EU utreder riggade priser på optiska enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kommer ihåg när man köpte första CD brännaren, kosta typ 2000 eller kanske var lite mer.

http://www.youtube.com/watch?v=CdDIGiXLc5Q

det var kanske lite mer

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Åh herregud....

TÄNK om vi blev lurade på en dvdspelare! 199 kr istället för 179 THE HORROR!!

Nu har jag inte tid att skriva mer, jag ska gå och köpa en hårddisk som kostar 3 gånger mer än vad den gjorde 2008.

Även om det vore så att det bara rörde sig om 20 kronor, så är det helt rätt att reda ut. Karteller ska inte få förekomma, och om det börjar småskaligt så kanske det är 200 eller 2000 kronor nästa gång beroende på vad det handlar om. Fast nu gällde det knappast dvd-brännare, troligare att de syftar på bluray-spelare som är betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

Kartell kan bland annat innebära uppdelning av marknaden rent geografiskt, koordinera högre priser genom att t.ex. hålla produktionen låg eller genom att helt enkelt begära ett högre pris än nödvändigt.
Det lagrum som blir tillämpligt i detta fall är (åtminstone) Artikel 101 i EU:s funktionsfördrag. Detta fall utreds på EU-nivå eftersom kartellen varit verksam i fler än ett medlemsland. Hade kartellen varit lokal (t.ex. att två importörer i Sverige hade gått samman för att hålla priserna höga i Sverige) så hade den inte bekämpats på EU-nivå utan på nationell nivå, i Sveriges fall genom Konkurrenslagen.

Här följer Artikel 101 ur EU:s funktionsfördrag:
"Artikel 101
(f.d. artikel 81 FEG)
1. Följande är oförenligt med den inre marknaden och förbjudet: alla avtal mellan företag, beslut
av företagssammanslutningar och samordnade förfaranden som kan påverka handeln mellan med¤
lemsstater och som har till syfte eller resultat att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen inom
den inre marknaden, särskilt sådana som innebär att
a) inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs,
b) produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar begränsas eller kontrolleras,
c) marknader eller inköpskällor delas upp,
d) olika villkor tillämpas för likvärdiga transaktioner med vissa handelspartner, varigenom dessa får
en konkurrensnackdel,
e) det ställs som villkor för att ingå avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser, som
varken till sin natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet.
2. Avtal eller beslut som är förbjudna enligt denna artikel är ogiltiga.
3. Bestämmelserna i punkt 1 får dock förklaras icke tillämpliga
— på avtal eller grupper av avtal mellan företag,
— beslut eller grupper av beslut av företagssammanslutningar,
a) ålägger de berörda företagen begränsningar som inte är nödvändiga för att uppnå dessa mål,
b) ger dessa företag möjlighet att sätta konkurrensen ur spel för en väsentlig del av varorna i fråga.
C 83/88 Europeiska unionens officiella tidning 30.3.2010 SV"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Åh herregud....

TÄNK om vi blev lurade på en dvdspelare! 199 kr istället för 179 THE HORROR!!

Nu har jag inte tid att skriva mer, jag ska gå och köpa en hårddisk som kostar 3 gånger mer än vad den gjorde 2008.

Precis min tanke. Totalt ointressant detta då det inte är precis åckerpriser på läsarna... HDDs däremot, kan inte vara så att allt stämmer där....

