Kontron förbereder Tegra 3 för Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Kontron förbereder Tegra 3 för Mini ITX

Tyska Kontron tänker utanför lådan och parar Nvidias ARM-plattform Tegra 3 med formfaktorn Mini ITX genom moderkortet KTT30/mITX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Hmm... lite luddigt användningsområde imo. Känns som bättre komponenter redan finns i mITX-formatet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Intressant, kanske går att skapa liknande system som OUYA

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Hmm... lite luddigt användningsområde imo.

Håller med där...

Operativsystem? Funkar Windows 8?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Håller med där...

Operativsystem? Funkar Windows 8?

Windows 8 RT borde ju fungera när det kommer.

Känns som att 900 mhz är lite väl lågt dock. Borde ju gå att dra upp högre än dagens mobiler kan ju tyckas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Windows 8 RT borde ju fungera när det kommer.

Känns som att 900 mhz är lite väl lågt dock. Borde ju gå att dra upp högre än dagens mobiler kan ju tyckas...

Jo, men det är väl strömförbrukningen som sätter stopp för det. Dem satsat väl på några extra mindre watt, än 600 högre MHz

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bra då kan vi bygga OUYA redan idag, när släpps källkoden ^^

Permalänk
Medlem

Bara och 900 MHz och 7 Watt. Varför så mycket energiförbrukning?

Visa signatur

De du

Permalänk

tänker möjligheten till en simpel HTPC av detta?? borde väll inte vara helt svårt??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

konsoll, där har ni användningsområdet

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Hmm... lite luddigt användningsområde imo. Känns som bättre komponenter redan finns i mITX-formatet.

Beror ju på priset.

Om den där konsollen ska kosta under $100 borde ju detta kunna kosta hälften av det.

HTPC/NAS/Liten server borde den ju kunna räcka till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja användningsområdet blir väl samma som rasberry pi, lättvikts htpc.

Ser ju egentligen ingen anledning för varför man inte skulle kunna köra Android på en htpc, borde ju fungera bra på denna.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Trevligt:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Skall man sälja sådant här känns det ju som en barebone lösning är det bästa dvs. Att det sitter redan fast i ett chassi med tillhörande nätagg.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Hmm... Känns som om man kan bygga en HTPC för husvagnen/husbilen med denna då den har plats för sim-kort så man får Mobilt internet på den oxå.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo, men det är väl strömförbrukningen som sätter stopp för det. Dem satsat väl på några extra mindre watt, än 600 högre MHz

Troligtvis. Vi får hoppas på en entusiastvariant med några extra faser strömförsörjning och ett passande vattenblock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig den gömd bakom tvn i sovrummet eller liknande.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Troligtvis. Vi får hoppas på en entusiastvariant med några extra faser strömförsörjning och ett passande vattenblock.

Yes! Strömförsörjning i 18 faser, med 2x 8pin till CPU

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Jo, men det är väl strömförbrukningen som sätter stopp för det. Dem satsat väl på några extra mindre watt, än 600 högre MHz

Fast det är väl inte helt rätt väg att gå om det ska vara desktop-miljö eller liknande

Tegra 2 låg ju på runt 1W och med tanke på Tegra 3's low-power kärna så borde det vara löjligt lite redan från början.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast det är väl inte helt rätt väg att gå om det ska vara desktop-miljö eller liknande

Tegra 2 låg ju på runt 1W och med tanke på Tegra 3's low-power kärna så borde det vara löjligt lite redan från början.

Jag skulle nästan säga att dem går helt fel väg redan ifrån början Jovisst, en ARM-baserad dator kan funka, men bara om priset är väldigt jätte otroligt rätt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle nästan säga att dem går helt fel väg redan ifrån början Jovisst, en ARM-baserad dator kan funka, men bara om priset är väldigt jätte otroligt rätt

Eller om den hade varit avsevärt mycket mindre så hade jag hellre valt denna än en Raspberry Pi eller liknande.

Överdrift av kontakter som 3 st mSATA, IDE-kontakt (och någonting som ser ut som LVDS). Nä, bättre kan det bli

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Waking up.
Scanning specs.
Calculating possible use.
Nothing found.
Back to sleep.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jaha.... Då avbokar vi väl Raspberry Pi i väntan på denna då.

Permalänk
Medlem

känns lite begränsande med Msata skulle kunna tänka mig den för 99 euro om den hade högre clock hastighet och en vanlig sata port, perfect platform för en media spelare/ web surfar på tven

Permalänk
Medlem

Undrar hur den här står sig mot Ouya som Sweclockers rapporterade om nyligen:
Android-konsolen Ouya drar in storkovan på Kickstarter

Eftersom detta bara är ett moderkort och Ouya är komplett (om jag inte missförstått det hela) så skulle jag gissa på att totalkostnaden blir högre på detta. Står att det är 26 dagar kvar på Ouya kickstartern så man har ett tag till på sig att fundera på om man ska ha en eller inte.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle säga detta, men mini itx känns lite onödigt stort för tegra? Med tanke på telefoner och raspberrypi.

Finns till exempel Intel DN2800MT med extern nätdel, samma storlek och högre prestanda. Pris och energiförbrukning åt sidan såklart!

Sätt tegra på en ännu mindre formsfaktor och det är en vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jaha.... Då avbokar vi väl Raspberry Pi i väntan på denna då.

Jag har extremt svårt att tro att du får denna för 350 svenska

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ok. Så den har 3 anslutningar för HDD, ljud, USB, lite annat lullul. Men var kopplar man in skärmen? Failad som HTPC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Trodde aldrig jag skulle säga detta, men mini itx känns lite onödigt stort för tegra? Med tanke på telefoner och raspberrypi.

Finns till exempel Intel DN2800MT med extern nätdel, samma storlek och högre prestanda. Pris och energiförbrukning åt sidan såklart!

http://www.ixbt.com/mainboard/intel/dn2800mt/03-b.jpg

Sätt tegra på en ännu mindre formsfaktor och det är en vinnare.

Ett sådant moderkort har jag i en utav mina datorer. Det fungerar klockrent. Nätadapter medföljer dock ej i paketet, det är något man får köpa separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ok. Så den har 3 anslutningar för HDD, ljud, USB, lite annat lullul. Men var kopplar man in skärmen? Failad som HTPC.

Inte nödvändigtvis, en HDMI sitter ju bredvid USB-portarna om jag inte misstar mig..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64