Apple når uppgörelse om namnet Ipad i Kina

Permalänk
Medlem

Ja, men inte tredje generationens Ipad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skitsnack... De försvarar inte bara sin produkt utan de försöker även påöka domar över samsung om produkter som domen inte tar upp.. Bla. Så vill Apple att S3:an ska förbjudas att säljas pga. att de påstår att den är en uppföljare på Nexus (vilken den inte är..) ist för en uppföljare på S2:an.

Vad pratar du om? Det handlar helt enkelt om patent som Apple anser att Samsung (eller kanske snarare Android) bryter mot. De siktade först in sig på Galaxy Nexus men nu även S3 då även denna har funktionalitet som Apple anser faller inom sina patent.

Källa: http://www.fosspatents.com/2012/06/apple-formally-requests-us...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Vad pratar du om? Det handlar helt enkelt om patent som Apple anser att Samsung (eller kanske snarare Android) bryter mot. De siktade först in sig på Galaxy Nexus men nu även S3 då även denna har funktionalitet som Apple anser faller inom sina patent.

Källa: http://www.fosspatents.com/2012/06/apple-formally-requests-us...

Nu var det väl så att Apple ansåg att S3 var en direkt uppföljare av Nexus och därför anser att de faller under samma dom. Vilket den inte gör..

http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2241_apple_vill_foerbjuda_va...

"Jo, Apple anser att den nya telefonen bör räknas in i det preliminära säljstoppet som ligger för Galaxy Nexus."

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, men inte tredje generationens Ipad.

De har ju Lipad istället:

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Ja, men inte tredje generationens Ipad.

Skrivet av mfm:

Haha å vad jag saknar Kina.. Njet de har inte iPad 3, det har jag redan verifierat en andra gång från suning.cn, 360buy.com samt amazon.cn, och Lipad är ju bara en i mängden ärligt talat

EDIT: Dessutom så kan jag tillägga att Lipad är legit shit.
EDIT2: Och ja denna tråd har spårat ut rejält nu (Emil var är du?) Och Absurd är ju helt klart inblandad

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Är det Lipad med ett LOL i början? Man måste ju ge kineserna lite beröm för allt dom hittar på ibland

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Haha å vad jag saknar Kina.. Njet de har inte iPad 3, det har jag redan verifierat en andra gång från suning.cn, 360buy.com samt amazon.cn, och Lipad är ju bara en i mängden ärligt talat

EDIT: Dessutom så kan jag tillägga att Lipad är legit shit.

Måste ju säga att de är mästare på att komma på originella namn

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Måste ju säga att de är mästare på att komma på originella namn

Du vill inte veta, Hasee är skitstora och har en nästan lika stor produktportfölj som Asus har, men ärligt talat hur likt är inte EeePad från iPad?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu var det väl så att Apple ansåg att S3 var en direkt uppföljare av Nexus och därför anser att de faller under samma dom. Vilket den inte gör..

http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2241_apple_vill_foerbjuda_va...

"Jo, Apple anser att den nya telefonen bör räknas in i det preliminära säljstoppet som ligger för Galaxy Nexus."

Läs min länk från fosspatents.com, som inte gör annat än kommenterar just patentnyheter/strider, istället för vad prisjakt/pryl skriver. Vet inte var de fått sin information ifrån (ser ingen källa) och inga andra stora sidor som kommenterar detta nämner något liknande.

Har alltså inget att göra med hurvida S3 är en uppföljare till S2 eller Nexus. Utan Apple vill ha in S3 under samma mål som deras redan befintliga mot Nexus då de anser att de bryter mot samma patent medan Samsung anser att det är försent att lägga till ytterligare produkter i detta redan pågående målet.

Citat:

Apple formally asks the court for permission to add the S III as another product targeted by Apple's motion for a preliminary injunction against the Galaxy Nexus, a smartphone Samsung co-developed with Google
...
While the preliminary injunction motion filed in February targets the Galaxy Nexus over four patents, Apple is still analyzing the S III's potential infringement of two of those patents (the new slide-to-unlock patent and the autocomplete patent), but in order to accelerate the process and facilitate the court's analysis, Apple "will limit its current request for preliminary relief against the Galaxy S III to the '604 [unified search, i.e., Siri] and '647 [data tapping] patents, because it is clear that infringement can be shown with respect to these patents based on the current record
...
On Wedesday afternoon local time, Samsung replied to Apple's motion, arguing that it's too late to supplement the record for the motion that targeted the Nexus back in February and suggesting that a new preliminary injunction motion is needed

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om du inte är svart så är du ute och cyklar...

Vad menar du? Jag förstår inte ditt inlägg. Förklara gärna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Skitsnack... De försvarar inte bara sin produkt utan de försöker även påöka domar över samsung om produkter som domen inte tar upp.. Bla. Så vill Apple att S3:an ska förbjudas att säljas pga. att de påstår att den är en uppföljare på Nexus (vilken den inte är..) ist för en uppföljare på S2:an.

Och samsung ville inte ha säljstopp på iPhone 4S innan den släpptes utan att veta vad den innehöll eftersom de var förbjudna att få inblick i Apples produkter innan de var släppte enligt domstol?! Läs på om helheten innan du hoppar på ett "oetiskt" företag med ett annat "oetiskt" företag

Skrivet av Zotamedu:

Apple har inte alltid fått rätt. Sen kanske du ska tänka ett litet steg längre. Några saker som Apple har stämt för är en rektangulär surfplatta med rundade hörn, blank framsida, centrerad skärm, synlig metallkant och färgglada ikoner. Se HP Slate 500 för en design som passar in exakt på deras vaga beskrivning och som utvecklas parallellt. HP var till och med först med att presentera den. Varför ska Apple ha ensamrätt på en så vag design?

Det är så media lagt upp det som du med många andra har hakat upp er på, men det är inte riktigt hela sanningen

Skrivet av Jazz 1-up:

Ah, men då antar du att domstolens beslut är det rätta. Vad folk klagar på är att patentsystemet är fundamentalt fel då det kan utnyttjas av Apple på ett sätt som förtrycker innovation, det patensystemet skapades för att gynna.

Hur kan det då bli något Apple orsakat? De är inte orsaken till hur patentsystemet fungerar, de bara utnyttjar det som alla andra utnyttjar det...ÄVEN Samsung

Skrivet av Gender Bender:

Säljstopp av Galaxy lite runtom i världen? An eye for an eye, som man brukar säga.

Vad har Galaxy Lite om iPad i Kina att göra?!

Skrivet av Tumnus:

Nu var det väl så att Apple ansåg att S3 var en direkt uppföljare av Nexus och därför anser att de faller under samma dom. Vilket den inte gör..

http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/2241_apple_vill_foerbjuda_va...

"Jo, Apple anser att den nya telefonen bör räknas in i det preliminära säljstoppet som ligger för Galaxy Nexus."

Var i den meningen säger de att S3 är en direkt uppföljare till Galaxy Nexus?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Och samsung ville inte ha säljstopp på iPhone 4S innan den släpptes utan att veta vad den innehöll eftersom de var förbjudna att få inblick i Apples produkter innan de var släppte enligt domstol?! Läs på om helheten innan du hoppar på ett "oetiskt" företag med ett annat "oetiskt" företag

Det är så media lagt upp det som du med många andra har hakat upp er på, men det är inte riktigt hela sanningen

Hur kan det då bli något Apple orsakat? De är inte orsaken till hur patentsystemet fungerar, de bara utnyttjar det som alla andra utnyttjar det...ÄVEN Samsung

Vad har Galaxy Lite om iPad i Kina att göra?!

Var i den meningen säger de att S3 är en direkt uppföljare till Galaxy Nexus?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Absurd:

Och samsung ville inte ha säljstopp på iPhone 4S innan den släpptes utan att veta vad den innehöll eftersom de var förbjudna att få inblick i Apples produkter innan de var släppte enligt domstol?! Läs på om helheten innan du hoppar på ett "oetiskt" företag med ett annat "oetiskt" företag

Det är så media lagt upp det som du med många andra har hakat upp er på, men det är inte riktigt hela sanningen

Hur kan det då bli något Apple orsakat? De är inte orsaken till hur patentsystemet fungerar, de bara utnyttjar det som alla andra utnyttjar det...ÄVEN Samsung

Vad har Galaxy Lite om iPad i Kina att göra?!

