Permalänk

965 eller 3570k

Hej, jag har just nu en 1055t 2.8ghz men är ute efter lite mer kraft, och eftersom mitt moderkort saknar en del viktiga inställningar i bios för överklockning, så blir det väldigt svårt att överklocka en icke upplåst processor helt enkelt. Så jag undrar om det är värt att köpa en 965 be och dra upp den i 4ghz, eller borde jag köpa en 3570k och nytt mobo direkt? Hur står sig en överklockad 965 i dagsläget?

HD 6950
1055t
8gb ram

Permalänk
Medlem

den funkar helt ok för budget gaming men du märker nog inte så mkt skillnad mot din nuvarande så du kanske kan överklocka via fsb'n på moderkortet sänk ht link speed och northbridge linkspeed till 8 och höj fsb till T ex 221 så går den i 3.1 ghz om jag räknat rätt (byt såklart cpu kylare till en värre som T ex arctic coolings freezer 13 eller coolermaster 212 plus nämner freezer 13 ofta då jag inte har något direkt att säga om 212 plus då jag inte har den själv men jag vet att många klagar på att den är så ojämn i botten mellan alla heatpipes medans freezer 13 har ett block som heatpipesen går igenom vilket verkar funka bra då min freezer 13 pro kyler min överklockade cpu utan problem (och den är även en väldigt prisvärd cpu kylare) och om man ska sätta dit en till fläkt på den så får man göra ett hemmabygge till fäste på den men det är möjligt att göra ^^ fast den kyler bra nog med en fläkt faktistk och den väger ganska mkt så ta det lungt när ni ska transportera burken någonstans till ett lan eller något liknande :3

har gjort det på ett par märkliga sätt bland annat transporterade jag min burk på pulka i en sovsäck i ca 20 minuter fortfarnde samma delar i den som nu förutom nätagget men det snurrar på i en annan dator som en bekant köpte av mig för 270 kr ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

den funkar helt ok för budget gaming men du märker nog inte så mkt skillnad mot din nuvarande så du kanske kan överklocka via fsb'n på moderkortet sänk ht link speed och northbridge linkspeed till 8 och höj fsb till T ex 221 så går den i 3.1 ghz om jag räknat rätt (byt såklart cpu kylare till en värre som T ex arctic coolings freezer 13 eller coolermaster 212 plus nämner freezer 13 ofta då jag inte har något direkt att säga om 212 plus då jag inte har den själv men jag vet att många klagar på att den är så ojämn i botten mellan alla heatpipes medans freezer 13 har ett block som heatpipesen går igenom vilket verkar funka bra då min freezer 13 pro kyler min överklockade cpu utan problem (och den är även en väldigt prisvärd cpu kylare) och om man ska sätta dit en till fläkt på den så får man göra ett hemmabygge till fäste på den men det är möjligt att göra ^^ fast den kyler bra nog med en fläkt faktistk och den väger ganska mkt så ta det lungt när ni ska transportera burken någonstans till ett lan eller något liknande :3

har gjort det på ett par märkliga sätt bland annat transporterade jag min burk på pulka i en sovsäck i ca 20 minuter fortfarnde samma delar i den som nu förutom nätagget men det snurrar på i en annan dator som en bekant köpte av mig för 270 kr ^^

Fast en så liten överklockning känns inte som någon idé då processorn har turbo funktion. Alltså 3 kärnor körs i 3.3ghz om det behövs. Automatiskt. Har försökt massor med gånger att överklocka den, följt guider osv. Men det är alltid nån inställning i bios som inte existerar så det funkar inte så bra

Permalänk

Nedgradera till en 965 eller uppgradera till en 3570, jadu valet är ju riktigt svårt

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Nedgradera till en 965 eller uppgradera till en 3570, jadu valet är ju riktigt svårt

Läs ordentligt innan du svarar tack.

Permalänk
Skrivet av Kimolsson:

Läs ordentligt innan du svarar tack.

Du vill överklocka ja.

Den processor du har är 6-kärnig, så den presterar bättre i flertrådade program. Så en klockad 965 kommer inte ge speciellt mycket mer prestanda i flertrådade program.

3570 kommer däremot ge ett ordentligt lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

Läs ordentligt innan du svarar tack.

Tyvärr så läste han ordentligt..

X6 1055 och sen bytta till X4 965 är att bytta ner sig...sen att du kan klocka 965 lättare tack vare upplåst multi eller vad du tänker på må va så men det må ändå va en ner gradering...Antingen så byter du moderkort så du kan klocka upp din X6 1055 till 3.9ghz-4.0ghz annars bytt till 3570K system.

Sen om du tycker detta låter konstigt....så må du väll tycka det men så är det!!!jag har kört Amd väldigt länge!!jag har klockat Amd väldigt länge!!!, jag må ha fel ibland!!. Men inte denna gång!

Kört ca 6st+ Phenom II X4 955-> , och några Phenom II X6 1055->. X6 är snabbare och klockar något bättre också!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Men vadå, din 1055t kan du väl dra upp till 3.8ghz med bra kylning och moderkort som stöder overclock ? Det är ju iaf ett alternativ. skulle det inte kunna räcka som prestanda boost?
Köp ett Moderkort + bra kylning till så kan du få bra prestanda.
3570 presterar ju som en 2500k.
tycker inte du ska ta en 965, om du inte har en liggandes

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Okey tack för alla svar. Det känns dock väldigt onödigt att köpa ett nytt moderkort med am3 socket i dagsläget. Är ju en rätt så gammal processor jag har och det finns väl ändå inget vettigt att byta till senare om man vill ha en vidare uppgradering. Till am3 alltså.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att byta ut min 965 mot 3570. Detta eftersom gpu-loaden på mitt gtx 670 ligger på ca 60%, trots att cpun är överklockad till 3,8 GHz samt cpu/nb till 2,4.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag satsat på 3570k i vissa fallen är den bättre än i7 2600k och 2700k.

Och i vissa fallen är den bästa processorn

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH