Guide: En liten guide angående svenska språket

Permalänk
Entusiast

Det här med felaktigt användande av "De / dem" är ett populärt hatämne här på Sweclockers. Har själv blivit tillsagd, PMad, och även "svartlistad" av just felaktigt användande av "de" och "dem".

Så ta åt er nu när äntligen någon lyckats få fram vettiga förslag.
(Ja, stavningsmaffian, språknazisterna och ordklanerna som klagar, ger själva aldrig bra förslag)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Eftersom det finns personer med hög utbildning som skriver i denna tråd så kanske ni vill förklara hur man använder och stavar ordet "förståss" korrekt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Själv tycker jag att folk är en aning petiga med språket/språken. Och detta är inte det enda språket jag sett detta problemet.

Att sär-skriva kan vara jobbigt för många då många läser just "isär" orden. Och så blir det missuppfattningar. Men detta med att stava på olika sätt respekterar jag. Har sett massor av exempel på olika sätt att skriva ord. Och ofta har det en koppling till sin dialekt.

Apropå ord vill jag ta ett exempel på ett ord som blivit mycket mer respekterat och som Svenska akademin har funderingar/eller har infört, och det är "Oxo" eller "Oxå" som är mer "korrekt". Är det någon som inte vet vad det betyder bör nog tänka om igen. Akademins svar på detta är att detta är ett praktexempel på Förenkling av språk. Och har förekommit många gånger under svenska språkets historia. Detta är nog en ersättare till ordet också för eller senare.

Så ser ni vissa ord som kanske ser konstiga ut. Och många använder. Så är det antagligen för att det är lättare att skriva. Och kommer troligtvis ersätta ett längre ord med tiden. Och med Internet tiden vi är i då mer och mer skriver kommer nog språket att utvecklas fortrare.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leon1:

Något jag stör mig på är Skåningar som säger Bytat istället för Bytt. Finns flera ex.

Skrivet av Rizzt:

Att sär-skriva kan vara jobbigt för många då många läser just "isär" orden. Och så blir det missuppfattningar. Men detta med att stava på olika sätt respekterar jag. Har sett massor av exempel på olika sätt att skriva ord. Och ofta har det en koppling till sin dialekt.

Då flera nämner dialekter så kan jag säga min åsikt om det:

Dialektala uttryck kan vara väldigt svåra att veta att man ens rör sig med, då det kan kännas så naturligt. I talspråk är det fritt fram med dialektala uttryck i stort (men det är ju praktiskt att göra sig förstådd). I skriftspråk så är det dock inte det. Återigen så handlar det om att göra sig förstådd.

Personligen har jag det lättare att se mellan fingrarna när det gäller dialektala uttryck i jämförelse med andra skriftliga fel, men det gör inte att det är korrekt i skrift.

Jag snuddar vid skillnaden mellan tal- och skriftspråk ovan: i talspråk så handlar det om kommunikation mellan två människor som vanligen ser varandra, och i allra minsta fall hör varandras röster. Det är mycket enklare att förstå vad en person menar i detta fallet. Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikation#Typer_av_m.C3.A4ns...:

Citat:

Det finns tre huvudsakliga typer av mänsklig kommunikation vid personliga möten: kroppspråk, röstkvalitet och ord. Enligt forskare [1] består sådan kommunikation:

  • till 55% av kroppsspråk - ställning, gester och ögonkontakt

  • till 38% av röstkvalitet

  • till 7% av innehållet eller orden som används

Detta är hela anledningen till att folk är nitiska gällande skriftspråk! Man kan inte använda sitt vanliga talspråk och tro att det räcker för att göra sig förstådd i skrift! Slänger in lite utropstecken och fetstil här för att det är så fundamentalt för diskussionen.

Eftersom 93% av kommunikationsmedlen saknas i skrift så är det ENORMT viktigt att göra det bästa av kvarvarande 7%. Vi lär oss en definierad norm för hur skrift ska se ut av denna anledning. Vi övar på denna norm genom hela skolan och livet så att skriftlig kommunikation ska fungera så bra och effektivt som möjligt. Det blir mycket jobbigare att förstå "ja ba sa åt na fan hä få'ruente va" i skrift än i tal ("jag sa åt honom: här får du inte vara!"). Analysera någon gång hur extremt slarvigt man egentligen talar, hur många bokstäver och ordändelser man skippar, och ändå förstår andra vad man säger. 7% låter spontant som en pajassiffra, men det ligger mycket i den. Använd era 7% på bästa sätt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Eftersom det finns personer med hög utbildning som skriver i denna tråd så kanske ni vill förklara hur man använder och stavar ordet "förståss" korrekt.