Var i den meningen säger de att S3 är en direkt uppföljare till Galaxy Nexus?

Suck.. Läs min kommentarer så får du se.. Sedan var har jag försvarat Samsung? Låter mer som ett resonemang från en apple fanboy som tror att så fort man säger något negativt om Apple så är man per automatik en Samsung fanboy.. Jag har inget emot Apples produkter.. De har sin charm.. Dock är deras juristavdelning inte direkt något att vara stolt över.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

EDIT: Dessutom så kan jag tillägga att Lipad är legit shit.

Vet, postar bara mina egna bilder... Fast det är ju en uppenbar rip-off ändå.

Skrivet av lorgix:

Vad menar du? Jag förstår inte ditt inlägg. Förklara gärna.

Kineser ser i allmänhet ner på svarta och på folk med mörk hudfärg och ser up till folk med vit/ljus hudfärg. Det är vanligt att västerlänningar behandlas bättre än kineser.

Om man som vit svensk känner att man är offer för "rasism" är det nog bara att folk ogillar en som person, att man beter sig illa eller att man hamnat på något ställe där de har extra dåliga erfarenheter av utlänningar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Problem är att Apple har patent på grejer man inte borde få ha patent på, dåligt textat eller textat på det sättet så att det går att tolka och ändra lite på vad som menas för att stödja målet.

Slide to unlock och liknande grejer borde man inte få patent på, som att säga att din bil får inte ja runda däck, hitta på något annat.

Apple stämmer ju Samsung för "Tap to unlock" med "Apple's argument is that a tap is a zero-length swipe." som argument.

IBM försökte ju ta patent på att ta patent för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det är så media lagt upp det som du med många andra har hakat upp er på, men det är inte riktigt hela sanningen

Tänker inte ge mig in i diskussionen om hur det faktiskt är, men det är smått underhållande att du säger emot alla och ändå inte kan presentera en ordentlig källa(?). Zotamedu verkar vara ordentligt påläst och har nog både 1 och 3 källor att visa om man frågar snällt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag känner en liten flashback från Xerox vs Apple där rättigheterna helt och hållet såldes till Apple men att man senare kom krypandes och krävde pengar på Apples oväntade framgång med Alto. Skillnaden var väl att Apple gick ut som segrare från den ronden.

Aja, med tanke på vad Apple har orsakat den senaste tiden så kan dom gått väl betala lite. Dessa 60 miljoner dollar lär dock inte komma som något straff då en lansering av Ipad i Kina är precis vad dom är ute efter. Skulle inte förvåna mig om 60 miljoner kineser kommer köpa deras platta efter det här.

rätta mig om jag har fel...apel köpte inte ett skit av xerox
lång senare så stämde xerox apel men domaren kastade ut stämningen för att dom väntat för länge.
fruktansvärt of topic

får ju onekligen en viss känsla av att man försvara sin egna marknad...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

IBM försökte ju ta patent på att ta patent för ett par år sedan.

För drygt ett år sedan så accepterade amerikanska patentverket IBM:s ansökan på just det patentet. Vet inte om det blev beviljat. IBM ansöker om många tusen patent per år, samt får många beviljade. De har i nästan 20 år varit den firma som får flest patent beviljade, 2010 fick de nästan 6000 patent beviljade. Så är det nån som kan patentera hur man tar patent så är de IBM.

Patentsystemet i USA är så trasigt att man blir mörkrädd. I EU så modelleras patentsystemet efter det amerikanska, en miljard patentjurister står att tjäna miljarder på det. Om några år kommer de enda invånarna på den här planeter vara utsvultna patentjurister som sitter och gnager på buntar med patentansökningar. Detta svårt ineffektiva system tillför absolut ingenting. Det kostar monstruösa summor pengar, inte minst skattepengar, samt hämmar utvecklingen svårt. Det är ett vansinne utan gräns.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

För drygt ett år sedan så accepterade amerikanska patentverket IBM:s ansökan på just det patentet. Vet inte om det blev beviljat. IBM ansöker om många tusen patent per år, samt får många beviljade. De har i nästan 20 år varit den firma som får flest patent beviljade, 2010 fick de nästan 6000 patent beviljade. Så är det nån som kan patentera hur man tar patent så är de IBM.

