Vilken Mediaspelare ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken Mediaspelare ska jag köpa?

Hej!

Sitter och tittar på den oändliga mängd mediaspelare som finns ute nu och undrar vilken som är mest prisvärd och enligt er bäst? Det jag vill är att höra en motivering med för och nackdelar med den mediaspelaren ni rekommenderar.

Jag har en NAS som ska kunna kopplas till mediaboxen TRÅDLÖST och enkelt kunna spela upp allt som finns i den genom nätverket.
Den ska också vara Wife acceptance <---- alltså ett vettigt gränssnitt.
Det jag också skulle vilja kunna göra är att faktiskt surfa i exempelvis Chrome. Alltså kunna gå in på hemsidor finns det någon mediaspelare som klarar det?

Tack så jätte mycke på förhand!!!

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk

Jag har en Xtreamer Sidewinder som jag är väldigt nöjd med. Spelar allt utan problem med.
Det finns möjlighet att koppla in externa USB-hårddiskar, samt möjlighet att bygga in en intern.
Priset ligger runt tusenlappen, och för det priset får man en väldigt bra mediaspelare.
Jag har aldrig haft några problem med att spela upp några filer, och den fungerar perfekt trådlöst.

Fördelar:

Lätt att ansluta till WiFi, och ansluta t ex en NAS till den.
Spelar alla typer av filer.
Billig.
Lätt överskådligt gränssnitt, samt enkla menyer.
Enkelt att ansluta externa hårddiskar.
Många inställningsmöjligheter, hastighet på fläkt etc....

Nackdelar

Hänger sig vid uppstart ibland (men borta vid senaste firmware-uppdateringen).
Fotstödet är lite ostabilt, och mediaspelaren kan ganska lätt välta.

Rekommenderar denna till alla som vill ha en relativt billig mediaspelare, men ändå väldigt kompetent.
Sedan har det ju kommit nyare versioner av Sidewinder mediaspelaren, som är snäppet vassare.

Har du fler frågor om denna mediaspelaren så svarar jag gärna på dem

Permalänk
Medlem

Tack för svar så snabbt! Klarar den av de olika subtitle varianterna också? och finns det någon webbläsare som gör att man kan surfa på exempelvis www.sweclockers.com ?

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk

Den har funkat perfekt med de undertexter som jag brukar använda, exempelvis .srt och liknande.
Finns de inbrända i filmen är det inga problem att spela.
Har heller inte haft problem med att hämta in "lösa" undertexter om de ligger i en separat mapp.
Det är bara att välja "subtitles" på fjärrkontrollen om du vill hämta dem från en annan plats än inbränt.

Tyvärr finns det ingen webbläsare inbyggd, men man köper ju inte en mediaspelare främst för att surfa med eller?

Klipp på Xtreamer Sidewinder:

Visst är den snygg?

Klipp på gränssnittet i Sidewinder Xtreamer:

Vad tycker du?

P.S. Skall iväg en sväng, men kollar tråden igen senare under dagen

Permalänk
Medlem

Boxee box.
Sväljer allt jag försöker spela upp påi den, går att surfa med.
Bra system för att sortera upp filmer osv gör det väldigt överskådligt. Man kan dock behöva göra iordning sitt bibliotek. laddar även ner undertexter om man ska ha det, mer eller mindre helt smärtfritt.
Snabb kör full hd utan problem trådlöst. Fjärrkontrollen är riktigt trevlig.

fick min för 1800 tror jag så den är ju inte superbillig, men väldigt bra. vet inte vad dom kostar idag.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Nej du har helt rätt man köper den inte för att surfa på, men att det finns är ett plus, ifall Youtube exempelvis finns så man kan roa sig en kväll när inget är på tv =D

Ser faktiskt riktigt grymt ut. kollade på den nyare varianten Xtreamer SideWinder 3 som faktiskt bara kostar 990kr vilket jag tycker är helt rimligt. Där fanns det youtube och FB vilket jag gillar. den verkar som du säger också klara det mesta i film och undertexter.
Gränssnitten kunde vara lite snyggare men det är väl defenitivt helt okay

ska läsa lite mer om den och kolla lite reviews

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk
Medlem

Har kollat på den också, och sett detta erbjudande
http://www.dustinhome.se/product/5010621706/d-link-dsm-380-bo...
vilket jag tyckte var vettigt. Är det prisvärt?

