EU utreder riggade priser på optiska enheter

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men:

1a. Tillverkarna riggar priserna och får in en massa pengar.
1b. Konsumenterna får betala.

2a. EU ger tillverkarna dryga böter och får in en massa pengar.
2b. Konsumenterna får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Kan de inte utreda hårddisktillverkarna istället?

*också, tack.

Permalänk
Skrivet av KongoTarzan:

Så nu ska en stackars fattig kines få ännu mindre pengar? Inte för att det får till dem men ändå.

1: Kineses går frivilligt till fabriken på morgonen. Han hade kunnat stanna i sin hemby och jobbat i lantbruket, men han VALDE något annat.
2: Knappast så att kartellernas överpris går till löner för fabriksarbetarna.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Att priset på BD brännare o skivor är högt är väll filmbolagens förtjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Bara för att du inte ´är kompetent att göra egna val betyder det inte att vi andra inte kan göra det. Om marknaden verkligen är fri, kommer alternativ att uppstå och största förlorarna är de som ingår i kartellen i 99,999% av alla fall.
Däremot är tron att politiker enbart gör gott en farlig sak. Om du ger din frihet åt politiker att göra val åt dig, gissa vem kartellbildarna kommer att köpa som nästa? Om jag vill bilda en kartell gör jag det hellre på en reglerad marknad än på en fri marknad. På fria marknaden finns det alltid risk att jag förlorar, medans på den reglerade behöver jag bara lobba politikerna, och konsumenterna har inte ens en chans att försöka göra mig till förlorare.
Vad många centralplanerarnissar inte förstår är att kartell är en normal sak inom marknaden, vad som skiljer är om det finns möjligheter för marknaden att skapa alternativ eller inte. Det finns inte sunda regleringar, eftersom regleringar tar någons frihet i förmån för någon annans extra privilegier. Och mer än ofta kan man se i marknaden när politiska relgeringar lett till en god sak för de stora företagen och en dålig sak för den lilla människan.
Som sagt, om optiska dataindustrin verkligen ingick en kartell så skapade de själva vägen till att folk skall överge deras produkter för andra. Så marknaden kommer således att reglera sig själv, eftersom optiska industrin blir förlorarna och andra med alternativen belev vinnarna tillsammans med konsumenten. Jag är ett exmpel, men jag känner flere som inte är intresserade av optiska enheter mera. Kanske om priserna hade varit ännu lägre hade intresset funnits längre, men för mig är allt en kostnad/nytta förhållande. Så om det verkligen var en kartell såg de till att göra kostnaden för hög i förhållande till nyttan och således sålde de ingen enhet med stor vinst iställe för att sälja en enhet med lite mindre vinst. Vilket av dessa två tror du att gav mera vinst åt företaget? Ingen försäljning eller en försäljning med liten vinst?

Vad är det som är så svårt att förstå? En fungerande marknadsekonomi handlar om att låta aktörer konkurrera med varandra om att erbjuda den bästa produkten/tjänsten sett till en massa faktorer såsom pris och kvalitet. Tillåts karteller hämnas denna konkurrens och ytterst finns det då endast ett fåtal aktörer kvar som kan hålla priserna uppe och utvecklingen tillbaka, något som knappast gynnar konsumenterna. Jag har svårt att se hur någon skulle förlora på att EU ingriper mot en kartell som inneburit att vi fått betala onödigt mycket pengar för våra optiska enheter.
Att karteller leder till att konsumenterna väljer andra alternativ tror jag absolut inte på. Medlemmarna i en kartell är givetvis inte så dumma att de sätter så höga priser så att efterfrågan blir minimal, nivån sätts så klart där de tror sig kunna maximera sina intäkter. Vad händer förresten när det bildas en kartell på marknaden för den nya bättre produkten?
EU:s syn på handel inom unionen är väldigt liberal med så få handelshinder som möjligt för att främja den fria konkurrensen. Detta innebär bland annat att det inte finns några tullar mellan stater, diskriminering p.g.a. produkters ursprung eller andra handelshinder. jag tror därför att du är väldigt fel ute när du kallar en tro på reglering mot kartellbildningar för centralplanering när det i själva verket är för att främja den fria konkurrensen. Det blir mer konkurrens på en fungerande marknad med en liten, men nödvändig reglering, än en fri marknad där kartellsamarbeten och företagskoncentrationer i absurdum tillåts.

"Fri konkurrens visade sig på ett tidigt stadium svår att upprätthålla i praktiken. Den ledde till kartellsamarbeten och företagskoncentrationer. Därför infördes vid sekelskiftet 1900, med USA som förebild, i flertalet länder i västvärlden lagstiftningar som i stället syftade till att upprätthålla en effektiv konkurrens på marknaden, dvs. en fungerande marknadsbalans." - Marknadsrätten, Per Jonas Nordell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Åh herregud....

TÄNK om vi blev lurade på en dvdspelare! 199 kr istället för 179 THE HORROR!!

Nu har jag inte tid att skriva mer, jag ska gå och köpa en hårddisk som kostar 3 gånger mer än vad den gjorde 2008.

...fast den kostar ändå 3ggr mindre än vad den gjorde 1998

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Tjena Reinfeldt Välkommen till Sweclockers.
Vem ska konkurrera ut Arla? dom köper upp 100% av mejerierna och sen tar dom 50 spänn för en mjölk. Ska du starta ett mejeri då eller? med hot och mutor som Intel redan kört med som kommer inte en enda bonde sälja mjölk till dig.
Att tro att den fria marknaden gör nått för din skull är väldigt naivt.

Då byter man ut mjölken mot SSD:er - precis som man gör när hårddiskarna är så dyra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Åh herregud....

TÄNK om vi blev lurade på en dvdspelare! 199 kr istället för 179 THE HORROR!!

Nu har jag inte tid att skriva mer, jag ska gå och köpa en hårddisk som kostar 3 gånger mer än vad den gjorde 2008.

...fast den kostar ändå 3ggr mindre än vad den gjorde 1998

Skrivet av MrMuppet:

*också, tack.

Varför "också" då varken DVD-brännare eller CD-brännare är dyra? Det är ju bara det de ska utreda...sen tycker iofs inte jag personligen att hårddiskar är speciellt dyra

Skrivet av Dallebull:

Att priset på BD brännare o skivor är högt är väll filmbolagens förtjänst?

På vilket sätt då? Då kan vi lika gärna skylla på att det är fildelarnas förtjänst att de kostar som de gör eftersom det är dem som sprider filmbolagens filmer så att filmbolagen förlorar intäkter så att de ser till att BD brännare och skivor måste förbli dyrt...jävligt långsökt att tro det då filmbolagen varken tillverkar brännare eller skivor

Permalänk
Sötast
Skrivet av Flux69:

...fast den kostar ändå 3ggr mindre än vad den gjorde 1998

Jag hyrde en grävmaskin på Martins Gräv AB men kunde fortfarande inte lyckas hitta poängen i det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag hyrde en grävmaskin på Martins Gräv AB men kunde fortfarande inte lyckas hitta poängen i det där.

priserna har gått ner sen 1998, de var dyrare för 5 år sen då man misstänker att kartellen bildades.

Tilläggas bör att det troligen handlar om väldigt stora summor pengar, tänk alla HP/Dell/andra tillverkare laptops/stationära som tillverkas varje år, varje dator har en dvd-spelare. Företag som köper hundratals datorer per år.
Man kan räkna på lite olika sätt än att bagatellisera och säga att 20 kr hit och dit inte spelar nån roll.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Att något e fel på optiska medier och priserna på hela det segmentet är solklart.
Något mer som är minst lika solklart är att större delen av världen är korrupt, kartellbildning är standard, maktmissbruk är vardagsmat och att våra "folkvalda" sviker folket är något man ser och hör varje dag. Är det nyheter? Knappast!

Behöver det stoppas? Självklart. Om man åtminstone kan råda bot på det enorma problemet med kartellbildningen på optiska medier så är snart fattigdommen, skörbjugg och syfilis utrotat världen över... eller icke.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buddychrist:

Köpte en dvdbrännare för 79kr för 2 månader sedan, hur ska den egentligen kosta? 5kr?