Patentsystemet i USA är så trasigt att man blir mörkrädd. I EU så modelleras patentsystemet efter det amerikanska, en miljard patentjurister står att tjäna miljarder på det. Om några år kommer de enda invånarna på den här planeter vara utsvultna patentjurister som sitter och gnager på buntar med patentansökningar. Detta svårt ineffektiva system tillför absolut ingenting. Det kostar monstruösa summor pengar, inte minst skattepengar, samt hämmar utvecklingen svårt. Det är ett vansinne utan gräns.

Beror väl helt på att USA har en väldigt slappt patentsystem. Det går att nästan få patent på vad som helst. I Sverige tex. så kan man inte ta patent på "En fyrkantig plastlåda med skärm i mitten..".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tänker inte ge mig in i diskussionen om hur det faktiskt är, men det är smått underhållande att du säger emot alla och ändå inte kan presentera en ordentlig källa(?). Zotamedu verkar vara ordentligt påläst och har nog både 1 och 3 källor att visa om man frågar snällt.

Du kan läsa om det här: http://www.theverge.com/2011/12/2/2596527/apple-samsung-desig... (finns en länk där till dokumentet från Apple)

Apple behövde visa på att det gick att designa en smartphone/tablet utan att göra den alltför lik iPhone/iPad. Till skillnad från vad som brukar skämtas om så var det ju inte så att alla alternativa designförslag behövdes uppfyllas för att Apple skulle tycka det var ok.

Samsung har gjort produkter som är löjligt lika Apples (och inte bara produkterna i sig utan även tillbehör) men generellt sett tycker jag det är helt fel att man kan ha patent eller design/mösterskydd på något generellt och luddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Måste ju säga att de är mästare på att komma på originella namn

Apple är väl inte mycket bättre då, min första handhållna dator var en iPAQ från HP. Undrar om den hade fått heta det om den lanserats idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Du kan läsa om det här: http://www.theverge.com/2011/12/2/2596527/apple-samsung-desig... (finns en länk där till dokumentet från Apple)

Apple behövde visa på att det gick att designa en smartphone/tablet utan att göra den alltför lik iPhone/iPad. Till skillnad från vad som brukar skämtas om så var det ju inte så att alla alternativa designförslag behövdes uppfyllas för att Apple skulle tycka det var ok.

Samsung har gjort produkter som är löjligt lika Apples (och inte bara produkterna i sig utan även tillbehör) men generellt sett tycker jag det är helt fel att man kan ha patent eller design/mösterskydd på något generellt och luddigt.

Om du läser de "alternativ" som Iphone lägger upp så ser man att vissa av dem är bara efterblivna.. Tex. Overall shape that isn't rectangular, or doesn't have rounded corners. Sen när har Apple rättigheter till rundande hörn?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

rätta mig om jag har fel...apel köpte inte ett skit av xerox
lång senare så stämde xerox apel men domaren kastade ut stämningen för att dom väntat för länge.
fruktansvärt of topic

får ju onekligen en viss känsla av att man försvara sin egna marknad...

Xerox fick aktier i Apple i utbyte mot att ingenjörerna på Apple fick komma på besök hos Xerox och lära sig allt om hur Alto var uppbyggt och ta med sig det dom lärt sig för att sedan få användas för eget bruk. Xerox visste förmodligen inte vad dom gick med på och ångrade sig starkt efter Apples stora framgång med Macintosh och passade därför på att stämma Apple i samma veva som Apple stämde Microsoft. Xerox hade sällan bevis som höll i rätten och ansågs till slut för oseriös för att ens lägga ner tid på, ungefär som berättelsen om Peter och vargen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Beror väl helt på att USA har en väldigt slappt patentsystem. Det går att nästan få patent på vad som helst. I Sverige tex. så kan man inte ta patent på "En fyrkantig plastlåda med skärm i mitten..".

Kan bara hålla med.