Men kan verkligen ingenting om Boxee box mer än att det verkar väldigt amerikanskt och instängt. Kan man leka runt och ändra i boxee? är det simpelt nog att min sambo kan gå in o leta upp en film från min NAS och se den?

och vad menar du med att man kan surfa på den? alltså kan man gå in på hemsidor och inte bara förbestämda appar så som FB och youtube?

Går det koppla in T-bord och mus i den?

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk
Medlem

Boxee box alla dagar! Spelar upp allt du slänger mot den. Dessutom finns youtube, spotify, inbyggd webbläsare, alla playkanaler såsom svtplay och alla 3,4,5,6 play. Plus massvis med appar! Alla videos dina vänner delar på FB dyker även upp i en speciell spellista.
KANON!

Kan även streama från din NAS.

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Medlem

Boxee säger jag också. Bra browser, spelar allt, lätt att använda och kan ladda ner subtitles till filmer om det saknas. Ett av mina bästa köp någonsin.

Permalänk
Medlem

Boxeebox! Har en själv och den är grym.

Som folk säger;
den spelar allt
laddar ner subtitles åt dig
webbläsaren funkar bra
trådlöst nätverk
appar for spotify, svt play, youtube osv. (även om det ibland är smidigare att använda webbläsaren till vissa saker)

Ett av mina bästa elektronik-köp, tillsammans med en nas så är livet härligt att leva

Permalänk
Medlem

Oj vad folk som gillade Boxee, trodde inte den var så bra. får Kolla lite mer på den Men det verkar synnerligen väldigt bra när man kollar ditt klipp. Men finns är det möjligt att koppla in trådlöst tangentbord och mus om man inte vill använda deras egna kontroll?

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DainZane:

Oj vad folk som gillade Boxee, trodde inte den var så bra. får Kolla lite mer på den Men det verkar synnerligen väldigt bra när man kollar ditt klipp. Men finns är det möjligt att koppla in trådlöst tangentbord och mus om man inte vill använda deras egna kontroll?

-------------------------
Jag har provat en såndär rackare hos en vän
Den var bra, men kände att som ersättning till en liten smidig dator (då jag är van hemifrån med min htpc) så var den inte alls något egentligen för mig.
Jag själv hade satsat alla dagar i veckan på nån liten mindre nettop faktiskt, in med windows och lägg xbmc över så har man allt löst och med en mindre risk att om nåt inte funkar så kan man arbeta sig runt problemen, den är helt enkelt en mer allround lösning

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Varför inte helt sonika välja en htpc och slippa begränsningar?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

En liten media dator vid tvn kostar så otroligt mycke mer och det är där problemet ligger tyvärr =(

För 1000kr får jag nästan allt man behöver till tvn och behöver jag "spela" "surfa" och sånt har jag min vanliga dator 4m ifrån.
men det bästa hade väl egentligen varit en pc vid tvn absolut.

Vad har ni för förslag isf? för min budget är inte den största.

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DainZane:

En liten media dator vid tvn kostar så otroligt mycke mer och det är där problemet ligger tyvärr =(

För 1000kr får jag nästan allt man behöver till tvn och behöver jag "spela" "surfa" och sånt har jag min vanliga dator 4m ifrån.
men det bästa hade väl egentligen varit en pc vid tvn absolut.

Vad har ni för förslag isf? för min budget är inte den största.

-------------------------------------
Det här bekymret hade min ena kompis också, han köpte sin htpc (en lite maskin med amd e-350, 2gb ram plus en 250gb disk) via tradera

Ska se vad jag kan hitta, blev själv nyfiken nu vad som finns på marknaden, är bra att vara nyfiken ibland

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hittar ingen htpc burk med delar under 2500kr och min tanke var väl att lägga runt 1000-1500kr på en leksak till TVn.

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DainZane:

Hittar ingen htpc burk med delar under 2500kr och min tanke var väl att lägga runt 1000-1500kr på en leksak till TVn.

----------------
Insåg just detsamma, att man verkar inte få något vettigt för mindre än 2500 ungefär

Så, boxee verkar vara det vettiga valet med begränsad budget om man inte vill riskera sig in på begagnade saker vilket jag inte direkt föreslår

Edit:
Nu har jag ju faktiskt snackat lite med min vän om varför jag inte kom ihåg, att jag inte kunde rekommendera mediaspelarna som dessa t e x

Såhär ligger det till och saker du måste tänka på som kan medföra nackdelar
Nackdelarna som gjorde att jag själv valde att göra en htpc istället för köpa en mediaspelare, nu kommer jag få haters på mig här från de som älskar sina mediaspelare.. sure, men TS vill nog ha lite info om detta också och inte bara guld och gröna skogar, inte sant?