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Kartellbildning kan ofta vara förödande för både konsumenter och tillverkare.
Ni kanske minns hur det blev i södra Sverige när kommunerna skulle köpa asfallt?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Politiker, sluta blanda er i marknaden. Den sköter sig perfekt utan er. Det är med er som den blir förorenad för oss konsumenter, och det är då vi verkligen betalar för mycket.
Denna utredning kommer att kosta oss en rejäl hacka, som vi inte får något för.
Om producenterna av optiska enheter verkligen har vågat pressa upp priserna i kartell i samma väva som flashminnesteknologin gått fram med stormsteg, måste man ju säga att de har klivit ner i egen fäll. Jag personligen använder inte optiska enheter, för att jag för flere år sedan ansåg att de var för otympliga i hanteringen jämfört med magnetiska diskar och framför allt flashminnen. Om priskartellen stämmer, betyder det att optiska industrin i praktiken "jagade" iväg mig som kund till ett bättre alternativ i ett tidigare skede genom att ännu till skrämma mig med priserna, dvs jag som kund sluta ödsla pengar på optiska enheter och optiska medier och iställe fokusera på framtida alternativ. I såfall var det ju en god sak för mig, jag har sparat pengar och tid i långa loppet på det genom att färdigt vara i framtiden.
Som sagt, marknaden sköter sig utmärkt utan byråkrater och politiker. Byråkrater och politiker bara ser till att vi konusmenter betalar mera, inte åt dem som producerar produkten, utan dem som försöker låtsas reglera marknaden för "vårt bästa".

Detta är dock troligen bara ett steg i politikernas försök att äntligen få börja reglera och manipulera datorindustrin, som i övrigt är en av de friaste industrierna i världen. Och det ser vi på vad det kostar att köpa en fullfjädrad dator idag jämfört med för 10 år sedan OCH vad dagens datorn presterar! Ingen annan industri har gått så långt på samma tid med fallande priser.

Permalänk
Entusiast

Hoppas detta betyder att man kan köpa något så meningslöst som en blue-ray spelare för ett skäligt pris. Och hoppas att dom undersöker hårddisktillverkningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Politiker, sluta blanda er i marknaden. Den sköter sig perfekt utan er. Det är med er som den blir förorenad för oss konsumenter, och det är då vi verkligen betalar för mycket.
Denna utredning kommer att kosta oss en rejäl hacka, som vi inte får något för.
Om producenterna av optiska enheter verkligen har vågat pressa upp priserna i kartell i samma väva som flashminnesteknologin gått fram med stormsteg, måste man ju säga att de har klivit ner i egen fäll. Jag personligen använder inte optiska enheter, för att jag för flere år sedan ansåg att de var för otympliga i hanteringen jämfört med magnetiska diskar och framför allt flashminnen. Om priskartellen stämmer, betyder det att optiska industrin i praktiken "jagade" iväg mig som kund till ett bättre alternativ i ett tidigare skede genom att ännu till skrämma mig med priserna, dvs jag som kund sluta ödsla pengar på optiska enheter och optiska medier och iställe fokusera på framtida alternativ. I såfall var det ju en god sak för mig, jag har sparat pengar och tid i långa loppet på det genom att färdigt vara i framtiden.
Som sagt, marknaden sköter sig utmärkt utan byråkrater och politiker. Byråkrater och politiker bara ser till att vi konusmenter betalar mera, inte åt dem som producerar produkten, utan dem som försöker låtsas reglera marknaden för "vårt bästa".

Detta är dock troligen bara ett steg i politikernas försök att äntligen få börja reglera och manipulera datorindustrin, som i övrigt är en av de friaste industrierna i världen. Och det ser vi på vad det kostar att köpa en fullfjädrad dator idag jämfört med för 10 år sedan OCH vad dagens datorn presterar! Ingen annan industri har gått så långt på samma tid med fallande priser.

Det är just tron på den fria marknaden som gör att man måste stävja kartellbildningar. Tillåts företag bilda karteller åt höger och vänster så försvinner konkurrensen och priserna går upp för oss konsumenter. Att priset för en dator har rasat samtidigt som prestandan ökat enormt de senaste tio åren är knappast tack vare kartellbildning utan snarare p.g.a. en sund konkurrens mellan aktörerna i en marknadsekonomi. Att förbjuda karteller är en liten - men nödvändig - reglering för att möjliggöra en sund konkurrens i en välfungerande marknadsekonomi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Åh herregud....

TÄNK om vi blev lurade på en dvdspelare! 199 kr istället för 179 THE HORROR!!

Nu har jag inte tid att skriva mer, jag ska gå och köpa en hårddisk som kostar 3 gånger mer än vad den gjorde 2008.

Hur många miljoner optiska enheter säljs det? även om det är ett mycket litet belopp som du blev lurad på så omsätter sån här brottslighet betydligt större summor än annan betydligt grövre brottslighet.