Det nyligen avgjorda fallet mellan Oracle och Google visar med brutal tydlighet hur totalt värdelöst USAs patentsystem är och hur det är rent skadligt för alla utom de absolut största företagen. Oracle stämde Google för intrång kring patent SUN en gång i tiden tog kring Java. Detta fall tog över 2 år och kostade båda sidor många miljoner USD i advokatkostnader. En patenttvist är ett civilrättsligt mål och i USA får varje part betala sina egna kostnader även om man vinner i de fall juryn inte är helt enig! Google vann detta mål, men juryn var inte enig i sitt beslut, så Google har ändå förlorat miljoner trots att de inte gjort något fel (enligt rätten).

Ett sådan här mål skulle alltså väldigt enkelt kunna döda de flesta mindre och mellanstora bolag, även om de har rätt. Att Apple fått patent på saker som patentent (designpatent, vilket motsvaras av mönsterskydd i Sverige) USD504889, frågan är om NÅGON kan hävda att det är rimligt att Apple fått mönsterskydd på detta givet prior-art och framförallt givet ur uppenbart detta patent är (läs "claims" delen, där beskrivs exakt vad som skyddas).

Ett annat patent som är helt horribelt att det blivit beviljat är US8074172 som är ett "riktigt" patent. Detta bara skriker prior-art, MS Word hade denna funktion 1995 (patentet skickades in 2007 och beviljades 2009) och Emacs hade denna funktion redan på 80-talet. Det enda nya här är att man använder "touch", d.v.s man pekar på kontext-menyn över föreslagna ord med fingret på en touchskärm i stället för att använda mus (MS Word) eller tangenter (Emacs). Detta patent är ett av de fyra man använde för att få till ett säljstop på Galaxy Nexus i dagarna...

En stor anledning till att hoppas att Apple går riktigt på pumpen på en rad korkade patent är att de har pengar nog till att driva en effektiv lobby mot att skapa ett vettigt patentsystem i USA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Kan bara hålla med.

Det nyligen avgjorda fallet mellan Oracle och Google visar med brutal tydlighet hur totalt värdelöst USAs patentsystem är och hur det är rent skadligt för alla utom de absolut största företagen. Oracle stämde Google för intrång kring patent SUN en gång i tiden tog kring Java. Detta fall tog över 2 år och kostade båda sidor många miljoner USD i advokatkostnader. En patenttvist är ett civilrättsligt mål och i USA får varje part betala sina egna kostnader även om man vinner i de fall juryn inte är helt enig! Google vann detta mål, men juryn var inte enig i sitt beslut, så Google har ändå förlorat miljoner trots att de inte gjort något fel (enligt rätten).

Ett sådan här mål skulle alltså väldigt enkelt kunna döda de flesta mindre och mellanstora bolag, även om de har rätt. Att Apple fått patent på saker som patentent (designpatent, vilket motsvaras av mönsterskydd i Sverige) USD504889, frågan är om NÅGON kan hävda att det är rimligt att Apple fått mönsterskydd på detta givet prior-art och framförallt givet ur uppenbart detta patent är (läs "claims" delen, där beskrivs exakt vad som skyddas).

Ett annat patent som är helt horribelt att det blivit beviljat är US8074172 som är ett "riktigt" patent. Detta bara skriker prior-art, MS Word hade denna funktion 1995 (patentet skickades in 2007 och beviljades 2009) och Emacs hade denna funktion redan på 80-talet. Det enda nya här är att man använder "touch", d.v.s man pekar på kontext-menyn över föreslagna ord med fingret på en touchskärm i stället för att använda mus (MS Word) eller tangenter (Emacs). Detta patent är ett av de fyra man använde för att få till ett säljstop på Galaxy Nexus i dagarna...

En stor anledning till att hoppas att Apple går riktigt på pumpen på en rad korkade patent är att de har pengar nog till att driva en effektiv lobby mot att skapa ett vettigt patentsystem i USA.