1: Ifall en film inte funkar i en mediaspelare, codecfel osv så går det oftast inte att lösa, det krävs firmwareuppdateringar och ibland kan de t o m göra saker sämre
2: vissa filmer går bara inte, hackar och laggar och ljudet osynkat, i en dator kan man justera det här smärtfritt oftast
3: strömma från en nas är ibland förknippat med flaskhalsar, dvs, den svagaste länken i kedjan kan sätta stopp för en problemfri uppspelning
4 min vän upplevde vissa serier som omöjliga att se på sin boxee, och han behövde leta rätt på vissa releaser av den för att öht funka

Ifall de här problemen uppstår, är de sjukt mycket svårare att lösa, då tillverkaren styr ens uppdateringar, inte man själv och går inte att fixa så mycket med dem

En nackdel min vän upplevde också var att trådlöst, det vägrar han köra, det laggade tillsammans med hans router då de inte verkade vara kompatibla på nåt sätt, så han drog kabel för att få flyt i saker och ting

Bortser man från de här nackdelarna och riskerna, så är en mediaspelare underbar tydligen:)

Hoppas du förstår varför jag ändå rekommenderar en mediapc, det var de här riskerna som gjorde att jag valde bort en mediaplayer av ngn sort:)
Men, är det bara en kul grej man ska ha, komplement osv, så lär det nog funka utmärkt tror jag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Om du ska kunna spela upp filmer, 1080 eller riktiga bluray filmer så får du lägga lite pengar på en PC.....

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Medlem

Jag tror att det får bli denna: http://www.dustinhome.se/product/5010621706/d-link-dsm-380-bo...

då kan jag byta ut min gamla NAS också till en lite frächare desgin.

Någon som vet om man kan koppla in EXTERN hdd i en NAS? eller måste man då använda USB kontakten?

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk

Boxee Box

Permalänk
Medlem
Skrivet av DainZane:

Jag tror att det får bli denna: http://www.dustinhome.se/product/5010621706/d-link-dsm-380-bo...

då kan jag byta ut min gamla NAS också till en lite frächare desgin.

Någon som vet om man kan koppla in EXTERN hdd i en NAS? eller måste man då använda USB kontakten?

Angående nasen så kan det vara värt att tänka på att den är långsam och låter ganska mycket när fläkten varvar på lite. Jag hade en och jag fick en överförings hastighet mellan 20-30mb/s max vilket kan jämföras min nuvarande som ligger på ca 60mb/s i ett gigabit nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DainZane:

Jag tror att det får bli denna: http://www.dustinhome.se/product/5010621706/d-link-dsm-380-bo...

då kan jag byta ut min gamla NAS också till en lite frächare desgin.

Någon som vet om man kan koppla in EXTERN hdd i en NAS? eller måste man då använda USB kontakten?

Vill du att den ska fortsätta vara extern så är det USB eller vilket interface som nu råkar finnas till hands. Annars är det bara att öppna upp den externa, ta HDDn och installera i NASen. Det enda som kan krångla då är om den externa visar sig vara en IDE-disk (inte så vanligt om den inte är väldigt gammal) eller om den externa disken har något konstigt sparsystem. Tror inte det är ett så stort problem men jag hade en Buffalo-Nas som sparade med eget system alternativt raid0 så när ena disken gick sönder var den andra oläslig.

Så korta svaret, du kan med största sannolikhet bara plocka ur HDDn ur den externa och trycka in den i NASen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofqvist:

Om du ska kunna spela upp filmer, 1080 eller riktiga bluray filmer så får du lägga lite pengar på en PC.....

kör blu-ray img filer på 80gig+ från min nas till boxee box utan problem.. flyter på bra så att rekomendera att han ska lägga pengar på en pc är lite fel...

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Vill du att den ska fortsätta vara extern så är det USB eller vilket interface som nu råkar finnas till hands. Annars är det bara att öppna upp den externa, ta HDDn och installera i NASen. Det enda som kan krångla då är om den externa visar sig vara en IDE-disk (inte så vanligt om den inte är väldigt gammal) eller om den externa disken har något konstigt sparsystem. Tror inte det är ett så stort problem men jag hade en Buffalo-Nas som sparade med eget system alternativt raid0 så när ena disken gick sönder var den andra oläslig.

Så korta svaret, du kan med största sannolikhet bara plocka ur HDDn ur den externa och trycka in den i NASen.

----

Det är 2 ganska nya externa hdds så då borde det troligen gå. skönt att höra då slipper jag köpa större hdds då jag sitter på 1st 2TB och en 1 tb externa hdds och bara sätta in dom i NASen

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------------
Insåg just detsamma, att man verkar inte få något vettigt för mindre än 2500 ungefär

Så, boxee verkar vara det vettiga valet med begränsad budget om man inte vill riskera sig in på begagnade saker vilket jag inte direkt föreslår

Edit:
Nu har jag ju faktiskt snackat lite med min vän om varför jag inte kom ihåg, att jag inte kunde rekommendera mediaspelarna som dessa t e x

Såhär ligger det till och saker du måste tänka på som kan medföra nackdelar
Nackdelarna som gjorde att jag själv valde att göra en htpc istället för köpa en mediaspelare, nu kommer jag få haters på mig här från de som älskar sina mediaspelare.. sure, men TS vill nog ha lite info om detta också och inte bara guld och gröna skogar, inte sant?

1: Ifall en film inte funkar i en mediaspelare, codecfel osv så går det oftast inte att lösa, det krävs firmwareuppdateringar och ibland kan de t o m göra saker sämre
2: vissa filmer går bara inte, hackar och laggar och ljudet osynkat, i en dator kan man justera det här smärtfritt oftast
3: strömma från en nas är ibland förknippat med flaskhalsar, dvs, den svagaste länken i kedjan kan sätta stopp för en problemfri uppspelning
4 min vän upplevde vissa serier som omöjliga att se på sin boxee, och han behövde leta rätt på vissa releaser av den för att öht funka

Ifall de här problemen uppstår, är de sjukt mycket svårare att lösa, då tillverkaren styr ens uppdateringar, inte man själv och går inte att fixa så mycket med dem

En nackdel min vän upplevde också var att trådlöst, det vägrar han köra, det laggade tillsammans med hans router då de inte verkade vara kompatibla på nåt sätt, så han drog kabel för att få flyt i saker och ting

Bortser man från de här nackdelarna och riskerna, så är en mediaspelare underbar tydligen:)

Hoppas du förstår varför jag ändå rekommenderar en mediapc, det var de här riskerna som gjorde att jag valde bort en mediaplayer av ngn sort:)
Men, är det bara en kul grej man ska ha, komplement osv, så lär det nog funka utmärkt tror jag

--
Det är precis det här jag vill läsa om. Hur man löst sina problem och varför man anser vissa saker är bättre än andra. Jag räknar med att jag kommer behöva byta ut min router som inte lär orka med alla trådlösa enheter jag kommer ha i lägenheten men förutom det kommer jag ge mig på en Boxee box för att testa, då den inte är så dyr kan jag om jag vill ge mig på en HTPC senare och testa det.

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar och tankar och för och nackdelar.

Har bestämt mig för att ge mig på en Boxee box och jag hoppas att jag blir lika nöjd som er andra.

!

Visa signatur

DainZane
probably the best bear in the world...
----------------------------------
Speldator || Intel Core™ i5-750 3,3GHz || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || Geforce GTX 560 TI ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DainZane:

Men finns är det möjligt att koppla in trådlöst tangentbord och mus om man inte vill använda deras egna kontroll?

Japp, bara att stoppa in i usb-porten, men brukar ändå vara smidigast att skriva med tangentbordet på fjärrkontrollen.
Men en mus kan vara skönt att ha när man surfar.

Permalänk

Boxee Box!

Spelar allt o hämtar under texter från nätet själv. Köpte mina två från Alina som hade specialpris för SWEC för 1400 spänn. Är tyst med o app från Spotify fungerar kanon till stereon med fiber koppling - bra ljud.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750547

Kanske skulle vara något?

Är ingen direkt mediaspelare, men blir ju en med XBMC/Plex etc. Finns även alla vanliga PC-möjligheter!
3400kr för en HTPC med Windows-licens + 500GB HDD är inget dåligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

kör blu-ray img filer på 80gig+ från min nas till boxee box utan problem.. flyter på bra så att rekomendera att han ska lägga pengar på en pc är lite fel...

Rekommenderade inte honom att köpa pc, menade att det blir dyrare om han ska köpa en htpc. Jag rekommenderade Boxee box.

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32