Blåser dom oss konsumenter så ska dom åka dit.

Sen tar såna här utredning väldigt lång tid men förmodligen har dom några personer som utreder HDD marknaden redan.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

vad är det för fel med att ta för mycket betalt? finns väll företag i andra brancher som redan gör det?...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Gött, EU behöver mer pengar i finanskrisen!

Annars som någon/några innan har nämnt så är blurayspelare och brännare fortfarande dyra och många som jag av denna anledning struntar i att skaffa dem till datorn. En anledning till är såklart att så få har dem så vitsen med att bränna ut en bluyrayskiva som "ingen" kan läsa är inte så stor, men när dessa läsare och skivor blir billigare så..

Jag tror dock kartellen främst gäller dvdbrännare, där dessa idag är löjligt billiga. Men eftersom en stor del av användare knappt använder dessa, så bör kostnaden för dem också vara försumbar i ett datorköp.
För min egen del delar två stationära datorer på en dvdspelare, en hundralapp hit och dit är pengar det också.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

vad är det för fel med att ta för mycket betalt? finns väll företag i andra brancher som redan gör det?...

Jag ser ingen fördel för kunderna i din mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Optiska enheter? Allvarligt? De kostar ju ingenting.

Många bäckar små; några tior här och några tior där blir en massa pengar i slutändan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Kommer ihåg tidigt 99~ Då jag och min pappa köpte en vass CD brännare som brände i 12X har jag för mig(var ruggit snabb på sin tid)

Gick på 3695Kr på lokala OnOff

har kartong och kvitto kvar på den någonstans, har följt med mina dator byggen till 2008~

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Lätt att man alltid klagar så fort det har med EU att göra, klaga är alltid lätt.

Men man får faktiskt berömma när EU gör något bra också

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanzr:

Det där var i och för sej en cd-rw drive min första drive jag ägde klarade inte av rw utan endast -r.
Någon gammal sony som använde små kassetter som man satte in skivorna i.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att sony och samsung är huvudskurkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Utred BD-R skivorna istället.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Åh herregud....

TÄNK om vi blev lurade på en dvdspelare! 199 kr istället för 179 THE HORROR!!

Nu har jag inte tid att skriva mer, jag ska gå och köpa en hårddisk som kostar 3 gånger mer än vad den gjorde 2008.

Skrivet av Marticus:

Precis min tanke. Totalt ointressant detta då det inte är precis åckerpriser på läsarna... HDDs däremot, kan inte vara så att allt stämmer där....

Ni missuppfattar hela nyheten. Det är frågan om korruption och karteller.

Jag tycker att det är äckligt girigt! Och så väldigt fel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

Lite-ON, LG, Sony Optiarc, Plextor, Samsung.

Glöm inte Hitachi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Gillar att alla tänker på cd/dvd när man säger optisk enhet, Blueray folks?
En blueray spelare kostar typ 600+

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag ser ingen fördel för kunderna i din mening.

meningen var att dom inte är ensamma om att ta ut överpriser isåfall...
Självklart vill jag (och ni?) ha det så billigt så möjligt.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Det är just tron på den fria marknaden som gör att man måste stävja kartellbildningar. Tillåts företag bilda karteller åt höger och vänster så försvinner konkurrensen och priserna går upp för oss konsumenter. Att priset för en dator har rasat samtidigt som prestandan ökat enormt de senaste tio åren är knappast tack vare kartellbildning utan snarare p.g.a. en sund konkurrens mellan aktörerna i en marknadsekonomi. Att förbjuda karteller är en liten - men nödvändig - reglering för att möjliggöra en sund konkurrens i en välfungerande marknadsekonomi.

