Apple når uppgörelse om namnet Ipad i Kina

Permalänk
Melding Plague

Apple når uppgörelse om namnet Ipad i Kina

Efter en längre tids dispyt med det kinesiska företaget Shenzhen Proview Technology beordras Apple att betala in 60 miljoner dollar för rättigheterna till varumärket Ipad i Kina.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

60 miljoner dollar är vell som en fis i rymden för Apple

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ja det kan man säga!

"Bita i det sura äpplet..."

Permalänk
Medlem

Så typiskt kinesiska tillverkare att lägga säljförbud på appleprodukter, det är väl rädda att deras överlägsna produkt ska vinna över hela marknaden!

Eller ja, det är väl ungefär så det låter när apple bråkar om andra tillverkare ivf.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Fint att kunna sälja Namnet 2 ggr till Apple

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willhelm:

Så typiskt kinesiska tillverkare att lägga säljförbud på appleprodukter, det är väl rädda att deras överlägsna produkt ska vinna över hela marknaden!

Eller ja, det är väl ungefär så det låter när apple bråkar om andra tillverkare ivf.

Som om det bara var Apple som "bråkade", de gör de alla

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Så typiskt kinesiska tillverkare att lägga säljförbud på appleprodukter, det är väl rädda att deras överlägsna produkt ska vinna över hela marknaden!

Eller ja, det är väl ungefär så det låter när apple bråkar om andra tillverkare ivf.

Eller så ligger det i Kinesers kultur att göra det så svårt och irriterande som möjligt för "icke kineser", har nog aldrig besökt ett så faktiskt rasistiskt land som Kina. Har bott och jobbat i Peking i 3år och vill verkligen aldrig mer sätta min fot i det landet så länge jag inte då är turist.

Fast det är min åsikt och min bild av ett väldigt otrevligt Kina.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag tycker synd om Apple vid såna här tillfällen ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Tim Cook och co är nog glada i den summan. Lär inte göra dem ett smack.

Permalänk
Musikälskare

60 eller 400 hade nog inte spelat nån roll alls, men bra de kom lägre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NidoKing:

Kan inte påstå att jag tycker synd om Apple vid såna här tillfällen ;-D

Det tycker nog inte synd om sig själva heller för det är en vinst i längden för dem; "Kina är Apples näst största marknad efter USA"

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Eller så ligger det i Kinesers kultur att göra det så svårt och irriterande som möjligt för "icke kineser", har nog aldrig besökt ett så faktiskt rasistiskt land som Kina. Har bott och jobbat i Peking i 3år och vill verkligen aldrig mer sätta min fot i det landet så länge jag inte då är turist.

Fast det är min åsikt och min bild av ett väldigt otrevligt Kina.

Om du inte är svart så är du ute och cyklar...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag känner en liten flashback från Xerox vs Apple där rättigheterna helt och hållet såldes till Apple men att man senare kom krypandes och krävde pengar på Apples oväntade framgång med Alto. Skillnaden var väl att Apple gick ut som segrare från den ronden.

Aja, med tanke på vad Apple har orsakat den senaste tiden så kan dom gått väl betala lite. Dessa 60 miljoner dollar lär dock inte komma som något straff då en lansering av Ipad i Kina är precis vad dom är ute efter. Skulle inte förvåna mig om 60 miljoner kineser kommer köpa deras platta efter det här.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Jag känner en liten flashback från Xerox vs Apple där rättigheterna helt och hållet såldes till Apple men att man senare kom krypandes och krävde pengar på Apples oväntade framgång med Alto. Skillnaden var väl att Apple gick ut som segrare från den ronden.

Aja, med tanke på vad Apple har orsakat den senaste tiden så kan dom gått väl betala lite. Dessa 60 miljoner dollar lär dock inte komma som något straff då en lansering av Ipad i Kina är precis vad dom är ute efter. Skulle inte förvåna mig om 60 miljoner kineser kommer köpa deras platta efter det här.

Apple går ju segrande ur denna med, Shenzhen Proview Technology är ju redan förlorade pga sin ekonomiska kris och får 340 miljoner dollar mindre än vad de ville ha från början...och vad har Apple orsakat?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Absurd:

Apple går ju segrande ur denna med, Shenzhen Proview Technology är ju redan förlorade pga sin ekonomiska kris och får 340 miljoner dollar mindre än vad de ville ha från början...och vad har Apple orsakat?