Tror du det själv eller? Det är ju fan bara att googla sen renskriva lite...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Det blev en gilla direkt.
Folk som inte kan personliga pronomen är det jag stör mig på dagligen (var/vart som nummer två, och medanS som nummer 3).
Även vuxna verkar inte förstå skillnaden.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Underbar guide. Bästa hittills.
Ta gärna upp "Han" och "Honom" också.
"Jag gillar han" - urk.

Andra störande galenskaper:

Det är HANSES bil
- snälla nån

Byta, BÖT, bytt
- wtf?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JD:

Ta gärna upp "Han" och "Honom" också.
"Jag gillar han" - urk.

Andra störande galenskaper:

Det är HANSES bil
- snälla nån

Båda är vanliga dialektala konstruktioner, tro det eller ej. Det är alltså mer dialektalt och därmed talspråk än ett rent grammatikfel. Men fel i skrift ändå, så klart.

Skrivet av JD:

Byta, BÖT, bytt
- wtf?

Se SAOL . Anmärkningen "provinsiellt", men ändå.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Tack för den grammatiskt rättningen av mitt tidigare inlägg. Tyvärr käns det som att du missade meningen med mitt inlägg alternativt att jag inte klargjorde den ordentligt.

I mitt tidigare inlägg delgav jag andra läsare mina tankar kring användningen av ordet "dom". Jag ville bara belysa att vissa lägger märke till det och förknippar ordet med till exempel låg utbildning, även om det är på ett forum (och helt korrekt). Jag menade även att väcka tankar hos de som läste mitt tidigare inlägg så att de inte glömmer bort att använda ett formellt skriftspråk vid formellare sammanhang än ett forum (CV, företagsmail och så vidare).

Lägg gärna märket till att jag ovan skrev: "att vissa lägger märke till det". Med detta menar jag förståss att man håller det för sig själv, för vem vill egentligen framstå som en sur språkpolis?

Det är klart att språkbruk kan vara en utbildningsmarkör och om syftet med ditt inlägg var att upplysa folk om just det så ber jag ursäkt för mitt lilla "påhopp." Jag tror jag blev lite förvirrad av att du skrev i jag-form och dessutom la till att du tyckte det var fult. Det är ju lite ovanligt att uttrycka en välmenad upplysning på det sättet, men jag antar att det var ett stilistiskt grepp.

Självklart vill man inte vara en sur språkpolis, vilket var lite av poängen med mitt delvis självironiska inlägg (därav "... är ju nästan lika töntigt som mina anmärkningar ovan.") Den andra poängen var att det verkligen kryllar av talspråk på forum som swec (precis som det ska vara). Att då undvika att använda "dom" för att verka högutbildad, men behålla talspråket i övrigt, är lite som att gå runt med cylinderhatt för att verka världsvan, men behålla mjukisbyxorna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Det kan nog bli en del om detta också så småningom.

Skrivet av JD:

Underbar guide. Bästa hittills.
Ta gärna upp "Han" och "Honom" också.
"Jag gillar han" - urk.

Andra störande galenskaper:

Det är HANSES bil
- snälla nån

Byta, BÖT, bytt
- wtf?

Jag lägger till något om detta när jag kommer hem från jobbet.

Tack till alla som kommenterar och gillar! Detta blev som sagt mycket mer uppskattat än jag kunde tänka mig.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Självklart blev det att trycka gilla på din guide. Jag stör mig ofta på hur slarviga många är, ibland har jag verkligen svårt att förstå vad som menas i inlägg. Många saker som jag brukar störa mig på är ju redan med eller på gång. En sak jag kan störa mig på är när det både sägs och skrivs t.ex. ostabil, när det egentligen heter instabil. Det är kanske OK att säga så numera och det är knappast så vanligt som särskrivningar, men kan ju passa på att nämna det i vilket fall.

Jag tycker det känns som att det faktiskt är fler som särskriver än som inte gör det. Man ser företagsnamn och skyltar i butiker etc. som är särskrivna. Varifrån problemet härstammar är väl lite oklart men vissa hävdar att det är p g a engelskan, andra hävdar att det är skolan som lär(de) ut att sätta ihop ord med bindestreck.

Oavsett så anser jag att det är många som behöver förbättra sin skrift även om det "bara" är på ett forum man skriver. Uttrycker man sig korrekt så minskar risken för missförstånd och tjafs.

Permalänk
Medlem

Det här var en frisk fläckt för alla dem som sitter vid sina data maskiner ända till midnatt och trott att dem var dom ända som störde sig på detta.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av savje:

är lite som att gå runt med cylinderhatt för att verka världsvan, men behålla mjukisbyxorna på.