Bara för att du inte ´är kompetent att göra egna val betyder det inte att vi andra inte kan göra det. Om marknaden verkligen är fri, kommer alternativ att uppstå och största förlorarna är de som ingår i kartellen i 99,999% av alla fall.
Däremot är tron att politiker enbart gör gott en farlig sak. Om du ger din frihet åt politiker att göra val åt dig, gissa vem kartellbildarna kommer att köpa som nästa? Om jag vill bilda en kartell gör jag det hellre på en reglerad marknad än på en fri marknad. På fria marknaden finns det alltid risk att jag förlorar, medans på den reglerade behöver jag bara lobba politikerna, och konsumenterna har inte ens en chans att försöka göra mig till förlorare.
Vad många centralplanerarnissar inte förstår är att kartell är en normal sak inom marknaden, vad som skiljer är om det finns möjligheter för marknaden att skapa alternativ eller inte. Det finns inte sunda regleringar, eftersom regleringar tar någons frihet i förmån för någon annans extra privilegier. Och mer än ofta kan man se i marknaden när politiska relgeringar lett till en god sak för de stora företagen och en dålig sak för den lilla människan.
Som sagt, om optiska dataindustrin verkligen ingick en kartell så skapade de själva vägen till att folk skall överge deras produkter för andra. Så marknaden kommer således att reglera sig själv, eftersom optiska industrin blir förlorarna och andra med alternativen belev vinnarna tillsammans med konsumenten. Jag är ett exmpel, men jag känner flere som inte är intresserade av optiska enheter mera. Kanske om priserna hade varit ännu lägre hade intresset funnits längre, men för mig är allt en kostnad/nytta förhållande. Så om det verkligen var en kartell såg de till att göra kostnaden för hög i förhållande till nyttan och således sålde de ingen enhet med stor vinst iställe för att sälja en enhet med lite mindre vinst. Vilket av dessa två tror du att gav mera vinst åt företaget? Ingen försäljning eller en försäljning med liten vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Detta får gärna fler att ifrågasätta optiska enheters nödvändighet. Hämtade min nya hårddisk igår och hade en sata strömkontakt för lite samtidigt som jag hade windows 7 på usb minne. Min 5,25" bur har nu att agera kabeluppsamlare. Är forhoppningsvis snart dags att slopa 5,25" platser på vanliga desktop ATX byggen och varför inte i samma veva börja se smidiga mATX chassin utan varken 3,5" eller 5,25" platser med bara 2,5" expansionsplatser.

Jahapp, vart skall min fläktkontroller och reservoar nu sitta hade du tänkt? Du vet att det finns fler prylar än optiska läsare som använder 5.25 platser va?

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Gillar att alla tänker på cd/dvd när man säger optisk enhet, Blueray folks?
En blueray spelare kostar typ 600+

Gillar att så många tänker på Kr. Ett dussintal producenter är delaktiga i en kartellbildning, och så många som "hallåja, det är skitbilligt med optiska enheter"

Samtidigt har vi alla blivit tagna i 2:an av flera fula j*vlar som sitter och röker sin feta ciggar vid poolen och tänker på hur dumma i skallen vi alla är.

Undrar om ni skulle känna likadant om alla pizzerior tagit 70kr mer för en pizza!

Riggade priser är inte ok! Och om det sen handlar om en liter mjölk/pizza/hårdvara spelar ingen roll!

Man undrar ju hur vissa tänker!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Vilka producenter kan man misstänka?

Artikeln säger att "Det handlar om 13 icke-namngivna producenter", så antagligen uhm.. alla?

Annars, antagligen följande:
- Hitachi-LG Electronics Data Storage (HLDS)
- Philips-BenQ Digital Solutions (PBDS)
- Philips-Lite-On Digital Solutions (PLDS)
- Sony Optiarc
- Toshiba-Samsung Storage Technology (TSST)

Skrivet av Stealthbomb:

Kan de inte utreda hårddisktillverkarna istället?

Eller grafikkortstillverkarna. Där har vi bara AMD och Nvidia.

Skrivet av Flux69:

De är ju inte ens dyra, förstår inte varför man ens ska utreda denna bagatell

Det spelar ingen roll vare sig de är dyra eller inte.
Kartellbildning är ett brott, det är olagligt!

Skrivet av bourne94:

vad är det för fel med att ta för mycket betalt? finns väll företag i andra brancher som redan gör det?...

Det är inget fel att ta betalt. Inte heller är det fel att ta mycket betalt, det är okej.
Men det är inte det som det här handlar om, det handlar om att dom har gjort en kartellbildning som är olagligt och hämnar konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Jahapp, vart skall min fläktkontroller och reservoar nu sitta hade du tänkt? Du vet att det finns fler prylar än optiska läsare som använder 5.25 platser va?

Ja, men saken är att idag kan man inte välja bort det. Däremot kommer fortfarande majoriteten ha kvar dem när vi som inte vill ha dem får möjligheten att använda dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warzo:

Bara för att du inte ´är kompetent att göra egna val betyder det inte att vi andra inte kan göra det. Om marknaden verkligen är fri, kommer alternativ att uppstå och största förlorarna är de som ingår i kartellen i 99,999% av alla fall.
Däremot är tron att politiker enbart gör gott en farlig sak. Om du ger din frihet åt politiker att göra val åt dig, gissa vem kartellbildarna kommer att köpa som nästa? Om jag vill bilda en kartell gör jag det hellre på en reglerad marknad än på en fri marknad. På fria marknaden finns det alltid risk att jag förlorar, medans på den reglerade behöver jag bara lobba politikerna, och konsumenterna har inte ens en chans att försöka göra mig till förlorare.
Vad många centralplanerarnissar inte förstår är att kartell är en normal sak inom marknaden, vad som skiljer är om det finns möjligheter för marknaden att skapa alternativ eller inte. Det finns inte sunda regleringar, eftersom regleringar tar någons frihet i förmån för någon annans extra privilegier. Och mer än ofta kan man se i marknaden när politiska relgeringar lett till en god sak för de stora företagen och en dålig sak för den lilla människan.
Som sagt, om optiska dataindustrin verkligen ingick en kartell så skapade de själva vägen till att folk skall överge deras produkter för andra. Så marknaden kommer således att reglera sig själv, eftersom optiska industrin blir förlorarna och andra med alternativen belev vinnarna tillsammans med konsumenten. Jag är ett exmpel, men jag känner flere som inte är intresserade av optiska enheter mera. Kanske om priserna hade varit ännu lägre hade intresset funnits längre, men för mig är allt en kostnad/nytta förhållande. Så om det verkligen var en kartell såg de till att göra kostnaden för hög i förhållande till nyttan och således sålde de ingen enhet med stor vinst iställe för att sälja en enhet med lite mindre vinst. Vilket av dessa två tror du att gav mera vinst åt företaget? Ingen försäljning eller en försäljning med liten vinst?

Tjena Reinfeldt Välkommen till Sweclockers.
Visst det är ingen större skillnad på politiker och marknaden men politiker måste iaf göra nått för att göra dig glad så dom får din röst i nästa val, enda marknaden är intresserad av är att suga ut mer pengar från dig.
På en marknad utan regler så finns det inget som kan stoppa företag som Intel, det finns ingen som kan hindra ett nytt Enron, worldcom, Barings Bank, lehman brothers mm mm mm mm
Vem ska konkurrera ut Arla? dom köper upp 100% av mejerierna och sen tar dom 50 spänn för en mjölk. Ska du starta ett mejeri då eller? med hot och mutor som Intel redan kört med som kommer inte en enda bonde sälja mjölk till dig.
Att tro att den fria marknaden gör nått för din skull är väldigt naivt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Gillar att alla tänker på cd/dvd när man säger optisk enhet, Blueray folks?
En blueray spelare kostar typ 600+

Precis och det är sista halvåret eller något blu-ray brännarna har letat sig ner i pris. De låg länge på runt 2000:- och DVD brännarna med blu-ray läsning låg på ca. halva priset.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Gillar att alla tänker på cd/dvd när man säger optisk enhet, Blueray folks?
En blueray spelare kostar typ 600+

Jag gör det enkelt för mig själv och citerar mig själv.

Skrivet av Morkul:

Läser man vad EU kommissionen skriver så är det DVD och CD som de är ute efter. "Optical disk drives read or write data on CDs and DVDs."

Mer finns att läsa här