Guide: En liten guide angående svenska språket

Permalänk
Medlem

En sak som jag stör mig på är att alla skriver igentligen när det ska vara egentligen.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kabex:

Bra, ett lysande exempel på att avsaknad av styckeindelning och punktuation gör det, helt enkelt, oläsbart.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

En annan aspekt är ju, varför ska någon orka hjälpa dig om du inte ens orkar formulera din frågeställning eller problem efter bästa förmåga?

I många fall är det möjligt att dechiffrera hieroglyferna som skrivs, men att behöva läsa ett stycke flera gånger innan man förstår vad personen i fråga egentligen menar blir bara onödigt tidsödande.

Det är ingen som förväntar sig att alla forummedlemmar ska bli lingvister av högsta rang. Men att i alla fall försöka formulera sig korrekt är ju en början.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

En annan aspekt är ju, varför ska någon orka hjälpa dig om du inte ens orkar formulera din frågeställning eller problem efter bästa förmåga?

I många fall är det möjligt att dechiffrera hieroglyferna som skrivs, men att behöva läsa ett stycke flera gånger innan man förstår vad personen i fråga egentligen menar blir bara onödigt tidsödande.

Det är ingen som förväntar sig att alla forummedlemmar ska bli lingvister av högsta rang. Men att i alla fall försöka formulera sig korrekt är ju en början.

Ja, det är på ett vis att visa respekt för läsarens tid...

Återigen - det här är inte en viktig diskussion enbart för detta forum, utan överallt; i skolan, i arbetslivet, när man skickar e-post eller vanliga brev, svarar på insändare osv.

Gör det lätt för alla och använd det svenska språket på det sätt det är tänkt att användas. Dialekter och andra varianter är självfallet undantagna detta önskemål, men rena stavfel borde kunna undvikas.

Som någon skrev tidigare - i talspråk är det mindre viktigt. I skrift, där man inte kan se kroppspråk, minspel osv. blir det ännu viktigare att kommunicera korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Dyslektiker har inte svårt med meningsbyggnad utan stavning och det är den första som är viktigast, den senare kan ju vilken dator helst korrigera.

Det bevöhs inegn daotr ens, vråa häjrnor kan lsäa gnaska ofmaftatdne stvafel om det braa fnins en udnerlgignade mnenig.

Permalänk

Tack! Hoppas folk tar till sig och lär sig.

Språkfel jag stör mig på och nästan alltid rättar när jag hör någon säga det:
Kan inte skilja på var/vart.
Säger "bytar", "bytat", "bytade" och massa andra påhittade böjningar av "byta", "bytte" och "bytt".
Ändån istället för ändå.

(Är skåning men hatar verkligen användningen av "bytat" m.fl.)

Andra fel som jag tycker man ska se upp med (rätt/fel):
medan/medans
denna sida/denna sidan

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Grym guide! Skönt att se att någon med än bara jag bryr sig :).

Lägg till att om man pratar om antal så ska man skriva ut ett till tolv med ord och allt över det ska vara med siffror.
"Jag har tre bilar" inte "Jag har 3 bilar".

Datum också! "Idag är det det 26 juli 2012". Folk skriver gärna "Idag är det den 26e juli 2012" men det där e'et ska inte vara med.

Sedan detta: "Johans dator är vacker" är rätt. "Johan's dator är varker" är fel. Bort med alla ' .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellejones:

Datum också! "Idag är det det 26 juli 2012". Folk skriver gärna "Idag är det den 26e juli 2012" men det där e'et ska inte vara med.

I skolan fick jag lära mig att man skriver dit ett a eller e på exempelvis den "tjugosjätte", fast då med ett kolon, dvs "26:e", precis som man lägger till "st" eller "th" på engelska (fast där utan kolon, vill jag minnas). Det som du skriver är korrekt läser jag som "tjugosex juli".
Har detta ändrats sedan jag gick i skolan på 80-talet?
Det känns konstigt att sammanhanget skulle avgöra hur man läser ut ett ord. Vi har ju olika former och böjningar av ord av en anledning.

(Och jag väljer att bortse från det upprepade "det det" i första exemplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Seså, nu behöver du inte förminska de som inte är lika språkkunniga som du är. Jag känner flera Civilingenjörer som inte kan skriva ett mail utan att göra en hel del grammatiska fel, däribland skriva "dom" eller särskriva ord. Vi behöver inte stämpla folk med en cp-stämpel bara för att de finner det lättare att skriva dom.