Lite så jag också tänkte. DVD-brännare är ju nästan gratis idag och har varit de senaste fem åren. Måste gälla BD-grejer som fortfarande ligger lite högre i pris. Jag vill ha ner en BD-brännare ett par hundralappar till innan jag köper en.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lugn grabbar, den fria marknaden kommer lösa allt.
En fri marknad är lösningen till allt enligt den boken jag läste!!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Som sagt så borde de ju utreda hårddiskmarknaden istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Man kan ju se det som en tydlig signal till alla tillverkare (och andra företag) att kartellbildning helt enkelt aldrig kommer att accepteras, oberoende av hur obetydlig den till synes kan verka. Bara bra!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Som sagt så borde de ju utreda hårddiskmarknaden istället.

Har dålig koll på hur sånt här fungerar, förutom det uppenbara att utredningar tyvärr alltid tar lång tid, men frågan är ju vem som initierar utredningarna? Det kanske krävs att någon utomstående lämnar in en anmälan?

Kanske är det redan gjort. I vilket fall så kommer det antagligen ta en bra stund innan det blir något av det i så fall. Det är ju inte alltid helt enkelt att hitta bevis...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kan dom inte kolla upp alla bensinmackar i Sverige samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

vad är det för fel med att ta för mycket betalt? finns väll företag i andra brancher som redan gör det?...

Det finns inget fel i att ta för mycket betalt då något som kostar "för mycket" kommer få konkurrens i form av likvärdiga varor till lägre pris. En kartell innebär att "alla" företagen gör upp om ett pris de ska sälja en likvärdig vara för. Det dödar med andra ord konkurrensen.

T:ex
före kartell:
Företag A säljer produkt x for 100 kr
Företag B säljer produkt x for 50 kr
Företag C säljer produkt x for 200 kr

kartellen formas(företagen möts och gör i hemlighet upp om ett pris de ska sälja varan för):
Företag A säljer produkt x for 200 kr
Företag B säljer produkt x for 200 kr
Företag C säljer produkt x for 200 kr

Konsumenten får nu alltså betala 150kr mer än tidigare lägsta pris. För den enskilde spelar en hundralapp hit eller dit kanske inte någon större roll men i det stora hela när man räknar miljontals sålda enheter blir det enorma summor - som inte utsätts för konkurrens och är oskäligt satta.
En förutsättning för att en marknad ska vara fri är helt enkelt att konkurrens existerar.

Återigen så verkar det inte så mycket för os enskilda men i slutändan handlar det om stora summor som skadar samhället i stort. Ekonomisk brottslighet är extremt allvarligt(och kan ge väldigt långa fängelsestraff) just för att det är samhällsskadande - brottet sker på en direkt bekostnad av väldigt många människor.

Principen är alltså att karteller dödar konkurrens vilket i sig skadar samhället och därför är det olagligt. Om du får betala 20kr mer eller mindre har egentligen ingen betydelse.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Tjena Reinfeldt Välkommen till Sweclockers.
På en marknad utan regler så finns det inget som kan stoppa företag som Intel, det finns ingen som kan hindra ett nytt Enron, worldcom, Barings Bank, lehman brothers mm mm mm mm

Vad är det som säger att staten skulle kunna förhindra ett nytt enron etc etc? Jag menar det hände ju på en marknad med regler? I en marknad går företag omkull, nya företag skapas. Det är en sund marknad. Starka överlever svaga försvinner. Det är så det ska funka. Det låter lite som att du tror att genom regler och annat så kan inte ett bolag gå i konkurs. Dom företagen du nämner ovan, Inget hade kunnat stoppa det. Ingen och inget.

Skrivet av Uzor:

Lugn grabbar, den fria marknaden kommer lösa allt.
En fri marknad är lösningen till allt enligt den boken jag läste!!

Jag läste en annan bok där staten var lösningen till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har dålig koll på hur sånt här fungerar, förutom det uppenbara att utredningar tyvärr alltid tar lång tid, men frågan är ju vem som initierar utredningarna? Det kanske krävs att någon utomstående lämnar in en anmälan?

Kanske är det redan gjort. I vilket fall så kommer det antagligen ta en bra stund innan det blir något av det i så fall. Det är ju inte alltid helt enkelt att hitta bevis...

Ofta startas utredningen av att en inblandad skvallrar eller att någon part som står nära kartellen och således får nys om den gör det. Dock kan EU-kommissionen även starta en utredning självmant utan att de fått in någon formell anmälan.
Gällande priset på hårddiskar är jag övertygad om att EU-kommissionen utreder det (med tanke på att många personer med insyn i branschen varit misstänksamma), men att man inte vill gå ut offentligt med det för att inte ge aktörerna möjlighet att förstöra bevis m.m och på annat sätt försvåra arbetet. Tillslagen i denna typ av mål sker t.ex. ofta i form av simultana räder vid företagens kontor för att på så sätt vara säkra på att de kan få in de bevis som behövs. Om man då uttalar sig innan t.ex. en eventuell räd så blir arbetet givetvis mycket svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Den stora frågan kring fuffens och diskar är varför HDDs fortfarande är så pass dyra och inte återhämtat sig efter tsunamin... där luktar det karteller och bogus lång väg!!!!

Tsunami? Du menar nog översvämningarna i Thailand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Vad är det som säger att staten skulle kunna förhindra ett nytt enron etc etc? Jag menar det hände ju på en marknad med regler? I en marknad går företag omkull, nya företag skapas. Det är en sund marknad. Starka överlever svaga försvinner. Det är så det ska funka. Det låter lite som att du tror att genom regler och annat så kan inte ett bolag gå i konkurs. Dom företagen du nämner ovan, Inget hade kunnat stoppa det. Ingen och inget.

Du måste sluta se allt i svart eller vitt. Att reglera för att undvika redovisningsskandaler handlar inte om att gå ifrån en marknadsekonomi utan om att hjälpa marknaden att fungera korrekt.

Gällande Enron och Worldcom så finns det mycket som är gjort i de finansiella redovisningsreglerna och normerna för att förhindra liknande redovisningsskandaler igen. Förvisso skedde dessa redovisningsskandaler, som du påpekar, i en marknad med regler. Dock var reglerna i dessa fall ineffektiva och för vissa områden så saknades det regler helt. Skandalerna fick IASB (USA:s organ som antar redovisningsregler) att genomföra stora förändringar i sitt regelverk för att motverka liknande skandaler i framtiden, vilket betyder att åtminstone de tror att man kan motverka konkurser likt dessa genom nya regler.
I dessa fall handlade det inte om att Enron och Worldcom inte klarade konkurrensen på marknaden, utan att företagen - genom extremt kreativ bokföring - lyckades visa skyhöga resultat som de inte ens hade varit i närheten av att uppnå. Skyhöga resultat som resulterade i skyhöga aktiekurser. När marknaden fick nys om att dessa värden inte stämde så svarade den med att snabbt göra aktierna nästintill värdelösa så det inte dröjde länge innan bolagen hade konkursat.
För att en marknadsekonomi ska fungera måste investerare ha möjlighet att få en rättvisande bild över ett företags räkenskaper, något som är mycket svårt då varje företag är unikt och värdet av tillgångar, framtida intäkter m.m. är omöjliga att förutse exakt. Detta betyder att marknaden kan, om de finansiella redovisningsreglerna inte är välformulerade, både över- och undervärdera företag grovt. Tar man bort reglerna helt så kommer marknaden få det ännu svårare att värdera ett företag och vi skulle se ännu fler stora konkurser. Detta betyder att reglerna är nödvändiga för att överhuvudtaget få en marknadsekonomi att ens fungera.

Slutligen angående ditt påstående att ingen eller inget hade kunnat stoppa dessa konkurser så är du väldigt fel ute. Ledande ekonomer inom finansiell redovisning är övertygade om att, ifall redovisningsreglerna- och principerna varit bättre, så hade varken Enron och Worldcom blivit så grovt övervärderade och således aldrig kraschat. Visst, personerna bakom företagen gjorde sitt bästa för att få företagen att se ut att gå betydligt mycket bättre än de gjorde, men experterna är övertygade om att man hade kunnat upptäcka dessa missförhållanden om reglerna sett annorlunda ut.
Problemet är dock att det är svårt att formulera redovisningsregler innan kollapser likt dessa skett eftersom det konstant finns kryphål att täppa till. Men man kan alltid lära sig av sina misstag. Sen är dock frågan om man, gällande finansiell redovisning åtminstone, ska gå mot en principbaserad redovisning med fokus på redovisningsprinciper snarare än regler (Sverige m.fl.) eller en regelbaserad redovisning med många regler (USA m.fl.).

Jag har valt att fokusera mitt inlägg på Enron och Worldcom då det är redovisningsskandaler. Barings och Lehman handlar dock om bristande riskhantering vilket är en helt annan fråga, som dock också är väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

Det finns inget fel i att ta för mycket betalt då något som kostar "för mycket" kommer få konkurrens i form av likvärdiga varor till lägre pris. En kartell innebär att "alla" företagen gör upp om ett pris de ska sälja en likvärdig vara för. Det dödar med andra ord konkurrensen.

T:ex
före kartell:
Företag A säljer produkt x for 100 kr
Företag B säljer produkt x for 50 kr
Företag C säljer produkt x for 200 kr

kartellen formas(företagen möts och gör i hemlighet upp om ett pris de ska sälja varan för):
Företag A säljer produkt x for 200 kr
Företag B säljer produkt x for 200 kr
Företag C säljer produkt x for 200 kr

Konsumenten får nu alltså betala 150kr mer än tidigare lägsta pris. För den enskilde spelar en hundralapp hit eller dit kanske inte någon större roll men i det stora hela när man räknar miljontals sålda enheter blir det enorma summor - som inte utsätts för konkurrens och är oskäligt satta.
En förutsättning för att en marknad ska vara fri är helt enkelt att konkurrens existerar.

Återigen så verkar det inte så mycket för os enskilda men i slutändan handlar det om stora summor som skadar samhället i stort. Ekonomisk brottslighet är extremt allvarligt(och kan ge väldigt långa fängelsestraff) just för att det är samhällsskadande - brottet sker på en direkt bekostnad av väldigt många människor.

Principen är alltså att karteller dödar konkurrens vilket i sig skadar samhället och därför är det olagligt. Om du får betala 20kr mer eller mindre har egentligen ingen betydelse.

Väl förklarat! : )

Permalänk
Skrivet av sebastian383:

Du måste sluta se allt i svart eller vitt. Att reglera för att undvika redovisningsskandaler handlar inte om att gå ifrån en marknadsekonomi utan om att hjälpa marknaden att fungera korrekt.

Gällande Enron och Worldcom så finns det mycket som är gjort i de finansiella redovisningsreglerna och normerna för att förhindra liknande redovisningsskandaler igen. Förvisso skedde dessa redovisningsskandaler, som du påpekar, i en marknad med regler. Dock var reglerna i dessa fall ineffektiva och för vissa områden så saknades det regler helt. Skandalerna fick IASB (USA:s organ som antar redovisningsregler) att genomföra stora förändringar i sitt regelverk för att motverka liknande skandaler i framtiden, vilket betyder att åtminstone de tror att man kan motverka konkurser likt dessa genom nya regler.
I dessa fall handlade det inte om att Enron och Worldcom inte klarade konkurrensen på marknaden, utan att företagen - genom extremt kreativ bokföring - lyckades visa skyhöga resultat som de inte ens hade varit i närheten av att uppnå. Skyhöga resultat som resulterade i skyhöga aktiekurser. När marknaden fick nys om att dessa värden inte stämde så svarade den med att snabbt göra aktierna nästintill värdelösa så det inte dröjde länge innan bolagen hade konkursat.
För att en marknadsekonomi ska fungera måste investerare ha möjlighet att få en rättvisande bild över ett företags räkenskaper, något som är mycket svårt då varje företag är unikt och värdet av tillgångar, framtida intäkter m.m. är omöjliga att förutse exakt. Detta betyder att marknaden kan, om de finansiella redovisningsreglerna inte är välformulerade, både över- och undervärdera företag grovt. Tar man bort reglerna helt så kommer marknaden få det ännu svårare att värdera ett företag och vi skulle se ännu fler stora konkurser. Detta betyder att reglerna är nödvändiga för att överhuvudtaget få en marknadsekonomi att ens fungera.