Har du missat den gigantiska patentkarusellen som härjat de senaste åren?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Eller så ligger det i Kinesers kultur att göra det så svårt och irriterande som möjligt för "icke kineser", har nog aldrig besökt ett så faktiskt rasistiskt land som Kina. Har bott och jobbat i Peking i 3år och vill verkligen aldrig mer sätta min fot i det landet så länge jag inte då är turist.

Fast det är min åsikt och min bild av ett väldigt otrevligt Kina.

Skulle nog säga att Japan är värre.. Där har tex. japaner förtur på alla jobb oavsett vilken utbildning du/de har..

Skrivet av Absurd:

Apple går ju segrande ur denna med, Shenzhen Proview Technology är ju redan förlorade pga sin ekonomiska kris och får 340 miljoner dollar mindre än vad de ville ha från början...och vad har Apple orsakat?

Suck.. Ja, vad har Apple orsakat? Dags att lämna grottan eller?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Suck.. Ja, vad har Apple orsakat? Dags att lämna grottan eller?

Behöver inte lämna någon grotta, men vad exakt har Apple orsakat? Kan du peka ut vad de har gjort?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

dom har stämt samsung för att ha kopierat deras UI och tvingade samsung att dra in sin galaxy tab i många(?) länder t ex.

iSteve iJobs hade väl svurit på att iKrossa android eller hur det var

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darknessviking:

dom har stämt samsung för att ha kopierat deras UI och tvingade samsung att dra in sin galaxy tab i många(?) länder t ex.

iSteve iJobs hade väl svurit på att iKrossa android eller hur det var

Som du lägger upp det så är det ju Samsung som har gjort fel eftersom Apple fick rätt, men faktum kvarstår, vad exakt har Apple orsakat?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Absurd:

Som du lägger upp det så är det ju Samsung som har gjort fel eftersom Apple fick rätt, men faktum kvarstår, vad exakt har Apple orsakat?

http://lmgtfy.com/?q=Apple+lawsuits

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Det svarar fortfarande inte på frågan vad de har orsakat, Apple har inte orsakat ett dyft, de har försvarat sin produkt så som alla företag gör, sedan har en domstol gett dem rätt, alltså har inte Apple inte orskat något, det samma gäller ifall Samsung eller whoever lämnar in en stämning och får rätt, ska vi då säga att Samsung orsakat något? Men det går ju inte, för Samsung är ju Gud, Samsungs affärsmetoder är inte ett dugg bättre om du läser på lite

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Så snälla apple är, det hade ju inte haft svårt att betala 400 miljoner, och om de nu hade fel från början, hur i helsike kunde de då bara dra ner skulden sådär!? Jag kommer aldirg förstå mig på rättsväsen..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dessa 60 miljoner dollar lär dock inte komma som något straff då en lansering av Ipad i Kina är precis vad dom är ute efter. Skulle inte förvåna mig om 60 miljoner kineser kommer köpa deras platta efter det här.

iPad finns redan i Kina:

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Så snälla apple är, det hade ju inte haft svårt att betala 400 miljoner, och om de nu hade fel från början, hur i helsike kunde de då bara dra ner skulden sådär!? Jag kommer aldirg förstå mig på rättsväsen..

Fel hur då? De hade betalat från början, men felet har gjorts intern av moder och dotterbolag

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Absurd:

Det svarar fortfarande inte på frågan vad de har orsakat, Apple har inte orsakat ett dyft, de har försvarat sin produkt så som alla företag gör, sedan har en domstol gett dem rätt, alltså har inte Apple inte orskat något, det samma gäller ifall Samsung eller whoever lämnar in en stämning och får rätt, ska vi då säga att Samsung orsakat något? Men det går ju inte, för Samsung är ju Gud, Samsungs affärsmetoder är inte ett dugg bättre om du läser på lite

Skitsnack... De försvarar inte bara sin produkt utan de försöker även påöka domar över samsung om produkter som domen inte tar upp.. Bla. Så vill Apple att S3:an ska förbjudas att säljas pga. att de påstår att den är en uppföljare på Nexus (vilken den inte är..) ist för en uppföljare på S2:an.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Absurd:

Som du lägger upp det så är det ju Samsung som har gjort fel eftersom Apple fick rätt, men faktum kvarstår, vad exakt har Apple orsakat?

Apple har inte alltid fått rätt. Sen kanske du ska tänka ett litet steg längre. Några saker som Apple har stämt för är en rektangulär surfplatta med rundade hörn, blank framsida, centrerad skärm, synlig metallkant och färgglada ikoner. Se HP Slate 500 för en design som passar in exakt på deras vaga beskrivning och som utvecklas parallellt. HP var till och med först med att presentera den. Varför ska Apple ha ensamrätt på en så vag design?

Sen har vi slide to unlock som Apple anser sig ha patent på. En till väldigt generisk och konstig sak att kräva patent på. Speciellt när ett Svenskt företag sökte patent innan Apple. Hur kan då Apple ha rätt att stämma andra för ett patent de eventuellt inte ens äger.

En annan fantastisk stämning är förmågan att söka flera källor samtidigt, något som infördes med Siri. Denna funktion har funnits i Android sedan version 1 och i datorer i evigheter. Varför ska Apple ha patent på det?

Apple är inte ensamma om idiotiska stämningar men de verkar ta ledningen. Framförallt är det målet med stämningarna som är väldigt oroväckande. Tidigare har det varit standard att stämma företag för patentintrång för att tvinga fram en licensiering av patentet. Apple kräver istället försäljningsstopp. Patent och designskydd har alltså gått från att skydda upphovsrättsinnehavare och uppfinnare till att bli ett sätt att slå ut konkurrenter.

Det här är en utveckling som ingen tjänar på i längden. Marknaden blir en ren katastrofzon om varenda liten funktion ska skyddas av patent. Nivån är ungefär som att ta patent på kokande vatten, något som rätt många försöker få igenom varje år. Fast det fungerar tydligen bara när det gäller mjukvara.

Konsumenter vill ju ha en marknad där företaget med bäst produkter vinner. Nu är det företaget med bäst advokater som för övertaget vilket är rätt skevt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det svarar fortfarande inte på frågan vad de har orsakat, Apple har inte orsakat ett dyft, de har försvarat sin produkt så som alla företag gör, sedan har en domstol gett dem rätt, alltså har inte Apple inte orskat något, det samma gäller ifall Samsung eller whoever lämnar in en stämning och får rätt, ska vi då säga att Samsung orsakat något? Men det går ju inte, för Samsung är ju Gud, Samsungs affärsmetoder är inte ett dugg bättre om du läser på lite

Försvara sin produkt? Näh, Apple har blivit mer som ett patenttroll, de pressar andra företag på pengar genom att stämma dem... det roliga är att t.ex. deras s.k. "slide to unlock" redan funnits sedan tidigare, utvecklat av ett svensk företag... samma sak för "rullgardinen för notificaion bar" som också är utvecklat av ett svensk företag TAT som dock blev uppköpta av RIM... har de rätt till dessa? Att de sen stämmer för grundläggande funktioner också är korkat... är ju precis som om Ford skulle stämma Toyota för deras bil har 4 däck rätt av...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det svarar fortfarande inte på frågan vad de har orsakat, Apple har inte orsakat ett dyft, de har försvarat sin produkt så som alla företag gör, sedan har en domstol gett dem rätt, alltså har inte Apple inte orskat något, det samma gäller ifall Samsung eller whoever lämnar in en stämning och får rätt, ska vi då säga att Samsung orsakat något? Men det går ju inte, för Samsung är ju Gud, Samsungs affärsmetoder är inte ett dugg bättre om du läser på lite

Ah, men då antar du att domstolens beslut är det rätta. Vad folk klagar på är att patentsystemet är fundamentalt fel då det kan utnyttjas av Apple på ett sätt som förtrycker innovation, det patensystemet skapades för att gynna.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Apple går ju segrande ur denna med, Shenzhen Proview Technology är ju redan förlorade pga sin ekonomiska kris och får 340 miljoner dollar mindre än vad de ville ha från början...och vad har Apple orsakat?

Säljstopp av Galaxy lite runtom i världen? An eye for an eye, som man brukar säga.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det svarar fortfarande inte på frågan vad de har orsakat, Apple har inte orsakat ett dyft, de har försvarat sin produkt så som alla företag gör, sedan har en domstol gett dem rätt, alltså har inte Apple inte orskat något, det samma gäller ifall Samsung eller whoever lämnar in en stämning och får rätt, ska vi då säga att Samsung orsakat något? Men det går ju inte, för Samsung är ju Gud, Samsungs affärsmetoder är inte ett dugg bättre om du läser på lite

Det som är tråkigt här är ju att Apple inte bara försvarar sin produkt, det har dom all rätt i världen att göra. Men genom att deras konstiga patent har gått igenom och godkänts kan Apple kan "bromsa" innovation då patenten är så pass grundliga att det är svårt att göra en surfplatta eller liknande utan att "göra lika".

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)