Dessutom: "Jag anser det fult" saknar ett visst element för att vara en korrekt mening i ditt sammanhang, om du inte medvetet använder folkligt uttryck i skriven form.

Tack för din upplysning! Om du fortsätter läsa i tråden så är den här diskussionen redan etablerad och avslutad. Men återigen tack för upplysningen

Edit: Jag tror inte att jag nämnde cp-stämpel. Menar du alltså att alla med lägre utbildning är cp? Hur som helst var detta inte meningen med mitt ursprungliga inlägg...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Skrivet av Pellejones:

Lägg till att om man pratar om antal så ska man skriva ut ett till tolv med ord och allt över det ska vara med siffror.
"Jag har tre bilar" inte "Jag har 3 bilar".

Om man tittar i "språkbibeln" Svenska skrivregler, så finns det ingen given/skriven regel för när man börjar skriva ut siffrorna istället för bokstäver.

Normalt brukar det dock ske någonstans mellan 12-20, som du är inne på.

Svenska skrivregler är för övrigt en fantastiskt bra bok om man fortfarande går i skolan eller om man helt enkelt skriver mycket och vill göra det korrekt. Den är värd varenda krona!

http://www.bokus.com/bok/9789147084609/svenska-skrivregler/

Permalänk
Medlem

Den här guiden var bra, själv retar jag mig inte mycket på lite fel här och där, tex mild särskrivning, eller att man missar en del punkter.

Vad jag däremot reagerar på är grov felstavning eller ord där det saknas ett antal bokstäver, samt favoriten när folk skriver en del ord som inte existerar i svenska språket, som tex bytade vad är det för ord egentligen? inget jag har hört talas om, dialekt kanske men en bra regel är nog tala gärna dialekt, men skriv inte på det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bra och välskriven guide. Jag tillhör de som faktiskt inte kunde bry mig mindre om det står tex de/dem eller dom. Alltid haft svårt med skriftspråket vilket troligen har lett till att jag helt enkelt inte märker av om folk särskriver eller missar någon bokstav. Utan det är först om personen skriver så taffligt att man måste läsa om för att förstå (ytterst sällan) som jag kan reagera på alla fel som finns i texten.

Aja jobbar själv som moderator på annat forum och tycker det är nästan viktigare att förstå vilket typ av text det är man skriver en hur välskriven den är. Tex om jag skriver ett inlägg i en bildtråd är det inte en så stor grej om jag missar en bokstav eller inte tänker på en särskrivning. Om jag ska prata med en medlem angående ett forums/support ärende är det betydligt viktigare att ge ett proffsigt intryck.

Men som sagt bra guid men du får inget + av mig då jag vill ha något dator relaterat.

Permalänk
Skrivet av zhizo:

Aja jobbar själv som moderator på annat forum och tycker det är nästan viktigare att förstå vilket typ av text det är man skriver en hur välskriven den är.

Du visar på ett lysande exempel på det faktum att jag fick läsa inledningen två gånger och att det tog lite extra tid för mig, tid jag känner att jag gärna lägger på andra saker. Hade det bara varit en sån här grej - fine - men Internet och särskilt forum kryllar av meningar man behöver läsa om och om igen. Nu var det inte hela texten jag hakade upp mig på utan det fetmarkerade. Menar du:

"A, jag jobbar själv som..."
"Ja, jag jobbar själv som..."
"Jaja. Jag jobbar själv som..."
"Aja... Jag jobbar själv som..."
"Jag jobbar själv som..."

Själv hade jag röstat för sista alternativet och då även skrivit så - istället för att skriva som du gör nu, utan kommatering och även ett inledande ord som man funderar på hur man ska tolka i relation till de kommande orden.

Permalänk
Skrivet av zhizo:

dator relaterat.

Ja, och så det där med datorrelaterat.

Permalänk

PS. Ett mycket bra tips på om man funderar på om man ska skriva samman ett ord eller skriva isär det, är att läsa ordet eller meningen högt för sig själv. Då brukar man höra om ordet ska sitta ihop eller inte. Kvällens tips och det är helt kostnadsfritt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Du visar på ett lysande exempel på det faktum att jag fick läsa inledningen två gånger och att det tog lite extra tid för mig, tid jag känner att jag gärna lägger på andra saker. Hade det bara varit en sån här grej - fine - men Internet och särskilt forum kryllar av meningar man behöver läsa om och om igen. Nu var det inte hela texten jag hakade upp mig på utan det fetmarkerade. Menar du:

"A, jag jobbar själv som..."
"Ja, jag jobbar själv som..."
"Jaja. Jag jobbar själv som..."
"Aja... Jag jobbar själv som..."
"Jag jobbar själv som..."