Absolut! Jag var både trött och mitt uppe i dataspelande när jag skrev det första inlägget xD

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att någon orkade tåta ihop en guide som denna. Lite sorgligt är det dock att det skulle behövas överhuvudtaget men det är väl ett resultat av dagens skolor och lärare.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Som några har påtalat tidigare i tråden så är det skillnad på vad man säger och hur man bör kommunicera i skrift.

Det finns INGEN anledning att slarva med att rättstava eller att skriva grammatiskt korrekt. Att skriva ihop när det ska göras och särskriva när det bör göras.

Det är genom att använda språket och grammatiken som vi gör oss förstådda. Det är därför vi läser svenska i skolan - för att vi ska kunna lära oss att förstå varandra. Då finns det ju ingen anledning att försöka göra det svårare för varandra än det redan är? Det är sorgligt att se så många, både unga och vuxna, misshandla vårt språk.

Det ligger allt på på "sändaren" av information, att se till att "mottagaren" förstår budskapet utan alltför mycket "brus" (t.ex. språkliga fel). Allt är relativt och skriver inte alltid korrekt på alla sätt och vis - men jag kommer aldrig någonsin - att ursäkta felaktigheter med "ja, men man förstår ju ändå vad man menar", för faktum är - det gör man inte alltid.

I den verkliga världen, när man har växt upp och jobbar, så lär man sig att potentiella kunder till företaget man kanske jobbar för - väljer en konkurrents produkter, just för hur usel bruksanvisningen är, eller för att produktens paketering har stavfel.

Jag skulle kunna ge skräckexempel på mail, brev och annan kommunikation som har gått från stora företag till kunder, där det ser ut som en åttaåring försöker kommunicera. Det är skrämmande. Sen kan alla bli mer eller mindre bra på grammatik och språk - men snälla ni som läser det här - gör mig en tjänst - rättstava i alla fall innan ni skickar ett mail eller lämnar in en uppsats eller något sånt. Det kräver EN knapptryckning i Microsoft Word, vanligtvis [F7].

Enkelt.

EDIT: Bästa guiden hittills, utan tvekan!

Permalänk
Medlem

Så fel det kan gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Det var på tiden att någon orkade tåta ihop en guide som denna. Lite sorgligt är det dock att det skulle behövas överhuvudtaget men det är väl ett resultat av dagens skolor och lärare.

Det krävs väl en tävling för att det ska bli av att man skriver något av den här typen.

Skrivet av sean.wiklund:

EDIT: Bästa guiden hittills, utan tvekan!

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en guide som denna får så mycket uppmärksamhet. Detta är inte datorrelaterat överhuvudtaget.
Jag tycker verkligen att guiden var bra! Men, den hör inte riktigt hemma här.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Avstängd

Good job och grattis till vinsten!

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Förstår inte varför en guide som denna får så mycket uppmärksamhet. Detta är inte datorrelaterat överhuvudtaget.
Jag tycker verkligen att guiden var bra! Men, den hör inte riktigt hemma här.

Jag var lite osäker på vad moderatorerna skulle tycka, men eftersom tråden har över 3000 visningar och ingen har klagat så verkar det gå bra. Tack för att du tycker att den är bra!

Skrivet av mr_svahn:

Good job och grattis till vinsten!

Tack, men det är kanske lite tidigt att gratta till vinsten redan. Det är över en månad kvar på tävlingen och det hinner komma många guider som får mer intresse. När jag skrev den här hade jag inga större förhoppningar, men nu har jag i alla fall börjat hoppas på att jag kanske kan komma bland de åtta främsta och sno åt mig en G400.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Bra guide, jag kan förstå att vissa stör sig på hur många skriver, dock så tar många det till för höga nivåer, personligen bryr jag mig inte om detta, jag är absolut inte perfekt själv och begår säkert många fel då jag skriver...

Det viktiga är att man förstår vad personen menar i det han skriver, gör man det så tycker jag att det inte finns något att klaga på.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Nu är första inlägget uppdaterat med genitiv-s, väldigt kort om förkortningar och skillnaden på "han" och "honom".

Fortsätt gärna kommentera om vad ni vill ha med!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Entusiast

Riktigt trevlig guide, uppskattas enormt! Du har ingen aning om hur hopplöst det är som dyslektiker att försöka läsa en mening som är fel uppbyggd eller har konstrat till det med orden. Jag vet inte hur många gånger jag får läsa om en mening för att det står dem istället för de.
Ser fram emot de kommande delarna med för det jag har läst hitintills har hjälpt en hel del. Som t.ex. "värkar". I skånska så är Ä:et i "verkar" så brutalt distinkt att E:et skiter ner sig. Så det ska bli kul att för en gångs skull göra rätt när det gäller det.

Sen vad det gäller särskrivning så tror jag vi har webbläsarnas stavningskontroll att döma till stor del. Vet inte hur det är med de andra men Chrome delar på allt som delas kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Riktigt trevlig guide, uppskattas enormt! Du har ingen aning om hur hopplöst det är som dyslektiker att försöka läsa en mening som är fel uppbyggd eller har konstrat till det med orden. Jag vet inte hur många gånger jag får läsa om en mening för att det står dem istället för de.
Ser fram emot de kommande delarna med för det jag har läst hitintills har hjälpt en hel del. Som t.ex. "värkar". I skånska så är Ä:et i "verkar" så brutalt distinkt att E:et skiter ner sig. Så det ska bli kul att för en gångs skull göra rätt när det gäller det.

Sen vad det gäller särskrivning så tror jag vi har webbläsarnas stavningskontroll att döma till stor del. Vet inte hur det är med de andra men Chrome delar på allt som delas kan

Kul att det man gör uppskattas!

Webbläsarna har nog en del i att det särskrivs mer och mer. Även engelskans inflytande och att många har vant tummen vid att trycka på mellanslagstangenten efter varje ord tror jag spelar in.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Kan man inte lägga in denna guide, och sedan införa ett prov, så att användarna har läst och förstått innehållet. Och när de har klarat alla dessa steg, då släpps de in i forumet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Relevant återkommande fel på detta forum; folk som nyttjar sig av den underbara stavningen "fläckt".
Men gällande att välja fel mellan två olika ord så har vi även ett vackert exempel i "enda" vs "ända" där folk använder "ända" ALLDELES för mycket.

::EDIT:: Ser dock nu att ända/enda redan fanns. Missade vid första syningen, ursäkta!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av csimonl:

Det här var en frisk fläckt för alla dem som sitter vid sina data maskiner ända till midnatt och trott att dem var dom ända som störde sig på detta.

Mina ögon blöder.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Förstår inte varför en guide som denna får så mycket uppmärksamhet. Detta är inte datorrelaterat överhuvudtaget.
Jag tycker verkligen att guiden var bra! Men, den hör inte riktigt hemma här.

Lite märkligt är det, men det visar ju i än högre grad att det är väldigt många som tycker detta är viktigt! Till och med viktigare än datorer! Anledningen till detta kan jag spekulera i är att även om det är ett datorforum, så är det ett datorforum, och då är det skrivna språket den enda kommunikationsformen, och därmed viktigt.

Argumenten från Blargmode ovan med dyslexi kan adderas till varför detta är viktigt. Det är som Blargmode säger inte positivt för personer med dyslexi att det är "valfri stavning" i forumet — tvärtom, det är den gruppen som får störst problem med detta. Jag känner personer med dyslexi som stavar väldigt mycket bättre än de flesta (jag korrekturläste en uppsats på 50 sidor av en av de personerna och hittade mindre än en handfull stavfel), då de är medvetna om problemet och kan kompensera med att lägga ner än mer tid på att få det rätt (ju gravare dyslexi, desto mer tid, och någonstans finns ju en gräns, men ändå).

Dyslexi är inte en synonym till "dålig på att stava", vilket alla med dyslexi så klart vet, så förekomsten är inte ett argument för att tillåta dåligt språk på ett forum. Wikipedia säger krasst:

Citat:

Dyslexi omfattar vidare inte läs(eller "skriv", mitt tillägg)hinder som orsakas av synproblem eller av brister i undervisning, sociala förhållanden eller motivation.

Att inte "orka" stava eller inte bry sig är inte en form av dyslexi.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av husqvarnaff:

Ville bara ha din uppmärksamhet

Styckeindelning. Avsaknaden av detta skulle jag säga är det största praktiska hinder jag själv har när jag läser på forumet. En fråga som är ställd i ett enda långt stycke, ofta med bristande punktuation, är mer eller mindre omöjlig att läsa för mig. Jag ser hellre att personer tar ny paragraf efter varendaste mening än inte har något alls. Ett par ord om det skulle kunna passa i din guide.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

"Chassie". För [högre makters] skull, lär folk stava CHASSI rätt.

Jag tror inte att jag begår något regelbrott nu; om jag gör det får någon moderera bort den här biten, men jag tycker att det kan vara passande att länka till det här klassiska, grammatiska skräckexemplet.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175