar de lite längre, men jag tror ändå att total arbetstid för fläktarna är lägre med FanControl.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Om du kollar urladdningen i Battery Bar, vad ligger du på vid "normalt" surfande/grejande? Just nu, med Chrome (1 flik), Skype, Twitter och något annat litet program igång ligger jag runt 10-11 000 mW, med spikar uppåt 15 000 ibland.

Testade nu. Chrome med en flik (Sweclockers) samt musik genom Spotify.

Hade ungefär 8-9000 mW när jag läste ditt inlägg, men när jag nu gick in för att skriva inlägget gick den upp till 11-12 000 mW, vilket jag antar beror på att det då kom en ganska stor och flashig banner för Samsung längst upp. Den fick mina fläktar att gå igång, trots att jag använder NBFC för att styra fläktarna, antar att den var ganska tung alltså. Scrollar jag ned slutar fläktarna att gå och den ligger nu på 10k mW.

Undrar för övrigt i vilken mån flikar som inte är i fokus drar ned batteritiden, för när jag nu öppnade en till flik (Facebook) och lekte runt där i stället sjönk urladdningstakten till 7-8000 mW.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte verka tjötig eller så, men är det ingen annan som har problem med att processorn inte klockar ner sig, samt att energinställningarna för processorn är borta under avancerade inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk

Adblock + flashblock är ett bra sätt att låta fläktarna vila mer och utöka batteritiden...

Permalänk
Skrivet av Idumhet:

Jag vill inte verka tjötig eller så, men är det ingen annan som har problem med att processorn inte klockar ner sig, samt att energinställningarna för processorn är borta under avancerade inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, där verkar du vara väldigt ensam.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Nybliven med zenbook

Ville bara säga att jag sitter o skriver på en sprojlans nya ux32vdh modell... Verkar ha fått turen att inte få någon bleed eller seg eller något sånt... kanske ASUS tagit till sig kritiken och fixat en hel drös problem, för jag har inte haft något än så länge... dock inte så van med Win 8 än... lite frustrerande ibland..

Kommer snart beställa SSD och RAM.. inte för att det behövs men om man vill spela kanske det är bra...

"thats my 50c"

Visa signatur

Rigg: Antec 900 GMB, Corsair 650W, Quad Q6600 2.4 GHz, Asus P5K P35, Corsair TWIN2X DDR2 4GB CL4, 2x500GB HDD, 8800 GTS 512MB, Vista Ultimate körs på en 17" CRT-skärm.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Jag vill inte verka tjötig eller så, men är det ingen annan som har problem med att processorn inte klockar ner sig, samt att energinställningarna för processorn är borta under avancerade inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget problem med nedklockningen, men jag har inte heller de avancerade inställningarna för processorn i energinställningarna.
Så du är inte helt ensam !

Edit: Kör förinstallerade Windows 8.

Permalänk

Ser nu på prisjakt att det kommit en R4013H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1449503,1605084

En enda skillnaden i specen är minnet som ökat till 6 GB. Någon som vet mer om denna nykomling?

Permalänk
Skrivet av clarkbones:

Ser nu på prisjakt att det kommit en R4013H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1449503,1605084

En enda skillnaden i specen är minnet som ökat till 6 GB. Någon som vet mer om denna nykomling?

RAM verkar vara det enda som skiljer. Mycket pengar för 2GB extra.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |