Ingen rusning efter OLED-TV enligt analytiker

Permalänk
Avstängd

Tycker de tar i lite för mycket i artikeln.

När alla tillverkare börjar med OLED kommer nog priserna sjunka snabbt, själv är jag beredd att betala runt 20 000kr för en 52"-60" först då blir de intressanta.

Man får inte glömma att de första stora platta tv-apparterna kostade mer än 100 000kr i början och det sjönk väldigt snabbt resten är historia......

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Asså vem bryr sig om tv apparater ge mig dator displayer!

Det behöver ju inte vara någon skillnad heller

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Folk har ju precis (med deras mått...) köpt sina 55" LED TV, med 120Hz Motion Plus Color Enhancer Technology och grejer. Klart dom inte är sugna på att en köpa ny ännu dyrare TV nu.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

De är på tok för dyra helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Azodan:

Jag tror inte att OLED drar mindre ström än en LED LCD tv iaf inte vid vanligt tv tittande.

En LED-TV har en always-on-backlight (med LED jfr m klassisk LCD så kan vissa portioner ibland stängas av/dimmas ned, men det gör ingen större skilnad i praktiken). Mycket ljus går till "spillo", då panelen jobbar genom att blockera delar av detta utsända vita ljus för att skapa färg.

En OLED-TV jobbar direkt på pixelnivå. De pixlar som ska lysa gör de, och i den styrka som önskas. Det blir mycket mindre spill. OLED drar därför mindre ström än en LED-TV [1].

Däremot så är OLED en mindre mogen teknik än och den kommer inte bli billig förrän den kan börja massproduceras. Däremot spås det att den då kan komma att bli bra mycket billigare än dagens paneler då den innehåller färre delar och bör vara tåligare.

Disclaimer: Jag använder här de urbota korkade definitionerna på "LED" och "OLED" som branschen tyckte var smarta att banka in i konsumenter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag inte rusat till affären för att köpa en OLED är det höga priset. Det borde ju nästan säga sig självt.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Så underbar marknadsföring. Vad har asiatjäntan till höger att göra med TV:n över huvud taget egentligen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Azodan:

Varför jämför du SSD med HDD? Visst, man kan lagra data på båda men annars är de inte speciellt lika, därav prisskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

*Suck*...Det är ju det han sa i sin första kommentar, att OLED-TV's är som datorers SSD's.
Man kan titta på båda men annars är de inte speciellt lika, därav prisskillnad.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Köpte min 42" plasma för en tio-tolv papp för 3 år sen. Den har fungerat hur bra som helst genom 3 flyttar och aldrig strulat, men det kanske blir dags att byta ut den lagom tills dessa kommer ut till rimligare pris, förutsatt att den fortfarande fungerar då. Skulle nog kunna tänka mig att betala en 20-25 000 för en 42-52" OLED

Permalänk
Medlem

Jag kommer lätt köpa en OLED-tv så fort jag har skaffat lite mer pengar x)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

Använder folk fortfarande tv-apparater?

Nå jag tycker de har pratat länge om att Qled kommer nu och detta lär vi nog få höra en tio år till.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Varför jämför du SSD med HDD? Visst, man kan lagra data på båda men annars är de inte speciellt lika, därav prisskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Argumentet är att LED-belyst LCD och OLED är mer tekniskt lika? Kanske men jag tycker de är tillräckligt olika för att jämförelsen ska bli bra.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Vad är fördelen med OLED?

Det enda jag har förstått är att de kan bli jättesmala och dra lite mindre el än LED.
Är det också bättre bildkvalite?

De drar mindre el och så har de bättre kontroll över dess ljuskällor vilket ger bättre bild och perfekt svärta.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Skulle man betala 5 gånger mer för en OLED TV? Knappast...

Men kanske man skulle kunna lägga dubbla pengarna på en riktigt bra lagom stor högupplöst 120hz LED datormonitor.
En QuadHD 32 tummare eller nått sånt skulle kanske kunna vara värt 10-20 tusen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Så underbar marknadsföring. Vad har asiatjäntan till höger att göra med TV:n över huvud taget egentligen?

För att få dig mer angelägen om att vilja ha en. Har du bara en OLED så kommer tjejerna vara som galningar efter dig (ironi)

Permalänk
Medlem

5 gånger mer än vad?
5 gånger mer än en kvalitetsLCD eller plasma - Nja då väntar jag.
5 gånger mer än lågprismodellerna i köpladan. Tja 46" lär väl gå för 2995 om 2-3 år och 15' för en riktigt bra 46" utan bleeding och plasma flimmer och utan lag. ja varför inte

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag har haft min 42" plasma från Panasonic i drygt 3 år. Har bara behövt lämna in den på service en gång och det var pga transformatorn hade släppt i en lödning. Ser ingen anledning att byta ut den då den fortfarande klår de flesta LCD:er på marknaden.

Kan bara hålla med, ser ingen anledning heller varför man ska köpa 5 cm tunnar LED eller LCD för att ersätta plasma.
Dessutom ser jag inte den stora poängen med oled, visst bättre teknik men fortfarande inte värt att köpa den, möjligtvis ifall man behöver en ny tv.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

I mina öron låter det som skyhöga priser än så länge.
Lite tradig entré för OLED kort sagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vad har asiatjäntan till höger att göra med TV:n över huvud taget egentligen?

Du får 'na på köpet.

Den skärmen ser ut att ha bussigt klena skärmkanter, äntligen! Släng det på 2560x1600 så köper jag 3, lätt.

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk

20 000 för typ 48" för en TV som spöar skiten ur den gamla kan jag gå med på.

Permalänk

Att den drar mindre ström är ett bra argument för mig. Min 50" plasma drar 364w när den är igång och det är fan inte lite. En 28" CRT drog ca 90w.

Permalänk
Entusiast

Jag lade 16k på en 32" LCD TV för några år sedan, när LCD var hyfsat nytt. Av det lärde jag mig att man inte ska vara early adopter på TV marknaden, för priserna sjönk med flera tusen om året på nya likvärdiga skärmar

Permalänk
Snusfri

När man kan få en 60" OLED för runt 15 loppor så kommer nog jag att investera i en.
OLED är en betydligt bättre teknik än LED som tyvärr svenssons tror är OLED.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Priserna har ju gått ner iaf, kommer ihåg när Media Markt sålde

http://www.sony.se/product/tv-28-11-oled/xel-1?page=ProductNe...

För 30k. Nu var ju detta dock 4 år sen men ändå

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nja i Europa och de flesta andra länder är det PAL-formatet som är vanligast. Alltså 576i. SVT sänder HDTV i 720P med 50 bider per sekund. Själv föredrar jag det formatet framför högre upplösning med färre antal bilder per sekund. Men upplösning är ändå inte allt. Det största problemet är att TV-sändningarna är sönderkomprimerade för att få plats med flera TV-kanaler. Vad spelar det för roll om upplösningen är hög när bilden fylls med komprimeringsstörningar...

Nu är det inte bara TV-sändningar man använder en TV till. Bluray eller filmer från egna kameran kan ju bli riktigt bra. Jag skulle kunna betala kanske dubbla priset för OLED men absolut inte 5 gånger så mycket. Jag skulle nog i så fall hellre lägga pengarna på datorskärmen. TV är mer slötittande men vid datorn sitter man och redigerar bilder och video. Faktum är att jag fortfarande har tjock-TV hemma. När vi köpte den TVn var platt-TV alldeles för kasst. Upplösning är som sagt var inte allt och jag föredrar lägre upplösning om bilden har bra svärta och kontrast vilket dåtidens platt-tv inte hade (runt 2006). Sedan är jag lite emot att byta ut en fungerande TV. Och som sagt var TV-utsändningarna håller ju ändå inte särskilt bra kvalitet.

Skrivet av Teddis:

OLED har inte med upplösning på utsändningarna att göra. Vi pratar kontrast, svärta och betraktningsvinklar här.

Sen en liten detalj. Inget sänds i 480p här, det är NTSC du tänker på (och egentligen rent tekniskt så är det 480i, även om slutgiltiga materialet kan tolkas progressivt på olika sätt). I PAL-land kör vi 576i.

Känns som jag blev skolad

Poängen var väl att TV industrin har inte hängt med i utvecklingen när det gäller att ge konsumenter ordentlig kvalite på utsändningen. Personligen känner jag att i landet där fiber växer på träd bör de iallafall kunna skicka ut en 720p signal som standard och en 1080p signal som tillval.

Blue-ray och liknande är ju självklart en annan femma men som nämt i tråden så är väl TV mest för slö-tittande och där brister investeringen på 60 papp

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Jag vill ha 27 tum oled skärm till datorn, är beredd att betala 10k.
När tror ni det finns sådan skärm?

Permalänk

Har dom förresten löst problemet med att det blå organiska materialet "tar slut" snabbare än de andra färgerna? Eller kör dom på olika storlekar som i nexus one?

Känns som att för en som föredrar kalibrerade skärmar så måste man kalibrera om ganska ofta.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Att den drar mindre ström är ett bra argument för mig. Min 50" plasma drar 364w när den är igång och det är fan inte lite. En 28" CRT drog ca 90w.

Visar din tv vita bilder konstant? En plasmas strömförbrukning varierar beroende på vad den visar. Antagligen drar din 364w maximalt, dvs vid helt vit bild. Vid en mycket svart bild förbrukar den nästan inget alls. I snitt skulle jag gissa på att den drar runt 200w om det inte är någon fruktansvärt gammal modell.

Permalänk
Inaktiv

Kan du tänka dig att betala fem gånger mer för OLED-TV?
Jag har inte råd med en SSD i dagsläget men jag kan tänka mig köpa en TV för x5 så mycket för att få det mest exklusiva marknaden har att ge.
Frågan är skräp. Varför får vi inte dessa frågor på alla artiklar.. "Världens snabbaste x86-baserade superdator bootar i Tyskland" -> Kan du tänka dig köpa superdator till hemmet?.. Snark.

Permalänk
Medlem

Jag säger som de flesta här. När jag kan få en 60" OLED för 25000 så kanske.
Går inte att jämföra med förr när plasma kostade 100000 för då fanns det inget som kunde konkurrera med plasmorna.
Idag är plasmor och LCD såpass bra att det knappast är värt att betala 10 gånger mer för en OLED. OLED som dessutom säkerligen har massa barnsjukdomar i ett par år till. Ingen vet hur bra de egentligen håller. Man vill iaf att en tv ska hålla i 5 år utan att färger, svärta mm går helt åt helvete.