Framförallt patenten USD504889 är ju ett under att de har fått igenom.. Det visar bara en fyrkant med en skräm i mitten. Det svenska patentverket skulle bara skratta åt de clowner som ritat upp den skissen. För den är helt intentsägande och inte unik på något sätt. Nej. Som tur var så har inte de amerikanska patenten något automatisk gällande i Sverige utan de måste gå igenom patentsystemet Sverige har och de har som sagt ganska hårda krav vad som accepteras. Patent USD504889 hade inte gått igenom tex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du kan läsa om det här: http://www.theverge.com/2011/12/2/2596527/apple-samsung-desig... (finns en länk där till dokumentet från Apple)

Apple behövde visa på att det gick att designa en smartphone/tablet utan att göra den alltför lik iPhone/iPad. Till skillnad från vad som brukar skämtas om så var det ju inte så att alla alternativa designförslag behövdes uppfyllas för att Apple skulle tycka det var ok.

Samsung har gjort produkter som är löjligt lika Apples (och inte bara produkterna i sig utan även tillbehör) men generellt sett tycker jag det är helt fel att man kan ha patent eller design/mösterskydd på något generellt och luddigt.

Håller med om att hela patent-historian är rent löjlig och som sagt så kommenterar jag inte hur det faktiskt är med vad företagen gör och inte gör. Jag menade förövrigt inget specifikt fall, utan helheten utav det Zotamedu skrev och det Absurd inte ville svara på och inte heller komma med någon motkälla när han påstår att "alla blivit lurade av media", eller vad han sa.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om du läser de "alternativ" som Iphone lägger upp så ser man att vissa av dem är bara efterblivna.. Tex. Overall shape that isn't rectangular, or doesn't have rounded corners. Sen när har Apple rättigheter till rundande hörn?

Det har de inte heller, det är inte så att de stämde Samsung endast för att den hade rundade hörn.

Listan innehåller alltså olika förslag på vad Samsung kunde göra för att göra den mindre lik en iPad. Det kunde vara ok att den var rektangulär ifall andra ändringar gjordes.

Men som sagt försvarar jag inte detta, säger bara hur det ligger till. Även om de inte har skydd på enbart en fyrkantig form så är den design som Apple faktiskt har fått skyddad väldigt generell. Det är mycket märkligt att det går att få igenom något sådant men tyvärr gör det ju det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Beror väl helt på att USA har en väldigt slappt patentsystem. Det går att nästan få patent på vad som helst. I Sverige tex. så kan man inte ta patent på "En fyrkantig plastlåda med skärm i mitten..".

På papperet går det inte patentera sånt i USA heller egentligen. Men där är patentjuridik en miljardindustri, man vränger lagen och reglerna precis hur långt somhelst. Dessutom har bolag som tex IBM medflera satt i system att prångla igenom konstiga patent. Man ansöker om många tusen patent hela tiden, och bland dessa finns ett o annat konstigt patent som aldrig borde ens ansökts om. Går det inte igenom ändrar de lite formalia och skickar in det igen bland flera tusen andra ansökningar. Till slut får de igenom ett och annat konstigt patent. Inte direkt rocket science, men det kräver ju en del resurser. Inte direkt gratis att gå igenom patentansökningsprocessen för många tusen patent. En miljardindustri som sagt.

Och som jag skrev tidigare kommer det bli precis lika här. EU-patenten modelleras efter USA: miljoner patentjurister hurrar medans alla vi andra förlorar. Snart kommer all sorts utveckling stanna helt, man kommer inte kunna landsera en ny produkt utan att först patent-processa i många år.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Med all den negativa energin i denna tråden så kan väll jag ta och slänga in att jag är sjukt nöjd med min "The new iPad", fin skärm på den apparaten.

Stämningar hit och dit, alla gör det inte bara Apple, tror inte Samsung hade tvekat en sekund på att göra exakt samma sak om de kunde. Får se vad som händer med detta patentsystemet i framtiden. Personligen ska jag försöka ta patent på för långt gräs eller något.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Lösningen på patentproblemet verkar vara kaos och jag tror ej på någon lösning före detta tillstånd har inträffat. Alltså att varenda företag som producerar något inser att patentsystemet ej är hållbart.

I detta aktuella fall så blir en själv sugen på att förutsäga framtida produktnamn och leva gött på att just ta dem före.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".