Slutligen angående ditt påstående att ingen eller inget hade kunnat stoppa dessa konkurser så är du väldigt fel ute. Ledande ekonomer inom finansiell redovisning är övertygade om att, ifall redovisningsreglerna- och principerna varit bättre, så hade varken Enron och Worldcom blivit så grovt övervärderade och således aldrig kraschat. Visst, personerna bakom företagen gjorde sitt bästa för att få företagen att se ut att gå betydligt mycket bättre än de gjorde, men experterna är övertygade om att man hade kunnat upptäcka dessa missförhållanden om reglerna sett annorlunda ut.
Problemet är dock att det är svårt att formulera redovisningsregler innan kollapser likt dessa skett eftersom det konstant finns kryphål att täppa till. Men man kan alltid lära sig av sina misstag. Sen är dock frågan om man, gällande finansiell redovisning åtminstone, ska gå mot en principbaserad redovisning med fokus på redovisningsprinciper snarare än regler (Sverige m.fl.) eller en regelbaserad redovisning med många regler (USA m.fl.).

Jag har valt att fokusera mitt inlägg på Enron och Worldcom då det är redovisningsskandaler. Barings och Lehman handlar dock om bristande riskhantering vilket är en helt annan fråga, som dock också är väldigt intressant.

Dold text

Håller med. Dock tycker jag inte att Lehman och barings bank hör hit. Här handlar det om personer som gömde sig mot företagets ledning. I Enron och worldcom gömde dom sig mot staten och framförallt marknaden.

Edit. såg nu att du ändrade i slutet av texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Att priset på BD brännare o skivor är högt är väll filmbolagens förtjänst?

Tillverkarna skyller på att det är för komplicerat och dyrt att trycka upp BD-R för låga priser.

Vet jag inte, men däremot tillgång och efterfrågan kommer aldrig bli lika bra som DVD-R (DVD-RW) pga. konsolernas ps3 skydd mot kopiering och att folk köper Hårddiskar istället för lagring av filmer.

Personligen skulle jag vara intresserad av att ha x antal 120GB blu-ray skivor som backup till hårddiskar. Nu snackas det ju om mycket sörrre Blu-ray skivor också.

33 GB single layer 25GB
66 GB double layer 50GB
132 GB quad layer 75GB
200 GB six layer 100GB
267 GB eight layer

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Tjena Reinfeldt Välkommen till Sweclockers.
Visst det är ingen större skillnad på politiker och marknaden men politiker måste iaf göra nått för att göra dig glad så dom får din röst i nästa val, enda marknaden är intresserad av är att suga ut mer pengar från dig.
På en marknad utan regler så finns det inget som kan stoppa företag som Intel, det finns ingen som kan hindra ett nytt Enron, worldcom, Barings Bank, lehman brothers mm mm mm mm
Vem ska konkurrera ut Arla? dom köper upp 100% av mejerierna och sen tar dom 50 spänn för en mjölk. Ska du starta ett mejeri då eller? med hot och mutor som Intel redan kört med som kommer inte en enda bonde sälja mjölk till dig.
Att tro att den fria marknaden gör nått för din skull är väldigt naivt.

Och du är inte intresserad av att suga ut pengar ur marknaden. Vi skall testa det, jag erbjuder dig att bygga en lyx yacht åt mig. Jag betalar dig 5 kr i timmen. Eftersom du inte vill suga ut pengar ur marknaden så accepterar du det väll?

Om Arla köper upp 100% av mejerierna, kan du själv räknar ut vad som händer om marknaden verkligen försöker suga ut pengar?

Att säga att människor i markaden är elaka, men om samma människor kommer in i politiken och får reglera oss så blir de änglar, DET är naivt!

"men politiker måste iaf göra nått för att göra dig glad så dom får din röst i nästa val"

Hehe, jag hoppas att du kan tänka längre än så! Om en företagare inte gör dig glad när du handlar, går du verkligen dit och handlar igen? Har du ingen förmåga att själv tänka och eventuellt välja en annan försäljare som inte gör dig sur?
Och om jag är sur, behöver jag inte betala skatter då? Eller är det så att politikerna får ta mina pengar även fast jag inte är nöjd med vad de gör?

Vem är det som behöver göra vem glad för att få deras pengar? Den som kan tvinga dig att betala (politiker) eller den som måste övertala dig att betala(företagaren)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Du måste sluta se allt i svart eller vitt. Att reglera för att undvika redovisningsskandaler handlar inte om att gå ifrån en marknadsekonomi utan om att hjälpa marknaden att fungera korrekt.

Gällande Enron och Worldcom så finns det mycket som är gjort i de finansiella redovisningsreglerna och normerna för att förhindra liknande redovisningsskandaler igen. Förvisso skedde dessa redovisningsskandaler, som du påpekar, i en marknad med regler. Dock var reglerna i dessa fall ineffektiva och för vissa områden så saknades det regler helt. Skandalerna fick IASB (USA:s organ som antar redovisningsregler) att genomföra stora förändringar i sitt regelverk för att motverka liknande skandaler i framtiden, vilket betyder att åtminstone de tror att man kan motverka konkurser likt dessa genom nya regler.
I dessa fall handlade det inte om att Enron och Worldcom inte klarade konkurrensen på marknaden, utan att företagen - genom extremt kreativ bokföring - lyckades visa skyhöga resultat som de inte ens hade varit i närheten av att uppnå. Skyhöga resultat som resulterade i skyhöga aktiekurser. När marknaden fick nys om att dessa värden inte stämde så svarade den med att snabbt göra aktierna nästintill värdelösa så det inte dröjde länge innan bolagen hade konkursat.
För att en marknadsekonomi ska fungera måste investerare ha möjlighet att få en rättvisande bild över ett företags räkenskaper, något som är mycket svårt då varje företag är unikt och värdet av tillgångar, framtida intäkter m.m. är omöjliga att förutse exakt. Detta betyder att marknaden kan, om de finansiella redovisningsreglerna inte är välformulerade, både över- och undervärdera företag grovt. Tar man bort reglerna helt så kommer marknaden få det ännu svårare att värdera ett företag och vi skulle se ännu fler stora konkurser. Detta betyder att reglerna är nödvändiga för att överhuvudtaget få en marknadsekonomi att ens fungera.

Slutligen angående ditt påstående att ingen eller inget hade kunnat stoppa dessa konkurser så är du väldigt fel ute. Ledande ekonomer inom finansiell redovisning är övertygade om att, ifall redovisningsreglerna- och principerna varit bättre, så hade varken Enron och Worldcom blivit så grovt övervärderade och således aldrig kraschat. Visst, personerna bakom företagen gjorde sitt bästa för att få företagen att se ut att gå betydligt mycket bättre än de gjorde, men experterna är övertygade om att man hade kunnat upptäcka dessa missförhållanden om reglerna sett annorlunda ut.
Problemet är dock att det är svårt att formulera redovisningsregler innan kollapser likt dessa skett eftersom det konstant finns kryphål att täppa till. Men man kan alltid lära sig av sina misstag. Sen är dock frågan om man, gällande finansiell redovisning åtminstone, ska gå mot en principbaserad redovisning med fokus på redovisningsprinciper snarare än regler (Sverige m.fl.) eller en regelbaserad redovisning med många regler (USA m.fl.).

Jag har valt att fokusera mitt inlägg på Enron och Worldcom då det är redovisningsskandaler. Barings och Lehman handlar dock om bristande riskhantering vilket är en helt annan fråga, som dock också är väldigt intressant.

Vad är det som säger att framtida regleringar kommer att bli effektiva? Sett till historien är det väldigt ovanligt med effektiva regleringar. Det eftersom karraktären på regleringar är att de oftast hjälper en grupp det inte var meningen att hjälpa och skadar precis den grupp det var meningen att hjälpa. Ta t.ex. minimilönen, som är en av de mest diskriminerande lagar mot fattiga. Minimilönen var menad att hjälpa de fattiga i samhället. Trots det är det lätt att läsa ur statistiken att i länder där man inför minimilönen är det arbetslösheten bland fattiga som stiger kraftigast. Varför? Jo för om du som företagare vet att du måste betala lika mycket lön åt en som har mindre utbildning som åt en som har mera, så väljer du automatiskt den som har mera. Och av tendens har fattiga i många fall sämre utbildning än andra i samhället.

Det finns ingen, INGEN som är smartare än alla människor i marknaden. Därför är det så gott som omöjligt för en person eller en grupp av personer att veta exakt vad som skall göras för att det skall bli bättre. Att det finns några dumhuvuden som inte fattar att se på priset och jämföra vad de kan få annanstans, kan vi ju inte basera vår politik för. Om vi försöker ordna upp marknaden efter den dummaste, kommer vi också att få ett samhälle av dumhuvuden.

