Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pci-e 3.0 grafikkort till 2.0 moderkort?

Permalänk

Pci-e 3.0 grafikkort till 2.0 moderkort?

Jag köpte nyss ett asus ati 7950 kort och det står att man ska ha en pci express 3.0 port till det kortet. dock så har jag bara ett pci express 2.0 på mitt moderkort så måste jag byta moderkort också eller går de att köra med de även på en 2.0 och vad blir skillnaden isf?
Mvh Illusions

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av illusions88:

Jag köpte nyss ett asus ati 7950 kort och det står att man ska ha en pci express 3.0 port till det kortet. dock så har jag bara ett pci express 2.0 på mitt moderkort så måste jag byta moderkort också eller går de att köra med de även på en 2.0 och vad blir skillnaden isf?
Mvh Illusions

Det går bra, prestandaskillnaden blir ungefär noll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej tackar då vet jag. Är de väll bara o hämta ut kortet idag o börja lira igen då

Permalänk
Skrivet av illusions88:

Jag köpte nyss ett asus ati 7950 kort och det står att man ska ha en pci express 3.0 port till det kortet. dock så har jag bara ett pci express 2.0 på mitt moderkort så måste jag byta moderkort också eller går de att köra med de även på en 2.0 och vad blir skillnaden isf?
Mvh Illusions

Som sagt pci-e tekniken ligger före dessa kort så inget att störa sig på bara att tuta och köra!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusions88:

Jag köpte nyss ett asus ati 7950 kort och det står att man ska ha en pci express 3.0 port till det kortet. dock så har jag bara ett pci express 2.0 på mitt moderkort så måste jag byta moderkort också eller går de att köra med de även på en 2.0 och vad blir skillnaden isf?
Mvh Illusions

går alldeles utmärkt, jag gör det själv på mitt asus V formula

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av illusions88:

Jag köpte nyss ett asus ati 7950 kort och det står att man ska ha en pci express 3.0 port till det kortet. dock så har jag bara ett pci express 2.0 på mitt moderkort så måste jag byta moderkort också eller går de att köra med de även på en 2.0 och vad blir skillnaden isf?
Mvh Illusions

"§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Pci-e

Hej. Jag har köpt ett Gigabyte geforce gtx 660. Den har pci 3.0 och mitt modekort har pci 2.0, kommer grafkkortet funka eller behöver jag ett nytt moderkort?

Permalänk
Skrivet av Silixaxx:

Hej. Jag har köpt ett Gigabyte geforce gtx 660. Den har pci 3.0 och mitt modekort har pci 2.0, kommer grafkkortet funka eller behöver jag ett nytt moderkort?

Ja det kommer funka fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ska funka eftersom PCI-E är bakåtkompatibelt. Det är heller ingen prestandaskillnad med de grafikkort som finns på markanden i dag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ska funka eftersom PCI-E är bakåtkompatibelt. Det är heller ingen prestandaskillnad med de grafikkort som finns på markanden i dag.

Dock så är inte 3.0 kompatibelt längre bak än 1.1 och redan då uppstår en märkbar flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com