Hur funkar MF med din medhjälpare?

Permalänk
Medlem

Hur funkar MF med din medhjälpare?

I Diablo II så fungerade det så som att om din medhjälpare tog sista slaget (Killing Blow) på en mob och denne hade 0 MF, så räknades din egen MF inte in alls. Så man behövde ha någon MF på medhjälparen för att båda ska räknas.

Blizzard har konstaterat att de använder samma system för MF som i Diablo II. Men innebär det detsamma för medhjälpare, tro?

Vad tror ni? Vet ni? Diskutera.

Permalänk
Medlem

"All +xp/gold/magic find from followers is reduced by 80%.
So you'll only get a bonus of 20% from followers."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jo4Cim:

"All +xp/gold/magic find from followers is reduced by 80%.
So you'll only get a bonus of 20% from followers."

Tack för svaret, men det besvarar dessvärre inte min fråga ifall det gör någon skillnad om medhjälpare tar Killing Blow utan/med MF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skmzarn:

Tack för svaret, men det besvarar dessvärre inte min fråga ifall det gör någon skillnad om medhjälpare tar Killing Blow utan/med MF.

Gör ingen skillnad nej.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Gör ingen skillnad nej.

Har du någon källa på det eller så? Stör mig på att Blizzard bara säger att det fungerar som i Diablo II. Förutom att det som herrn ovan citerade att deras MF reduceras med 80%.

Permalänk
Medlem

Men du har väl inte 0% på han?

Eftersom han får bonus och inte gör någon skada, utan mest blockar, så är det värt att bara satsa på MF till han. Då är risken liten att han utdelar dödliga slag med, hehe...

Får 9% MF av min templar, vilket hjälpte mig över 200-strecket. På hell kan han hjälpa till marginellt, på Inferno är det kört. 4000 DPS räcker ingenstans där...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jo, jag har 0 MF på mitt vanliga gear. Jag switchar innan packs dör. Håller inte riktigt med där. Tycker att 4000 DPS är riktigt nice. Har gett min Enchantress både Life on Hit och hög DPS-stav. Så hon dör inte ofta och gör bra nytta då hon lever. Just därför jag är rädd för att hon ska utdela det sista slaget.
Men Neph valor måste ju räknas även till medhjälparen då. Har inte tänkt på det förut, men det verkar ju logiskt åtminstone.

Permalänk
Medlem

Klart det inte gör någon skillnad om din merc får lasthit.
Precis som det inte gör någon skillnad vem som får lasthit i coop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Klart det inte gör någon skillnad om din merc får lasthit.
Precis som det inte gör någon skillnad vem som får lasthit i coop.

I Diablo II var det precis tvärtom. Som jag beskrev ovan, att har din medhjälpare ingen MF och den tar sista slaget, räknas det som 0 MF oavsett hur mycket din karaktär har. Därför var du tvungen att ge den någon % MF för att inte riskera någonting.

Permalänk
Medlem

Är du seriös med MF ska du såklart ge din efterföljare det, varje procent räknas...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av skmzarn:

I Diablo II var det precis tvärtom. Som jag beskrev ovan, att har din medhjälpare ingen MF och den tar sista slaget, räknas det som 0 MF oavsett hur mycket din karaktär har. Därför var du tvungen att ge den någon % MF för att inte riskera någonting.

Jepp, men det fungerar inte exakt som diablo2.
Sen kan man lika gärna geara sina mercs med mf ändå för att ge den lilla boosten, kubbar själv runder med templar mf mercs.

Det jag fungerar på dock, vissa säger att mf inte räknas om din merc är död, men mfen i din details ändras inte om han är död, så logiskt sätt borde man få den ändå. Annars hade statsen ändrats tycker man.

Permalänk

Kör med en enchantress med så mycket MF jag kan få in på henne och dom typ %n som man får gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Enligt detta ark som jag hittade som ger stats:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkyM69Kcz8YxdDZh...

max för templar : 24.2 , Enchantress: 20.2 och Scoundrel: 15.2

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av skmzarn:

I Diablo II var det precis tvärtom. Som jag beskrev ovan, att har din medhjälpare ingen MF och den tar sista slaget, räknas det som 0 MF oavsett hur mycket din karaktär har. Därför var du tvungen att ge den någon % MF för att inte riskera någonting.

Fast i D2 var det samma sak i co-op också, den som fick last blow hade sin mf på allt gear som droppades. Nu när de har infört eget loot så kvittar det ju vem som får last blow då ens egna mf alltid räknas på det som droppas. Det borde vara likadant med ens merc. Men det är ju bara vad jag tror