Själv hade jag röstat för sista alternativet och då även skrivit så - istället för att skriva som du gör nu, utan kommatering och även ett inledande ord som man funderar på hur man ska tolka i relation till de kommande orden.

Haha som sagt så kan det lätt bli fel. När jag själv läser vad jag skrev så ser jag vad du menar. Tror det var så att jag skrev ut det som talspråk, som egentligen skulle ha skrivits ut som ditt fjärde alternativ ("Aja... Jag jobbar själv som..." som i talspråk blir något i stil med "Aja jobbar själv som moderator"). Dock är det ju helt rätt att det borde vara "Jag jobbar själv som..." som är det bästa alternativet.

Men som jag skrev tidigare är det något som jag inte märker (om man inte letar fel) då jag bara läser det som om det skulle ha varit talspråk i stället. Tror det är ganska många som gör precis som jag och hoppar mellan tal och skriftspråk även när man läser en text om tex meningen funkar i talspråk. och därför inte märker felet.

Skrivet av sean.wiklund:

Ja, och så det där med datorrelaterat.

Den där var dock inlagd medvetet

Permalänk
Medlem

Den skylten som är med i början "Rökfritt" har jag fel när jag säger att det är okej om orden står på samma skyllt men två olika rader? När det gäller 1 skyllt, man behöver alltså inte ha med bindestrecket då. Jag tycker själv att detta ser helt fel ut dock men har för mig att skrift fungerar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Den skylten som är med i början "Rökfritt" har jag fel när jag säger att det är okej om orden står på samma skyllt men två olika rader? När det gäller 1 skyllt, man behöver alltså inte ha med bindestrecket då. Jag tycker själv att detta ser helt fel ut dock men har för mig att skrift fungerar så

Det kallas för gestalttext. Det innebär att utseendet är viktigare än att det blir språkligt korrekt. Av någon anledning så tycker många att ett bindestreck ser fult ut på exempelvis en skylt. Om det är rätt eller fel beror på vem man frågar. Just i detta fallet blir ju meningen precis motsatt vad det var tänkt.

Man skulle kunna dra den skylten lite längre och tänka så här: Man får tydligen inte röka i sporthallen, men om det finns en skylt utanför som säger att man får röka, vad skulle det då stå på den?

Citat:

RÖK
FRITT
Gäller hela sporthallen

Citat:

RÖK
FRITT
Gäller utanför sporthallen

Länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gestalttext
http://skrivihop.nu/exempel/gestalt/

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Vad alla som skriver såna här guider lätt glömmer bort är att för många av oss så är det stört omöjligt att få bort dessa särskrivningar och felaktiga användande av dom det de osv. Är att många av oss är dyslektier och andra andra problem med grammartik har alltid haft extrema problem med att få detta inbankat i hjärnbarken så snälla sluta leka svenska lärare på högskolenivå och låt oss som skriver fel göra det ni förstår nog ändå vad vi försöker framföra på forumet.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

Vad alla som skriver såna här guider lätt glömmer bort är att för många av oss så är det stört omöjligt att få bort dessa särskrivningar och felaktiga användande av dom det de osv. Är att många av oss är dyslektier och andra andra problem med grammartik har alltid haft extrema problem med att få detta inbankat i hjärnbarken så snälla sluta leka svenska lärare på högskolenivå och låt oss som skriver fel göra det ni förstår nog ändå vad vi försöker framföra på forumet.

Ja, du har rätt i att det ofta glöms bort, men jag hoppas att jag inte är en av de som har glömt det.

