Permalänk
Skrivet av TobX:

Finns det någon "antibakterie-vattentillsats" som jag bör införskaffa? Och är det värt att köpa vatten för 80kr/litern eller ska jag köpa destvatten från Jula för 10kr/litern?

dest.vatten + 5% glykol kör jag med.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

Dom har ju veckans koncentrerade drinkmix där på liten flaska som spädes ut med vanligt destillerat vatten. Men det går med vanlig glykol som sagt.

Marcusk, nä. Jag har inte blandat. Kör med enbart Masterkleer i min senaste build och är missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

dest.vatten + 5% glykol kör jag med.

Skrivet av GooGeL:

Dom har ju veckans koncentrerade drinkmix där på liten flaska som spädes ut med vanligt destillerat vatten. Men det går med vanlig glykol som sagt.

Marcusk, nä. Jag har inte blandat. Kör med enbart Masterkleer i min senaste build och är missnöjd.

Så med andra ord, batterivatten 2l för 38kr och glykol 1l för 39kr. 80kr för fylld vattenloop. Eller?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av QQmore:

Är det värt att lägga 3500 :- spänn på vattenkylning verkligen? Motivera

Om det är värt 3500? JA säger jag då jag just gjort en enkel liten uppgradering av mitt redan befintliga vattensystem för ungefär samma mängd pengar.
TEWC
Det är ju en hobby som vilken annan hobby som helst. Han beställer grejer av hög kvalite och vill ha något att göra. Inget fel i det.
Köpa kläder för 2000 Kr/månad - Motivera
Köpa ny växellåda till rallybilen för 14000 Kr - Motivera
Det är bara en fråga om vart man vill spendera sina pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Dom är bara 25mm tjocka, så två st blir bara 5cm. Men man ska endå ha en marginal på 2-3 cm tycker jag...

De första radiatorerna han hade valt var 56mm tjocka, sätter du då på 2 vanliga 120mm fläktar som är ca 25mm tjocka så blir det över 10cm.
Du måste ju räkna med radiatorn också

Skrivet av TobX:

Har valt att köra en 27,5mm rad i fronten och en 45mm i toppen. Kommer att bli intressant att hitta lösning för pumpen, men däri ligger ju hälften av det roliga

EX240 är 35,5mm tjock och den andre är 45mm tjock
Dom väljer att skriva måtten lite olika, förvirrande är bara förnamnet.

Skrivet av TobX:

Så med andra ord, batterivatten 2l för 38kr och glykol 1l för 39kr. 80kr för fylld vattenloop. Eller?

För mycket glykol är inte bra för plasten, skulle max köra med 5%.
Själv funderar jag på om det kan vara värt att ev köra med lite teknisk sprit/finsprit även känt som läkarsprit.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Så med andra ord, batterivatten 2l för 38kr och glykol 1l för 39kr. 80kr för fylld vattenloop. Eller?

Mitt system behövde cirka 0.5 lit, om jag nu minns rätt. Det är endast en loop med 150 EK reservoar, EX 360, block och pump.
2 lit lär nog räcka långt.

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

De första radiatorerna han hade valt var 56mm tjocka, sätter du då på 2 vanliga 120mm fläktar som är ca 25mm tjocka så blir det över 10cm.
Du måste ju räkna med radiatorn också

EX240 är 35,5mm tjock och den andre är 45mm tjock
Dom väljer att skriva måtten lite olika, förvirrande är bara förnamnet.

För mycket glykol är inte bra för plasten, skulle max köra med 5%.
Själv funderar jag på om det kan vara värt att ev köra med lite teknisk sprit/finsprit även känt som läkarsprit.

Det kan vara en riktigt dum idè om du har genomskinliga plastdetaljer, t.ex. reservoarer. Då endel plast av den typen tyvärr kan spricka om den utsätts för etanol. Bara som en varning innan du får problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med batterivatten + killcoil! Fungerat bra nu i ett par månader iaf. Dock har jag allt i nickelplettering, tror inte det är att rekomendera när man bara kör med killcoil, ren koppar är nog bättre där.

Att folk äns undrar om det är värt pengarna med vattenkylning.... suck!

Inte om du är 15år och har 1000kr i månadspeng kanske, men annars ja. Har du råd så är det inget snack! Min vattenkylning kostade ca 6500kr!

D5:an är underbar, jag kör den på läge 2 (av 5) i min loop, med 2 gpu, cpu och en stor 3x180 rad! ingen skillnad i temp mot högre hastigheter! Det går att få tyst!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Om det är värt 3500? JA säger jag då jag just gjort en enkel liten uppgradering av mitt redan befintliga vattensystem för ungefär samma mängd pengar.
TEWC
Det är ju en hobby som vilken annan hobby som helst. Han beställer grejer av hög kvalite och vill ha något att göra. Inget fel i det.
Köpa kläder för 2000 Kr/månad - Motivera
Köpa ny växellåda till rallybilen för 14000 Kr - Motivera
Det är bara en fråga om vart man vill spendera sina pengar.

Tack, Klimpen717, just så tänker jag. Jag bet kanske av han lite väl hårt där i början, men just då hade jag verkligen ingen ork att lägga på sånna kommentarer.
Jag känner precis som du.

Skrivet av Tancoll:

De första radiatorerna han hade valt var 56mm tjocka, sätter du då på 2 vanliga 120mm fläktar som är ca 25mm tjocka så blir det över 10cm.
Du måste ju räkna med radiatorn också

EX240 är 35,5mm tjock och den andre är 45mm tjock
Dom väljer att skriva måtten lite olika, förvirrande är bara förnamnet.

För mycket glykol är inte bra för plasten, skulle max köra med 5%.
Själv funderar jag på om det kan vara värt att ev köra med lite teknisk sprit/finsprit även känt som läkarsprit.

Du har helt rätt där med måttet på radiatorn. Jag måste läst i nattmössan. Kan bli tajt där i botten av chassit, även om jag tagit bort två fläktar, men det ska nog bli skoj att reda ut

Skrivet av GooGeL:

Mitt system behövde cirka 0.5 lit, om jag nu minns rätt. Det är endast en loop med 150 EK reservoar, EX 360, block och pump.
2 lit lär nog räcka långt.

Lika bra att ta i lite, kommer väl lyckas spilla hälften i vilket fall Men det var bra att få lite hum om hur mycket vatten det kan röra sig om.

Skrivet av Iwar:

Själv kör jag med batterivatten + killcoil! Fungerat bra nu i ett par månader iaf. Dock har jag allt i nickelplettering, tror inte det är att rekomendera när man bara kör med killcoil, ren koppar är nog bättre där.

Att folk äns undrar om det är värt pengarna med vattenkylning.... suck!

Inte om du är 15år och har 1000kr i månadspeng kanske, men annars ja. Har du råd så är det inget snack! Min vattenkylning kostade ca 6500kr!

D5:an är underbar, jag kör den på läge 2 (av 5) i min loop, med 2 gpu, cpu och en stor 3x180 rad! ingen skillnad i temp mot högre hastigheter! Det går att få tyst!

Prtecis så kände jag näör jag läste hans kommentar! Lite därför han fick ett halvdrygt svar tillbaka.

Har än så länge bara hört bra om D5 pumpen, så det ska till ett mirakel för att jag ska ändra uppfattning

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc