Permalänk

Processor fläkten tar i ram minnet

Hej det här är min första tråd här på sweclockers.
Problemet är att den medföljande fläkten till zalman cnps10x performa tar i flänsarna på mina corsair vengance minnen. Då fick jag montera fläkten så den blåste mot fronten av chassiet är det något problem? Jag körde 30+ minuter prime95 och processorn blev som max 71° (ingen fara vad jag har förstått)
Ska jag köpa en smalare fläkt eller finns det något annat sätt att fixa det på för jag irriterar mig på det.

I5 3570k
Corsair vengance 1600mhz
Asus p8z77-v
Zalman cnps10x performa
FD define r3 (2 fläktar fram,1 i botten,1 bak,1 topp)

Visa signatur

Intel I7 8700K/Asus Z390F/ASUS ROG 2070 Super/Phanteks P600S/Corsair Virtuoso/ASUS ROG Swift PG289Q

Permalänk
Medlem

71 grader låter ganska högt för eftermarknadskylare

dom flesta chassit brukar ju ha luftflödet så den suger in luft från fronten, om du har det kanske det inte är det bästa att sätta processorkylaren åt motsatta håller, sabbar flödet rätt mycket

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kan du inte montera fläkten lite högre på kylflänsen? Annars är det nog lite bättre om du monterar den så att den blåser uppåt hellre än framåt.
I värsta fall så kam man montera bort kylflänsarna på minnena vad jag vet. Dock så ryker nog garantin då kan jag misstänka, kylningen av minnena blir ju såklart något sämre.
Sista alternativet är att byta till LP minnen (low profile).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

71c är väll ganska högt om du inte har överklockat? Står inget om det i texten.
Du kan ju kapa toppen på minnena.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Går det inte att bara vända på fläkten så den blåser åt andra hållet?

Permalänk
Medlem

vänd på fläkten så den suger luft genom kylaren så som du har den monterad just nu så blir det nog lägre temperaturer om du har en frontfläkt som blåser in i fronten

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Kan du inte montera fläkten lite högre på kylflänsen? Annars är det nog lite bättre om du monterar den så att den blåser uppåt hellre än framåt.
I värsta fall så kam man montera bort kylflänsarna på minnena vad jag vet. Dock så ryker nog garantin då kan jag misstänka, kylningen av minnena blir ju såklart något sämre.
Sista alternativet är att byta till LP minnen (low profile).

Jag har försökte att sätta fläkten högre upp och sätta så den blåste upp men tog fortfarande i minnet.
Såklart var jag så dum
att inye köpa LP minnen fast jag hade läst någonstans (tror inet) att kylaren skulle passa för höga minnen

Ni som undrar om överklockning så körde jag asus automatiska överklocknings grej (turbo v evo) och jag tror det drog upp turbo hastigheten till 4.4 (ursäkta glönde skriva det)

Tror ni annars den här skulle fungera http://www.inet.se/produkt/5321381/scythe-120mm-slip-stream-s...
Den är 3pin men skulle det gå att få en pmw liknande funktion i fan expert 2?

Visa signatur

Intel I7 8700K/Asus Z390F/ASUS ROG 2070 Super/Phanteks P600S/Corsair Virtuoso/ASUS ROG Swift PG289Q

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Går det inte att bara vända på fläkten så den blåser åt andra hållet?

http://www.google.se/search?tbm=isch&source=mog&hl=sv&gl=se&t...
Som du nog ser på bilden så finns det bara monterings hål på ena sidan så den bara kan blåsa igenom.
Fungerar det annars att ha en starkare fläkt dom suger igenom flänsarna?

Visa signatur

Intel I7 8700K/Asus Z390F/ASUS ROG 2070 Super/Phanteks P600S/Corsair Virtuoso/ASUS ROG Swift PG289Q