Skrivet av husqvarnaff:

Syftet med den här guiden är inte på något sätt att antyda att de som inte skriver på "rätt" sätt gör bäst i att inte skriva alls. Tvärtom är det en uppmuntran till dem som vill förbättra sitt språk att börja här, och om man inte vill det så slipper man naturligtvis. Det förekommer ofta mobbning av medlemmar som har svårt att uttrycka sig på ett bra sätt, men tänk på att alla inte har samma förutsättningar. Vissa har svårt för att skriva och läsa, och vissa är inte intresserade av att uttrycka sig perfekt. Detta är inga stora problem så länge meningen med inlägget kommer fram. Det är trots allt oftast inget problem att förstå vad någon menar, även om en språkpolis slår på blåljuset. Sweclockers är till för användarna och deras tankar och åsikter, inte deras meningsbyggnad.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

Vad alla som skriver såna här guider lätt glömmer bort är att för många av oss så är det stört omöjligt att få bort dessa särskrivningar och felaktiga användande av dom det de osv. Är att många av oss är dyslektier och andra andra problem med grammartik har alltid haft extrema problem med att få detta inbankat i hjärnbarken så snälla sluta leka svenska lärare på högskolenivå och låt oss som skriver fel göra det ni förstår nog ändå vad vi försöker framföra på forumet.

Detta skulle även kunna bero på att den större delen av alla texter du läser finns på Internet, och "på Internet bryr man sig inte om stavning".
Om man bara läser fel, så är det ju inte lätt att veta hur de egentligen ska vara.

Jag märker själv hur lätt man blir "forumskadad", det är smittsamt.

Det tragikomiska i detta är att även de större tidningarna ofta publicerar artiklar på sina websidor som dryper av enklare stav och syftningsfel.

Slaget om språket är nog förlorat ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det bevöhs inegn daotr ens, vråa häjrnor kan lsäa gnaska ofmaftatdne stvafel om det braa fnins en udnerlgignade mnenig.

Hehe, precis vad jag menar. Det gör ju att alla rättstavningsnazister framstår som ännu dummare. Anmärka på rättstavning borde ju innebära avstängning från forumet. Då är man ju inte här för att diskutera.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Detta skulle även kunna bero på att den större delen av alla texter du läser finns på Internet, och "på Internet bryr man sig inte om stavning".
Om man bara läser fel, så är det ju inte lätt att veta hur de egentligen ska vara.

Jag märker själv hur lätt man blir "forumskadad", det är smittsamt.

Det tragikomiska i detta är att även de större tidningarna ofta publicerar artiklar på sina websidor som dryper av enklare stav och syftningsfel.

Slaget om språket är nog förlorat ändå...

Tidningar och deras journalister bör ju hålla en viss nivå om de inte vill dö tidningsdöden. Språk är viktigt, sunt förnuft likaså.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tidningar och deras journalister bör ju hålla en viss nivå om de inte vill dö tidningsdöden. Språk är viktigt, sunt förnuft likaså.

När det gäller tidningar och liknande så har de ju språk som atbete vilket gör att jag tycker att de gott kan få lite kritik om de slarvar. Givetvis inom rimliga gränser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Jag tänkte fylla på med en del om ord som ofta är felstavade (igentligen och liknande). Det kanske blir ett stycke om hur man lägger upp en text också, men det beror på om jag hinner i eftermiddag. Först av allt ska jag sova ut efter ett nattskift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Hedersmedlem

Som språkpolis så ger jag tummen upp för den här guiden!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat första inlägget med en del ord som ofta stavas fel. Kommer ni på några andra så får ni gärna skriva dem här i tråden så lägger jag till dem.

Skrivet av Casgar:

Som språkpolis så ger jag tummen upp för den här guiden!

Tack för det!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Hehe, precis vad jag menar. Det gör ju att alla rättstavningsnazister framstår som ännu dummare. Anmärka på rättstavning borde ju innebära avstängning från forumet. Då är man ju inte här för att diskutera.

Fast den typen av fel är heller inte så vanlig att man anmärker, eftersom man förstår ändå.
Men din poäng stämmer. Det är dock en dålig ursäkt om felet är ett galet grammatiskt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

Det här blir en miniguide i vanliga fel i svenska språket.

...

Ja att folk gärna skriver guider om allt möjligt för att försöka vinna tävlingen förstår man väl men att man skriver en guide om svenska språket tycker jag själv är lite väl desperat...och sen fick man ju en total chock när 239 pers gillar det... så grattis till den kommande vinsten!

Sådär nu har ni någon att hacka på ni små blodsugare som inte har något annat att göra än leta efter lämpliga inlägg i forumet att hacka på för att dem uttrycker en åsikt olikt eran egen eller av andra irrelevanta anledningar.

Permalänk
Medlem

En väldigt bra guide!