Det man belönar får man mera av, medans det man bestraffar får man mindre av. Reglering är en form av att belöna dumhet/oansvar, vad är det vi får mera av i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Vad är det som är så svårt att förstå? En fungerande marknadsekonomi handlar om att låta aktörer konkurrera med varandra om att erbjuda den bästa produkten/tjänsten sett till en massa faktorer såsom pris och kvalitet. Tillåts karteller hämnas denna konkurrens och ytterst finns det då endast ett fåtal aktörer kvar som kan hålla priserna uppe och utvecklingen tillbaka, något som knappast gynnar konsumenterna. Jag har svårt att se hur någon skulle förlora på att EU ingriper mot en kartell som inneburit att vi fått betala onödigt mycket pengar för våra optiska enheter.
Att karteller leder till att konsumenterna väljer andra alternativ tror jag absolut inte på. Medlemmarna i en kartell är givetvis inte så dumma att de sätter så höga priser så att efterfrågan blir minimal, nivån sätts så klart där de tror sig kunna maximera sina intäkter. Vad händer förresten när det bildas en kartell på marknaden för den nya bättre produkten?
EU:s syn på handel inom unionen är väldigt liberal med så få handelshinder som möjligt för att främja den fria konkurrensen. Detta innebär bland annat att det inte finns några tullar mellan stater, diskriminering p.g.a. produkters ursprung eller andra handelshinder. jag tror därför att du är väldigt fel ute när du kallar en tro på reglering mot kartellbildningar för centralplanering när det i själva verket är för att främja den fria konkurrensen. Det blir mer konkurrens på en fungerande marknad med en liten, men nödvändig reglering, än en fri marknad där kartellsamarbeten och företagskoncentrationer i absurdum tillåts.

"Fri konkurrens visade sig på ett tidigt stadium svår att upprätthålla i praktiken. Den ledde till kartellsamarbeten och företagskoncentrationer. Därför infördes vid sekelskiftet 1900, med USA som förebild, i flertalet länder i västvärlden lagstiftningar som i stället syftade till att upprätthålla en effektiv konkurrens på marknaden, dvs. en fungerande marknadsbalans." - Marknadsrätten, Per Jonas Nordell

Ja du ställer frågan, vad är det som är så svårt att förstå? Karteller hämmar ju inte konkurens, tvärt om, det skapar mer behov av konkurrans. Precis som få regleringar gör vad de skall, är det få karteller som gör vad de skall.
Om du läst vad jag skrev, så blev jag vinnare på denna eventuella kartell. Eftersom jag är en prismedveten konsument som tar mina egna beslut (behöver inte mamma/politikerna för att göra mina beslut).
Hur kan du inte tro det när jag skriver det. Jag har inte köpt en optisk enhet på över 5 år. Jag minns inte ens när jag skulle ha köpt en senast, men det är länge sedan. Orsaken är att jag kollar på pris och jämför med vad jag får och nyttan jag har av det. Jag köper inte bara för att köpa, jag kan tänka själv!

Tänker du alls på att det som politkerna nu utreder kartellan, snabbt kan leda till en kostnad som långt överstiger vad kartellen har tagit in. Och denna kostnad kan jag som medveten konsument inte komma undan, eftersom det inte är frivilligt att betala skatter. Det är frivilligt man köper produkter av försäljaren men man riskerar fängelse om man inte betalar skatter. Vilket föredrar du, att bli lurad på mera pengar för en produkt som du inte behöver köpa, eller att bli "bestulen" på pengarna för att bli skyddad mot överpris?

Permalänk
Medlem

Man blir förvånad över att en del människor inte förstår vad karteller kan ställa till med!

Citat:

En kartell är en formell överenskommelse mellan företag med avsikt att sätta den marknadsmässiga konkurrensen ur spel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kartell

Utredningen startades inte för att det handlar om optiska enheter utan för att det finns en misstanke om brott mot EU:s konkurrenslagar att tro något annat är bara korkat eller rent ut sagt ren dumhet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Huh, jag som inte köpt eller använt mig av någon optiskt enhet på 6-7år..Nej just ja, fick ju en med i bärbara.. Men inte använt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB